|
|
|
|
|
|
Grand Prix de Monaco 2008 | 25 maja |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:13,532 - Q2, Kimi Raikkonen (McLaren), 2006 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:14,439 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 155,552 km/h - Fernando Alonso (McLaren), 2007 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 1 | Kimi Raikkonen | Ferrari F2008 | | 1:15,948 | - | - | 26 |
2. | 22 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-23 | | 1:16,216 | 0,268 | 0,268 | 27 |
3. | 23 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-23 | | 1:16,248 | 0,300 | 0,032 | 28 |
4. | 2 | Felipe Massa | Ferrari F2008 | | 1:16,292 | 0,344 | 0,044 | 26 |
5. | 7 | Nico Rosberg | Williams FW30 | | 1:16,653 | 0,705 | 0,361 | 27 |
6. | 4 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.08 | | 1:16,834 | 0,886 | 0,181 | 23 |
7. | 5 | Fernando Alonso | Renault R28 | | 1:17,498 | 1,550 | 0,664 | 25 |
8. | 17 | Rubens Barrichello | Honda RA108 | | 1:17,511 | 1,563 | 0,013 | 26 |
9. | 10 | Mark Webber | Red Bull RB4 | | 1:17,798 | 1,850 | 0,287 | 23 |
10. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM01 | | 1:17,835 | 1,887 | 0,037 | 26 |
11. | 12 | Timo Glock | Toyota TF108 | | 1:17,942 | 1,994 | 0,107 | 26 |
12. | 16 | Jenson Button | Honda RA108 | | 1:18,153 | 2,205 | 0,211 | 26 |
13. | 14 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso STR3 | | 1:18,245 | 2,297 | 0,092 | 30 |
14. | 3 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.08 | | 1:18,263 | 2,315 | 0,018 | 13 |
15. | 8 | Kazuki Nakajima | Williams FW30 | | 1:18,274 | 2,326 | 0,011 | 28 |
16. | 11 | Jarno Trulli | Toyota TF108 | | 1:18,360 | 2,412 | 0,086 | 16 |
17. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM01 | | 1:18,360 | 2,412 | 0,000 | 25 |
18. | 6 | Nelson Piquet Jr | Renault R28 | | 1:18,955 | 3,007 | 0,595 | 32 |
19. | 15 | Sebastian Vettel | Toro Rosso STR3 | | 1:19,176 | 3,228 | 0,221 | 35 |
20. | 9 | David Coulthard | Red Bull RB4 | | - | - | - | 3 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:21,264 |
|
|
Kimi Raikkonen (Ferrari) uzyskał najszybszy czas przejazdu jednego okrążenia podczas pierwszej sesji treningowej na ulicach Monte Carlo. Tuż za Finem uplasowali się obydwaj kierowcy McLarena – Lewis Hamilton i Heikki Kovalainen, mieszcząc się w granicy 0,3 sekund straty.
Po serii okrążeń zapoznawczych, które podarowali sobie tylko kierowcy Ferrari, w pierwszych 25 minutach sesji po torze jeździli tylko Sebastien Bourdais i Sebastian Vettel z ekipy Toro Rosso, kontynuując poznawanie nowych bolidów STR3. Francuz w trakcie swojego pierwszego przejazdu uzyskał czas 1:22,219, a Vettel zanotował wynik gorszy o 0,2 sekundy.
Następnie na torze pojawili się kierowcy Williamsa – Nico Rosberg i Kazuki Nakajima. Rosberg od razu wskoczył na pierwsze miejsce z czasem 1:19,490, który po chwili poprawił na 1:18,040. Na torze zaczęło robić się dość tłoczno – po upływie 30 minut czasy miała ustanowione już ponad połowa kierowców. Za Rosbergiem po pierwszych przejazdach pomiarowych znajdowali się Jarno Trulli (Toyota), Jenson Button (Honda) i Kovalainen.
Tymczasem w 35 minucie na czele klasyfikacji znalazł się drugi kierowca McLarena – Hamilton, uzyskując czas 1:17,593. Na kolejnym kółku Brytyjczyk poprawił swój wynik na 1:17,078. Następnie lepsze czasy od Rosberga uzyskali także kierowcy Ferrari – Massa i Raikkonen. Ten ostatni na jednym z kolejnych okrążeń zdołał także przeskoczyć Hamiltona, ale kierowca McLarena powrócił po chwili na pierwsze miejsce z czasem 1:16,612.
W 41 minucie David Coulthard (Red Bull) zatrzymał się na torze zaraz za szykaną znajdującą się za tunelem, bez specjalnych oznak uderzenia w bandę czy problemów technicznych. Samochód Szkota został zapchany w boczną drogę i jego jazda w pierwszej sesji zakończyła się na niespełna trzech okrążeniach. Tymczasem na torze pojawił się w końcu Robert Kubica (BMW Sauber), który na pierwszym przejeździe uzyskał swój najlepszy czas 1:17,240, plasując się na czwartej pozycji – za Hamiltonem i kierowcami Ferrari. Piąty był w tym momencie zeszłoroczny zwycięzca z Monako – Fernando Alonso (Renault).
W 53 minucie sesji niespodziewanie pojawiła się czerwona flaga, choć żaden z kierowców nie zatrzymał się na torze. Wkrótce okazało się, że obawy budzi pokrywa studzienki za pierwszym zakrętem (Sainte Devote) i konieczne było wstrzymanie sesji w celu jej zbadania. Wszyscy kierowcy powrócili więc do boksów, a na miejscu problemu pojawili się oficjele FIA – Charlie Whiting i Herbie Blash. Pokrywa została w końcu solidnie przymocowana i o godzinie 11:09 boksy zostały ponownie otwarte. Od razu zrobiło się dosyć tłoczno, gdyż po chwili na torze byli już wszyscy kierowcy oprócz Coultharda.
Po kilku minutach jazdę zakończyli Trulli i Nick Heidfeld (BMW Sauber). Pierwszy z nich uderzył w bandę przed wjazdem do tunelu lewym tylnym kołem i uszkodził zawieszenie w swojej Toyocie, zatrzymując się w bocznej drodze za tunelem, natomiast Heidfeld zatrzymał się w pierwszym sektorze, a brak widocznych uszkodzeń wskazywał na problemy techniczne. W międzyczasie Hamilton umocnił się na pierwszym miejscu, wykręcając 1:16,216, jednak wkrótce jeszcze lepszy czas uzyskał Raikkonen, jako pierwszy przełamując barierę jednej minuty i 16 sekund na twardszej mieszance.
Massa i Kubica na pięć minut przed końcem sesji nadal zajmowali miejsca 3 i 4, mając odpowiednio 0,7 i 0,8 sekundy straty do Raikkonena. Jako ostatni poniżej jednej sekundy straty do aktualnego mistrza świata mieścił się Kovalainen, który jednak awansował po chwili na trzecie miejsce z czasem 1:16,248. W końcówce sesji przed Kubicę wskoczył jeszcze Rosberg, tak więc Polak zakończył ją na szóstej pozycji. Pierwszą dziesiątkę zamknęli Alonso, Rubens Barrichello (Honda), Mark Webber (Red Bull) i Giancarlo Fisichella (Force India). Po zakończeniu sesji kierowcy – jak to zwykle w Monako – mogli wykonać próbne starty na prostej start/meta.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 26°C
Temperatura powietrza: 20°C
Prędkość wiatru: 1,6 m/s
Wilgotność powietrza: 62%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|