|
|
|
|
|
|
Gran Premio Santander d'Italia 2009 | 13 wrze?nia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:19,525 - Q1, Juan Pablo Montoya (Williams), 2004 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:21,046 - Rubens Barrichello (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 247,586 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2003 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 1 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-24 | | 1:23,936 | - | - | 26 |
2. | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-24 | | 1:24,332 | 0,396 | 0,396 | 27 |
3. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM02 | | 1:24,471 | 0,535 | 0,139 | 24 |
4. | 7 | Fernando Alonso | Renault R29 | | 1:24,477 | 0,541 | 0,006 | 21 |
5. | 6 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.09 | | 1:24,683 | 0,747 | 0,206 | 25 |
6. | 12 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR4 | | 1:24,703 | 0,767 | 0,020 | 35 |
7. | 22 | Jenson Button | Brawn BGP001 | | 1:24,706 | 0,770 | 0,003 | 21 |
8. | 3 | Giancarlo Fisichella | Ferrari F60 | | 1:24,732 | 0,796 | 0,026 | 24 |
9. | 14 | Mark Webber | Red Bull RB5 | | 1:24,759 | 0,823 | 0,027 | 19 |
10. | 4 | Kimi Raikkonen | Ferrari F60 | | 1:24,761 | 0,825 | 0,002 | 26 |
11. | 5 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.09 | | 1:24,813 | 0,877 | 0,052 | 20 |
12. | 23 | Rubens Barrichello | Brawn BGP001 | | 1:24,826 | 0,890 | 0,013 | 24 |
13. | 16 | Nico Rosberg | Williams FW31 | | 1:24,927 | 0,991 | 0,101 | 29 |
14. | 17 | Kazuki Nakajima | Williams FW31 | | 1:25,150 | 1,214 | 0,223 | 28 |
15. | 8 | Romain Grosjean | Renault R29 | | 1:25,612 | 1,676 | 0,462 | 18 |
16. | 21 | Vitantonio Liuzzi | Force India VJM02 | | 1:25,689 | 1,753 | 0,077 | 29 |
17. | 11 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso STR4 | | 1:25,742 | 1,806 | 0,053 | 30 |
18. | 15 | Sebastian Vettel | Red Bull RB5 | | 1:25,951 | 2,015 | 0,209 | 8 |
19. | 9 | Jarno Trulli | Toyota TF109 | | 1:26,020 | 2,084 | 0,069 | 23 |
20. | 10 | Timo Glock | Toyota TF109 | | 1:26,325 | 2,389 | 0,305 | 17 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:29,812 |
|
|
Zespół McLaren zdominował pierwszą z dwóch dzisiejszych sesji treningowych na torze Monza. Lewis Hamilton jako jedyny uzyskał czas poniżej jednej minuty i 24 sekund, pokonując swojego zespołowego kolegę Heikkiego Kovalainena o niespełna 0,4 sekundy. Trzeci czas uzyskał Adrian Sutil, a tymczasem jego były partner z zespołu Force India – Giancarlo Fisichella podczas swojej pierwszej sesji w barwach Ferrari uplasował się przed Kimim Raikkonenem – na ósmej pozycji.
Sesja rozpoczęła się tradycyjnie od okrążeń instalacyjnych, które wykonali od razu niemal wszyscy kierowcy – Nico Rosberg, Kazuki Nakajima i Rubens Barrichello nawet po dwa. Dla Giancarlo Fisichelli była to dość emocjonalna chwila, kiedy wykonał swoje pierwsze okrążenie w bolidzie Ferrari podczas weekendu grand prix. Na torze w pierwszych minutach nie pojawił się tylko Romain Grosjean, ale w końcu zespół Renault zakończył przygotowania jego bolidu i Francuz w 14 minucie wyjechał x z boksów na swoje kółko zapoznawcze.
W chwilę później na tor powrócili kierowcy Toro Rosso, rozpoczynając właściwe przygotowania do Grand Prix Włoch. Jako pierwszy czas okrążenia uzyskał Sebastien Buemi – 1:29,687. Jaime Alguersuari pojechał o dwie sekundy wolniej od swojego kolegi zespołowego, który poprawił się następnie na 1:27,833 i 1:27,256. W końcu Hiszpan zdołał jednak zmniejszyć swoją stratę do Buemiego do 1,375 sekundy. Obaj kierowcy swoje pierwsze przejazdy zakończyli z czasami 1:25,547 i 1:26,959. W międzyczasie na torze pojawili się kolejni kierowcy – Lewis Hamilton, Mark Webber i Heikki Kovalainen.
Hamilton na swoim pierwszym szybkim kółku uzyskał czas 1:26,767, Webber – 1:;28,046, a Kovalainen – 1:28,795. Hamilton poprawił się następnie na 1:25,40 i awansował na pierwszą pozycję, Webber wskoczył na trzecie miejsce z czasem 1:26,187, a Kovalainen pozostał najwolniejszy, poprawiając się tylko na 1:27,187. Hamilton umocnił się tymczasem na pierwszej pozycji, wykręcając 1:24,632. W końcu także i Kovalainen uzyskał reprezentatywny czas – 1:25,407, który dał mu drugie miejsce. W 33 minucie swój pierwszy czas w bolidzie Ferrari uzyskał Fisichella – 1:28,393. Na kolejnym kółku Włoch popełnił błąd w pierwszej szykanie i musiał ją ściąć.
Problemy w tym miejscu toru miał także Robert Kubica na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym, który po skorzystania z bocznej drogi wykręcił czas powyżej jednej minuty i 38 sekund. Polak poprawił się następnie na 1:28,654 i 1:27,383, co dało mu 10 miejsce, a tymczasem Fisichella wykręcił 1:26,928, awansując na siódme miejsce. Postępy czynił też Vitantonio Liuzzi, zastępujący Fisichellę w Force India. Włoch po pierwszym, dość ostrożnym okrążeniu pomiarowym zajmował ostatnie miejsce z czasem powyżej jednej minuty i 30 sekund, ale po kilku kółkach legitymował się już czasem 1:26,863 (P13).
Tuż przed połową sesji Kubica wykręcił 1:26,030 i przesunął się na siódme miejsce. Po chwili przed Polakiem znaleźli się jednak Jenson Button, Alguersuari, Barrichello i Nakajima, zatem Robert spadł na 11 miejsce. Button wykręcił następnie 1:24,706 i wskoczył na drugie miejsce. Trzeci był w tym momencie Adrian Sutil, mając 0,3 sekundy straty do Buttona. Tymczasem Hamilton na początku swojego drugiego kilkuokrążeniowego przejazdu w dzisiejszej sesji poprawił się na 1:24,147, powiększając swoją przewagę nad Buttonem do 0,559 sekundy.
Na 40 minut przed końcem sesji kolejność kierowców była następująca: Hamilton, Button, Barrichello, Sutil, Kovalainen, Raikkonen, Alonso, Rosberg, Buemi, Nakajima, Heidfeld, Alguersuari, Grosjean, Kubica, Webber, Trulli, Glock, Liuzzi, Fisichella i Vettel (ten ostatni oszczędzał swój silnik i nie miał jeszcze ustanowionego czasu). Na torze byli w tym momencie tylko czterej kierowcy: Kovalainen, Heidfeld, Grosjean i Webber. Kovalainen w 57 minucie uzyskał czas 1:24,332 i awansował na drugie miejsce. Warto dodać, że pomimo większych krawężników w tym roku na Monzy w szykanach 1 i 2, kierowcy McLarena nadal moglli najeżdżać na nie dość mocno, co dawało im pewną przewagę nad rywalami.
W międzyczasie Heidfeld poprawił się na 1:24,683, awansując na trzecią pozycję. W 65 minucie Glock wpadł w poślizg w pierwszej szykanie i tył jego bolidu podskoczył na krawężniku, co spowodowało odpadnięcie jakiegoś niewielkiego elementu z Toyoty. Niemiec mógł jednak kontynuować jazdę i po chwili wrócił do boksów, gdzie mechanicy rozpoczęli oględziny jego auta. W międzyczasie na miejsca 3 i 4 awansowali Alonso (korzystający w ten weekend z systemu KERS) i Sutil, uzyskując odpowiednio czasy 1:24,477 i 1:24,530. W 72 minucie Hamilton przełamał barierę jednej minuty i 24 sekund, wykręcając 1:23,936. Tym samym Brytyjczyk powiększył swoją przewagę nad Kovalainenem do 0,396 sekundy.
Kwadrans przed końcem sesji Liuzzi uzyskał czas 1:25,689 i wskoczył na 14 miejsce. Jego strata do zespołowego kolegi – Sutila wynosiła w tym momencie niewiele ponad sekundę. Tymczasem Fisichella był nadal najwolniejszy, tracąc do Raikkonena ponad półtorej sekundy. W końcówce sesji na torze pojawił się Vettel – Niemiec na pierwszym okrążeniu pomiarowym popełnił błąd w pierwszej szykanie i uzyskał dość słaby czas, a na kolejnym kółku także miał problemy, wciąż legitymując się czasem powyżej jednej minuty i 30 sekund. W końcu na trzecim okrążeniu kierowca Red Bulla uzyskał bardziej reprezentatywny czas – 1:26,660, ale nadal był ostatni. Tymczasem Fisichella przesunął się na 10 pozycję po uzyskaniu czasu 1:25,140 (0,4 sekundy straty do Raikkonena).
W ostatnich minutach Fisichella pojechał nawet szybciej od Raikkonena, plasując się na ósmej pozycji z czasem 1:24,732. Kubica poranną sesję ukończył na jedenastej pozycji, a Vettel zdołał na koniec przeskoczyć kierowców Toyoty, którzy podobnie jak on mają już napoczętych siedem silników, zatem z pewnością także starają się oszczędzać swoje jednostki napędowe.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 35°C
Temperatura powietrza: 27°C
Prędkość wiatru: 2,4 m/s
Wilgotność powietrza: 38%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|