F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2009
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Turcji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Europy
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2009
Klasyfikacje generalne 2009
Statystyki z sezonu 2009

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Yas Marina.
Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix 20091 listopada
Yas Marina Circuit
Długość toru: 5,554 km
Liczba okrążeń: 55
Pełny dystans: 305,470 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
-
Najszybsze okrążenie wyścigu:
-
Największa średnia prędkość wyścigu:
-
nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Wypowiedzi po sesjach 1 i 2  [  T-  |  T+  ]
Force India Formula One Team

Adrian Sutil (P7/P11): „Samochód sprawował się dzisiaj dobrze, chociaż nadal mamy trochę pracy do wykonania nad balansem. Tracimy trochę czasu z powodu małej przyczepności, jadąc na twardych oponach, ale na miękkich wygląda to dużo lepiej, choć obie mieszanki trudno jest rozgrzać. Mieliśmy mały problem z hamulcami w porannej sesji, ale nie wpłynął on na nasz program, ponieważ na początku i tak nie było dobrej przyczepności. Pod koniec byłem w stanie zrobić dwa przejazdy w 25 minut i miałem dobrą pozycję w pierwszym treningu, mogąc to powtórzyć również w drugim. Tor jest OK, ale brakuje szybkich sekcji, które znajdują się na innych torach. Jest dużo wolnych sekcji przejeżdżanych na drugim biegu i brakuje płynności jazdy, ale to nadal duże wyzwanie, jako że jest bardzo ślisko i zawsze walczysz z nadsterownością. Nie było problemu ze zmieniającym się oświetleniem. Wiesz, że jest noc, ale mimo to wszystko dobrze widzisz. Myślę, że w niedzielę nie będzie z tym problemów”.

Vitantonio Liuzzi (P17/P15): „Cały obiekt jest świetny. Mimo małej przyczepności i kurzu jazda dzisiaj była bardzo interesująca w tak zmiennych warunkach świetlnych. Poszło nam nieźle. Myślę, że jesteśmy bardzo konkurencyjni i na dłuższych przejazdach mamy bardzo mocny samochód z dużą ilością paliwa. Nadal musimy jednak popracować nad jazdą z małym obciążeniem paliwem, ale myślę, że idziemy we właściwym kierunku i możemy być zadowoleni z pracy wykonanej dzisiaj. Wiedzieliśmy, że będzie ciężko, bo nie jest łatwo znaleźć odpowiedni balans przy wysokiej temperaturze, ale jestem pozytywnie nastawiony na jutro”.

(Mateusz Grzeszczuk)
 
Renault F1 Team

Fernando Alonso (P16/P16): „Dzisiaj po raz pierwszy doświadczyliśmy toru Yas Marina, więc musieliśmy się go nauczyć i wybrać najlepszą drogę, by ustawić samochód. Próbowaliśmy wiele różnych rzeczy i wykonaliśmy pewien dobry postęp, koncentrując się na uzyskaniu odpowiedniej przyczepności i trakcji w wolnych zakrętach. Jak oczekiwaliśmy, tor był trochę brudny na początku, ale kiedy się nagumował, zacząłem się dobrze czuć na torze i w samochodzie. Mamy wiele informacji do przejrzenia w nocy, zatem możemy dokonać kilku zmian jutro rano, by wyciągnąć więcej z samochodu przed kwalifikacjami”.

Romain Grosjean (P20/P18): „Tor jest bardzo fajny i sprawia wrażenie, jakby składał się z dwóch różnych części. Pierwsza jest jak normalny tor, a w drugiej partii zawierającej trzeci sektor, jest dużo zakrętów pod kątem prostym, które stanowią duże wyzywanie. Dość podobają mi się sektory jeden i dwa, ale nie trzeci, ponieważ tam nie można sobie pozwolić na jakiekolwiek błędy. Zupełnie inne sektory są wyzwaniem, jeśli chodzi o ustawienia samochodu. Ponadto różnica temperatur pomiędzy sesjami odegrała stosunkowo znaczącą rolę w dzisiejszym programie, jako że jeździliśmy na torze podczas dnia i nocy, co pozwoliło nam zobaczyć, jak to będzie w wyścigu. Teraz nie mogę się doczekać jutra, opierając się na dzisiejszej pracy”.

(Michał Roszczyn)
 
Panasonic Toyota Racing

Kamui Kobayashi (P19/P5): „Dzisiaj wszystko poszło dobrze i jazda po raz pierwszy na tym torze była interesująca – to jest świetne miejsce. To druga sytuacja w przeciągu dwóch tygodni, gdy musiałem się nauczyć nowego toru, więc zaczyna to być normalnym doświadczeniem. Wiele się nauczyłem w Brazylii, co pomogło mi tutaj w Abu Zabi. Pomocnym również będzie cały suchy weekend, więc mogę się naprawdę zaznajomić z bolidem oraz oponami na ten tor, czego nie mogłem zrobić w Brazylii, jednak jestem pewien, że uda się w ten weekend! Mamy dość dużo danych z dzisiaj i to pomoże nam znaleźć miejsce do poprawy. Wierzę, że mogę zrobić kolejny krok w kierunku polepszenia osiągów przed kwalifikacjami, a potem zrobię co w mojej mocy, by startować z najwyższej pozycji, jaka będzie możliwa”.

Jarno Trulli (P10/P14): „Muszę powiedzieć, że to był przyjemny dzień dla mnie i interesująca była pierwsza jazda po nowym torze. To była dobra zabawa i z niecierpliwością czekam na ściganie się tutaj. Wykonali świetną robotę z zapleczem, a trasa jest naprawdę dobrze zbudowana, więc jestem po wrażeniem. Pierwsze okrążenia były trudne, ponieważ po prostu nie było przyczepności, ale jest to normalne na nowych torach takie jak ten i z biegiem dnia sytuacja się poprawiła. Jazda podczas zmierzchu była nowym doświadczeniem dla mnie i widoczność zmieniła się trochę – pojawiło się kilka cieni, ale ogólnie jest podobnie do Singapuru, więc nie ma problemu. Ogólnie bolid wydaje się być konkurencyjny i dobrze zbalansowany, więc jeśli będziemy mogli się polepszyć jutro, to możemy mieć kolejny mocny weekend”.

(Lukas)
 
Vodafone McLaren Mercedes

Heikki Kovalainen (P12/P1): „Cały dzień był całkiem udany. Wykonaliśmy już trochę dobrej pracy w Woking w ramach przygotowań do tego toru, dlatego mieliśmy dobry balans już od samego początku. Jednakże wystąpił problem z hamulcami w czasie pierwszego treningu, czemu nie można było zaradzić podczas sesji. Po południu uporaliśmy się z tym i byliśmy w stanie znacznie się poprawić, z dobrze pracującymi obiema mieszankami opon. Układ toru jest super – nawierzchnia jest bardzo gładka z dobrą przyczepnością, a krawężniki są fajne. Zakręty numer 2 i 3 nie są łatwe w pokonywaniu na pełnym gazie, ale z dobrym balansem są niezłe. Na prostej KERS daje nam dodatkową korzyść. Możemy go używać do oporu, zyskując 0,35-0,4 sekundy. Oświetlenie nie jest problemem z naszymi lekko przyciemnianymi wizjerami, które mogliśmy usunąć, jak tylko słońce zaszło”.

Lewis Hamilton (P1/P2): „Wygląda na to, że możemy być tutaj bardzo konkurencyjni – nasze długie przejazdy wyglądają dobrze, samochód prowadzi się świetnie i tor jest wspaniały. Dość ciekawe jest przejście z dnia na noc, gdy nie odczuwasz różnicy podczas zmierzchu. Wykonano tutaj niesamowitą pracę. Naprawdę fajnie się jeździ po tym torze – jest tutaj dużo technicznych zakrętów, gdzie ważna jest stabilność podczas hamowania. To wspaniały tor i doprawdy jazda tutaj sprawia mi frajdę. Jedynie tunel mi się trochę nie podoba – ale to dodatkowe wyzwanie! Musimy zobaczyć, co się stanie jutro, ponieważ warunki na torze cały czas sie zmieniają, ale czujemy się całkiem komfortowo z naszym tempem. Samochód wydaje się dobrze zachowywać na krawężnikach i balans był dosyć dobry dzisiaj. Nasz bolid prawdopodobnie jeździ lepiej niż przez cały sezon – jest coraz lepszy i lepszy. W pewnym sensie był to doskonały rok: trochę jak wyścig, w którym zaczynasz z końca stawki i przebijasz się do przodu – podobnie wyglądał nasz sezon. Jestem niezwykle dumny ze wszystkich w naszym zespole, wykonywali fantastyczną robotę przez cały rok i chciałbym dla nich zakończyć rywalizację, zdobywając wysoką pozycję”.

(Michał Roszczyn)
 
AT&T Williams

Nico Rosberg (P13/P9): „Z przyjemnością jeździłem dzisiaj po raz pierwszy po tym torze. Na początku było brudno, a później w drugiej sesji byliśmy oczywiście zainteresowani warunkami oświetleniowymi podczas ciemności oraz reakcji opon na spadające temperatury. W kwestii widoczności wszystko było w porządku podczas drugiej sesji, a zmiana temperatur wydaje się nie wywierać wielkiego wpływu na nas. Największą niewiadomą jest wybór opon i trudno powiedzieć, które są lepsze. Jeśli chodzi o ustawienia bolidu, to zdecydowanie znaleźliśmy odpowiedni kierunek, zwłaszcza w kwestii mechanicznej. Koniec końców był to dobry dzień, który dodał mi pewności co do możliwości zdobycia punktów w ten weekend”.

Kazuki Nakajima (P14/P12): „To był interesujący dzień, jeżdżąc w blasku słońca w pierwszej sesji oraz w drugiej już wieczorem. Tor znacząco się poprawił i poświęciliśmy użyteczny dzień na znalezienie kierunku ustawień bolidu. Wybór opon jest dość trudny, co będzie kluczową kwestią, nad którą będziemy się zastanawiać jutro”.

(Lukas)
 
Scuderia Ferrari Marlboro

Kimi Raikkonen (P15/P10): „Samochód nie prowadzi się źle, ale po prostu jest wolny i brakuje mu przyczepności, co tak naprawdę było częstą sprawą w tym roku. To nie tak, że jest jakaś konkretna przyczyna braku osiągów, ale przede wszystkim jest to spowodowane decyzją o zaprzestaniu rozwoju F60, tak więc poziom naszego tempa w porównaniu z innymi spada z wyścigu na wyścig, gdyż wciąż wiele zespołów pracuje nad tegorocznym bolidem. Jest tylko kilka zakrętów, na których można coś zyskać, blisko początku okrążenia. Wciąż jednak jest wiele punktów dohamowań oraz wolnych zakrętów, gdzie stabilność przy wejściu i przyspieszenie na wyjściu są bardzo ważnymi czynnikami. Zmiana z dziennego na sztuczne światło? Po dwóch wyścigach w Singapurze nie będzie to problemem. Wyjazd z boksów? Jeśli chodzi o ułożenie, to jest całkiem podobne do Interlagos, z tym że tam jest ściana w porównaniu z ogrodzeniem”.

Giancarlo Fisichella (P18/P17): „Będzie to pewnego rodzaju drugie domowe grand prix dla Ferrari, gdyż obok samego toru powstaje pierwszy w historii park rozrywki dedykowany firmie z Maranello. Jeśli chodzi o sam tor, to mogę powiedzieć, że najciekawszą częścią jest pierwsza sekcja z szybkimi zakrętami. Sądzę, że jest pewna szansa na wyprzedzanie na długich prostych, podczas gdy wyjazd z boksów jest trochę niebezpieczny, jednak nie da się nic zrobić, żeby to poprawić. Podczas drugiej sesji, kiedy temperatura opadła, tor stał się mniej śliski. W pierwszej sesji miałem problemy z utrzymaniem się na torze i opony cierpiały na spore ziarnienie. Nie mamy niczego nowego w samochodzie, musimy więc starać się wyciągnąć jak najwięcej, pracując nad ustawieniami”.

(deeze)
 
Red Bull Racing

Sebastian Vettel (P3/P4): „To były ostatnie piątkowe sesje treningowe tego roku. Chciałbym podziękować Renault – wielu ludzi uważało, że nie damy rady odnieść sukcesu bez dodatkowej zmiany silnika, lecz tutaj daliśmy radę przejechać w kolejny piątek wiele kilometrów bez żadnych problemów. Abu Zabi jest nowym torem, więc mamy nowe warunki – włączając w to rozpoczynanie jazdy w dzień a kończenie już podczas nocy, co jest dość ekscytujące. Oczywiście na początku tor był bardzo nienagumowany i śliski, ale ogólnie jeździ się tutaj z lekkim dreszczykiem emocji i jest także kilka dobrych zakrętów. Jest też czymś dość wyjątkowym jazda pod hotelem! Ze strony osiągów wyglądamy dość dobrze. Nie wiedzieliśmy, czego tutaj oczekiwać, ale wygląda na to, że jesteśmy dość konkurencyjni, jednak będziemy musieli poczekać by zobaczyć, na ile konkurencyjni. Pomimo tego, że to nowy tor, były to normalne piątkowe sesje, podczas których testowaliśmy, które opony działają najlepiej”.

Mark Webber (P8/P7): „Produktywny pierwszy dzień na nowym torze. Zmieniliśmy silnik pomiędzy pierwszą i drugą sesją – chłopaki wykonali świetną robotę, przygotowując bolid na czas. Poza tym wykonaliśmy normalne porównanie opon oraz inne testy przeznaczone na piątek, więc pomimo nowego toru, był to zwyczajny piątek. Tor jest dość dobry – to nie jest Spa, ale również nie Bahrajn! Nie jest źle. Była zauważalna różnica pomiędzy jazdą po południu w pierwszej sesji oraz wczesnym wieczorem w drugiej sesji – jest inna atmosfera, gdy lampy są zapalone, jednak jesteśmy do tego przyzwyczajeni z Singapuru”.

(Lukas)
 
Brawn GP Formula One Team

Jenson Button (P2/P3): „Tor Yas Marina zdecydowanie jest interesujący. Kiedy spojrzysz na układ, może ci się wydawać, że nie jest on wcale ekscytujący, jednak kiedy już po nim jeździsz, to jest fantastyczny. Tor ma wszystkiego po trochu – od wolnych po szybkie zakręty, pozytywne i negatywne pochylenia oraz ściany, które są całkiem blisko przez większą część okrążenia. Mieliśmy dobry pierwszy dzień treningów, z kilkoma małymi problemami z balansem do rozwiązania przez noc”.

Rubens Barrichello (P4/P8): „Przede wszystkim jestem bardzo zadowolony z toru w Abu Zabi. Cała trasa wygląda świetnie i jest całkiem wymagająca podczas jazdy, co sprawia jeszcze więcej frajdy kierowcom. Samochód sprawował się tutaj dobrze podczas obydwu sesji i byliśmy w stanie poprawić sporo rzeczy podczas dnia. Jestem zadowolony z balansu i nie mogę już doczekać się jutra”.

(deeze)
 
BMW Sauber F1 Team

Nick Heidfeld (P5/P13): „Tor oferuje wszystko, czego mógłbyś chcieć. Asfalt jest dobry i układ jest całkiem przyjemny z szybkimi zakrętami w pierwszym sektorze. Drugi sektor to niekończąca się prosta z miejscem do wyprzedzania i trzeci sektor, który jest raczej wąski i kręty, ale przyjemny. Nie jestem jeszcze zadowolony z ustawień i balansu samochodu. Szczególnie chodzi tutaj o jedno szybkie okrążenie, ponieważ na długich przejazdach czasy okrążeń się poprawiały. Widoczność podczas zachodu słońca i zmierzchu nie były problemem. Mam nadzieję, że to się nie zmieni, jeśli w powietrzu pojawi się więcej kurzu. Biorąc pod uwagę całkowite ciemności i oświetlenie odnoszę wrażenie, że jest jaśniej niż w Singapurze”.

Robert Kubica (P11/P20): „Tor jest całkiem interesujący, jednak nie ma tu zbyt dużo szybkich zakrętów, większość z nich jest dość krótka. Finałowy sektor przypomina mi Singapur. Właśnie zaczęliśmy pracę nad ustawieniami i porównywaniem opon podczas drugiej sesji treningowej, kiedy miałem awarię silnika. Teraz warunki na torze poprawiały się z każdym okrążeniem – to wielka strata, bo uciekła mi blisko godzina cennego czasu na torze”.

(Paweł Zając)
 
Scuderia Toro Rosso

Sebastien Buemi (P6/P6): „Ten nowy tor ma kilka elementów, do których nie jesteśmy przyzwyczajeni, jak tunel przy wyjeździe z pit-lane i ciekawym uczuciem jest rozpoczęcie jazdy w dzień i przechodzenie w noc. Tego ranka było trochę trudno, jednak mocno ulepszyliśmy bolid po południu, więc nie jestem niezadowolony. Trzeba wziąć pod uwagę to, że jest ogromna różnica w warunkach na torze pomiędzy pierwszą i drugą sesją, gdy o wiele szybciej jeździ się wieczorem, w chłodniejszych warunkach. Dość trudno było zmusić opony do odpowiedniej pracy, zwłaszcza miękką mieszankę, ale poza tym bolid spisywał się nieźle. Teraz musimy zobaczyć, co możemy zrobić na jutro, kiedy ważnym będzie dobre zakwalifikowanie się”.

Jaime Alguersuari (P9/P19): „Podoba mi się jazda po tym torze. Nie ma praktycznie niczego nieprzewidywalnego i momentami przypomina mi to Walencję. Tego ranka uczyłem się trasy i poza tym ponownie musiałem przywyknąć do bolidu F1, ponieważ w ostatni weekend ścigałem się w World Series. Pierwsza sesja przebiegła dość dobrze, jak i również popołudniowa, poza małym problemem z bolidem na końcu. Degradacja opon nie wydaje się być problemem i zużywają się one w normie. W drugiej sesji tor miał oczywiście lepszą przyczepność i ogólnie był szybszy – pomógł w tym fakt, że było chłodniej, gdy zapadł zmrok”.

(Lukas)

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
scanner, 30.10.2009 18:30[!]
Jakby nie wsadzili mu najsłabszego, najbardziej zarżniętego silnika, to by godzina jazdy nie uciekła.
Dobrze, ze widząc późniejszy humor Roberta w boxach, można stwierdzić, ze już chyba i tak ma na to wywalone i się denerwować nie będzie.
kemot, 30.10.2009 21:31[!]
Algersuari oczywiście tradycyjnie musiał wspomnieć, że się uczy ; D
Button mówi, że ma problemy z balansem, z kolei Barrichello jest zadowolony z balansu ; o
Nick chyba nie lubi kuchni arabskiej, bo nic nie wspomniał o lokalnych lokalach gastronomicznych ;p
jan5, 31.10.2009 00:12[!]
co z tego ze ten tor jest super nowoczesny jak to jest drugi bahrain albo katar, juz walencja jest ciekawsza
Jędruś, 31.10.2009 10:43[!]
,,Tego ranka uczyłem się trasy i poza tym ponownie musiałem przywyknąć do bolidu F1, ponieważ w ostatni weekend ścigałem się w World Series. '' - więc jaki jest sens w jego przypadku ścigania się w WSbR?
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca