F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2003
GP Australii
GP Malezji
GP Brazylii
GP San Marino
GP Hiszpanii
GP Austrii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Włoch
GP Stanów Zjednoczonych
GP Japonii
Strona główna sezonu 2003
Klasyfikacje generalne 2003
Statystyki z sezonu 2003

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Catalunya.
Gran Premio Marlboro de Espana 20034 maja
Circuit de Barcelona-Catalunya
Długość toru: 4,730 km
Liczba okrążeń: 65
Pełny dystans: 307,323 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:16,364 - Michael Schumacher (Ferrari), 2002
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:20,355 - Michael Schumacher (Ferrari), 2002
Największa średnia prędkość wyścigu:
203,751 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2002
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Szczegółowy opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Kierowcy Ferrari – Michael Schumacher oraz Rubens Barrichello wystartowali dosyć dobrze, jednak w trakcie początkowej fazy nabierania prędkości, którą zawiaduje system kontroli startu, o wiele szybszy okazał się bolid Renault, prowadzony przez Fernando Alonso. Hiszpan tuż po starcie z trzeciej pozycji szybko zrównał się z Barrichello, a następnie zaczął naciskać pięciokrotnego mistrza świata. Moc silnika Ferrari na prostej okazała się jednak bezkonkurencyjna i nie dość, że Barrichello odzyskał drugą pozycję, to jeszcze stanął przed szansą objęcia prowadzenia. Kierowcy z włoskiej stajni w pierwszy zakręt weszli jadąc tuż obok siebie. Wydaje się, że doszło nawet pomiędzy nimi do niewielkiej kolizji, gdyż w pewnym momencie zarzuciło lekko bolidem Brazylijczyka i o mały włos nie wypadł on z toru. Barrichello nie stracił jednak kontroli nad swoim autem i udało mu się nawet odeprzeć kolejny atak Alonso. W ten sposób cała trójka utrzymała się na swoich pierwotnych pozycjach startowych.

Tymczasem znakomicie wystartowali dwaj inni kierowcy – Ralf Schumacher (Williams) i David Coulthard (McLaren), wyprzedzając od razu startującego ospale z szóstej pozycji Oliviera Panisa (Toyota). Na prostej startowej obaj kierowcy wyprzedzili także Jensona Buttona (B.A.R), a w trakcie hamowania przed pierwszym zakrętem młodszy z braci Schumacherów był również bliski wyprzedzenia startującego z czwartej pozycji Jarno Trullego (Renault). Kierowca z zespołu Williams postanowił jednak odpuścić, natomiast do ataku przystąpił w tym momencie Coulthard, objeżdżając Trullego po zewnętrznej stronie następującego bezpośrednio po pierwszym kolejnego zakrętu w przeciwną (prawą) stronę. Kiedy wydawało się, że Szkot ma już czwartą pozycję w garści, Trulli zaczepił przednim kołem swojego auta o tylne koło bolidu McLaren, wprawiając go w ten sposób w poślizg, a sam wylądował na środku żwirowiska.

W związku z powstałym zamieszaniem jadący po to tej samej stronie toru co Coulthard kolejni kierowcy musieli zwolnić, aby uniknąć kolizji i przez to stracili sporo miejsc. Byli to między innymi Panis, który wylądował na 14 pozycji, Heinz-Harald Frentzen (Sauber) – 15 pozycja oraz Mark Webber (Jaguar) – 17 pozycja. Z kolei Ralf Schumacher, Button, drudzy kierowcy z zespołów Williams i B.A.R – Juan Pablo Montoya oraz Jacques Villeneuve, Cristiano da Matta (Toyota), Justin Wilson (Minardi), Nick Heidfeld (Sauber), kierowcy z zespołu Jordan – Giancarlo Fisichella oraz Ralph Firman, a także Jos Verstappen (Minardi) awansowali kolejno na pozycje od czwartej do trzynastej. Najbardziej zaskakujący był awans Wilsona aż o dziewięć miejsc w stosunku do pierwotnej pozycji startowej.

W międzyczasie okazało się, że tuż po starcie doszło do kolizji pomiędzy Antonio Pizzonią (Jaguar) i liderem klasyfikacji generalnej kierowców – Kimim Raikkonenem, który ze względu na błąd popełniony podczas sobotniej sesji kwalifikacyjnej startował z ostatniej pozycji. Przyczyną wypadku było kolejna awaria systemu kontroli startu w bolidzie Jaguar, przez którą Brazylijczyk nie zdołał ruszyć z miejsca. Startujący tuż zza jego pleców Wilson zdołał w ostatnim momencie skręcić i w ten sposób uniknął kolizji, natomiast Raikkonen dopiero wtedy zobaczył stojący w miejscu bolid, ale na jakąkolwiek reakcję było już za późno. W ten sposób zarówno Pizzonia, jak i Raikkonen zakończyli udział w wyścigu, podobnie zresztą jak i Trulli, który nie zdołał wyjechać ze żwirowiska. Coulthard tymczasem kontynuował jazdę na ostatniej pozycji.

W związku z powstałym na prostej startowej bałaganem na tor został wypuszczony samochód bezpieczeństwa. Firman i Frentzen zdecydowali się w tym momencie na odbycie pierwszych postojów w boksach celem uzupełnienia paliwa, natomiast postój Coultharda był podyktowany koniecznością naprawienia bolidu. Verstappen, Panis i Webber awansowali kolejno na pozycje od 12 do 14, a jako pierwszy z boksów na tor powrócił Firman. Za Brytyjczykiem na 16 pozycji znalazł się Frentzen, a tymczasem Coulthard był nadal ostatni. Na czwartym okrążeniu postój w boksach odbył także drugi kierowca z zespołu Sauber – Heidfeld, jadący do tego momentu na 10 pozycji. Po powrocie na tor Niemiec znalazł się za jedynym pozostałym w wyścigu kierowcą z zespołu McLaren na ostatniej pozycji, a pod koniec kolejnego okrążenia nastąpiło wznowienie wyścigu.

Tuż po wznowieniu pod koniec prostej startowej Montoya wyprzedził Buttona i awansował na piątą pozycję. Ponadto Panis wyminął Verstappena i przesunął się na 11 pozycję, natomiast Coulthard wyprzedził Firmana oraz Frentzena i znalazł się na 14 pozycji. Na dziewiątym okrążeniu Szkot był już trzynasty, gdyż wraz z Webberem udało mu się wyprzedzić Verstappena. Na 12 okrążeniu jadący na siódmej pozycji Villeneuve wycofał się z wyścigu ze względu na ogień spowodowany prawdopodobnie przez obwody elektryczne. Na kolejnym okrążeniu Panis wyprzedził Wilsona i Fisichellę, awansując w ten sposób na ósmą pozycję. Pod koniec 14 okrążenia pierwszą rundę postojów zapoczątkowali dwaj kierowcy – Button i Verstappen. Na przestrzeni dwóch kolejnych okrążeń boksy odwiedzali również Panis, Wilson, da Matta i Alonso.

Na początku 18 okrążenia Button, który z boksów wyjechał tuż za Coulthardem, próbował wyprzedzić Szkota, jednak w trakcie tego manewru doszło do kolizji. Przyczyną była prawdopodobnie zbytnia nadgorliwość kierowcy z zespołu B.A.R, gdyż nie zdołał zyskać odpowiedniej przewagi tuż przed pierwszym zakrętem i powinien był ustąpić. Tymczasem zaczepił o tylne koło bolidu McLaren, wypychając w ten sposób z toru Szkota i powodując przy okazji uszkodzenie przedniego skrzydła w swoim bolidzie. Coulthard nie powrócił już do wyścigu, natomiast Buttona czekał przymusowy postój w boksach. Po jego odbyciu Brytyjczyk znalazł się na ostatniej pozycji, a w międzyczasie pierwsze postoje zaliczyli Ralf Schumacher, Webber, Button, Michael Schumacher oraz Montoya.

Ostatnim kierowcą z czołówki, który zjechał do boksów w celu odbycia pierwszego postoju, był Barrichello. W tym momencie na prowadzenie powrócił Michael Schumacher, jednak zanim Brazylijczyk wyjechał na tor, został także wyprzedzony przez Alonso, który ostatnie trzy okrążenia pokonał w szaleńczym tempie. W ten sposób Hiszpan awansował o jedną pozycję w stosunku do sytuacji sprzed pierwszej rundy postojów i jakby tego było mało, miał zaledwie dwie sekundy straty do prowadzącego kierowcy ze stajni Ferrari. Kierowcy z zespołu Williams – Ralf Schumacher oraz Montoya utrzymali się na czwartej i piątej pozycji, natomiast na szóstą pozycję awansował Fisichella, który nie miał jeszcze ani jednego postoju na swoim koncie. Da Matta znalazł się tymczasowo na siódmej pozycji, a za nim podążali kierowcy, którzy swoje pierwsze postoje zaliczyli podczas obecności samochodu bezpieczeństwa na torze – Firman i Frentzen. Pierwszą dziesiątkę zamykał Panis, natomiast na pozostałych pozycjach znajdowali się Heidfeld, Webber, Wilson, Verstappen i Button. Najbardziej stratnym kierowcą w wyniku pierwszej rundy postojów był Wilson, który z ósmej pozycji spadł aż na 13, a tymczasem Heidfeld zyskał aż cztery miejsca, awansując z pozycji 15 na 11.

Pod koniec 22 okrążenia w boksach pojawił się w końcu Fisichella, sygnalizując w ten sposób zamiar obycia tylko dwóch postojów w tym wyścigu. Niestety awaria maszyny do tankowania paliwa spowodowała, iż Włoch na stanowisku serwisowym zespołu Jordan spędził blisko 25 sekund, tracąc w ten sposób szansę na uzyskanie dobrego rezultatu. Po powrocie na tor Fisichella znalazł się tuż przed Buttonem na przedostatniej pozycji. Da Matta awansował w tym momencie na szóstą pozycję, a na 24 okrążeniu tuż za nim znalazł się drugi kierowca Toyoty – Panis. Francuz wyprzedził drugiego kierowcę z zespołu Jordan – Firmana, który następnie pod koniec 25 okrążenia odbył drugi postój w boksach. W trakcie tego postoju Brytyjczyk został wyprzedzony przez Frentzena, Heidfelda, Webbera, Wilsona, Verstappena oraz Fisichellę i spadł na 14 pozycję. Na 28 okrążeniu Firman zdołał jednak wyprzedzić partnera z zespołu Jordan i Wilsona, a także skorzystał z postoju drugiego kierowcy z zespołu Minardi – Verstappena, by awansować na 11 pozycję. Wraz z Holendrem drugi postój zaliczył da Matta, a na kolejnym okrążeniu także i Frentzen. Trzy okrążenia później boksy odwiedzał również drugi kierowca z zespołu Sauber – Heidfeld.

Da Matta w trakcie postoju został tylko wyprzedzony przez partnera z japońskiej stajni – Panisa i znalazł się na siódmej pozycji, natomiast Frentzen został wyprzedzony przez Webbera i spadł na dziewiątą pozycję. Z kolei Heidfelda, który także został wyprzedzony przez kierowcę z zespołu Jaguar, dodatkowo wyminęli Firman oraz Button i Niemiec znalazł się na 12 pozycji. Button tymczasem awans aż o cztery miejsca zawdzięczał pokonaniu w bezpośredniej walce Fisichelli i Wilsona na 30 okrążeniu. Od 35 do 37 okrążenia drugie postoje w boksach zaliczyli kierowcy zajmujący trzy czołowe pozycje – Michael Schumacher, Alonso oraz Barrichello. Niemiec z boksów wyjechał tuż za młodszym bratem – Ralfem, jednak po stoczeniu trwającego blisko jedno okrążenie zaciętego pojedynku zdołał go wyprzedzić i w ten sposób ponownie znalazł się na prowadzeniu. Tymczasem Alonso znacznie dłużej musiał jechać za dużo wolniejszym kierowcą z zespołu Williams i dopiero po błędzie popełnionym przez Ralfa Schumachera na zakręcie, który żeby było śmieszniej nosi nazwę zespołu, w jakiego barwach występuje Hiszpan (Renault), udało mu się odzyskać drugą pozycję na 41 okrążeniu. W tym momencie Michael Schumacher miał już jednak ponad osiem sekund przewagi.

Ralf Schumacher w wyniku błędu odbył krótką wycieczkę po poboczu, która kosztowała go utratę kilku cennych sekund, a także spowodowała niewielkie uszkodzenie bolidu, mające negatywny wpływ na zachowanie się auta. W międzyczasie na 39 okrążeniu Barrichello wyprzedził Montoyę i awansował na czwartą pozycję, natomiast awaria zawieszenia wyeliminowała z wyścigu jadącego na dziewiątej pozycji Frentzena. Ponadto Wilson zaliczył drugi postój w boksach, w trakcie którego został wyprzedzony przez Fisichellę oraz Verstappena i w efekcie spadł na ostatnią pozycję. Pod koniec 41 okrążenia drugie postoje odbyli także Ralf Schumacher i Panis, a na kolejnym okrążeniu boksy odwiedzał drugi kierowca z zespołu Williams – Montoya. Jadący do tego momentu na szóstej pozycji Panis wkrótce po postoju niestety zakończył udział w wyścigu ze względu na domniemaną awarię skrzyni biegów, natomiast kierowcy z zespołu Williams po powrocie na tor znaleźli się kolejno na piątej i szóstej pozycji. Na czwartą pozycję awansował tymczasem da Matta, jednak czekał go jeszcze trzeci postój.

Drugą rundę postojów zakończyły wizyty w boksach na 44 i 45 okrążeniu Webbera, Firmana oraz Buttona. Cała trójka po postojach nadal jechała na pozycjach od siódmej do dziewiątej, przy czym dla Firmana i Buttona były to już trzecie postoje w boksach. W chwilę później trzecią rundę postojów zapoczątkował Verstappen, spadając po powrocie na tor na ostatnią pozycję, a w międzyczasie awaria silnika wyeliminowała z walki Fisichellę. Na 46 okrążeniu Montoya wyprzedził po krótkiej, acz zaciętej walce partnera z zespołu Williams – Ralfa Schumachera i awansował na piątą pozycję. Od 48 do 50 okrążenia trzecie i zarazem ostatnie postoje odbyli da Matta, Michael Schumacher, Alonso i Barrichello. Po zakończeniu trzeciej rundy postojów kolejność pierwszej trójki była bez zmian, natomiast da Matta w trakcie postoju został wyprzedzony przez kierowców z zespołu Williams i spadł na szóstą pozycję.

Na 53 okrążeniu Heidfeld został ukarany przejazdem przez strefę boksów za ignorowanie niebieskich flag, nakazujących przepuszczenie kierowcy mającego już przewagę blisko jednego okrążenia – tym przypadku chodziło o zbyt długie blokowanie da Matty. W trakcie odbywania tej kary kierowca z zespołu Sauber został wyprzedzony przez Buttona i znalazł się na 10 pozycji. Przez ostatnie dziewięć okrążeń da Matta toczył emocjonujący pojedynek z Ralfem Schumacherem o piątą pozycję, przerywany na krótko przez dublowania. Kierowca z zespołu Williams nie ugiął się jednak pod presją ze strony Brazylijczyka i dowiózł bezpiecznie do mety piątą pozycję.

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca