F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2008
GP Australii
GP Malezji
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Turcji
GP Monako
GP Kanady
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Europy
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Chin
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2008
Klasyfikacje generalne 2008
Statystyki z sezonu 2008

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Interlagos.
Grande Premio do Brasil 20082 listopada
Autódromo José Carlos Pace
Długość toru: 4,309 km
Liczba okrążeń: 71
Pełny dystans: 305,909 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:09,822 - Q1, Rubens Barrichello (Ferrari), 2004
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:11,473 - Juan Pablo Montoya (Williams), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
208,517 km/h - Juan Pablo Montoya (Williams), 2004
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Sesja treningowa 1  [  T-  |  T+  ]
P.NrKierowcaBolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1.2Felipe MassaFerrari F20081:12,305--24
2.22Lewis HamiltonMcLaren MP4-231:12,4950,1900,19023
3.1Kimi RaikkonenFerrari F20081:12,5070,2020,01218
4.4Robert KubicaBMW Sauber F1.081:12,8740,5690,36724
5.23Heikki KovalainenMcLaren MP4-231:12,9250,6200,05120
6.5Fernando AlonsoRenault R281:13,0610,7560,13625
7.10Mark WebberRed Bull RB41:13,2980,9930,23724
8.6Nelson Piquet JrRenault R281:13,3781,0730,08039
9.3Nick HeidfeldBMW Sauber F1.081:13,4261,1210,04828
10.12Timo GlockToyota TF1081:13,4661,1610,04033
11.11Jarno TrulliToyota TF1081:13,6001,2950,13424
12.7Nico RosbergWilliams FW301:13,6211,3160,02123
13.14Sebastien BourdaisToro Rosso STR31:13,6491,3440,02830
14.17Rubens BarrichelloHonda RA1081:13,6761,3710,02728
15.16Jenson ButtonHonda RA1081:13,7661,4610,09013
16.8Kazuki NakajimaWilliams FW301:13,8061,5010,04024
17.15Sebastian VettelToro Rosso STR31:13,8361,5310,03030
18.9David CoulthardRed Bull RB41:13,8611,5560,02519
19.20Adrian SutilForce India VJM011:14,7042,3990,84321
20.21Giancarlo FisichellaForce India VJM011:14,8212,5160,11721
107% najlepszego czasu: 1:17,366

Felipe Massa (Ferrari) okazał się najszybszym kierowcą podczas pierwszej sesji treningowej przed finałowym wyścigiem sezonu na torze Interlagos. Brazylijczyk pokonał w końcówce sesji swojego rywala w walce o tytuł – Lewisa Hamiltona (McLaren) o blisko 0,2 sekundy. Trzeci czas uzyskał partner Massy z zespołu Ferrari – Kimi Raikkonen, a pierwszą czwórkę zamknął Robert Kubica (BMW Sauber).

Sesja rozpoczęła się na suchym torze, a w trakcie całego treningu spodziewana była zaledwie 20-procentowa szansa na deszcz. Jako pierwszy na przejechanie okrążenia zapoznawczego zdecydował się zwycięzca GP Brazylii z 2003 roku – Giancarlo Fisichella (Force India). Po chwili na torze pojawił się także David Coulthard (Red Bull), który na swój pożegnalny weekend grand prix otrzymał nie tylko specjalne malowanie bolidu, ale także kamerę telewizyjną zamontowaną w kasku, co stanowi zupełną nowość w F1 (wcześniej takie kamery były używane np. w serii Champ Car). Inny weteran F1 – Rubens Barrichello (Honda) otrzymał tymczasem nowe malowanie kasku na swój domowy wyścig.

Po serii okrążeń zapoznawczych, po których zapanowała na pewien czas cisza, w dziewiątej minucie na tor powrócił Nick Heidfeld (BMW Sauber). Niemiec powrócił jednak do boksów po dwóch niepełnych okrążeniach i wydawało się, że jako pierwszy czas okrążenia w tej sesji ustanowi jego zespołowy kolega Kubica. Niestety Polak także wrócił do alei serwisowej i znów zapanowała cisza na torze. W końcu po upływie 20 minut od rozpoczęcia sesji na tor wyjechali Nelson Piquet Jr (Renault) i Sebastien Bourdais (Toro Rosso), aby ustanowić czasy. Startujący przed własną publicznością Piquet wykręcił 1:16,510, co okazało się lepszym o blisko pół sekundy wynikiem od czasu uzyskanego po chwili przez Bourdaisa. Brazylijczyk poprawił się następnie na 1:15,064 i 1:14,458.

Na torze pojawili się także dwaj niemieccy kierowcy – Timo Glock (Toyota) i Sebastian Vettel (Toro Rosso): Glock na pierwszym szybkim kółku wykręcił 1:15,904, a Vettel 1:15,784. Tymczasem Piquet zakończył swój pierwszy dłuższy przejazd z czasem 1:14,296. Bourdais zmniejszył w międzyczasie swoją stratę do Brazylijczyka do zaledwie 0,05 sekundy i kontynuował jazdę, by w 31 minucie wykręcić 1:13,839, co dało mu pierwsze miejsce. Tuż za Francuzem pojawił się najpierw Glock, a następnie Vettel, uzyskując czas 1:14,103. W chwilę później szybciej od Glocka pojechał także Nico Rosberg (Williams), spychając kierowcę Toyoty na czwarte miejsce.

W 35 minucie na torze pojawił się pierwszy kierowca ze ścisłej czołówki – Raikkonen, do którego dołączyli po chwili obydwaj kierowcy McLarena. Co ciekawe, Fin po dwóch niepełnych okrążeniach powrócił do boksów, tak więc z czołówki czasy jako pierwsi ustanowili Heikki Kovalainen i Hamilton. Fin po dwóch okrążeniach legitymował się czasem 1:13,194 i był na szczycie tabeli czasowej, mając 0,272 przewagi nad Glockiem, który w międzyczasie poprawił się na 1:13,466 i awansował na drugie miejsce. Hamilton po dość wolnym pierwszym pomiarowym kółku poprawił wynik Kovalainena aż o ponad pół sekundy, a następnie wykręcił jeszcze lepszy czas (1:12,495) i umocnił się na pierwszej pozycji.

Kovalainen poprawił się następnie na 1:12,925, ale nie wystarczyło to do utrzymania nawet drugiej pozycji, gdyż szybciej od Fina pojechał lokalny bohater Massa. W końcu na torze pojawił się ponownie Kubica, by przejechać pierwsze okrążenie pomiarowe dzisiejszego dnia. Polak uzyskał za pierwszym razem czas 1:13,941 i znalazł się na 12 pozycji, a następne poprawił się na 12,874, co umożliwiło mu awans na trzecie miejsce. Tymczasem gdzieniegdzie zaczęły pojawiać się krople deszczu, ale jak dotychczas nawierzchnia była sucha. W 46 minucie Massa poprawił się na 1:12,557, zmniejszając swoją stratę do Hamiltona do zaledwie 0,062 sekundy. Brazylijczyk popełnił następnie niewielki błąd na krętej sekcji toru i powrócił do boksów.

Za połową sesji kolejność w pierwszej dziesiątce wyglądała następująco: Hamilton, Massa, Kubica, Kovalainen, Mark Webber (Red Bull), Heidfeld, Fernando Alonso (Renault), Glock, Piquet i Barrichello. Bez czasu był tylko Raikkonen, w którego bolidzie musiała nastąpić jakaś usterka podczas pierwszego wyjazdu na tor. W 56 minucie do akcji powrócił Hamilton – kierowca McLarena nadal miał założone twardsze opony, ale musiał mieć nalaną większą ilość paliwa, albo zmiany dokonane w ustawieniach auta okazały się nietrafione, bowiem jego pierwsze okrążenie pomiarowe okazało się wyraźnie wolniejsze od najlepszego. Na torze byli także Massa i Kubica – Brazylijczyk zdoła minimalnie poprawić swój czas, zmniejszając stratę do Hamiltona 0,047 sekundy.

Raikkonen swoje pierwsze okrążenie pomiarowe przejechał na początku ostatnich 30 minut sesji – na obiektywnie kamery w jego bolidu pojawiało się sporo kropel wody, co oznaczało, że mżawka przybiera na sile. Dowodem na pogorszenie warunków do jazdy w pierwszym sektorze był poślizg Fina w drugim zakręcie na jednym z kolejnych okrążeń. W tym momencie kierowca Ferrari zajmował 10 miejsce, tracąc do Hamiltona niewiele ponad sekundę, jednak tor ogólnie nadal był dość suchy i Raikkonen zdołał w końcu wykręcić reprezentatywny czas 1:12,529, który zapewnił mu awans na drugie miejsce. Fin powrócił następnie do boksów i na torze pozostali tylko dwaj kierowcy na mniej niż 20 minut do końca sesji: Heidfeld (Niemiec postanowił wypróbować przejściowe opony) i Vettel.

W 74 minucie na tor powrócili Massa i Kubica, mając założone opony na suchy tor. Obaj kierowcy w pierwszym sektorze uzyskiwali dość dobre czasy, jednak na krętej sekcji toru było trochę ślisko i tam tracili czas. Mimo to Massa zdołał się nieznacznie poprawić i z wynikiem 1:12,509 powrócił na drugie miejsce. Tymczasem Hamilton wciąż był najszybszy, choć jego przewaga stopniała do 0,014 sekundy. W końcu w 83 minucie Massa wykręcił 1:12,305 i zrzucił kierowcę McLarena z pierwszego miejsca, pokonując go o blisko 0,2 sekundy. Kubica nadal był czwarty, a jego strata do Massy wynosiła niespełna 0,6 sekundy. W międzyczasie Hamilton próbował poprawić swój czas, ale po zablokowaniu na dość długo prawego przedniego koła przed zakrętem nr 10 spłaszczył oponę i wrócił do boksów.

Brytyjczyk powrócił jeszcze w końcówce sesji na tor, jednak było na nim wówczas dość tłoczno i znalezienie wolnej przestrzeni na szybkie kółko było raczej trudne. Ostatecznie z czołówki w ostatnich sekundach zdołał się poprawić tylko Raikkonen (1:12,507), ale i tak pozostał na trzeciej pozycji. Po zakończeniu sesji kierowcy wykonali próbne starty na prostej startowej.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 21°C
Temperatura powietrza: 17°C
Prędkość wiatru: 5,4 m/s
Wilgotność powietrza: 87%
Mżawka w kilku miejscach, ogólnie sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
biela, 31.10.2008 14:42[!]
Coulthard dopiero osiemnasty? Czyżby go nowe malowanie spowalniało? ;)
CamilloS, 31.10.2008 14:47[!]
Akcje Massy rosną...
_kojot, 31.10.2008 14:47[!]
już pisałem to na forum, ale powtórzę się - Mam nadzieję ,że Robert będzie tak wysoko przez cały weekend...
Hamilton z lekka pozdzierał opony, na koniec treningu i nie wiem czy mu to nie przeszkodziło trochę przy przedostatnim przejeździe, bo później w ostatnim tak jakby znowu dostał power
Aquos, 31.10.2008 14:55[!]
Wie ktoś może czy ten czas Roberta był uzyskany przy wyjeździe na pojedyncze kółko, czy pokręcił ciut dłużej?
kostek, 31.10.2008 15:09[!]
Ciut dłużej :)
kidmaciek, 31.10.2008 15:09[!]
Massa oby tak dalej, Hamilton za wysoko :) Kimi może być ;d
_kojot, 31.10.2008 15:12[!]
Na koniec pojawiły się już jakby pierwsze krople deszczu, jakby popadało w wyscigu to zrobi się jeszcze ciekawiej:-)
fordern, 31.10.2008 15:17[!]
ma ktoś video z kasku DC?
michal5, 31.10.2008 15:17[!]
Brawo Massa ale tak wszystko zależy od Hamiltona niema co będzie trudno Massie zdobyć mistrza ale mam nadzieje ze zdobędzie
_kojot, 31.10.2008 15:26[!]
A wg mnie to zaden nie zasługuje na tytuł, obaj w tym sezonie popełniali szczeniackie błędy(chociaz akcja Hamiltona w Kanadzie jest nie do pobicia), tak więc powiem trywialnie : a mi to wisi, który z nich zdobedzie tytuł
benethor, 31.10.2008 16:03[!]
a, żeby tak popadało mocniej w czasie wyścigu:D Będzie o wiele ciekawiej, a i Massa ma dużo większe szanse odpaść a wtedy tytuł dla jedynego słusznego :D BMW jak zwykle maskuje formę(oby), McLaren jeszcze się rozpędzi, w końcu muszą zgrać nowy pakiet. Ja osobiście liczę na pierwsze punkty dla Force India, należą im się :D
michal5, 31.10.2008 16:27[!]
na niedziele jest 100-procentowa szansa na deszcz
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca