F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2022
GP Bahrajnu
GP Arabii Saudyjskiej
GP Australii
GP Emilii-Romanii
GP Miami
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Azerbejdżanu
GP Kanady
GP Wielkiej Brytanii
GP Austrii
GP Francji
GP Węgier
GP Belgii
GP Holandii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2022
Klasyfikacje generalne 2022
Statystyki z sezonu 2022

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Catalunya.
Pirelli Gran Premio de España 202222 maja
Circuit de Barcelona-Catalunya
Długość toru: 4,655 km
Liczba okrążeń: 66
Pełny dystans: 307,104 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:15,406 - Valtteri Bottas (Mercedes), 2019
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:18,149 - Max Verstappen (Red Bull), 2021
Największa średnia prędkość wyścigu:
200,821 km/h - Lewis Hamilton (Mercedes), 2020
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis kwalifikacji  [  T-  |  T+  ]
Embed from Getty Images

Charles Leclerc rozpocznie Grand Prix Hiszpanii z pierwszego pola startowego. W sobotnich kwalifikacjach lider klasyfikacji generalnej uzyskał lepszy wynik od Maxa Verstappena i Carlosa Sainza.

Q1
Po awariach z FP3 mechanikom Haasa i AlphaTauri udało się przygotować do jazdy bolidy Micka Schumachera i Pierre'a Gasly'ego. Jako pierwszy na tor wyjechał jednak Guanyu Zhou.

Po pięciu minutach tylko trzech kierowców ustanowiło czasy okrążeń – byli to Zhou, Gasly oraz Tsunoda. Wynik Japończyka został anulowany w związku z wyjazdem poza linię toru. Chwilę po tym aleję serwisową opuścili kierowcy Red Bulla. Max Verstappen zameldował się na czele, przed kolegą z ekipy – Sergio Perezem.

Dziewięć minut przed końcem Q1 pierwsze próby zaliczyli zawodnicy Scuderii. Charles Leclerc popisał się wynikiem 1:19,861s. Drugi Sainz tracił do niego tylko trzy setne sekundy. Czołową trójkę uzupełniał Verstappen, za którym ujrzeć można było reprezentantów Srebrnych Strzał – Russella przed Hamiltonem. Dalej, pół sekundy za Leclerkiem, plasował się Bottas.

Sędziowie zareagowali na niebezpieczną sytuację w alei serwisowej. Przypadek wyjazdu Lance'a Strolla wprost pod koła nadjeżdżającego Lando Norrisa zostanie dokładnie przeanalizowany po zakończeniu sesji.

Zagrożeni odpadnięciem z czasówki byli Albon, Stroll, Gasly, Schumacher i Latifi. Niewiele lepszymi czasami dysponowali Tsunoda, Vettel i Ricciardo. Fatalnie Q1 zakończyło się dla Astona Martina – zamiast do dalszej jazdy obaj kierowcy mogli przygotowywać się do pierwszych wywiadów. Z rywalizacji odpadł także Fernando Alonso oraz duet Williamsa.

Q2
Tuż przed startem Q2 sędziowie wydali werdykt w sprawie potencjalnego spowolnienia Alonso przez Norrisa. Brytyjczyk został oczyszczony z podejrzeń, ale stanowisko dwukrotnego mistrza świata w tej sprawie było prawdopodobnie znacznie bardziej surowe...

Po kilku chwilach względnego spokoju, kierowcy przystąpili do pierwszych szybkich przejazdów. Hamilton jako pierwszy ukończył okrążenie, odnotowując czas 1:19,7s. Tuż za nim linię mety przeciął Russell, który uzyskał rezultat lepszy o nieco ponad 0,3s.

Sainz nie zaliczył najlepszej próby – bolid Hiszpana ślizgał się w zakrętach i ostatecznie strata do Russella zamknęła się w 0,9s. Niewiele lepiej poszło kółko Leclerca. Monakijczyk był dopiero czwarty. Także Verstappen rozpoczął Q2 w nieco niemrawej dyspozycji i plasował się na P6. W efekcie za Mercedesami ujrzeć można było Pereza, tracącego do lidera 0,360s.

Dobry start zaliczyli za to zawodnicy Haasa – Magnussen był ósmy a Schumacher dziewiąty. TOP10 dopełniał Norris. Zespołowy kolega Brytyjczyka – Daniel Ricciardo, otwierał z kolei listę zagrożonych. Znajdowali się też na niej Ocon, Zhou, Tsunoda i Gasly.

Podczas gdy Russell, Hamilton i Leclerc pozostawali w garażach, Sainz wskoczył na pierwszą lokatę. Niedługo później zepchnął go z niej Verstappen, któremu udało się odnotować wynik 1:19,215s. O doskonałej czasówce mógł już mówić Haas – obaj kierowcy obronili miejsca w górnej dziesiątce.

Awansu do Q3 nie wywalczyli Norris (po anulowaniu czasu z ostatniej próby), Ocon, Tsunoda, Gasly i Zhou.

Q3
Charles Leclerc zmarnował pierwsze pomiarowe okrążenie, obracając swój bolid na wjeździe w szykanę. Błąd Monakijczyka skrzętnie wykorzystał Max Verstappen, który przewodził w tabeli z przewagą 0,350s nad Sainzem.

Trzecie miejsce należało do Pereza a czwarte do Russella, za którym ujrzeć można było Hamiltona. Strata Mercedesów do P1 przekraczała pół sekundy. W dolnej części dziesiątki plasowali się z kolei Bottas, Ricciardo, Magnussen i Schumacher.

Na finałowy przejazd jako pierwszy wyruszył znajdujący się pod wysoką presją Leclerc. W ślad za nim podążyli kierowcy Haasa i Sainz. Monakijczyk naciskał jak tylko mógł – po drugim sektorze miał w zapasie już ćwierć sekundy a ostatecznie zbudował przewagę przekraczającą trzy dziesiąte sekundy.

Verstappen nie miał szans na wyprowadzenie kontry. Holender zgłosił spadek mocy i otrzymał polecenie zjazdu do alei serwisowej. Sainzowi nie udało się przesunąć przed urzędującego mistrza świata – Hiszpan musiał zadowolić się trzecią pozycją. W drugim rzędzie dołączy do niego Russell. Kolejne stworzą Perez i Hamilton, Bottas i Magnussen oraz Ricciardo i Schumacher.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 47°C
Temperatura powietrza: 35°C
Prędkość wiatru: 3,9 m/s
Wilgotność powietrza: 17%
Sucho

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca