F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2005
GP Australii
GP Malezji
GP Bahrajnu
GP San Marino
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Europy
GP Kanady
GP Stanów Zjednoczonych
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Turcji
GP Włoch
GP Belgii
GP Brazylii
GP Japonii
GP Chin
Strona główna sezonu 2005
Klasyfikacje generalne 2005
Statystyki z sezonu 2005

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Imola.
Gran Premio Foster's di San Marino 200524 kwietnia
Autodromo Enzo e Dino Ferrari
Długość toru: 4,933 km
Liczba okrążeń: 62
Pełny dystans: 305,609 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:19,753 - Jenson Button (BAR), 2004
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:20,411 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
212,406 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Podsumowanie wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Tak emocjonującego wyścigu Formuły 1 aż do ostatnich metrów nie oglądaliśmy już chyba dosyć dawno, a tym bardziej nie na torze Imola. Zaczęło się nienajlepiej, gdyż już na 10 okrążeniu jazdę zakończył ze względu na problemy techniczne początkowy lider wyścigu, Kimi Raikkonen (McLaren). Na prowadzenie wyszedł wówczas Fernando Alonso (Renault), a że Hiszpan miał już blisko 10 sekund przewagi nad Jensonem Buttonem (B.A.R), zwycięzca wydawał się być przesądzony. Tymczasem jadący z początku dosyć spokojnie na dalszej pozycji Michael Schumacher wystartował z dosyć dużą ilością paliwa w baku i dzięki temu pierwszy postój w boksach odbył jako jeden z ostatnich kierowców, awansując w efekcie na trzecią pozycję. W dodatku kierowca Ferrari mając przed sobą pustą drogę był tak niewiarygodnie szybki, iż dzielący go od Buttona dystans blisko 22 sekund, w przeciągu dziesięciu okrążeń zmniejszył do zaledwie pięciu sekund. Wkrótce Niemiec był już tuż za tylnym spojlerem bolidu B.A.R i chociaż był szybszy od Buttona o blisko dwie sekundy na okrążeniu, to jednak zanosiło się na to, że walka o trzecią pozycję rozstrzygnie się dopiero w boksach.

Sytuacja uległa zmianie, gdy na 47 okrążeniu kierowca B.A.R jadąc tuż za mającym blisko okrążenie straty Markiem Webberem popełnił mały błąd. Schumacher zaryzykował w tym momencie atak i po pokonaniu szykany Variante Alta był już drugi. Ostatnia faza wyścigu po drugim postoju w boksach to szaleńczy pościg za Alonso i wręcz heroiczna obrona Hiszpana, który pomimo napierającego z całych sił siedmiokrotnego mistrza świata zachował stalowe nerwy do ostatnich metrów, dzielnie odpierając wszelkie ataki. Ostatecznie Alonso wygrał trzeci raz z rzędu, ale tym razem dosłownie o włos, mając zaledwie 0.2 sekundy przewagi na mecie! Hiszpan powiększył swoją przewagę w klasyfikacji generalnej nad najbliższym kierowcą do 20 punktów, jednak biorąc pod uwagę dzisiejszą szybkość bolidu Ferrari F2005 można być pewnym, iż walka o mistrzostwo jest daleka od rozstrzygnięcia. Gdyby nie błąd popełniony na kwalifikacjach, Schumacher miałby zapewne zwycięstwo w garści i choć do rozwiązania pozostają jeszcze drobne problemy techniczne (Rubensa Barrichello z walki wyeliminowała awaria instalacji elektrycznej), to jednak włoska stajnia z pewnością powróciła już do bardzo dobrej formy. Miejmy nadzieję, że jest to zapowiedź emocjonującej walki do ostatniego wyścigu sezonu.

Button pomimo przegranego pojedynku z Schumacherem także powinien być zadowolony z pierwszej wizyty na podium w tym sezonie, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, iż w trzech poprzednich wyścigach nie zdobył ani jednego punktu. Powrót do formy zespołu B.A.R udowodnił dzisiaj także Takuma Sato, popisując się efektownym wyprzedzeniem Webbera na 22 okrążeniu. Japończyk już na początku wyścigu stoczył pierwszy pojedynek z kierowcą Williamsa, ale dopiero za drugim podejściem udało mu się go w końcu pokonać. Ostatecznie Sato musiał jednak zadowolić się piątą pozycją, gdyż podczas pierwszej rundy postojów ze względu na wcześniejszy zjazd do boksów został pokonany przez Alexa Wurza. Tak czy inaczej zespół B.A.R łącznie zdobył aż 10 punktów i może być jak najbardziej zadowolony z postawy na torze Imola (aktualizacja: zespół B.A.R został później zdyskwalifikowany za użycie paliwa jako balastu i nieprawidłowości podczas badań kontrolnych). Tymczasem zespół McLaren pomimo nienagannej postawy Wurza z pewnością nie zaliczy tego wyścigu do zbyt udanych. Kolejna awaria pozbawiła Raikkonena jeśli nawet nie wygranej, to przynajmniej pewnej wizyty na podium. Za to pierwsza sesja kwalifikacyjna nie wydaje się już być problemem dla bolidów MP4-20, ale tak czy inaczej stajnię z Woking czeka jeszcze trochę pracy. Wracając jeszcze do Wurza, to Austriak pojechał nieco mniej widowiskowo od Pedro de la Rosy w Bahrajnie, ale na pewno nie mniej skutecznie i decyzja o powierzeniu mu drugiego auta w zastępstwie Juana Pablo Montoi była raczej słuszna.

Na słowa uznania zasłużył dzisiaj także Jacques Villeneuve, jadąc jak przystało na kierowcę z tak dużym doświadczeniem szybko i skutecznie. Efektem tego jest zdobycz pierwszych punktów w tym sezonie i to od razu trzech, gdyż tyle otrzymuje się za szóste miejsce (aktualizacja: po dyskwalifikacji B.A.R pięć punktów za czwarte miejsce). Kanadyjczyk pokazał tym samym, że jeśli stworzy mu się odpowiednie warunki i da w miarę szybkie auto, może zdobywać punkty i to nawet w sytuacji, gdy ciąży na nim tak duża presja ze strony mediów. Rezultat ten powinien uspokoić nieco napiętą sytuację w zespole Sauber, a w takiej sytuacji z pewnością łatwiej jest o uzyskanie dobrych rezultatów. Szansę na zdobycz punktową w dzisiejszym wyścigu powinien mieć także Felipe Massa, jednak kara nałożona za wymianę silnika po piątkowych treningach była równoznaczna ze startem z końca stawki i w tej sytuacji uzyskanie dobrego wyniku było bardzo trudne. Do tego doszła jeszcze niewielka kolizja z Davidem Coulthardem, w wyniku której Brazylijczyk musiał odbyć wcześniej niż planował swój pierwszy postój. W końcu udało mu się jednak pokonać kierowcę Red Bull, ale na mecie był dopiero jedenasty (aktualizacja: po dyskwalifikacji B.A.R dziewiąty).

Na ostatnich pozycjach punktowanych wyścig pierwotnie ukończyli kierowcy Toyoty, Jarno Trulli i Ralf Schumacher. Młodszy z braci Schumacherów został jednak ukarany za stworzenie niebezpiecznej sytuacji tuż po drugim postoju w boksach, kiedy to udało mu się wyprzedzić Nicka Heidfelda. Po doliczeniu 25 sekund karnych Niemiec ostatecznie sklasyfikowany został na 11 pozycji (aktualizacja: po dyskwalifikacji B.A.R na 10). Japońska stajnia zadeklarowała odwołanie się od decyzji stewardów, ale ostatecznie zrezygnowała z tego. Nie zmienia to oczywiście faktu, że na torze Imola bolidy TF105 nie były zbyt szybkie i ekipę z Kolonii czeka jeszcze trochę pracy, zanim będzie mogła walczyć o podium na wszystkich torach Grand Prix. W zaistniałej sytuacji Trulli spisał się w miarę dobrze, kończąc wyścig na punktowanej pozycji, choć pewnie jadący za nim przez wiele okrążeń szybsi kierowcy byli nieco innego zdania. Jednym z nich był z pewnością Webber, który nie mogąc sobie poradzić z wyprzedzeniem Trullego popełnił kilka błędów i w efekcie stracił aż dwa miejsca, gdyż najpierw wyprzedził go Sato, a następnie także i Villeneuve. Jakby tego było mało, Australijczyk przegrał także ze swoim partnerem z zespołu Williams, kończąc wyścig tuż za punktowaną ósemką (aktualizacja: po dyskwalifikacji B.A.R na siódmej pozycji). Po obiecującej postawie na kwalifikacjach, stajnia z Grove musiała zadowolić się zaledwie jednym punktem zdobytym przez Heidfelda, tak więc wyścigu tego raczej nie zaliczy do udanych (aktualizacja: po dyskwalifikacji B.A.R Williams zdobył łącznie pięć punktów).

Ponadto do mety dojechali tylko kierowcy z zespołów Red Bull i Jordan. Vitantonio Liuzzi być może nie zdołał zdobyć ani jednego punktu podczas swojego debiutu w wyścigach Formuły 1 (aktualizacja: po dyskwalifikacji B.A.R jednak tak), ale wynikało to głównie z tego, że bolidy Red Bull nie były zbyt szybkie na torze Imola. Tym niemniej Włoch pokonał znacznie bardziej doświadczonego partnera, Davida Coultharda i na koniec miał bardzo niewielką stratę do Webbera, tak więc spisał się przyzwoicie. Oprócz Barrichello i kierowców Minardi, którzy ze względu na niezbyt dobrze przetestowane bolidy PS05 jazdę zakończyli przed połową wyścigu, flagi w szachownicę nie ujrzał dzisiaj także Giancarlo Fisichella. Kierowca Renault już na szóstym okrążeniu popełnił błąd, kończąc jazdę na bandzie, jednak nie wykluczone, że było to następstwem jakiejś awarii. Tak czy inaczej jest to już trzeci nieukończony z rzędu wyścig dla tego kierowcy, który pomimo wygranej w Australii początku sezonu 2005 raczej nie zaliczy do udanych.

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca