F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2009
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Turcji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Europy
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2009
Klasyfikacje generalne 2009
Statystyki z sezonu 2009

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Albert Park.
ING Australian Grand Prix 200929 marca
Melbourne Grand Prix Circuit
Długość toru: 5,303 km
Liczba okrążeń: 58
Pełny dystans: 307,574 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:24,408 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:24,125 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
219,011 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Waga bolidów  [  T-  |  T+  ]
Przed rozpoczęciem obecnego sezonu rzeczą normalną było usłyszeć kierowcę lub zespół mówiący o tym, że analizując czasy z kwalifikacji trzeba brać poprawkę na ciężar samochodu wynikający z ilości paliwa w baku. Waga poszczególnych bolidów nie była jednak wówczas znana i można było bez końca spekulować, kto jechał 'na oparach' a kto 'cysterną' w Q3.

W tym roku FIA postanowiła jednak odebrać tę wątpliwą przyjemność fanom i rozpoczęła upublicznianie informacje o ilości paliwa, którą bolidy mają w baku po zakończeniu kwalifikacji. W przypadku czołowej dziesiątki jest to rzeczywista waga, bowiem kierowcy z Q3 nie mogą już uzupełniać zapasu paliwa po kwalifikacjach, a w przypadku pozostałych kierowców jest to zadeklarowana waga, z jaką dany zawodnik zamierza wystartować do wyścigu.

Jak można było przewidzieć, kierowcy z największym ładunkiem paliwa to w większości ci, którzy nie dotarli do trzeciej części kwalifikacji i dzięki dłuższemu pierwszemu przejazdowi w wyścigu chcą zyskać szansę na poprawę pozycji. Przyjmuje się regułę, że 10 kg paliwa w baku wystarcza na około 4-5 okrążeń, a ciężar taki spowalnia bolid o około 0,3 sekundy na okrążeniu – liczby te są oczywiście zależne od toru – jego długości i typu.

Minimalna waga bolidu F1 to 605 kg razem z kierowcą i systemem KERS, jeśli został on zamontowany, co w tym przypadku powoduje sytuację, że jest mniejsze pole do zastosowania balastu w wybranych miejscach samochodu w celu lepszego wyważenia go. Bolid dzisiejszego zdobywcy pole position – Jensona Buttona ważył 664,5 kg po kwalifikacjach, co sugeruje, że ma on sporą ilość paliwa na podkładzie i imponujące osiągi BGP001 są rzeczywiste. Potwierdza to większa o 2 kg waga bolidu Barrichello, który zajął P2.

Najcięższym samochodem w stawce będzie jutro Renault R29 wyposażone w system KERS, za którego kierownicą zasiądzie Nelson Piquet Jr. Drugim najcięższym bolidem w stawce będzie (także wyposażony w KERS) BMW Sauber Nicka Heidfelda – cięższy o 41,6 kg od jeżdżącego bez KERS Roberta Kubicy. F1.09 Heidfelda waży jednak relatywnie mało w porównaniu z samochodami Ferrari, które także są wyposażone w system odzyskiwania energii kinetycznej.

Jak widać teraz fani otrzymują o wiele więcej danych, dzięki którym mogą lepiej zrozumieć, dlaczego niektórzy kierowcy byli szybcy lub wolni w kwalifikacjach i co dziać się będzie w dniu wyścigu.

P.Kierowca Zespół Waga bolidu Ilość paliwa (kg) Pit po okr. 
1.Jenson Button Brawn GP Mercedes 664 59 24 
2.Rubens Barrichello Brawn GP Mercedes 666,5 61,5 25 
3.Sebastian Vettel Red Bull Renault 657 52 21 
4.Robert Kubica BMW Sauber 650 45 18 
5.Nico Rosberg Williams Toyota 657 52 21 
6.Felipe Massa Ferrari 654,4 49,4 20 
7.Kimi Raikkonen Ferrari 655,5 50,5 20 
8.Mark Webber Red Bull Renault 662 57 23 
9.Nick Heidfeld BMW Sauber 691,7 86,7 35 
10.Fernando Alonso Renault 680,7 75,7 30 
11.Kazuki Nakajima Williams Toyota 685,3 80,3 32 
12.Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 690,6 85,6 34 
13.Sebastien Buemi Torro Rosso Ferrari 675,6 70,6 28 
14.Nelson Piquet Jr Renault 694,1 89,1 36 
15.Giancarlo Fisichella Force India Mercedes 689 84 34 
16.Adrian Sutil Force India Mercedes 684,5 79,5 32 
17.Sebastien Bourdais Torro Rosso Ferrari 662,5 57,5 23 
18.Lewis Hamilton McLaren Mercedes 655 50 20 
19.Jarno Trulli Toyota 660 55 22 
20.Timo Glock Toyota 670 65 26 
Wartości w ostatnich dwóch kolumnach szacunkowe, zużycie paliwa wg Williamsa: 2,5 kg na okrążenie

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 3 Odśwież T- T+
Speedster, 28.03.2009 18:17[!]
nie wiem dlaczego tak marudzicie że KUB ma mało paliwa - to fakt, ale moze taktyka BMW zakłada dobry start i szybki pierwszy stint, co powinno być ułatwione niewielką masą startową bolidu. Będzie dobrze ;)
bicampeon, 28.03.2009 18:18[!]
F1.09 Heidfelda waży jednak relatywnie mało w porównaniu z samochodami Ferrari, które także są wyposażone w system odzyskiwania energii kinetycznej. - ???
Menuna, 28.03.2009 18:31[!]
Ta waga bolidów i powiązana z nimi ilość paliwa, to taka troche ściema. Już tłumacze:
Dlaczego zarówno Kimi jak i Massa maja paliwo na 20 okr.? Czyży Ferrari zapomniało, że ma tylko jedno stanowisko serwisowe? No nie :)
Tak więc kluczowym elemnetem jest świadomośc tego, że bolid musi ważyć CONAJMNIEJ 605kg a nie dokładnie. owoduje to, ze jeden kierowca wraz z bolidem waży 606hg, a drugi z bolidem i KERSem juz 611, albo lepiej.
Jutro, o ile nie bedzie SC, będziemy mogli dopiero przekonac sie na 100% ile z tej wagi to paliwo, a ile to "balast"
@yorg
Popieram Twoją wersję, tymardziej, ze jak można było zaobserwować kierowcy Ferrari wykorzystywali moc nie na prostych, ale na wyjsciach z zakretow, czyli wlanie po to aby szybciej wejsc na optymalne obroty silnika.
Z zajęc o sprężarkach wiem, ze silniki tłokowe największą wydajnośc/efektywność osiągają na zbliżonych do maksyksymalnych obrotach, dlatego w sprężarkach do tłoczenia w gazu w gazociągach stosuje się puste przestrzenie zwiększające w razie potrzeby objętość tłoka, zamiast zmiejszanie jego obrotów.
Znow sie rozpisalem, ehhh.
marios76, 28.03.2009 18:50[!]
Yorq Yahoo i Menuna... zejdźcie na ziemie! Efektywność silnika spalinowego jest najwyższa w okolicy obrotów przy których dany silnik osiąga największy moment obrotowy. Faktem jest, że najwięcej energii pochłania rozpędzanie, a utrzymanie prędkości już mniej-przykład z biegaczem jest zły! Kers to dodatkowa moc odzyskana podczas hamowania, która zostaje zaprzęgnięta do rozpędzania bolidu, UWAGA: które wtedy trwa krócej!!! Czyli silnik jest odciążony podczas przyspieszania i wymaga nieco mniej energii(paliwa) podczas tych paru sekund na wyjściu bądź prostej, albo zużywając tyle samo paliwa szybciej rozpędza bolid! Weźcie pod uwagę jeszcze takie czynniki- waga kers jest masą dodatkową i na całym okrążeniu silnik ciągnie około 5% więcej masy bolidu, to kosztuje trochę energii, ale stosunkowo mniej- więc kers powinien odrobinę obniżyć zużycie paliwa(myślę że w skali wyścigu będzie to wartość na...okrążenie, góra dwa! Bolidy formuły 1 praktycznie tylko przyspieszają i hamują- nie ma takiego pojęcia jak rozpędzenie do prędkości zbliżonej do max i jej utrzymywanie-to byłaby strata czasowa! Silniki są eksploatowane w zakresie obrotów między max momentem obrotowym a prędkością obrotową silnika, przy której osiąga max moc+ powiedzmy kilka % (możliwe podnoszenie obrotów max i ich obniżenie-i oszczędzanie, wpływ na trwałość) Mam nadzieje że pomogłem:)

Tylko mi tu nie klepać że na długich zakrętach jest zjawisko utrzymywania stałej prędkości! Nie dotyczy-bo nie jest to prędkość zbliżona do maksymalnej, a i wtedy bolid porusza się z prędkością na danym biegu mającą zapewnić jak najszybsze przyspieszenie na wyjściu z zakrętu, czyli w okolicy obrotów max momentu, paradoksalnie: oszczędzając odrobinę paliwa:)
F1-HELP, 28.03.2009 19:22[!]
Kubek zapewne chce "zaliczyć" jak najszybciej bardziej miękką mieszankę, która dość szybko ulega zużyciu ;)

Oby tylko nie było SC przed pierwszym zjazdem bo to nieco pokrzyżuje mu plany ;)
82TOMMY82, 28.03.2009 19:53[!]
looookacz ---> yyyyy - albo ja nie umiem liczyc - albo ty - a mysle ze raczej to drugie :)

Jakby nie liczyl wychodzi <2,5 kg na okrazenie

roznica wagi pomiedzy Brawn GP - 2,5 kg - szcowana roznica zjazdu - 1 okrazenie

roznica wagi pomiedzy Kubica a Vettelem - 7 kg, szacowana roznica zjazdu - 3 okrazenia (7/3=2,33kg na okrazenie)

Mozna to takze policzyc inaczej - ilosc zatankowanego paliwa podzielic przez ilosc szacowanych okrazen, np:

kubica:45/18=2.5
button:59/24=2.4583...

Tak wiec szacunki oscyluja pomiedzy 2,5kg a 2,33 kg - roznica w spalaniu o te dziesiate czesci kg w porownaniu z 2006 rokiem (2.6kg) moim zdaniem wynika z mniejszego docisku aero - silnik nie musi walczyc z poteznym dociskiem i oporem wytwarzanym wtedy przez opony, a wiec spada spalanie. Z drugiej strony sa slicki ktore daja wiekszy opor, ale mysle ze przy sile i poziomie aero w f1 to jednak ono jest tutaj istotniejsze - i stad roznica tych kilku dziesiatych.

co ciekawe dla Heidfelda z kers wspolczynnik ten wynosi 2.4777 - czyli jakby kers nie zwiekszalo zuzycia paliwa - mysle ze bierze sie to stad ze te dane moga byc jeszcze utajnione i zaden zespol nie musi sie przyznawac jakie zmiany w bolidzie robi mu kers. tak wiec sa tylko tylko szacunki na razie pry zalozeniu ze spalanie z kers= spalanie bez kers - ale po tym wyscigu juz na pewno zbiora ludzie z zewnatrz dokladne dane i to przeanalizuja - moze wtedy dowiemy sie jaki wplyw na spalanie ma kers.
yorg, 28.03.2009 19:58[!]
@YAHoO:
Twój wywód jest jak najbardziej prawdziwy jeśli sam byś ciężar podnosił.
A tu bardziej pasowało by:
Pudzian podnosi do góry 500 kilowy ciężar, czy Pudzian szybciej się zmęczy(zużyje więcej energii) jak zaczniesz mu w tym pomagać?
LUB

kolarz na torze - czy bardziej zmęczy sie jadąc po nim z przyczepionym silniczkiem który włącza się na prostej?

Do biegania to raczej złe porównanie, straty energii przy człapaniu na dwócz nogach jest zupełnie inne niż przy toczeniu.

Nie zamierzam zaprzeczać, że wraz ze wzrostem obrotów zużycie paliwa się też zwiększa - to oczywista oczywistość :) . Ale na pewno utrzymanie prędkości na max obrotachwymaga mniejszej energii niż rozbujanie bolidu do tej max prędkości - a tu KERS wspomaga silnik skracając ten moment. Zwłaszcza że teraz silniczki mają przykręcone obroty.

@marios76 - rozwinąłeś to o czym myślę - zgadzam się. "utrzymanie prędkości" to uproszczenie tylko.
Dość filozofowania :)
marios76, 28.03.2009 21:52[!]
yorq ja tylko tłumaczyłem w jasny sposób- a tu znowu 82tommy82 wyjeżdża z teorią jakoby kers powodował większe spalanie sam z siebie! Kers nie zwiększa obrotów silnika! Skąd to wziąłeś Tommy? Pomaga w rozpędzaniu, więc silnik albo zużyje wtedy mniej paliwa! Albo przyspieszy szybciej zużywając to samo paliwo! Tu możliwości się kończą! To jakby wspomaganie silnika spalinowego silnikiem elektrycznym- produkują już hybrydy i zużycie paliwa spada, rosną przyspieszenia mimo dodatkowej wagi baterii! Więc pojmij człowieku że kers to silnik wspomagający, ale nie tyle działa z akumulatora doładowywanego w trakcie pracy silnika spalinowego, co wykożystuje traconą energie z hamowania! Proste jak budowa cepa! Nie ma prawa wzrosnąć zużycie paliwa w stosunku do pierwotnego-bez kers! Czas może być nawet gorszy(balans) ale nie byłoby sensu używanie czegoś co zamieniając energie cieplną na wspomaganie pracy silnika spalinowego zwiększy jego zapotrzebowanie na paliwo... Drukuj, powieś nad kompem i czytaj do zrozumienia:)
Kid, 28.03.2009 21:52[!]
82TOMMY82, nie masz racji co do swoich wyliczeń przelicznika dla poszczególnych kierowców (Kubica 2.5, Button 2.4583, Heidfeld 2.4777). Nie wpadłeś przypadkiem na pomysł, że wszystkie szacowane masy paliwa podzielono przez 2,5 a potem przewidywane okrażenia tankowania zaokrąglono do jedności?! Przecież nie można tankować na okrążeniu 23,6 (dla Buttona 59/2,5=23,6 ~ 24)
marios76, 28.03.2009 21:58[!]
F1 HELP - Safety Car we wczesnym stadium wyścigu byłby dla Roberta korzystny! I tak miałby niebawem zjechać, opony miękkie zmieni na twardsze czyli lepsze, a prawdziwy problem będą mieli ci, którzy mają więcej paliwa! Natomiast niekorzystna sytuacja z SC to taka kiedy Robert będzie mógł szybkim tempem jechać po tankowaniu, na świeżych oponach, a SC go spowolni-wtedy ci co mają więcej paliwa będą sobie jechać oszczędzając i opony i paliwo-przedłużając swój pobyt na torze , a Robert nic nie nadrobi!!!

Kid, nawet tak proste rzeczy chcesz tłumaczyć? Zobacz mój wywód i brak zrozumienia... A jak zespół wyszedł z założenia że kierowca sporo waży i dla lepszego balansu dołożyli 5kg na przód i bolid waży 610kg? Nawet niech nie czytają , bo kalkulatory spalą waga paliwa jest SZACUNKOWA!!!-to ciekawostka , a nie żeby to liczyć-jak będzie SC to też spalicie kalkulatory i ... może mózgi:)
Jędruś, 28.03.2009 22:13[!]
Jeśli Rober ma rzeczywiście najmniej paliwa z całej stawki , to od początku musi bardzo ostro naciskać Vettela i starać się go wyprzedzić już na początku wyścigu , by mieć wolne pole do popisu.
pjes, 28.03.2009 22:37[!]
kiedys pjes mogl sie czegos nauczyc, dowiedziec z tych komentarzy.
marios76, 28.03.2009 22:50[!]
Jędruś, to może być trudne, ale kto wie-może mu się uda go objechać od razu, może nie-ale ważne jest robienie przewagi nad resztą stawki- nie sądzę by Kubek dogonił Brawny:)
pjes, a teraz nie możesz?
kuba22, 28.03.2009 22:50[!]
marios jeżeli auto będzie miało o te ok. 80 KM więcej to szybciej wejdzie na większe obroty i przyśpieszy
macrocosm, 28.03.2009 23:34[!]
Bernie wiedział, że aby ludzie przestali na niego złorzeczyć i wrzeszczeć za te urojone pomysły i legislacyjny chaos musi dać im "smoczek" w postaci podania wagi bolidów po Q3. No i teraz ludzie z przejęcia od kalkulatorów nie odchodzą i z wysypką na twarzach rozwodzą się nad pięćdziesięcioma (albo i więcej!) scenariuszami dla każdego zawodnika z osobna na niedzielny wyścig :) Z podziwem patrzę (serio!) na te wyliczenia i matematyczne wzory. Tyle opcji, że głowa mała. Dleatego idę spać, włączę tv o 7:59 żeby nie słuchać Zientara i życie samo pokaże co i jak.
leo_, 28.03.2009 23:54[!]
Ja myślę, że podane ilości okrażeń w newsie sa zawyżone o 3-5 kółek. Moje założenia: około 2,7-2,8 kg paliwa na okr, 0,35 sek/10 kg paliwa. Masa wyjściowa: 610 (myslę, że w rzeczywistości od 608-612 kg). Oczywiście to są szacunki, ale dane wyjściowe można skorygować po jutrzejszych zjazdach na pit stopy.
zawias, 29.03.2009 00:47[!]
leo---->>>>Nie rozumiem po cholerę w bolidach mieliby pakować dodatkowe kilka kilo (608-612?) jako balans.
Pomyślcie, bolid z kierowcą oraz kersem lub bez kers waży 605. Dlatego cięższemu Kub nie opłacało sie jechać na kersie bo musiałby go mieć w ramach limitu i nie mógłby "ciężarków" porozkładać tak jak w gołym bolidzie. Tu każdy jedzie na limicie.
Strata na kersie w qualach wynika tylko z gorszego wyważenia bolidu. W wyścigu natomiast kers może pomóc w wyprzedzaniu na prostych - I TO BĘDZIE NAJWIĘKSZE ROZKMINIENIE TEMATU RANO - bo jak Ciebie chłopie kers wyprzedzi na prostej to pomimo jego słabego balansu i gorszej prędkości na zakrętach nie wyprzedzisz go już bo Twoja przewaga nie będzie aż tak wielka. Do zo :-).
ICEMANPK1, 29.03.2009 00:55[!]
:) ale jajca,piszecie o scenariuszu w ktorym Kubca ma wyprzedzic Vettela.Ale widze ze nikt (przepraszam moze nie przeczytalem wszystkich) nie pomysli o tym ze on ma wieksze problemy niz znajdujacy sie na p3 RBR.Ma za soba 2 ferrari startujece z kers.Chyba kazdy z was widzial na YT jak to dziala na starcie.jesli nie to zobaczie-http://www.youtub.../watch?v=4pb40zPXeqw .wyprzedzac w Australi jest trudno a start bedzie kluczowy.Jesli straci pozycje na starcie to ma po wyscigu,szczegolnie patrzac na ilosc paliwa.
marios76, 29.03.2009 01:04[!]
leo ciekawy tok myślenia, nawet jeżeli się trochę mylisz w wyliczeniach...nie znamy faktów, ale wydaje mi się że warto dołożyć np 10kg balastu i mieć lepsze prowadzenie...
2 sprawa- zawias- pamiętaj że kers pomaga przez powiedzmy 7 sekund! Takie było założenie, więc może pomóc w wyprzedzeniu, ale nie w odjeżdżaniu na każdej prostej... myślę że można kółko zyskać na oszczędzaniu paliwa, tzn jechać z troszkę mniejszą ilością paliwa cały wyścig... np 0,1 sek na kółku dzięki kers byłoby wartością bardzo wymierną-kilka sekund na mecie! Może kiedyś np BMW przedstawi ile paliwa zużyli Robert i Nick?

ICEMANPK1, też się mieli z kim porównać... to jeden z najsłabszych zespołów:) Kierowca nie wytrzymał ciśnienia:) może mu noga zadrżała, może Ferrari było prawie puste, a Mac pełny paliwa... kers to tylko 10% mocy więcej, a tu był odjazd na 200-300 koni:) Kubek dobrze startuje i powinien się obronić, jest jeszcze Rosberg między nimi i...Ferrari są 2 a nie jedno- będą bardzo uważać. Zobaczymy jak będzie...
owca, 29.03.2009 07:54[!]
F1.09 Heidfelda waży jednak relatywnie mało w porównaniu z samochodami Ferrari

hee? czegoś tu nie rozumie :p przecież Nick ma o wiele cięższy bolid niż najcięższe Ferrari ;-) co więc to zdanie robi w tym tekście? :P
Strony  •  < 1 2 3 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca