|
|
|
|
|
|
Grand Prix de Monaco 2005 | 22 maja |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:13,985 - Jarno Trulli (Renault), 2004 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:14,439 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 152,773 km/h - Juan Pablo Montoya (Williams), 2003 |
| |
I sesja kwalifikacyjna [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Odstęp | Strata |
|
1. | 9 | Kimi Raikkonen | McLaren MP4-20 | | 1:13,644 | - | - |
2. | 5 | Fernando Alonso | Renault R25 | | 1:14,125 | 0,481 | 0,481 |
3. | 7 | Mark Webber | Williams FW27 | | 1:14,584 | 0,459 | 0,940 |
4. | 6 | Giancarlo Fisichella | Renault R25 | | 1:14,783 | 0,199 | 1,139 |
5. | 10 | Juan Pablo Montoya | McLaren MP4-20 | | 1:14,858 | 0,075 | 1,214 |
6. | 8 | Nick Heidfeld | Williams FW27 | | 1:15,128 | 0,270 | 1,484 |
7. | 16 | Jarno Trulli | Toyota TF105 | | 1:15,189 | 0,061 | 1,545 |
8. | 14 | David Coulthard | Red Bull RB1 | | 1:15,329 | 0,140 | 1,685 |
9. | 11 | Jacques Villeneuve | Sauber C24 | | 1:15,921 | 0,592 | 2,277 |
10. | 2 | Rubens Barrichello | Ferrari F2005 | | 1:16,142 | 0,221 | 2,498 |
11. | 1 | Michael Schumacher | Ferrari F2005 | | 1:16,186 | 0,044 | 2,542 |
12. | 12 | Felipe Massa | Sauber C24 | | 1:16,218 | 0,032 | 2,574 |
13. | 15 | Vitantonio Liuzzi | Red Bull RB1 | | 1:16,817 | 0,599 | 3,173 |
14. | 20 | Patrick Friesacher | Minardi PS05 | | 1:18,574 | 1,757 | 4,930 |
15. | 21 | Christijan Albers | Minardi PS05 | | 1:19,229 | 0,655 | 5,585 |
16. | 18 | Tiago Monteiro | Jordan EJ15 | | 1:19,408 | 0,179 | 5,764 |
17. | 19 | Narain Karthikeyan | Jordan EJ15 | | 1:19,474 | 0,066 | 5,830 |
18. | 17 | Ralf Schumacher | Toyota TF105 | | - | - | - |
| |
107% czasu najszybszego okrążenia: 1:18,799 |
|
Zwycięzca ostatniego wyścigu, Kimi Raikkonen, okazał się zdecydowanie najszybszym kierowcą podczas pierwszej sesji kwalifikacyjnej na ulicznym torze w Monte Carlo. Przewaga kierowcy McLarena nad obecnym liderem klasyfikacji generalnej kierowców, Fernando Alonso (Renault), wyniosła aż blisko pół sekundy, co stawia Fina w bardzo komfortowej sytuacji przed niedzielnymi kwalifikacjami. Tymczasem Alonso może już chyba tylko liczyć na próbę pokonania Raikkonena dzięki odmiennej strategii na wyścig, ale równie dobrze może zadowolić się i tak bardzo dobrą drugą pozycją, co pozwoli mu na utrzymanie sporej przewagi w klasyfikacji generalnej.
Trzeci czas uzyskał kierowca Williamsa, Mark Webber, ledwo mieszcząc się poniżej jednej sekundy straty do Raikkonena. Tak duża różnica czasowa dzieląca trzech najszybszych kierowców jest sporym zaskoczeniem, zwłaszcza na tak krótkim torze. Częściowo było to zapewne spowodowane sporym odstępem czasowym, oddzielającym wyjazd na tor trzech ostatnich kierowców: Jarno Trullego (Toyota), Alonso i Raikkonena. Przyczynił się do tego drugi kierowca Toyoty, Ralf Schumacher, który próbę ścięcia jednego z szybszych zakrętów, co w Monako nie należy do najlepszych pomysłów, przypłacił kraksą. W czasie, gdy porządkowi starali się uprzątnąć cały bałagan, warunki panujące na torze uległy zmianie (m.in. wzrosła temperatura toru o kilka stopni) i mogło to wpłynąć na przejazdy ostatnich trzech kierowców.
Tylko Raikkonen i Alonso byli jednak w stanie z tego skorzystać, natomiast Trulli, który jako pierwszy wyjechał na tor po kraksie swojego partnera, oprócz tego, że był dosyć wolny (na pierwszym sektorze stracił pół sekundy do Raikkonena), to jeszcze miejsce wypadku pokonał dosyć ostrożnie i na koniec musiał zadowolić się zaledwie siódmą pozycją. Lepsze to niż ostatnia pozycja startowa Ralfa Schumachera, ale tak czy inaczej Toyota nie ma zbyt wielu powodów do zadowolenia. Kolejno na czwartej i siódmej pozycji uplasowali się drudzy kierowcy z zespołów Renault i McLaren, Giancarlo Fisichella i Juan Pablo Montoya. Obaj kierowcy wypadli wyraźnie słabiej od swoich partnerów, jednak mogło to być zasługą wcześniejszego wyjazdu na tor.
Szósty czas uzyskał drugi kierowca Williamsa, Nick Heidfeld, który od swojego partnera także okazał się wyraźnie wolniejszy (strata ponad pół sekundy). Pierwszą dziesiątkę zamknęli tymczasem dwaj uczestnicy porannego karambolu, David Coulthard (Red Bull) i Jacques Villeneuve (Sauber), a także najszybszy z kierowców Ferrari, Rubens Barrichello, który okazał się minimalnie szybszy od swojego partnera, Michaela Schumachera. Strata obydwu kierowców do Raikkonena wyniosła niewyobrażalne wręcz dwie i pół sekundy, co w pewnym stopniu jest zapewne zasługą szybko zmieniających się warunków na tym torze. Tak czy inaczej zdobycie nawet tylko kilku punktów będzie tym razem stanowiło nie lada wyzwanie dla kierowców włoskiej stajni.
Z pozostałych kierowców warto odnotować dosyć słaby występ Felipe Massy (Sauber) i zeszłorocznego zwycięzcy wyścigu Formuły 3000 na torze w Monako, Vitantonio Liuzziego (Red Bull). Na ostatnich pozycjach jak zwykle uplasowali się kierowcy z zespołów Jordan i Minardi, ale tym razem wyjątkowo w odwrotnej kolejności, albowiem zarówno Patrick Friesacher, jak i Christijan Albers zdołali uzyskać lepsze czasy od Tiago Monteiro i Naraina Karthikeyana. Jest to najlepszy występ włoskiej stajni na kwalifikacjach w tym sezonie i w dodatku w pełni zasłużony. Biorąc pod uwagę nieprzewidywalność wyścigów w Monako może to oznaczać szansę na zarobek punktowy, choć oczywiście dosyć nikłą. Tymczasem będący na skraju kolejnej zmiany właściciela zespół Jordan niewątpliwie znalazł się bardzo trudnej sytuacji.
Zdjęcia z dzisiejszych kwalifikacji i treningów można znaleźć tutaj.
Źródło: Formula1.com
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|