F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2008
GP Australii
GP Malezji
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Turcji
GP Monako
GP Kanady
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Europy
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Chin
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2008
Klasyfikacje generalne 2008
Statystyki z sezonu 2008

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Valencia.
Telefonica Grand Prix of Europe 200824 sierpnia
Valencia Street Circuit
Długość toru: 5,419 km
Liczba okrążeń: 57
Pełny dystans: 308,883 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
-
Najszybsze okrążenie wyścigu:
-
Największa średnia prędkość wyścigu:
-
nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Konf. prasowa po wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Część unilateralna

Felipe, cóż za powrót do walki po rozczarowującym GP Węgier – wygrana w inauguracyjnym Grand Prix Europy po starcie z pole position i ustanowienie najlepszego czasu wyścigu.
Felipe Massa: „Myślę, że to zadziwiające, przyjechać po tak złym rezultacie tutaj na nowy tor, który był nowy dla wszystkich i wykonać tak fantastyczną robotę, zaczynając od przygotowania samochodu w piątek i w sobotę rano oraz wyboru właściwych opon. Myślę, że ciężko było wybrać właściwie opony, szczególnie na kwalifikacje, ale myślę, iż wykonaliśmy perfekcyjną robotę w tym względzie, zdobywając potem pierwsze pole startowe i wygrywając wyścig z najlepszym czasem jednego okrążenia”.

„Myślę, że nie można było zrobić tego lepiej, szczególnie po tak złym wyniku w poprzednim GP. Jednakże wciąż musimy pracować bardzo ciężko, jako że dziś mieliśmy kolejny problem z Kimim i jeszcze jeden w boksach – dobrze, że naszemu mechanikowi nic poważnego się nie stało. Musimy patrzeć w przyszłość, mamy czas na pracę i wiele bardzo ważnych wyścigów przed nami. Teraz jestem po prosty szczęśliwy, szczególnie po takiej katastrofie na Węgrzech”.

Mógłbyś opowiedzieć nam o wyścigu?
FM: „Cóż, start był bardzo dobry. Ogólnie w tym sezonie mam dobre starty. Byłem również bardzo zadowolony ze startu od strony pit-lane, nawet jeśli miałem mniej paliwa na jedno, czy dwa okrążenia. Myślę, że tutaj dobrze się stało, iż startowałem z czystej strony toru, co zawsze w kwalifikacjach jest trudne do przewidzenia. Udało nam się jednak i świetnie wystartowałem. Zahamowałem trochę za wcześnie na drugim zakręcie, patrząc w lusterkach na walkę z tyłu i zdołałem utrzymać się na czele”.

„Pierwszy przejazd był bardzo dobry. Nic specjalnego, ale udawało się mi powoli uciekać Lewisowi, po kilka dziesiątych sekundy na okrążeniu. Potem drugi przejazd i myślę, że wtedy właśnie wygraliśmy wyścig, jako że bolid był idealny i poprawiał się z okrążenia na okrążenie. Niesamowicie było zobaczyć ciągle wzrastającą przewagę. W ostatnim przejeździe, przy panującej przyczepności, temperaturze i na bardziej miękkich oponach mogłem prowadzić w rozluźniony sposób, co czasami jest dużym problemem. Robiłem jednak zbliżone czasy okrążeń, więc trudno uwierzyć, jak świetnie spisywał się bolid podczas ostatniego przejazdu. Był po prostu perfekcyjny”.

Powiedz nam, co stało się podczas ostatniego pit-stopu z Adrianem Sutilem.
FM: „Myślę, że to nie było najmądrzejsze z jego strony. Nawet jeśli wyjechał przede mną, to i tak musiał mnie w końcu przepuścić. Szkoda, że musiałem walczyć z nim w wyjeździe, ponieważ byliśmy bardzo blisko siebie i musiałem odpuścić, przez co straciłem dużo czasu. Na szczęście moja przewaga była bezpieczna”.

Jak doszło do tej sytuacji?
FM: „Cóż, ponieważ zatrzymałem się za nim w boksie, obaj wyjechaliśmy razem. Kiedy on przejeżdżał obok mnie, ja opuszczałem boks, więc jechaliśmy koło w koło. Jednakże ja prowadziłem w wyścigu, a on był dublowany. Było dość ciasno, a ściana zwężała się i zwężała, więc nie chciałem zbytnio ryzykować”.

Lewis, zdobyłeś sporo punktów i zwiększyła się twoja przewaga w klasyfikacji generalnej.
Lewis Hamilton: „Tak, oczywiście. Nie mogę narzekać na drugie miejsce. Mieliśmy kolejny silny weekend. Miałem trochę problemów ze zdrowiem, ale wyszedłem z tego i miałem wspaniały zespół za sobą, który pomagał mi. To jest ładny, nowy tor, a ja przyjechałem tutaj i zdobyłem kilka ważnych punktów oraz zespół zdobył sporo punktów, więc podsumowując, był to solidny weekend dla nas”.

Miałeś bliską walkę z Robertem, a potem starałeś się utrzymać tempo Ferrari.
LH: „Tak, startowałem po brudnej stronie toru. Myślę, że miałem zadowalający start, ale Felipe ruszył dużo szybciej. Starałem się utrzymać swoje miejsce, bo Robert mocno naciskał w pierwszych kilku zakrętach, a potem byłem już zrelaksowany. Mogłem spróbować zaatakować i trzymałem się blisko Felipe. On prowadził, a tutaj wyprzedza się dosyć trudno, więc pomyślałem, że będę starał się utrzymać pewną odległość. Pod koniec wyścigu zaczął mi lekko uciekać, ale pocieszające jest to, że byliśmy o kilka okrążeń ciężsi pod względem ilości paliwa. To pokazuje że mamy dobre tempo”.

To był długi gorący wyścig. Jak czułeś się fizycznie pod koniec wyścigu?
LH: „Ten tor nie jest męczący fizycznie, było tylko bardzo gorąco. Ilości wody do picia w samochodzie jest tak naprawdę niewystarczająca. To był bardzo gorący weekend i jak widzicie, jesteśmy tutaj w tych dużych starych kombinezonach. To jest podobne do jeżdżenia w saunie. To było dość męczące półtorej godziny jazdy, dlatego tym bardziej jestem zadowolony z osiągniętego rezultatu”.

Robert, słyszeliśmy przez radio, jak na początku wyścigu mówiłeś coś o problemach z samochodem.
Robert Kubica: „Myślę, że wystartowaliśmy całkiem nieźle. W pierwszym zakręcie byłem na krawężniku i Lewis się zbliżał. Kiedy dojechaliśmy do drugiego zakrętu zamierzałem spróbować go wyprzedzić, ale zobaczyłem, że Felipe przed nami hamuje dość wcześnie i to było za duże ryzyko. Myślę, że jeśli bym przestrzelił punkt hamowania, to wbiłbym się w niego, więc zdecydowałem, że zostanę tam gdzie jestem. Później byłem ciągle wolniejszy trochę od Lewisa i nagle zobaczyłem białą plastikową torbę lecącą przez zakręt i nie mogłem jej ominąć”.

„Nagle nie mogłem kierować przez następne dwa zakręty i to było niezwykle niebezpieczne – nigdy się z czymś takim nie spotkałem. Na szczęście gdy dojechałem do szybkiego zakrętu to coś odleciało, ale ciągle brakowało mi pewności siebie przez następne pół okrążenia. Na szczęście to było tylko pół okrążenia, ale myślę, że straciłem około trzech sekund. To było bardzo ważne ze względu na postoje w boksach, ponieważ nie wiedziałem, kiedy jadący za mną McLaren będzie zjeżdżał, więc musiałem mu odjechać. Finiszowaliśmy na trzecim miejscu, całkiem daleko od dwóch czołowych bolidów”.

„Myślę, że kluczową kwestią dla tego podium były wczorajsze kwalifikacje. Zabrakło mi jedynie 0,3 sekundy do pole position, a miałem paliwa na trzy okrążenia więcej niż Felipe. Myślę, że to było wspaniałe osiągnięcie wczoraj, a dzisiaj pojechaliśmy już zgodnie z rzeczywistym rozkładem sił. Nasze prawdziwe tempo jest trochę za słabe, ale spróbujemy zrobić co w naszej mocy”.

Felipe, twoje przemyślenia na temat mistrzostw. Jakie będą kolejne wyścigi?
FM: „Po pierwsze musimy zobaczyć, co się stało, ponieważ nie mam pojęcia, dlaczego silnik Kimiego wybuchł. Musimy pracować bardzo ciężko przez kolejne wyścigi i będziemy musieli zorientować się, kiedy użyć "jokera" w postaci jednej możliwej wymiany silnika bez kary. Pracujemy nad poprawą niezawodności, jako że był to nasz główny problem w tym roku, szczególnie w pierwszym wyścigu. Musimy zając się tą sprawą dogłębnie i jestem pewien, że wszyscy koncentrują się nad rozwiązaniem problemów, jakie mamy”.

Konferencja prasowa (pytania tylko do Roberta Kubicy)

Robert, wspomniałeś o incydencie z plastikową torbą. Czy to było około ósmego okrążenia, ponieważ wtedy wpadłeś w szpony Kovalainena?
RK: „Tak, to było w środku pierwszego przejazdu. Myślę, że koło okrążenia numer osiem”.

Mówiłeś o tempie tych dwóch panów obok, ale tak naprawdę udało ci się odjechać Heikkiemu i Kimiemu.
RK: „Tak, ale nadal finiszowałem pół minuty za Hamiltonem, więc to jest duża strata. Myślę, że kluczowym momentem weekendu były po prostu kwalifikacje, udało mi się usadowić samochód na trzeciej pozycji, w drugim rzędzie. Dzisiaj okazało się, że mieliśmy nawet więcej paliwa niż dwa czołowe bolidy, więc to było całkiem niezłe osiągnięcie w ostatniej części kwalifikacji. Udało się zrobić całkiem dobre okrążenie i myślę, że to był kluczowy moment. W innym wypadku startowałbym za Kimim i Kovalainenem i bardzo prawdopodobne, że finiszowałbym też za nimi, ale udało mi się zrobić dobre okrążenie i jesteśmy tutaj”.

Myślisz, że jesteś w stanie utrzymać tę pozycję do końca sezonu?
RK: „Cóż, na pewno spróbuję. Staram się jak mogę. W ostatnim wyścigu także startowałem z drugiego rzędu i skończyłem o wiele dalej. Daje z siebie maksimum. Sądzę, że każdy stara się z całych sił, ale musimy być realistami i myślę, że prawdziwe tempo naszego bolidu jest bardziej zbliżone do naszej dzisiejszej prędkości, niż wczorajszych kwalifikacji. Zmagaliśmy się trochę więcej niż Ferrari i McLaren na długich przejazdach. Bardzo prawdopodobne, że na nowych oponach byłem w stanie wyciągnąć coś więcej, bo samochód spisuje się wtedy lepiej, ale jak tylko opony są trochę zużyte, to wtedy bolid zaczyna się ślizgać za mocno i nie możesz nic zrobić”.

Źródło: FIA.com

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
rafaello85, 26.08.2008 12:34[!]
andy---> mówię uczciwie: NIE jest to powód żeby z niego szydzić. Ani z niego, ani z nikogo innego.
farkf1, 26.08.2008 14:18[!]
Rodzin proszę nie mieszać w te sprawy !
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca