F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2008
GP Australii
GP Malezji
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Turcji
GP Monako
GP Kanady
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Europy
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Chin
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2008
Klasyfikacje generalne 2008
Statystyki z sezonu 2008

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Monza.
Gran Premio Santander d'Italia 200814 wrze?nia
Autodromo Nazionale di Monza
Długość toru: 5,793 km
Liczba okrążeń: 53
Pełny dystans: 306,720 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:19,525 - Q1, Juan Pablo Montoya (Williams), 2004
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:21,046 - Rubens Barrichello (Ferrari), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
247,586 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2003
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Sebastian Vettel zdominował mokry wyścig na torze Monza po starcie z pole position i w wielkim stylu odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1. Dla zespołu Toro Rosso także było to pierwsze zwycięstwo, zdobyte w dodatku w domowym wyścigu na torze Monza. Heikki Kovalainen (McLaren) zajął drugie miejsce, a na najniższym stopniu podium dzięki bardzo dobrej strategii stanął Robert Kubica (BMW Sauber). Polak zdobył najwięcej punktów z kierowców mających szansę na tytuł mistrzowski. Felipe Massa (Ferrari) i Lewis Hamilton (McLaren) finiszowali kolejno na 6 i 7 pozycji, a tymczasem Kimi Raikkonen (Ferrari) nie zdobył ani jednego punktu, zajmując dziewiąte miejsce.

Wyścig rozpoczął się za samochodem bezpieczeństwa ze względu na bardzo mokry tor. Jenson Button (Honda) i Kazuki Nakajima (Williams) zdecydowali się na start z alei serwisowej, aby mieć możliwość dokonania zmian w ustawieniach bolidów. Stojący na czwartym polu startowym Sebastien Bourdais (Toro Rosso) nie zdołał ruszyć do wyścigu ze względu na zgaśnięcie silnika i jego bolid został zapchany do boksów. Próba ponownego uruchomienia silnika niestety trwała na tyle długo, że Francuz po wyjechaniu z boksów miał już okrążenie straty do lidera. Samochód bezpieczeństwa zjechał z toru pod koniec drugiego okrążenia i rozpoczęła się walka.

Na 3 okr Robert Kubica (BMW Sauber) wyprzedził zespołowego kolegę Nicka Heidfelda i awansował na 10 miejsce. Ponadto Jarno Trulli (Toyota) wyprzedził zespołowego kolegę Timo Glocka oraz Fernando Alonso (Renault). Ten ostatni odzyskał jednak miejsce na kolejnym kółku. Piątym był w tym momencie Felipe Massa (Ferrari), a tymczasem Lewis Hamilton (McLaren) ściął szykanę podczas walki z Kimi Raikkonen (Ferrari), ale od razu oddał miejsce i był trzynasty. Obaj kierowcy zdołali wyprzedzić Davida Coultharda (Red Bull), który popełnił błąd w jednym z zakrętów Lesmos. Raikkonen walczył na piątym okrążeniu z Giancarlo Fisichellą (Force India), który był jednak w stanie utrzymać za swoimi plecami kierowcę Ferrari.

Na początku siódmego okrążenia Glock wpadł w poślizg podczas hamowania przed pierwszą szykaną i niewiele brakowało, a wpadłby na Alonso. Obeszło się jednak bez kolizji, jednak Glock stracił ósme miejsce na rzecz Kubicy. Tymczasem Raikkonen nadal nie mógł poradzić sobie z Fisichellą. W końcu na początku dziewiątego okrążenia Kierowca Ferrari awansował na 11 miejsce, a Fisichellę zaczął atakować Hamilton, wyprzedzając Włocha na kolejnym kółku. Po 10 okrążeniach kolejność kierowców w pierwszej dziesiątce była następująca: Vettel, Kovalainen, Webber, Rosberg, Massa, Trulli, Alonso, Kubica, Glock i Heidfeld.

Na 11 okrążeniu Hamilton zaatakował tuż za drugą szykaną Raikkonena i wyprzedził przed pierwszym z zakrętów Lesmos, awansując na 11 miejsce. Tymczasem drugi kierowca Ferrari – Massa próbował wyprzedzić jadącego tuż przed nim Rosberga. Na 13 okrążeniu Brazylijczyk stoczył bardzo emocjonującą walkę z Rosbergiem w dwóch pierwszych szykanach i w końcu wyprzedził kierowcą Williamsa. Brazylijczyk ściął jednak trochę szykanę i oddał później miejsce Rosbergowi, by na kolejnym kółku już prawidłowo pokonać Niemca i awansować na czwarte miejsce. Hamilton wyprzedził w międzyczasie Heidfelda i awansował do pierwszej dziesiątki, a następnie pokonał także Glocka, choć zmusił trochę kierowcę Toyoty do wyjechania lewymi kołami na trawę.

Na 17 okrążeniu Hamilton wyprzedził Kubicę przed drugą szykaną i był już ósmy. Tymczasem Rubens Barrichello (Honda) zapoczątkował pierwszą rundę postojów w boksach. Na kolejnym kółku w alei serwisowej pojawił się dotychczasowy lider wyścigu – Vettel. Kierowca Toro Rosso na tor powrócił za Massą na czwartej pozycji. W chwilę później Hamilton wyprzedził Alonso w pierwszej szykanie i awansował na siódme miejsce, a Glock pokonał w drugiej szykanie Kubicę i przesunął się na dziewiąte miejsce. Następnie Glock wyprzedził także Alonso i był już ósmy. Po 21 okrążeniach liderem wyścigu był Kovalainen, mając pięć sekund przewagi nad Webberem. Tymczasem Hamilton wyprzedził Trullego, ale ściął szykanę i musiał oddać miejsce.

Na 22 okrążeniu w boksach pojawili się Kovalainen, Webber i Massa. Vettel odzyskał w tym momencie prowadzenie, a na drugiej pozycji znalazł się tymczasowo Rosberg. Niemca wyprzedził jednak wkrótce Hamilton, który wcześniej uporał się także z Trullim. Tym samym kierowca McLarena awansował na drugie miejsce, ale nie był jeszcze ani razu w boksach. Na 24 okrążeniu Raikkonen wyprzedził Heidfelda i awansował do pierwszej dziesiątki. Na kolejnym kółku pierwszy postój wykonał Glock, a na 26 okrążeniu pojawili się tam również Trulli i Raikkonen. Następnie pierwszy postój – i jak się zapowiadało – jedyny w tym wyścigu – zaliczył Hamilton. 28 kółko to postoje Rosberga i Coultharda. Postój Rosberga opóźnił się ze względu na problemy z odczepieniem wężem do tankowania i Niemiec stracił kilka cennych sekund. Tymczasem Coulthard jako pierwszy zdecydował się na założenie przejściowych opon.

W następnej kolejności postoje wykonali Heidfeld, Alonso (obaj przejściowe opony) i Nakajima. Na 31 okrążeniu Raikkonen wyprzedził Trullego i awansował na 10 miejsce. Kolejność pierwszej dziesiątki wyglądała w tym momencie następująco: Vettel, Kovalainen, Kubica (bez postoju), Webber, Massa, Hamilton, Piquet (bez postoju), Raikkonen, Trulli i Glock. Alonso był w tym momencie dwunasty i zaczynał wykręcać coraz lepsze czasy na przejściowych oponach. Na 33 okrążeniu w boksach objawili się po raz drugi Massa, Glock i Rosberg – cała trójka założyła przejściowe opony. Następnie postoje wykonali Kovalainen, Kubica i Webber. Hamilton awansował w tym momencie na drugie miejsce, a za nim podążali Piquet i Raikkonen. Kovalainen na tor powrócił na czwartej pozycji, a jadący za nim Raikkonen zjechał do boksów po przejściowe opony. To samo uczynili wkrótce Trulli, Vettel, Hamilton i Piquet.

Vettel na tor powrócił jako lider, a za nim znalazł się Kovalainen, mając 9,5 sekundy straty do kierowcy Toro Rosso. Kolejność pierwszej dziesiątki po 37 okrążeniach była następująca: Vettel, Kovalainen, Kubica, Alonso, Heidfeld, Massa, Hamilton, Webber, Barrichello i Coulthard. W wyścigu nie uczestniczył tylko Fisichella, który wypadł z toru na 12 okrążeniu po uszkodzeniu pierwszego skrzydła w wyniku kolizji z Coulthardem. Na 40 okrążeniu Massa wyprzedził Heidfelda, ale ściął pierwszą szykanę i musiał oddać piąte miejsce. Tuż za Brazylijczykiem był już w tym momencie Hamilton – obaj kierowcy tracili pół minuty do Vettela, który nadal jechał bardzo dobrym tempem i miał już ponad 11 sekund przewagi nad Kovalainenem. Kubica był trzeci i tracił po 42 okrążeniach 23 sekundy do lidera, a tymczasem Raikkonen zajmował dopiero 13 miejsce po wyprzedzeniu Nakajimy. Fin ustanowił następnie najlepszy czas okrążenia w wyścigu – 1:32,733.

Na 45 okrążeniu Button wykonał drugi postój i Raikkonen awansował w tym momencie na 10 miejsce, gdyż wcześniej pokonał Coultharda. Tor stawał się coraz bardziej suchy i w takich warunkach najszybsi byli Kubica, Webber i Raikkonen. Fin na 48 okrążeniu wyprzedził Piqueta i był dziewiąty. Na kolejnym kółku Webber próbował wyprzedzić Hamiltona przed pierwszą szykanę, ale było tam niewiele miejsca i obaj zderzyli się kołami. Ich bolidy wydawały się być jednak całe i obaj kontynuowali jazdę – Hamilton nadal przed Australijczykiem. Na 51 okrążeniu doszło do kolizji w Parabolice pomiędzy Nakajimą i Coulthardem. Szkot zjechał od razu do boksów po nowe przednie skrzydło. Po odłamkach w Parabolice przejechał Massa, ale wyglądało na to, że nie przebił opony.

Tymczasem Vettel był już na ostatnim okrążeniu i zmierzał pewnie po pierwsze zwycięstwo w karierze. W końcu Niemiec minął linię mety i wykrzyczał przez radio "YES!!!" Dla zespołu Toro Rosso także było to pierwsze zwycięstwo, zdobyte w dodatku w domowym wyścigu na torze Monza. Kovalainen zajął drugie miejsce, a na najniższym stopniu podium stanął Kubica. Na pozostałych miejscach punktowanych finiszowali Alonso, Heidfeld, Massa, Hamilton i Webber. Kubica zdobył więc najwięcej punktów z kierowców mających szansę na tytuł mistrzowski. Polak traci obecnie 14 punktów do prowadzącego w klasyfikacji Hamiltona i 13 do drugiego Massy.

Był to ostatni europejski wyścig sezonu 2008. Za dwa tygodnie rozegrane zostanie pierwsze w historii nocne Grand Prix Formuły na ulicach Singapuru. Wyścig ten poprzedzą testy na torze Jerez.

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
skan, 14.09.2008 20:44[!]
@zawias: Nie przyglądałem się dokładnie, ale z tego co pamietam to już kiedyś to było omawiane. W F1 obracają flagi o 90 stopni w nie tą stronę co zazwyczaj :] Jakbys sie przypatrzyl na niemiecką, to też byłaby powieszona 'odwrotnie'.

@Ducsen: aleś przywalił z tą ambitniejszą flagą :)
SpeedKing, 14.09.2008 22:01[!]
A Naszej flagi to chyba nigdy się gamonie nie nauczą wieszać!!!
FlyeThemoon, 15.09.2008 01:22[!]
Dobra Robota dla Venty :P i Kubicy się też należy, Kowaloi równiesz, Aby Kubica staną na podium w SIngapurze :P
Szkot, 15.09.2008 07:39[!]
W sobotę pogoda zakpiła sobie z Roberta, atoli w niedzielę... Robert z pogody :)
Brawa dla Vettela - pomijając fakt, że na początku nie miał pióropuszów wody przed sobą, to pojechał niemalże jak profesor.
Kolejny dobry weekend dla Kovalainena, udowodnił że jest zdecydowanie mniej chimerycznym kierowcą od Hamiltona.
Szkoda mi Bourdaisa, na pewno miał bardzo dużą szansę dojechać na metę w punktowanej ósemce.
kyniu1975, 15.09.2008 09:17[!]
Widzieliscie ze strona BMW Sauber jest w 3 językach? Polski, Niemiecki, i .....Hiszpański !!! Czy to przypadek?
Ducsen, 15.09.2008 10:35[!]
A właśnie! O której BMW ogłosi skład?
noofaq, 15.09.2008 10:58[!]
jeszcze ciepła ta wersja po hiszpańsku bo nawet przeglądarki jeszcze jej nie zaindeksowały ;)

kyniu1975: jeszcze jest angielska od dawna :)
kyniu1975, 15.09.2008 11:04[!]
racja z tą angielską...ale jesli oni juz wiedza ze ALO mają w składzie to teraz idą tylko targi o KUB kieszonkowe.
michal5, 15.09.2008 15:37[!]
jakby Raikkonen w GP Australii, GP Monako, GP Kanady, GP Europy, GP Belgii, GP Włoch byłby zawsze na 3 miejscu to byłby Liderem miał by 93 pkt
Ducsen, 15.09.2008 16:27[!]
no i? to samo można powiedzieć o każdym innym...
gpjano, 15.09.2008 21:44[!]
Czy ktoś ma nagrany wyścig we Włoszech na DVD, VHS, DiVX, avi lub jakiś inny format? Bardzo chętnie bym z tego skorzystał bo ja nie oglądałem wyścigu :-(
kuba_new, 15.09.2008 22:22[!]
mam na dvd
ale jeszcze nie ogladalem bo bylem na monzy i wlasnie wrocilem :)
mam tez tone foto z wyscigu i z toru
moze bedzie ktos zainteresowany to gdzies je wrzuce na nasza stronke jak mi udostepni szanowna redakcja :)
rafaello85, 16.09.2008 00:27[!]
wrzuć:)
zawias, 16.09.2008 01:06[!]
gpjano--> chłopie, trzeba było dac znać wcześniej bo wieczorem skasowałem. Często nagrywam więc polecam się na przyszłość.
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca