F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2006
GP Bahrajnu
GP Malezji
GP Australii
GP San Marino
GP Europy
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Wielkiej Brytanii
GP Kanady
GP Stanów Zjednoczonych
GP Francji
GP Niemiec
GP Węgier
GP Turcji
GP Włoch
GP Chin
GP Japonii
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2006
Klasyfikacje generalne 2006
Statystyki z sezonu 2006

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Suzuka.
Fuji Television Japanese Grand Prix 20068 pa?dziernika
Suzuka Circuit
Długość toru: 5,807 km
Liczba okrążeń: 53
Pełny dystans: 307,573 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:30,281 - Q1, Jarno Trulli (Renault), 2003
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:31,540 - Kimi Raikkonen (McLaren), 2005
Największa średnia prędkość wyścigu:
218,525 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Szczegółowy opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Fernando Alonso odniósł siódme zwycięstwo w tym sezonie i ma już niemal w kieszeni drugi tytuł mistrzowski, jako że jego główny rywal Michael Schumacher nie dojechał do mety ze względu na awarię silnika. W tej sytuacji honoru Ferrari musiał bronić Felipe Massa, który finiszował na drugiej pozycji. Podium uzupełnił drugi kierowca Renault Giancarlo Fisichella, dedykując ten rezultat swojemu zmarłemu w czwartek przyjacielowi. Robert Kubica finiszował tuż za swoim partnerem z zespołu BMW Sauber Nickiem Heidfeldem na dziewiątej pozycji, ustanawiając na pocieszenie bardzo dobry szósty czas wyścigu. A oto jak potoczył się ostatni w najbliższej w przyszłości wyścig na torze Suzuka.

Kierowcy Ferrari bez większych problemów utrzymali się na czołowych pozycjach podczas startu. Na trzeciej pozycji utrzymał się także Ralf Schumacher, choć w pierwszym zakręcie próbował go po zewnętrznej wyprzedzić partner z zespołu Toyoty Jarno Trulli. Próba ta zakończyła się jednak niepowodzeniem, a w dodatku Włocha zdołał wyprzedzić po wewnętrznej Alonso. Miejsca stracił jednak partner Hiszpana – Fisichella, którego zaraz po ruszeniu z miejsca wyprzedził Jenson Button (Honda), awansując na szóstą pozycję. Tymczasem w tarapatach znalazł się drugi kierowca japońskiej stajni Rubens Barrichello, zaczepiając w pierwszym zakręcie swoim przednim skrzydłem o prawe tylne koło wyprzedzającego go bolidu Heidfelda. Skrzydło uległo niewielkiej deformacji i nie zapewniało już dostatecznej siły dociskowej, a więc Brazylijczyk czekała zapewne przymusowa wizyta w boksach.

Startującego z 10 pozycji Nico Rosberga (Williams) wyprzedzili zaraz po ruszeniu z miejsc Kimi Raikkonen (McLaren) i Kubica, spychając w ten sposób Niemca na 12 pozycję. Na kolejnych trzech pozycjach utrzymali się podczas startu Pedro de la Rosa (McLaren), Mark Webber (Williams) i Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso), a tuż za plecami Włocha znalazł się jego zespołowy partner Scott Speed, któremu udało się wyprzedzić obydwu kierowców Red Bull Racing, Davida Coultharda i Roberta Doornbosa, a także Christijana Albersa (Spyker MF1). Coulthard utrzymał się ostatecznie na 17 pozycji, gdyż podobnie jak Speed zdołał pokonać Albersa, a tymczasem Doornbosa w 'eskach' wyprzedził dodatkowo Takuma Sato (Super Aguri) i Holender spadł na 20 pozycję. Stawkę 22 kierowców za pierwszymi kilkoma zakrętami zamykali drudzy kierowcy z zespołów Spyker i Super Aguri, Tiago Monteiro i Sakon Yamamoto.

W drugim sektorze toru Raikkonen wyprzedził mającego problemy z dotrzymaniem kroku innym Barrichello i awansował na dziewiątą pozycję. Drugiego kierowcę McLarena (de la Rosa) wyprzedził tymczasem Webber i Hiszpan spadł na 14 miejsce. Ponadto Coulthard zdołał odzyskać miejsce utracone tuż po starcie na rzecz Speeda i po zakończeniu pierwszego okrążenia był szesnasty. Na początku drugiego okrążenia Rosberg wyprzedził Kubicę, awansując tuż przed pierwszym zakrętem na 11 pozycję. Niemiec po chwili trafił jednak na wolno jadącego Barrichello w dosyć niekorzystnym miejscu i musiał wyprzedzić go po zewnętrznej, z czego od razu skorzystał Kubica, wyprzedzając za jednym zamachem obydwu kierowców. Barrichello pod koniec drugiego okrążenia zjechał do boksów po nowe przednie skrzydło i po powrocie na tor znalazł się na ostatniej pozycji. W międzyczasie Doornbos wyprzedził Sato i awansował na 18 pozycję.

Na początku trzeciego okrążenia Michael Schumacher z łatwością wyprzedził swojego partnera z zespołu Ferrari (Massa) i objął prowadzenie wyścigu. Pod koniec tego samego okrążenia jadący na 14 pozycji Liuzzi zahaczył o pobocze na wyjściu z ostatniego zakrętu i zaliczył efektowny obrót o 360 stopni wokół własnej osi. Włoch nie wypadł jednak z toru i mógł kontynuować jazdę, choć został wyprzedzony przez Coultharda, Speeda i Albersa, a więc spadł na 17 pozycję. Na kolejnym kółku Włocha wyprzedził także Doornbos, natomiast Speed po raz drugi w tym wyścigu pokonał Coultharda i awansował na 14 pozycję. W międzyczasie Sato został wyprzedzony przez Monteiro i spadł na 20 miejsce. Na początku piątego okrążenia Fisichella wyprzedził tuż przed pierwszym zakrętem Buttona, odzyskując w ten sposób utraconą na starcie na rzecz kierowcy Hondy szóstą pozycję.

Na dziewiątym okrążeniu Barrichello dogonił pierwszego z kierowców Super Aguri (Yamamoto) i po wyprzedzeniu Japończyka awansował na przedostatnie miejsce. Na kolejnym kółku Brazylijczyk pokonał także Sato, natomiast Doornbos wyprzedził Albersa i przesunął się na 16 pozycję. Po 10 okrążeniach przewaga jadącego na prowadzeniu Michaela Schumachera nad Massą wynosiła niespełna sekundę. Trzeci Ralf Schumacher tracił do Massy trzy i pół sekundy, mając jednocześnie sekundę przewagi na Alonso. Hiszpan od kilku okrążeń bezskutecznie próbował znaleźć sposób na wyprzedzenie kierowcy Toyoty i na dziewiątym okrążeniu popełnił nawet błąd w ósmym zakręcie, który kosztował go utratę około półtorej sekundy. Jedna sekunda oddzielała także Alonso od Trullego i kierowcę Toyoty od Fisichelli, natomiast siódmy Button tracił już blisko sześć sekund do Fisichelli. Heidfeld, Raikkonen i zamykający pierwszą dziesiątkę Kubica mieli odpowiednio po 20, 21 i 28 sekund straty do lidera.

Pierwszą rundę postojów już pod koniec 12 okrążenia zapoczątkował Trulli. Zdawało się to w tym momencie potwierdzać teorię, że Toyota wysokie pozycje startowe zawdzięczała między innymi małej ilości paliwa w ostatnim bloku kwalifikacji. Na kolejnym okrążeniu w boksach pojawił się drugi kierowca japońskiej stajni, Ralf Schumacher, pokonany chwilę wcześniej w końcu przez Alonso, a także jadący dotąd na drugiej pozycji Massa. Po wyścigu Brazylijczyk stwierdził, że do wcześniejszego odbycia pierwszego postoju (pierwotnie miało to nastąpić na 16 okrążeniu) zmusiła go pęknięta prawa tylna opona, z której zaczęło powoli uchodzić powietrze. Musiało się to jednak stać w końcówce 13 okrążenia, bowiem niemal do samego momentu zjazdu do boksów Brazylijczyk jechał równie szybko co Michael Schumacher. Obaj kierowcy na 12 okrążeniu wykręcili czas 1:33,6, a ich czasy w dwóch pierwszym sektorach kolejnego kółka wyniosły odpowiednio 31,9 i 31,8 oraz 42,4 i 42,5.

Następnie na 14 i 15 okrążeniu w boksach pojawili się obydwaj kierowcy Renault i to w zasadzie obaliło teorię o czysto marketingowej zagrywce w wykonaniu Toyoty, skoro tylko o dwa okrążenia wcześniej Trulli i Ralf Schumacher zaliczyli swoje pierwsze postoje od kierowców z mistrzowskiej ekipy Renault. Pozostali kierowcy pierwsze tankowanie paliwa i zmianę opon zaliczyli do 26 okrążenia włącznie, a jako ostatni w boksach pojawił się Monteiro. Po zakończeniu pierwszej rundy postojów liderem wyścigu był nadal Michael Schumacher, mając niewiele ponad cztery sekundy przewagi nad Alonso – kierowca Renault dzięki problemom Massy (Brazylijczyk po postoju utknął na kilka okrążeń za Heidfeldem i stracił trochę czasu) awansował na drugą pozycję. Kierowcy Toyoty zamienili się miejscami i teraz czwarty był Trulli (+14,7s), natomiast na szóstej i siódmej pozycji utrzymali się Fisichella (+18,9s) i Button (+25,9s).

Punktowaną ósemkę po 27 okrążeniach zamykał Raikkonen (+31,9s), któremu dzięki późniejszemu o cztery kółka postojowi udało się przeskoczyć Heidfelda (+43,5s). Kubica był nadał dziesiąty, ale jego strata do partnera z zespołu BMW wynosiła już mniej niż sekundę. Polak był szybszy o około sekundę na każdym okrążeniu od Heidfelda, ale mimo to bardzo trudno było mu znaleźć dogodną okazję do wyprzedzenia partnera. Na swoich dotychczasowych miejscach utrzymali się także Rosberg, Webber i de la Rosa, natomiast na 14 pozycję awansował Coulthard, przeskakując wraz z Doornbosem podczas pierwszej rundy postojów Speeda. Na pozostałych miejscach po odpadnięciu z wyścigu Albersa (w bolidzie Holendra na 20 okrążeniu nagle urwało się prawe tylne koło wraz z zawieszeniem i tylnym skrzydłem, ale na szczęście nie skończyło się to groźnym wypadkiem) jechali Liuzzi, Barrichello (Brazylijczyk jeszcze na 16 okrążeniu wyprzedził Monteiro), Sato, Monteiro i Yamamoto.

Drugą rundę postojów w ponownie zapoczątkował Trulli, zjeżdżając do boksów pod koniec 29 okrążenia. Na kolejnym kółku zmianę opon i tankowanie paliwa zaliczył Ralf Schumacher, a obaj kierowcy na tor powrócili kolejno na siódmej i ósmej pozycji. W międzyczasie Speed wpadł w poślizg pomiędzy zakrętami 8 i 9 i znalazł się na poboczu. Amerykanin zdołał jednak uniknąć zderzenia z bandą i powrócił po chwili na tor, ale na 18 pozycji, ponieważ w międzyczasie został wyprzedzony przez Liuzziego i Barrichello. Barrichello zyskał tymczasem aż dwa miejsca, gdyż na tym samym okrążeniu udało mu się wyprzedzić Liuzziego. Na 32 okrążeniu błąd w tym samym miejscu toru popełnił także jadący na 10 pozycji Kubica. Polak znowu miał wiele szczęścia, że zdołał uniknąć zderzenia z bandą, ale cała przygoda kosztowała go aż 9 sekund straty. Nadal był jednak dziesiąty.

Na 33 okrążeniu swój drugi i zarazem ostatni postój odbył Fisichella, a dwa okrążenia później w boksach zjawiło się aż sześciu kierowców. Byli to: Alonso, Massa, Rosberg, Coulthard, Liuzzi i Yamamoto. Na 36 okrążeniu zmianę opon i tankowanie paliwa zaliczył także dotychczasowy lider wyścigu, Michael Schumacher. Kierowca Ferrari na tor powrócił z bezpieczną przewagą nad Alonso, jednak w połowie okrążenia stało się coś nieprawdopodobnego – z tyłu bolidu zaczął wydobywać się dym, będący zapowiedzią poważnych problemów z silnikiem. W istocie Niemiec zjechał po chwili z toru, oddając prowadzenie swojemu najgroźniejszemu rywalowi w walce o mistrzostwo, Alonso. Była to pierwsza awaria silnika w bolidzie Schumachera od dobrych kilku lat. Pozostali kierowcy swoje drugie i zarazem ostatnie postoje zaliczyli do 42 okrążenia włącznie. Oprócz Schumachera z walki odpadli w międzyczasie także Coulthard (skrzynia biegów) i Webber (wypadek na ostatnim zakręcie), a więc w wyścigu uczestniczyło już tylko 18 kierowców.

Po 43 okrążeniach przewaga Alonso nad drugim Massą wynosiła ponad 10 sekund. Na pozycje od trzeciej do piątej awansowali tymczasem Fisichella (+25,2s), Button (+31,8s) i Raikkonen (+35,2s), przeskakując podczas drugiej rundy postojów obydwu kierowców Toyoty. Trulli (+40,9s) i Ralf Schumacher (+42,7s) najwcześniej ze wszystkich odbyli swoje drugie postoje i musieli zatankować dużo paliwa, a poza tym Trulli po drugim postoju z jakichś powodów był wyraźnie wolniejszy od swojego partnera i wstrzymywał go, co przyczyniło się do utraty aż trzech miejsc. Punktowaną ósemkę zamykał w tym momencie Heidfeld (+66,8s), mając znowu tuż za swoimi plecami Kubicę, a na pozostałych miejscach jazdę kontynuowali Rosberg, de la Rosa, Barrichello, Doornbos, Liuzzi, Sato, Speed, Monteiro i Yamamoto. Ostatnim zdarzeniem w tym wyścigu było odpadnięcie z walki jadącego na 16 pozycji Speeda, w którego bolidzie wysiadł układ wspomagania kierownicy.

Wyścig o Grand Prix Japonii zakończył się 15 zwycięstwem Alonso w karierze. Hiszpan ma obecnie 10 punktów przewagi nad Michaelem Schumacherem na jeden wyścig przed końcem i taką samą liczbę zwycięstw co kierowca Ferrari, a więc teoretycznie rzecz biorąc walka o mistrzostwo nie jest jeszcze przesądzona. Tym niemniej w Brazylii do przypieczętowania drugiego z rzędu tytułu wystarczy Alonso zaledwie jeden punkt niezależnie od pozycji końcowej Schumachera. Nieco większe szanse ma Ferrari na zwycięstwo w klasyfikacji konstruktorów, choć dziewięć punktów straty nie będzie łatwo odrobić. Mimo to włoska stajnia zapowiada walkę do samego końca, a Massa z pewnością będzie chciał utrzymać trzecie miejsce, które udało mu się odzyskać po wyścigu na torze Suzuka. Do rozstrzygnięcia pozostaje też walka pomiędzy BMW i Toyotą o piątej miejsce. Oba zespoły wezmą udział w testach w tym tygodniu na torze Jerez.

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca