F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2008
GP Australii
GP Malezji
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Turcji
GP Monako
GP Kanady
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Europy
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Chin
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2008
Klasyfikacje generalne 2008
Statystyki z sezonu 2008

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Spa-Francorchamps.
ING Belgian Grand Prix 20087 wrze?nia
Circuit de Spa-Francorchamps
Długość toru: 7,004 km
Liczba okrążeń: 44
Pełny dystans: 308,052 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:45,070 - Q2, Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:48,036 - Felipe Massa (Ferrari), 2007
Największa średnia prędkość wyścigu:
229,266 km/h - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Sesja treningowa 2  [  T-  |  T+  ]
P.NrKierowcaBolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1.5Fernando AlonsoRenault R281:48,454--21
2.2Felipe MassaFerrari F20081:48,5040,0500,05016
3.23Heikki KovalainenMcLaren MP4-231:48,7400,2860,23619
4.22Lewis HamiltonMcLaren MP4-231:48,8050,3510,06517
5.1Kimi RaikkonenFerrari F20081:49,3280,8740,52310
6.7Nico RosbergWilliams FW301:49,4050,9510,07717
7.15Sebastian VettelToro Rosso STR31:49,4270,9730,02229
8.20Adrian SutilForce India VJM011:49,5851,1310,15822
9.11Jarno TrulliToyota TF1081:49,7151,2610,13023
10.3Nick HeidfeldBMW Sauber F1.081:49,7251,2710,01022
11.4Robert KubicaBMW Sauber F1.081:49,8751,4210,15022
12.9David CoulthardRed Bull RB41:49,9221,4680,04720
13.14Sebastien BourdaisToro Rosso STR31:49,9481,4940,02620
14.12Timo GlockToyota TF1081:50,2811,8270,33324
15.8Kazuki NakajimaWilliams FW301:50,3641,9100,08320
16.21Giancarlo FisichellaForce India VJM011:50,7402,2860,37611
17.16Jenson ButtonHonda RA1081:50,9252,4710,18519
18.17Rubens BarrichelloHonda RA1081:51,2382,7840,31322
19.6Nelson Piquet JrRenault R281:51,3342,8800,09619
20.10Mark WebberRed Bull RB41:51,6403,1860,3067
107% najlepszego czasu: 1:56,046

Fernando Alonso (Renault) ukończył obfitującą w różne incydenty ostatnią z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Spa-Francorchamps na pierwszej pozycji, pokonując Felipe Massę (Ferrari) o zaledwie 0,05 sekundy. Na kolejnych dwóch pozycjach uplasowali się kierowcy McLarena – Heikki Kovalainen i Lewis Hamilton, a pierwszą piątkę zamknął Kimi Raikkonen, który uszkodził tył swojego Ferrari po uderzeniu w bandę. Robert Kubica (BMW Sauber) ponownie zajął jedenaste miejsce.

Druga sesja rozpoczęła się od zapowiedzi, że w ciągu najbliższych 30 minut spodziewany jest deszcz. W tej sytuacji niemal wszyscy kierowcy od razu wyjechali na tor, aby zaliczyć jak najwięcej okrążeń na suchej nawierzchni. Jako pierwszy czas ustanowił Sebastian Vettel (Toro Rosso), wykręcając na bardziej miękkich oponach 1:50,819. Szybciej od Niemca pojechali jednak Jarno Trulli (Toyota) i Hamilton, który uzyskał czas 1:48,805. Na trzecie miejsce wskoczył David Coulthard (Red Bull), ale już po chwili był szósty, gdyż przed nim znaleźli się kierowcy Ferrari i Nick Heidfeld (BMW Sauber). Massa wykręcił 1:49,002 i do pokonania Hamiltona zabrakło mu 0,197 sekundy.

Po upływie kwadransa od rozpoczęcia sesji w kilku miejscach zaczął kropić zapowiadany deszcz. Kierowcy kontynuowali jednak na razie jazdę na oponach na suchy tor. Kolejność w pierwszej dziesiątce była w tym momencie następująca: Hamilton, Massa, Raikkonen Alonso, Kovalainen, Trulli, Heidfeld, Vettel, Coulthard i Sebastien Bourdais (Toro Rosso). Kubica po pierwszym przejeździe zajmował jedenaste miejsce, mając ponad sekundę straty do Hamiltona. W 18 minucie Massa poprawił się na 1:48,838, zmniejszając tym samym swoją stratę do Hamiltona do 0,033 sekundy. Tymczasem Kubica wykręcił 1:49,875 i wskoczył na dziewiąte miejsce.

Tymczasem deszcz zaczął padać coraz mocniej i jego pierwszą ofiarą padł Mark Webber (Red Bull), który wypadł z toru w nawrocie Rivage i uderzył lekko w barierę z opon, uszkadzając lewe przednie zawieszenie RB4. Dla Australijczyka, który zajmował w tym momencie ostatnie miejsce, był to ewidentnie koniec jazdy na dziś. Pozostali kierowcy na torze wrócili powoli do boksów i rozpoczęło się oczekiwanie na poprawę pogody. W 33 minucie na tor powrócił Bourdais na bardziej miękkich oponach, aby ocenić panujące warunki. Nawierzchnia nie wydawała się być bardzo mokra, ale tak czy inaczej było bardzo ślisko i Francuz po jednym kółku wrócił do boksów.

W połowie sesji nadal nie było nikogo na torze, jako że deszcz ciągle kropił w kilku miejscach. Tym niemniej w 48 minucie Vettel zdecydował się na wyjazd na tor na rowkowanych oponach. Niemiec na pierwszym szybkim okrążeniu uzyskał czas 1:55,738, tracąc do najlepszego wyniku sesji blisko siedem sekund. Na kolejnym kółku poprawił się na 1:53,004, a na trzecim wykręcił 1:51,559. To oznaczało, że warunki na torze zdecydowanie poprawiają się i kolejni kierowcy zaczęli wyjeżdżać z boksów. W 58 minucie Raikkonen wpadł w poślizg w dziewiątym zakręcie i uderzył lekko w barierę z opon tyłem bolidu. W efekcie z F2008 odpadło tylne skrzydło, ale Fin zdołał bez niego powrócić do boksów.

W 60 minucie w poślizg za dziewiątym zakrętem wpadł Giancarlo Fisichella (Force India) i uderzył w bandę, uszkadzając przód i tył samochodu. Okazało się, że z bariery z opon, w którą chwilę wcześniej uderzył Raikkonen, zaczęła cieknąć na tor woda i właśnie na niej wpadł w poślizg Fisichella. Sesja została wstrzymana na około dziesięć minut, aby umożliwić porządkowym uprzątnięcie toru. W 79 minucie dziewiąty zakręt pochłonął kolejną ofiarę po tym, jak Piquet wpadł w poślizg i podobnie jak Raikkonen uderzył tyłem w barierę z opon. Tylne skrzydło zostało tym razem na swoim miejscu, ale tak czy inaczej uległo uszkodzeniu i Brazylijczyk musiał wrócić powoli do boksów.

W 84 minucie Kovalainen uzyskał czas 1:48,916 i awansował na trzecie miejsce. Następnie Alonso popisał się najlepszym czasem sesji, wykręcając na twardych oponach 1:48,454. Nieznacznie wolniej od Hiszpana pojechał Massa, uzyskując czas 1:48,504, a tymczasem Kovalainen poprawił się na 1:48,740, zmniejszając swoją stratę do Alonso do 0,286 sekundy. Pierwszą piątkę zamknęli na koniec sesji Hamilton i pozostający w boksach od swojego wypadku Raikkonen. Po zakończeniu treningu kierowcy znowu mogli wykonać próbne starty na prostej start/meta. W przypadku Kubicy próba ta zakończyła się jednak niepowodzeniem, bowiem w jego bolidzie zgasł silnik. Polak pomógł porządkowym zapchać swoje auto do boksów.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 17°C
Temperatura powietrza: 18°C
Prędkość wiatru: 2,2 m/s
Wilgotność powietrza: 80%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Mati93, 05.09.2008 15:40[!]
Wszystko w normie
Zaniepokoił mnie na końcu bolid BMW i Robert bo jego bolid zatrzymał się na środku toru
Czy wie może ktoś co się stało ?
Maraz, 05.09.2008 15:41[!]
Nieudany próbny start :)
Mimol, 05.09.2008 15:41[!]
Dlaczego czasy aż tyle gorsze w porównaniu z pierwszą sesją, pogoda?
cichy, 05.09.2008 15:43[!]
Mati.. ledwo po zakończeniu treningu nikt chyba nie ma takich informacji..
Magic Alonso <3 ech.. szkoda, że częściej nie widuję go na tej pozycji :(
Statek, 05.09.2008 15:43[!]
Mimol olej rozlany na torze i w połowie sesji padał deszcz kropiło z tąd gorsze myśle,że 1 sesja treningowa jest najbardziej miarodajna.
farkf1, 05.09.2008 15:46[!]
Moim zdaniem to nic poważnego. Po prostu Robert coś źle zrobił i silnik zgasł, ale mogę się mylić. Brawo Alonso, do tego zrobił taki czas na twardych oponach.

Nasi komentatorzy najlepsi :) Czarno na białym było widać, że ten tajemniczy strumyczek to woda z opon na bandach, a oni już wymyślają co to mógł być za płyn z samochodu Kimiego :)
Clydebarrow, 05.09.2008 15:49[!]
@Statek - to nie był olej. Kimi uderzył w opony, w których, po deszczu, zgromadziła się woda. Na powtórkach było wyraźnie widać, że Kimi nie zostawiał za sobą śladu, kiedy odjeżdżał z Pouhon.
Antonio trochę poniosła fantazja, kiedy przekazywał Robertowi komunikat o tym, że "there is some liquid left out of Kimi's car"...
Filo_M-ce, 05.09.2008 15:49[!]
Srednio mi sie to podoba, ale wszystko sie okaze jutro...
farkf1, 05.09.2008 15:52[!]
No i jeszcze teraz w studio powiedzieli "Robert chyba jechał z małą ilością paliwa bo chciał zrobić dobry czas i zabrakło mu paliwa na prostej" Czasami mam wrażenie, że Ci panowie w studio nie oglądają relacji bo to już nie pierwszy raz jak mówią takie głupoty ;x
K, 05.09.2008 15:59[!]
A ja widziałem tylko relację z F1.live, bo nie mam Polsatu extra. I momentami wogóle nie wiesz, co się dzieje. Może jest jakiś lepszy sposób przez internet? Korzysta ktoś z was z real time na stronie oficjalnej F1?

Z tego, co widziałem, mogę tylko wnioskować, że najprawdopodobniej u Roberta nadal nie ma dobrej trakcji na tylnej osi i pewnie tył chodzi przy dohamowaniach.

Łdanie Alonso, ale poczekajmy na kwalifikacje. Myślę, że Renault i Williams mają coś do udowodnienia. Z resztą BMW po części też powinno skupić się na jakichś efektach.
ice_man_86, 05.09.2008 16:19[!]
@K; zawsze można oglądnąć na necie ;)
K, 05.09.2008 16:22[!]
@ice_man_86 -> to znaczy gdzie? Dzisiaj u mnie słabo z kojarzeniem :P
cobden, 05.09.2008 16:25 Komentarz poprawiony przez moderatora[!]
ITV
MairJ23, 05.09.2008 18:30[!]
ja wiem ze na ITV mozna ogladac wszystko ale... tylko w europie lub tylko w WB bo ja stad (philadelphia) nie moge:( wiec nei ogladam :(
plus jeszcze te 6 godzin roznicy..... tylko wyscig na interlagos mam o normalnej godzinie :) wiec wtedy jest biba a tak zawsze jakos w nocy czy 8 rano co nie jest zle ale piwka nei wypije tak rano :)
pozdrawiam wszystkich fanow F1 :)
radekone, 05.09.2008 19:06[!]
w belgii bedzie lalo przez najblizsze dni bo wielki niz bedzie tamtedy przechodzil znad wielkiej brytanii. a jak widze jak mi leje za oknem to bedzie musialo byc ciekawie.
mielony, 05.09.2008 19:08[!]
radekone ty nadajesz z Wysp?
To niech się nie ociągają ze zmianą na full wet jak na Silverstone.
Statek, 05.09.2008 19:11[!]
Prognozy mówią wyraźnie sprawdzałem na każdym portalu temperatura od soboty do niedzieli 20 stopni i tylko 20% ,że spadnie deszcz więc wyścig będzie suchy...najgorzej miało być dziś właśnie w piątek a nie lało tylko lekka mrzawka była ...sądze,że bedzie to suchy wyścig bez upałów.
ice_man_86, 05.09.2008 19:39[!]
www.rojadirecta.com nie tylko f1 ale i inne dyscypliny sportowe
JerCic, 05.09.2008 21:18[!]
Co do ITV do bedac na wyspach tez nie obejrzysz:( Mi pozostaje Speed TV Pozdrawiam.
radekone, 06.09.2008 12:18[!]
tak, z wysp.
czemu na itv nie obejrzysz bedac na wyspach? cy ja nie zrozumialem?

to sa zajebiste strony meteo, szczegolnie dwie ostatnie i przed wyscigiem bedzie wiadomo czy popada czy nie.

http://www.meteo....casts+in+detail.html
http://www.flying...ion_weather_maps.htm
http://www.metoff...tpics/latest_IR.html
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca