|
|
|
|
|
|
Foster's Belgian Grand Prix 2002 | 1 wrze?nia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:47,571 - Alain Prost (Williams), 1993 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:49,758 - Michael Schumacher (Ferrari), 2001 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 221,050 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2001 |
| |
Opis kwalifikacji [ T- | T+ ]
|
Po stoczeniu zaciętej walki z kierowcą zespołu McLaren – Kimi Raikkonenem Michael Schumacher pierwszy raz w karierze wywalczył pierwszą pozycję startową na torze Spa-Francorchamps. Fin, który zdominował zarówno wczorajsze, jak i dzisiejsze treningi podczas sesji kwalifikacyjnej również dawał się z siebie wszystko i wykorzystując każdy dostępny skrawek toru, a nawet czasem pobocze starał się pokonać kierowcę Ferrari. Niemiec w końcu okazał się jednak górą, ale mimo to należy podkreślić, iż był to jak dotąd najlepszy występ Raikkonena na kwalifikacjach, który zaowocował najwyższą pozycją startową w karierze. O trzecią pozycję również toczył się zacięty pojedynek pomiędzy drugim kierowcą Ferrari – Rubensem Barrichello i młodszym z braci Schumacherów – Ralfem. Także i w tym przypadku bolid z włoskiej stajni okazał się górą, chociaż różnica czasowa pomiędzy obydwoma kierowcami była bardzo niewielka (0.013 sekundy).
Z piątej pozycji do jutrzejszego wyścigu wystartuje partner Ralfa Schumachera – Juan Pablo Montoya, który podczas tej sesji kwalifikacyjnej miał kłopoty ze znalezieniem optymalnego balansu bolidu. W dodatku na trzecim okrążeniu pomiarowym natrafił na wolno jadących kierowców z zespołu McLaren i to z pewnością kosztowało go utratę cennego czasu, o czym nie omieszkał w dosadny sposób poinformować przez radio członków swojej ekipy. Tym niemniej Kolumbijczyk w przeciwieństwie do sesji kwalifikacyjnej na torze Hungaroring sprzed dwóch tygodni tym razem był tylko nieznacznie wolniejszy od zespołowego partnera i w wyścigu powinien uzyskać lepszy rezultat. Pierwszą szóstkę zamknął drugi kierowca z zespołu McLaren – David Coulthard, który do Michaela Schumachera tracił już ponad sekundę, natomiast od Raikkonena był wolniejszy o ponad pół sekundy, na co wpływ miał wybór innego typu opon.
Kierowcy reprezentujący barwy stajni Renault – Jarno Trulli i Jenson Button do Grand Prix Belgii zakwalifikowali się na siódmej i dziesiątej pozycji. Jest to tylko nieznacznie gorszy rezultat w stosunku do pozycji startowych uzyskanych przez tych kierowców dwa tygodnie temu na torze o zgoła innym charakterze, ale również bardzo dobry i biorąc pod uwagę wyśmienitą postawę w zeszłorocznym wyścigu na torze Spa Giancarla Fisichelli (trzecia pozycja), będącego wówczas kierowcą tej stajni jeszcze pod szyldem Benetton, w jutrzejszym wyścigu także należy spodziewać się dobrego rezultatu. Tymczasem kierowcy z zespołu Jaguar – Eddie Irvine i Pedro de la Rosa podczas dzisiejszej sesji kwalifikacyjnej uzyskali najwyższe pozycje startowe w tym sezonie – ósmą i jedenastą. Wygląda na to, że prace rozwojowe nad bolidem R3 przynoszą jednak jakieś rezultaty, a tak dobra postawa jest szczególnie ważna właśnie teraz, kiedy Ford zaczyna się już niecierpliwić brakiem postępów.
Toyota sesję kwalifikacyjną na torze Spa także może zaliczyć do udanych, gdyż Mika Salo uzyskał dziewiąty czas dnia. Trochę gorzej co prawda spisał się drugi kierowca z tego zespołu – Allan McNish, ale 14 pozycja startowa jak na debiutanta jest również przyzwoitym osiągnięciem. Na dodatek długie proste belgijskiego obiektu powinny umożliwić obydwu kierowcom uzyskanie jeszcze lepszego rezultatu w wyścigu, gdyż silniki Toyoty należą do jednych z mocniejszych. Tymczasem dla konkurencyjnego japońskiego producenta silników – Hondy tor ten nie jest chyba zbyt szczęśliwy, gdyż podczas dzisiejszej sesji kwalifikacyjnej nastąpiła kolejna poważna awaria silnika w jednym z bolidów zespołu British American Racing. Na dodatek doświadczył jej znowu Olivier Panis, który zakwalifikował się na dopiero 15 pozycji. Trochę lepiej wypadł drugi kierowca z tego zespołu – Jacques Villeneuve, który pomimo poślizgu na jednym z okrążeń pomiarowych uzyskał 12 czas. Co ciekawe, Kanadyjczyk był najszybszym po reprezentantach Ferrari kierowcą na oponach Bridgestone, co świadczy o dominacji konkurencyjnych opon Michelin na tym właśnie torze.
Kierowcy z drugiego zespołu, którego bolidy również napędzają silniki Hondy – Giancarlo Fisichella i Takuma Sato jutrzejszy wyścig rozpoczną z 14 i 16 pozycji. Włoch ze względu na błąd popełniony na drugim okrążeniu pomiarowym musiał pozostawić swój podstawowy bolid na poboczu i od tej pory korzystać z zapasowego, w którym nie czuł się już tak pewnie. Tym niemniej obaj kierowcy z zespołu Jordan narzekali głównie na zbyt małą przyczepność zarówno po stronie bolidu, jak i opon i na uzyskanie lepszego rezultatu mieli niewielką szansę. Jeszcze gorzej podczas dzisiejszej sesji kwalifikacyjnej wypadli kierowcy z zespołu Sauber – Felipe Massa oraz Nick Heidfeld, którzy uzyskali zdecydowanie najgorsze pozycje startowe w tym sezonie – 17 i 18. Dla całego zespołu jest to wręcz szok po bardzo dobrej postawie podczas poprzedniej sesji kwalifikacyjnej i tak naprawdę nikt nie wie, co jest przyczyną tego stanu. Tak czy inaczej obu kierowców w jutrzejszym wyścigu czeka bardzo trudne zadanie. Z ostatnich pozycji do Grand Prix Belgii wystartują zgodnie z tradycją kierowcy z zespołu Minardi – Mark Webber oraz Anthony Davidson.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|