F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2003
GP Australii
GP Malezji
GP Brazylii
GP San Marino
GP Hiszpanii
GP Austrii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Włoch
GP Stanów Zjednoczonych
GP Japonii
Strona główna sezonu 2003
Klasyfikacje generalne 2003
Statystyki z sezonu 2003

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Sepang.
Petronas Malaysian Grand Prix 200323 marca
Sepang International Circuit
Długość toru: 5,543 km
Liczba okrążeń: 56
Pełny dystans: 310,408 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:35,220 - Michael Schumacher (Ferrari), 2001
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:38,049 - Juan Pablo Montoya (Williams), 2002
Największa średnia prędkość wyścigu:
197,680 km/h - Ralf Schumacher (Williams), 2002
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Szczegółowy opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Jeszcze przed rozpoczęciem okrążenia rozgrzewającego w drodze na prostą startową Cristiano da Matta zauważył problem z przepustnicą w swoim bolidzie i szefostwo zespołu Toyota podjęło decyzję o użyciu zapasowego auta, co niestety wiązało się z koniecznością startu do wyścigu z linii boksów. Następnie podczas startu do okrążenia rozgrzewającego wysiadł również bolid Jacquesa Villeneuve'a i kierowca zespołu B.A.R w pośpiechu ruszył do boksów. Okazało się, że wadliwa elektryka bolidu doprowadziła do uszkodzenia skrzyni biegów, a ponieważ usterki tej nie dało się usunąć w krótkim czasie, Kanadyjczyk musiał zrezygnować z udziału w Grand Prix Malezji. Trzecim z kolei pechowcem był Giancarlo Fisichella – ze względu na puste miejsca na prostej startowej po bolidach da Matty i Villeneuve'a Włoch ustawił się na niewłaściwej pozycji po ukończeniu okrążenia rozgrzewającego. W powietrzu wisiało już przerwanie procedury startowej, jednak kierowca z zespołu Jordan zdołał w porę skorygować swój błąd, wykorzystując do tego celu serię manewrów z użyciem wstecznego biegu włącznie. Niestety cała ta operacja spowodowała zbytnie rozgrzanie się sprzęgła i po zgaśnięciu pięciu czerwonych świateł, sygnalizujących rozpoczęcie wyścigu, system kontroli startu w bolidzie Fisichelli odmówił posłuszeństwa. Dla Włocha był to już koniec udziału w tym wyścigu.

Fernando Alonso wystartował bardzo dobrze i bez najmniejszych problemów utrzymał prowadzenie do pierwszego zakrętu. Tymczasem drugi kierowca Renault – Jarno Trulli znalazł się pod presją ze strony Davida Coultharda, który tuż po starcie wyprzedził Michaela Schumachera i przymierzał się do również do odebrania drugiej pozycji Włochowi. Kierowca z zespołu McLaren postanowił jednak nie podejmować zbytniego ryzyka w tym momencie i hamowanie przed pierwszym zakrętem rozpoczął wcześniej od Trullego. Moment ten Michael Schumacher wykorzystał do zrównania się tuż przed zakrętem z bolidem Szkota, a następnie próbował objechać go po zewnętrznej stronie wirażu. Sztuka ta powiodłaby się w pełni kierowcy Ferrari, gdyby nie fakt, że opóźnił zbytnio hamowanie przed następującym bezpośrednio po pierwszym zakręcie drugim wirażu w przeciwną (lewą) stronę, co doprowadziło do kolizji z Trullim. Prowadzony przez Włocha bolid Renault wpadł w poślizg, omal nie uderzając w jadącego obok Coultharda. Szkot szczęśliwie uniknął jednak zderzenia i ruszył w pościg za Alonso na drugiej pozycji, natomiast starszy z braci Schumacherów został zmuszony do ominięcia wypadającego z toru Trullego poboczem, co oczywiście wiązało się z stratą wielu miejsc. Na domiar złego startujący z piątej pozycji drugi kierowca Ferrari – Rubens Barrichello także miał kłopoty z wyminięciem bolidu Renault i w efekcie został wyprzedzony przez Nicka Heidfelda (Sauber), Kimiego Raikkonena (McLaren), Juana Pablo Montoyę (Williams) oraz Jensona Buttona (B.A.R) i spadł na siódmą pozycję.

W tym momencie nastąpiła kolejna kolizja tuż przed drugim zakrętem, spowodowana tym razem przez startującego z 13 pozycji kierowcę z zespołu Jaguar – Antonio Pizzonię. Brazylijczyk całkiem przegapił moment hamowania i z impetem uderzył w tył bolidu Montoi, powodując uszkodzenie przedniego w swoim, a tylnego w bolidzie Williams spojlera. Nie była to jednak pierwsza kolizja, w której uczestniczył Pizzonia, ponieważ jeszcze pod koniec prostej startowej doszło do niewielkiej stłuczki pomiędzy nim, a próbującym wyprzedzić go Josem Verstappenem. Co prawda nie spowodowała ona żadnych uszkodzeń, jednak pech Holendra polegał na tym, iż kierowca z zespołu Jaguar uderzył w jego bolid zaraz po kolizji z Montoyą, powodując uszkodzenie tylnego skrzydła w bolidzie Minardi. W tym momencie powstało spore zamieszanie na drugim zakręcie, z którego w pierwszej kolejności skorzystał Button, wyprzedzając Montoyę i Raikkonena, by awansować na piątą pozycję. Za Barrichello na ósmej pozycji znalazł się Olivier Panis (Toyota), natomiast na dziewiątą pozycję awansował kierowca, który najbardziej skorzystał na całym zamieszaniu – Justin Wilson (Minardi). Na kolejnych pozycjach po wyminięciu Michaela Schumachera i Trullego jazdę kontynuowali Mark Webber (Jaguar), Ralf Schumacher (Williams), Pizzonia, Ralph Firman (Jordan), Verstappen i Cristiano da Matta (Toyota), który wystartował z linii boksów. Tymczasem za Trullim na ostatniej (18) pozycji znalazł się Heinz-Harald Frentzen (Sauber), ponieważ ze względu na kłopoty z wrzuceniem pierwszego biegu długo nie mógł ruszyć z miejsca tuż po starcie.

Tuż przed czwartym zakrętem Raikkonen wyprzedził Buttona i awansował na czwartą pozycję. W dalszej części pierwszego okrążenia jadący wolniej od pozostałych kierowców ze względu na brak tylnego spojlera Montoya został wyprzedzony przez Barrichello, Panisa, Wilsona, Ralfa Schumachera oraz Webbera i spadł na 11 pozycję. Ponadto Pizzonia i Verstappen zostali wyprzedzeni przez Firmana, da Mattę, Michaela Schumachera oraz Trullego. Następnie uczestnicy pierwszej kolizji przed drugim zakrętem wyprzedzili kierowcę Toyoty i znaleźli się kolejno na 13 i 14 pozycji. Pod koniec pierwszego okrążenia do boksów zjechali Montoya, Pizzonia oraz Verstappen. W tym momencie na pozycje od 11 do 15 awansowali Firman, Michael Schumacher, Trulli, da Matta i Frentzen. Najkrócej trwała naprawa bolidu Jaguar i Pizzonia jako pierwszy powrócił do wyścigu na 16 pozycji. Na drugim okrążeniu Michael Schumacher wyprzedził Firmana i znalazł się na 11 pozycji. Pod koniec tego okrążenia Raikkonen zbliżył się do Heidfelda i wykorzystując drobny błąd Niemca na ostatnim zakręcie bez trudu wyminął go na prostej startowej, by znaleźć się tuż za partnerem z zespołu McLaren na trzeciej pozycji. W chwilę później Panis próbował wyprzedzić Barrichello, jednak ten w zdecydowany sposób zajechał mu drogę i utrzymał się na szóstej pozycji.

Na trzecim okrążeniu jadącego na drugiej pozycji Coultharda dosyć niespodziewanie z wyścigu wyeliminowała awaria elektryki. W międzyczasie Verstappen wyjechał z boksów na 17 pozycji, mając już blisko dwa okrążenia straty do lidera. Tymczasem pod koniec trzeciego okrążenia Michael Schumacher także odbył postój w boksach, ponieważ okazało się, iż przednie skrzydło bolidu Ferrari zostało jednak lekko uszkodzone podczas kolizji z Trullim. W trakcie trwającej zaledwie 10 sekund wymiany spojlera Niemiec został wyprzedzony przez Firmana, da Mattę oraz Frentzena i na tor powrócił na 14 pozycji. Kilkanaście sekund później boksy opuścił ostatni kierowca, którego bolid ucierpiał na pierwszym okrążeniu i którego naprawa trwała zdecydowanie najdłużej. Mowa oczywiście o Montoi, który po powrocie na tor zajmował ostatnią pozycję, mając już trzy okrążenia straty do lidera. Na czwartym okrążeniu Wilson został wyprzedzony przez Ralfa Schumachera oraz Webbera i spadł na dziewiątą pozycję. Na kolejnym okrążeniu dwa miejsca stracił również Button, a wyprzedzili go Barrichello i Panis. Ponadto Trulli wyprzedził Wilsona i przesunął się na dziewiątą pozycję. Na dziewiątym okrążeniu Włoch wyprzedził również Webbera i był już ósmy. Pod koniec tego okrążenia Michael Schumacher zaliczył karny przejazd przez strefę boksów za spowodowanie możliwej do uniknięcia kolizji z Trullim. Po powrocie na tor Niemiec nadal zajmował 14 pozycję. Na następnym okrążeniu drugi kierowca Ferrari – Barrichello awansował na trzecią pozycję po wyprzedzeniu Heidfelda.

Po dziesięciu okrążeniach przewaga dotychczasowego lidera – Alonso nad Raikkonenem wynosiła cztery sekundy. Pod koniec 12 okrążenia pierwszy postój w boksach zaliczył jadący na piątej pozycji Panis. Po powrocie na tor Francuz znalazł się na 11 pozycji, ale po chwili udało mu się wyprzedzić Firmana i w ten sposób powrócił do pierwszej dziesiątki. Niestety w chwilę później w jego bolidzie awarii uległ układ paliwowy i w ten sposób w wyścigu pozostał już tylko jeden kierowca Toyoty. Oprócz Panisa na 12 okrążeniu tankowanie paliwa i zmianę opon zaliczył również jadący na przedostatniej pozycji Verstappen, a pod koniec następnego okrążenia w boksach pojawili się dwaj kolejni kierowcy: Heidfeld i Wilson. Postój kierowcy z zespołu Sauber przedłużył się znacznie, ponieważ w jego bolidzie zgasł silnik i ponowne uruchomienie go zabrało mechanikom ze szwajcarskiej stajni sporo czasu. Z tego powodu Niemiec stracił aż siedem miejsc i po powrocie na tor był jedenasty, natomiast Wilson po postoju znalazł się na 13 pozycji. Na kolejnym okrążeniu nastąpiła zmiana na prowadzeniu, gdyż dotychczasowy lider – Alonso odbył pierwszy postój w boksach. W trakcie postoju Hiszpan został wyprzedzony przez Raikkonena, Barrichello oraz Buttona i spadł na czwartą pozycję. Od 15 do 17 okrążenia postoje w boksach zaliczyli również Webber, Trulli, Button, da Matta i Frentzen. Na trzecią i czwartą pozycję awansowali w tym momencie Alonso i Ralf Schumacher, natomiast Button na tor powrócił na piątej pozycji. Przed Trullim na szóstej pozycji znalazł się Firman, a za kierowcą Renault podążali Heidfeld i Michael Schumacher. Da Matta po postoju zamykał pierwszą dziesiątkę, natomiast Webber i Frentzen po przedłużonych do ponad 20 sekund ze względu na zgaśnięcie silników postojach jazdę kontynuowali na 11 i 12 pozycji.

Pod koniec 19 okrążenia pierwszy postój w boksach zaliczył Raikkonen. Prowadzenie objął w tym momencie Barrichello, natomiast Fin dzięki późniejszemu o pięć okrążeń w stosunku do Alonso postojowi na tor powrócił przed kierowcą Renault na drugiej pozycji. Na kolejnym okrążeniu Montoya wyprzedził Verstappena i awansował na 15 pozycję. Tymczasem zacięty pojedynek o szóstą pozycję toczyli między sobą Firman i Trulli. Na początku 21 okrążenia Włoch zdołał nawet na chwilę wyprzedzić kierowcę z zespołu Jordan, jednak ten spokojnie wykorzystał fakt, iż Trulli opóźnił zbytnio hamowanie przed pierwszym zakrętem i jak gdyby nigdy nic odzyskał szóstą pozycję. W międzyczasie boksy odwiedzali jadący na czwartej oraz na 14 pozycji Ralf Schumacher i Pizzonia. Obaj kierowcy po postojach nadal zajmowali te same pozycje. Na 22 okrążeniu tankowanie paliwa oraz zmianę opon zaliczyli Barrichello i Firman. Brazylijczyk w trakcie postoju został wyprzedzony przez Raikkonena oraz Alonso i znalazł się ponownie na trzeciej pozycji, natomiast Firman po trwającym aż 15 sekund postoju, po którym w dodatku trzej mechanicy z zespołu Jordan musieli pomóc mu zapalić silnik na pych, na tor powrócił na 12 pozycji. Na pozycje od szóstej do jedenastej awansowali w tym momencie Trulli, Heidfeld, Michael Schumacher, da Matta, Webber i Frentzen. Pierwszą rundę planowych postojów zakończyła na 26 okrążeniu już trzecia w tym wyścigu wizyta w boksach Michaela Schumachera. Niemiec w trakcie tego postoju został wyprzedzony przez da Mattę oraz Webbera i spadł na dziesiątą pozycję.

Pod koniec 31 okrążenia jedyny planowany, a w sumie już drugi postój w boksach odbył jadący na przedostatniej pozycji Montoya. Po powrocie na tor Kolumbijczyk nadal zajmował przedostatnią pozycję. Trzy okrążenia później drugą rundę planowych postojów zapoczątkowali Button, Heidfeld, da Matta i Verstappen. Na 35 i 36 okrążeniu boksy odwiedzali również Alonso, Trulli i Frentzen. W trakcie postoju Alonso został wyprzedzony przez Barrichello i spadł na trzecią pozycję. Button i Trulli po zaliczeniu drugich postojów nadal zajmowali piątą i szóstą pozycję, przy czym postój kierowcy Renault przedłużył się do ponad 20 sekund ze względu na problemy z otworzeniem wlewu paliwa. Michael Schumacher korzystając z postojów Heidfelda, da Matty i Frentzena oraz z wycofania się z wyścigu jadącego do tej pory na dziewiątej pozycji Webbera awansował na siódmą pozycję. Heidfeld i da Matta w wyniku drugiej rundy postojów stracili tylko po jednej pozycji, natomiast Frentzena w trakcie drugiego postoju poza Michaelem Schumacherem zdołał dodatkowo wyprzedzić Firman, który jedyny postój w tym wyścigu odbył na 22 okrążeniu i teraz awansował do pierwszej dziesiątki. Tymczasem Verstappen po trzecim postoju nadal zajmował ostatnią pozycję. Na 37 okrążeniu drugi kierowca z zespołu Minardi – Wilson został wyprzedzony przez Pizzonię i spadł na 13 pozycję, ponieważ ból spowodowany uciskiem obluzowanego systemu HANS zaczął utrudniać mu jazdę.

Na 38 okrążeniu Barrichello zaliczył drugi i zarazem ostatni postój w tym wyścigu. Brazylijczyk na tor zdołał powrócić przed Alonso, ponieważ podobnie jak Raikkonen podczas pierwszej rundy postojów dzięki późniejszemu o kilka okrążeń zjazdowi do boksów zyskał wystarczająco dużą przewagę, aby utrzymać się przed Hiszpanem na drugiej pozycji. Na przestrzeni dwóch kolejnych okrążeń drugie planowane postoje w boksach odbyli Pizzonia, Raikkonen i Ralf Schumacher. Po powrocie na tor kierowcy ci nadal zajmowali te same pozycje, czyli odpowiednio dwunastą – Pizzonia, pierwszą – Raikkonen oraz czwartą – Ralf Schumacher. Na początku 41 okrążenia starszy z braci Schumacherów – Michael wykorzystał walkę o piątą pozycję pomiędzy Buttonem i Trullim do wyprzedzenia kierowcy Renault, który z całej trójki dysponował najmniejszą prędkością na prostej. Następnie pod koniec ostatniej prostej Niemiec wyprzedził również kierowcę z zespołu B.A.R, awansując w ten sposób na piątą pozycję. Pod koniec kolejnego okrążenia Wilson zrezygnował w końcu z dalszej jazdy, ponieważ powoli zaczynał tracić czucie w rękach. Z tego powodu postawny Brytyjczyk miał również kłopoty z wydostaniem się z kokpitu bolidu Minardi, nawet z pomocą mechaników. Następnie został przetransportowany do pobliskiego szpitala, gdzie otrzymał środki uśmierzające ból.

Pod koniec 43 okrążenia ostatnie tankowanie paliwa i zmianę opon w tym wyścigu zaliczył Michael Schumacher. Po czwartej z kolei wizycie w boksach Niemiec znalazł się ponownie za walczącą zaciekle o piątą pozycję parą kierowców – Buttonem i Trullim. W chwilę później podczas hamowania przed ostatnim zakrętem Pizzonia wpadł w poślizg i wylądował na środku żwirowiska, skąd nie udało mu się już wyjechać. Brazylijczyk zajmował do tego momentu dwunastą pozycję. Ostatnim kierowcą, który odwiedzał w tym wyścigu boksy był da Matta, a miało to miejsce pod koniec 49 okrążenia. Postój ten podyktowany był obawą o wystąpienie problemów z układem paliwowym, który przy niewielkiej ilości paliwa w baku miał tendencję do nieprawidłowego działania. Po powrocie na tor kierowca Toyoty znalazł się za Firmanem i Frentzenem na 11 pozycji. Pięć okrążeń przed końcem wyścigu Trulli zaliczył poślizg na ostatnim zakręcie. Umożliwiło to Michaelowi Schumacherowi dogonienie Włocha i próbę wyprzedzenia go pod koniec prostej startowej, aczkolwiek nieudaną. Na ostatnim okrążeniu Button popełnił błąd, który kosztował go utratę dwóch pozycji na rzecz Trullego i Michaela Schumachera. Ponadto na ostatnim kółku Frentzen zdołał wyprzedzić Firmana i dzięki temu wyścig ukończył na dziewiątej pozycji.

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca