|
|
|
|
|
|
Azerbaijan Grand Prix 2023 | 30 kwietnia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:40,495 - Valtteri Bottas (Mercedes), 2019 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:43,009 - Charles Leclerc (Ferrari), 2019 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 200,021 km/h - Valtteri Bottas (Mercedes), 2019 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 1 | Max Verstappen | Red Bull RB19 | | 1:42,315 | - | - | 22 |
2. | 16 | Charles Leclerc | Ferrari SF-23 | | 1:42,352 | 0,037 | 0,037 | 21 |
3. | 11 | Sergio Perez | Red Bull RB19 | | 1:42,454 | 0,139 | 0,102 | 22 |
4. | 55 | Carlos Sainz | Ferrari SF-23 | | 1:42,899 | 0,584 | 0,445 | 23 |
5. | 4 | Lando Norris | McLaren MCL60 | | 1:43,125 | 0,810 | 0,226 | 22 |
6. | 21 | Nyck de Vries | AlphaTauri AT04 | | 1:43,414 | 1,099 | 0,289 | 24 |
7. | 18 | Lance Stroll | Aston Martin AMR23 | | 1:43,455 | 1,140 | 0,041 | 23 |
8. | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin AMR23 | | 1:43,560 | 1,245 | 0,105 | 20 |
9. | 23 | Alexander Albon | Williams FW45 | | 1:43,628 | 1,313 | 0,068 | 25 |
10. | 24 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo C43 | | 1:43,748 | 1,433 | 0,120 | 23 |
11. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W14 E Performance | | 1:43,798 | 1,483 | 0,050 | 21 |
12. | 81 | Oscar Piastri | McLaren MCL60 | | 1:43,980 | 1,665 | 0,182 | 23 |
13. | 77 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo C43 | | 1:44,010 | 1,695 | 0,030 | 23 |
14. | 22 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri AT04 | | 1:44,137 | 1,822 | 0,127 | 18 |
15. | 27 | Nico Hulkenberg | Haas VF-23 | | 1:44,323 | 2,008 | 0,186 | 21 |
16. | 2 | Logan Sargeant | Williams FW45 | | 1:44,900 | 2,585 | 0,577 | 16 |
17. | 63 | George Russell | Mercedes F1 W14 E Performance | | 1:45,082 | 2,767 | 0,182 | 20 |
18. | 31 | Esteban Ocon | Alpine A523 | | 1:45,955 | 3,640 | 0,873 | 8 |
19. | 10 | Pierre Gasly | Alpine A523 | | 1:46,321 | 4,006 | 0,366 | 7 |
20. | 20 | Kevin Magnussen | Haas VF-23 | | 1:47,498 | 5,183 | 1,177 | 8 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:49,477 |
|
|
Anulowanie wyścigu w Chinach spowodowało sporą wyrwę w kalendarzu tegorocznego sezonu Formuły 1. Na szczęście każda przerwa dobiega końca, a tym razem kończy się zdecydowanie nietypowym weekendem w Azerbejdżanie.
Na torze w Baku zespoły dostają do dyspozycji tylko jeden trening, po którym po południu nastąpią kwalifikacje do wyścigu (niedzielnego). W sobotę odbędzie się skrócona czasówka, która wyłoni układ na starcie sprintu, który odbędzie się kilka godzin później. Tylko jedna sesja treningowa w weekendzie, gdzie praktycznie każdy zespół przywiózł wiele poprawek to ogromne wyzwanie dla kierowców, by jak najszybciej oswoić się z nowym sprzętem.
Wszyscy zawodnicy szybko pojawili się na torze i zaczęli budować tempo na dość zabrudzonym torze ulicznym. Kierowcy Mercedesa mocno narzekali na hamulce, przez co Lewis Hamilton nawet nie rozpoczął mierzonego okrążenia. Jak się można było spodziewać trening obfitował w incydenty. Pierwszy ścianę musnął Carlos Sainz, a kolejny Yuki Tsunoda. Japończyk niestety doprowadził do przebicia tylnej prawej opony. Udało mu się powoli powrócić do garażu, ale jego samochód doznał zniszczeń również podłogi.
Kolejny problem nie dotyczył już błędu kierowcy. W samochodzie Pierra Gasly'ego zapaliła się jednostka napędowa. Francuz próbował dojechać do garażu, ale płomienie były zbyt duże. Musiał się zatrzymać na poboczu powodując czerwoną flagę. Tempo na ten czas dyktowały Red Bulle, jednak chaotyczność sesji była tak duża, że wyniki nie miały większego znaczenia. W czasie dramatu Alpine z toru wypadł również Magnussen i on również zatrzymał się na poboczu ale bez widocznych uszkodzeń samochodu.
Sesję przywrócono mniej więcej na pół godziny przed końcem. Od razu na torze pojawiło się większość stawki. Nie było wśród obecnych drugiego kierowcy Alpine – Estebana Ocona. Drugi samochód francuskiej ekipy borykał się z problemami z hydrauliką.
Tempo cały czas dyktował Red Bull, jednak Ferrari próbowało dorównać mistrzowskiej ekipie. Strata wynosiła 0,4 sekundy, jednak ekipa z Maranello podróżowała na twardych oponach, a Red Bull na pośrednich. Dodatkowo w walkę wmieszał się Lance Stroll, wykręcając przyzwoity czas i meldując się na drugim miejscu w tabeli.
Na miękkich oponach mocne tempo zaprezentował Perez, notując 1:42,651. Był to wynik o niemal 0,4 sekundy lepszy od Verstappena. Ponownie Ferrari okazało się mocne, wskakując za plecy Pereza. Leclerc stracił zaledwie 0,1 sekundy. Co ciekawe, na piątym miejscu meldował się Norris ze stratą 0,4 sekundy, co dość ciekawie korelowało ze stratą 1,9 sekundy Oscara Piastriego. McLaren jednak mocno eksperymentował z ustawieniami samochodu.
Leclerc co ciekawe wskoczył na czoło tabeli, łapiąc się w strugę aero za jednego z rywali. Verstappen jednak nie odpuścił i pojechał szybciej od Ferrari, jednak szybciej o zaledwie 0,037 sekundy. Wygląda na to, że czekają nas bardzo ciekawe kwalifikacje. Swojego pełnego potencjału nie pokazał jeszcze Fernando Alonso, który ostatni przejazd wykonał na pośrednich oponach. Przed nami za to chwila dla zespołów na szybką analizę danych i kwalifikacje do wyścigu.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 44°C
Temperatura powietrza: 20°C
Prędkość wiatru: 1.2 m/s
Wilgotność powietrza: 77%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|