|
|
|
|
|
|
Grand Prix of Turkey 2005 | 21 sierpnia |
|
|
|
Istanbul Park | |
|
Długość toru: 5,334 km Liczba okrążeń: 58 Pełny dystans: 309,396 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: - |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: - |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: - |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 35 | Pedro de la Rosa | McLaren MP4-20 | | 1:27,882 | - | - | 16 |
2. | 9 | Kimi Raikkonen | McLaren MP4-20 | | 1:28,435 | 0,553 | 0,553 | 11 |
3. | 7 | Mark Webber | Williams FW27 | | 1:28,765 | 0,883 | 0,330 | 8 |
4. | 38 | Ricardo Zonta | Toyota TF105 | | 1:28,810 | 0,928 | 0,045 | 25 |
5. | 3 | Jenson Button | BAR 007 | | 1:28,968 | 1,086 | 0,158 | 12 |
6. | 10 | Juan Pablo Montoya | McLaren MP4-20 | | 1:29,183 | 1,301 | 0,215 | 10 |
7. | 5 | Fernando Alonso | Renault R25 | | 1:29,283 | 1,401 | 0,100 | 13 |
8. | 1 | Michael Schumacher | Ferrari F2005 | | 1:29,766 | 1,884 | 0,483 | 11 |
9. | 4 | Takuma Sato | BAR 007 | | 1:30,050 | 2,168 | 0,284 | 12 |
10. | 6 | Giancarlo Fisichella | Renault R25 | | 1:30,106 | 2,224 | 0,056 | 9 |
11. | 12 | Felipe Massa | Sauber C24 | | 1:30,368 | 2,486 | 0,262 | 11 |
12. | 17 | Ralf Schumacher | Toyota TF105 | | 1:30,563 | 2,681 | 0,195 | 12 |
13. | 16 | Jarno Trulli | Toyota TF105 | | 1:30,785 | 2,903 | 0,222 | 11 |
14. | 8 | Nick Heidfeld | Williams FW27 | | 1:30,847 | 2,965 | 0,062 | 10 |
15. | 11 | Jacques Villeneuve | Sauber C24 | | 1:30,847 | 2,965 | 0,000 | 12 |
16. | 15 | Christian Klien | Red Bull RB1 | | 1:31,008 | 3,126 | 0,161 | 10 |
17. | 2 | Rubens Barrichello | Ferrari F2005 | | 1:31,294 | 3,412 | 0,286 | 11 |
18. | 14 | David Coulthard | Red Bull RB1 | | 1:31,306 | 3,424 | 0,012 | 11 |
19. | 37 | Vitantonio Liuzzi | Red Bull RB1 | | 1:31,353 | 3,471 | 0,047 | 20 |
20. | 18 | Tiago Monteiro | Jordan EJ15 | | 1:32,147 | 4,265 | 0,794 | 15 |
21. | 39 | Nicolas Kiesa | Jordan EJ15 | | 1:32,501 | 4,619 | 0,354 | 22 |
22. | 19 | Narain Karthikeyan | Jordan EJ15 | | 1:32,886 | 5,004 | 0,385 | 12 |
23. | 21 | Christijan Albers | Minardi PS05 | | 1:33,474 | 5,592 | 0,588 | 13 |
24. | 20 | Robert Doornbos | Minardi PS05 | | 1:35,367 | 7,485 | 1,893 | 12 |
25. | 40 | Enrico Toccacelo | Minardi PS05 | | 1:36,411 | 8,529 | 1,044 | 15 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:34,034 |
|
| Pierwsza sesja treningowa na nowym torze Istanbul Park w Turcji (wcześniej nazywanym Istanbul Otodrom) już za nami. Obyło się bez specjalnych niespodzianek, zarówno jeśli chodzi o wydarzenia na torze, jak i poza nim. Organizatorzy zadbali o odpowiedni poziom bezpieczeństwa i jak do tej pory nie było żadnych alarmujących doniesień na temat próby ewentualnego ataku terrorystycznego – oby tak pozostało do końca tego weekendu. Sam tor także przeszedł pomyślnie pierwszą próbę ogniową i choć sesja została przerwana na kilkanaście minut przed końcem, to jednak było to tylko spowodowane koniecznością usunięcia z toru prowadzonego przez Pedra de la Rosę bolidu McLaren, który stanął na środku drogi po bliżej nieokreślonej awarii. Po usunięciu przeszkody sesja została wznowiona i zgodnie z planem zakończyła się o godzinie 12:00 czasu lokalnego (11:00 w Polsce).
Najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia pomimo problemów technicznych uzyskał kierowca testowy McLarena, de la Rosa, który po dwóch weekendach Grand Prix przerwy, kiedy to na torach Hockenheim i Hungaroring zastępował go Alex Wurz, powrócił do roli piątkowego testera. Hiszpan jako jedyny zdołał zejść poniżej jednej minuty i 28 sekund, jednak już kolejna sesja powinna przynieść zdecydowaną poprawę czasów (według symulacji komputerowych czasy powinny oscylować w okolicy minuty i 25 sekund). Drugi czas uzyskał jeden z głównych kierowców stajni z Woking, Kimi Raikkonen, który ostatnio znowu znalazł się w centrum zainteresowania brukowej prasy. Nas jednak interesują wyłącznie osiągnięcia Fina na torze i tu jak dotąd spisuje się on bez zarzutu.
Oprócz Raikkonena poniżej jednej sekundy straty do de la Rosy zmieścili się jeszcze tylko dwaj kierowcy, Mark Webber (Williams) i Ricardo Zonta (Toyota). Dosyć dobra postawa kierowcy Williamsa jest jak dotąd sporą niespodzianką, jednakże trzeba pamiętać o tym, że jest to dopiero początek nauki nowego toru, który w przeciwieństwie do wielu innych charakteryzuje się częstymi zmianami elewacji, przez co nie widać dokładnie wejścia w kilka zakrętów. W tej sytuacji już w drugiej należy spodziewać się nieco innej kolejności kierowców, może poza wyjątkiem najszybszej dwójki. Pełniący obowiązki piątkowego testera w Toyocie Zonta okazał się najbardziej aktywnym uczestnikiem pierwszej sesji, łącznie przejeżdżając 25 okrążeń, czyli o 9 więcej od de la Rosy.
Na pozycjach od piątej do siódmej uplasowali się Jenson Button (B.A.R), Juan Pablo Montoya (McLaren) i zdecydowany lider klasyfikacji generalnej kierowców, Fernando Alonso (Renault). Tuż za plecami Hiszpana znalazł się Michael Schumacher (Ferrari), mieszcząc się jako ostatni poniżej dwóch sekund straty do kierowcy testowego McLarena. Tymczasem drugi kierowca włoskiej stajni, Rubens Barrichello, myślami jest już chyba w swojej nowej ekipie, bowiem sklasyfikowany został dopiero na 17 pozycji, mając półtorej sekundy straty do swojego partnera. Pierwszą dziesiątkę zamknęli drudzy kierowcy z zespołów B.A.R i Renault, Takuma Sato i Giancarlo Fisichella.
Z pozostałych kierowców najlepiej wypadł Felipe Massa (Sauber), uzyskując nieznacznie lepszy czas od głównych kierowców Toyoty, Jarno Trullego i Ralfa Schumachera, którzy uplasowali się kolejno na 12 i 13 pozycji. Nienajlepiej w pierwszej sesji wypadli także trzeci reprezentanci Red Bull. Najszybszy z nich – Christian Klien – miał już ponad trzy sekundy straty do de la Rosa. Na niewielką pochwałę zasłużył tymczasem piątkowy tester Jordana, Nicolas Kiesa. Duńczyk rozdzielił głównych reprezentantów stajni z Silverstone, plasując się na 21 pozycji.
Stawkę 25 kierowców zamknęli kierowy Minardi, w tym debiutujący w roli piątkowego testera Enrico Toccacelo. Startujący dotąd w World Series by Renault kierowca od Christijana Albersa okazał się wolniejszy aż o trzy sekundy, jednak trzeba pamiętać o tym, iż był to dopiero jego pierwszy kontakt z bolidem PS05 z prawdziwego zdarzenia. Problemy techniczne dotknęły tymczasem drugiego głównego kierowcę włoskiej stajni, Roberta Doornbosa, który w pewnym momencie wrócił do boksów z dymiącym silnikiem.
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
Źródło: Formula1.com, pitpass.com
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|