F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2019
GP Australii
GP Bahrajnu
GP Chin
GP Azerbejdżanu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Francji
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Rosji
GP Japonii
GP Meksyku
GP Stanów Zjednoczonych
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2019
Klasyfikacje generalne 2019
Statystyki z sezonu 2019

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Shanghai.
Heineken Chinese Grand Prix 201914 kwietnia
Shanghai International Circuit
Długość toru: 5,451 km
Liczba okrążeń: 56
Pełny dystans: 305,066 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:31,095 - Sebastian Vettel (Ferrari), 2018
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:32,238 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
205,313 km/h - Rubens Barrichello (Ferrari), 2004
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Embed from Getty Images

Lewis Hamilton zwyciężył w Grand Prix Chin, które było tysięcznym wyścigiem w historii Formuły 1. Podium uzupełnili zdobywca pole position – Valtteri Bottas, a także Sebastian Vettel z Ferrari. Dla Mercedesa jest to również trzeci dublet z rzędu w tym sezonie.

Dramat McLarena
Jeszcze przed rozpoczęciem rywalizacji byliśmy świadkami dwóch kuriozalnych sytuacji, gdy na okrążeniu formującym na zimnych oponach obrócili się Max Verstappen oraz Robert Kubica. Holender stracił kontrolę nad swoim Red Bullem w siódmym zakręcie, natomiast Polak wypadł z toru na wyjściu z szóstego wirażu. Szczęśliwie obaj zawodnicy nie zgasili silników i wrócili do jazdy.

Po starcie Grand Prix Chin na prowadzeniu znalazł się Lewis Hamilton, który wyprzedził ruszającego z pole position Bottasa jeszcze przed pierwszym zakrętem. Na trzecią lokatę awansował Charles Leclerc przed Sebastianem Vettelem, natomiast pierwszą dziesiątkę uzupełnili Verstappen, Gasly, Ricciardo, Perez, Hulkenberg oraz Magnussen.

W szóstym zakręcie rozegrał się prawdziwy dramat dla McLarena. Reprezentanci stajni z Woking uwikłali się w incydent, który spowodował Daniił Kwiat. Rosjanin uderzył lewym tylnym kołem w bolid Sainza, by następnie odbić się od niego i wpaść w Norrisa. Brytyjczyk po kontakcie z kierowcą Toro Rosso wystrzelił w powietrze i wypadł z toru, natomiast Sainz uszkodził skrzydło. Obaj zawodnicy musieli zjechać do mechaników na naprawy, a Kwiat otrzymał karę przejazdu przez aleję serwisową. Z kolei porozrzucane po torze elementy wymusiły na sędziach podjęcie decyzji o wirtualnej neutralizacji, która trwała tylko jedno okrążenie.

Jak co weekend... Zagubione Ferrari
Na siódmym okrążeniu trzeci Leclerc tracił już 4,5 sekundy do Valtteriego Bottasa z Mercedesa, natomiast tuż za jego plecami jechał Sebastian Vettel. Niemiec zgłosił zespołowi, że dysponuje lepszym tempem od partnera. Ferrari licząc się z zagrożeniem ze strony piątego Verstappena, zdecydowało się zamienić pozycjami swoich kierowców. Na jedenastym kółku tuż za prostą startową Leclerc przepuścił Vettela.

Plan Ferrari spalił jednak na panewce, ponieważ Vettel na przestrzeni kolejnych pięciu okrążeń aż trzykrotnie zblokował koła na dohamowaniu do czternastego zakrętu. Niemiec nie był w stanie zbliżyć się do Mercedesów, ani nie mógł uciec od Leclerca. Monakijczyk widząc kłopoty partnera poprosił zespół o zgodę na podjęcie walki o trzecie miejsce, choć mimo deklaracji, że jego prośba jest brana pod uwagę, ostatecznie nie otrzymał zielonego światła.

Na dwunastym okrążeniu rozpoczęły się zmiany opon. Pierwszą turę rozpoczął Nico Hulkenberg z Renault, który pięć kółek później został wycofany z wyścigu, najprawdopodobniej przez problemy z układem napędowym. Na osiemnastym kółku zmiany rozpoczęła czołówka i najpierw opony z białym paskiem otrzymał Verstappen, by podczas kolejnej próby pojawił się Vettel. Niemiec wrócił na tor na piątym miejscu tuż przed nosem Holendra. Wkrótce było jasne, że Ferrari zdecydowało się przedłużyć stint Leclerca i spadnie on za reprezentanta Red Bulla.

Dziewiętnaste kółko mogło nam przypomnieć ubiegłoroczne wydarzenia z Chin, gdy Max Verstappen opóźnił hamowanie do czternastego zakrętu i zaatakował Vettela. Reprezentant Ferrari widział jednak co się dzieje i przepuścił 21-latka, by ciasno wejść w zakręt i utrzymać pozycję. Vettel wyjeżdżając na krótką prostą zepchnął rywala na trawę, mając spokój już do końca zmagań. Na dwudziestym pierwszym okrążeniu Bottas zjechał po twarde opony, natomiast na dwudziestym trzecim u mechaników zameldowali się Hamilton i Leclerc po identyczne zestawy. Brytyjczyk wrócił na prowadzeniu, natomiast Monakijczyk spadł na piątą lokatę ze stratą aż dziewięciu sekund do Verstappena.

Sprint do mety
W połowie wyścigu bardzo intensywny przejazd miał Kimi Raikkonen, który po zmianie ogumienia rozpoczął szarżę w środku stawki. Najpierw Fin awansował na dziesiąte miejsce po udanym ataku na Magnussena w szóstym zakręcie, by na dwudziestym dziewiątym kółku w nawrocie przebić się przed Grosjeana.

Trzydzieste piąte okrążenie zainaugurowało drugą serię pit stopów i w czołówce znów jako pierwszy pojawił się Verstappen. Zawodnicy tym razem zjeżdżali po pośrednie opony, a pozycje i różnice pozostały bez zmian. Najpóźniej, bo na czterdziestym trzecim kółku, u mechaników znalazł się Leclerc. Przez chwilę wydawało się, że Ferrari zamierza zrealizować u swojego nowego kierowcy strategię jednego pit stopu, lecz bardzo szybko stało się jasne, że będzie to niemożliwe... Co ciekawe, na podwójną zmianę zdecydowano się w Mercedesie. Kalkulacja zespołu była jednak nie do końca precyzyjna, ponieważ Bottas musiał zwolnić, widząc, że Hamilton cały czas jest obsługiwany na stanowisku.

Na czterdziestym trzecim kółku z wyścigiem pożegnał się Kwiat, którego bolid został ściągnięty do garażu, natomiast tuż przed metą wycofała się ofiara Rosjanina – Lando Norris. Tymczasem na końcu stawki Robert Kubica znalazł się na chwilę na przedostatnim miejscu, gdy Williams zrealizował pit stop u George'a Russella. Mimo to Brytyjczyk jeszcze na tym samym, pięćdziesiątym drugim okrążeniu, wyprzedził swojego partnera na długiej prostej.

Dla Kubicy, który ukończył wyścig na ostatnim siedemnastym miejscu, była to bardzo skomplikowana niedziela. Polak miał katastrofalny pit stop, gdy mechanicy opuścili jego bolid jeszcze przed zdjęciem lewego przedniego koła. Z kolei na torze Kubica zmagał się z niską przyczepnością opon i znów nie był w stanie podjąć walki z Russellem.

Dwa kółka przed metą używany zestaw miękkich Pirelli otrzymał Pierre Gasly. Francuz miał na tyle dużą przewagę nad siódmym Ricciardo, że zespół zdecydował się powalczyć o najszybsze okrążenie. Francuz zrealizował strategię zespołu i może dopisać sobie dodatkowy punkt.

Na mecie jako pierwszy zameldował się Lewis Hamilton przed Valtterim Bottasem, Sebastianem Vettelem, Maksem Verstappenem, Charlesem Leclerkiem, Pierre Gasly'm, Danielem Ricciardo, Sergio Perezem, Kimim Raikkonenem oraz Alexandrem Albonem. Tajlandczyk, który ruszał z alei serwisowej, ma za sobą fantastyczne zmagania. Jego postawa została doceniona przez kibiców, którzy wybrali go na kierowcę dnia.

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca