F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2011
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Turcji
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Korei Południowej
GP Indii
GP Abu Zabi
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2011
Klasyfikacje generalne 2011
Statystyki z sezonu 2011

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Nürburgring.
Grosser Preis Santander von Deutschland 201124 lipca
Nürburgring
Długość toru: 5,148 km
Liczba okrążeń: 60
Pełny dystans: 308,863 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:27,691 - Q1, Takuma Sato (BAR), 2004
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:29,468 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
200,160 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Po bardzo zaciętej walce, wyścig o Grand Prix Niemiec na torze Nurburgring wygrał Lewis Hamilton. Kierowca McLarena popisał się dziś bardzo dobrą i równą jazdą, a jego zespół przygotował odpowiednią strategię. Na kolejnych stopniach podium stanęli Fernando Alonso i Mark Webber, którzy pomimo usilnych starań nie byli w stanie prześcignąć Hamiltona. Lider Mistrzostw Świata – Sebastian Vettel finiszował tuż za podium – na czwartej pozycji, pokonując w końcówce podczas postojów Felipe Massę.

O ile pogoda oszczędziła kierowców Formuły Jeden w piątek i sobotę, o tyle od samego początku zanosiło się na to, że podczas niedzielnego wyścigu w pewnym momencie zacznie padać i wszyscy nerwowo spoglądali w niebo. Pierwsze krople deszczu spadły jeszcze przed startem, jednak mimo wszystko kierowcy zdecydowali się wystartować na oponach przeznaczonych na suchą nawierzchnię. Również temperatury nie były zbyt sprzyjające na początku – temperatura powietrza wynosiła 13 stopni Celsjusza, a toru oscylowała początkowo w okolicach 15 stopni, tor był więc o prawie 10 stopni chłodniejszy niż wczoraj.

Start wyścigu

Start wyścigu odbył się jednak przy suchej nawierzchni. Warto wspomnieć, że pozycje startowe zostały przesunięte w tym roku o prawie 200m do przodu, by zapewnić kibicom lepszą widoczność podczas startu. Ruszający z Pole Position Mark Webber stracił jeszcze przed pierwszym zakrętem prowadzenie na rzecz Lewisa Hamiltona, który wykorzystał naprawdę słaby start Australijczyka. Na trzecie miejsce awansował natomiast Fernando Alonso, który wyprzedził drugiego z kierowców Red Bull Racing – Sebastiana Vettela. Niemiec odzyskał jednak trzecie miejsce już okrążenie później, gdy Hiszpan popełnił błąd w drugim zakręcie i wyjechał na asfaltowe pobocze.

Świetnie ruszył też Felipe Massa, jednak pomimo przewagi prędkości nie znalazł sobie miejsca w pierwszym zakręcie. Bardzo dobry początek zanotował też Kobayashi, który po trzech okrążeniach awansował z osiemnastej na jedenastą pozycję. Pecha tuż po starcie miał natomiast Paul Di Resta z Force India, który obracał się w pierwszym sektorze i spadł na 20 miejsce. W całe zdarzenie zamieszany był też Nick Heidfeld, a sędziowie analizowali sytuację.

Hamilton próbuje uciekać; nieskutecznie

Początkowo wydawało się, że Lewis Hamilton zacznie szybko powiększać swą przewagę, jednak wkrótce przewaga nad Webberem ustabilizowała się na poziomie jednej sekundy. Fernando Alonso naciskał natomiast wciąż na Sebastiana Vettela i ostatecznie udało mu się po odważnym ataku wyprzedzić go ponownie w pierwszym zakręcie, na ósmym okrążeniu. Na torze toczyły się też dwie inne ciekawe walki – Felipe Massa naciskał na Nico Rosberga walcząc o piąte miejsce, a Jenson Button próbował wyprzedzić Witalija Pietrowa w walce o dziewiąte miejsce.

Na dziesiątym okrążeniu sporo sekund stracił Vettel, który w szybkich łukach, w drugim sektorze najechał na mokrą trawę i wypadł z toru. Miał jednak szczęście zatrzymać się na asfaltowym poboczu i powrócić do walki tuż przed Nico Rosbergiem, nie tracąc żadnej pozycji.

Kolizja Heidfelda

Jedenaste okrążenie okazało się ostatnim dla Nicka Heidfelda, który z pewnością nie będzie miło wspominał tego wyścigu. Próbując wyprzedzić Sebastiana Buemiego zaatakował zbyt agresywnie go po zewnętrznej, najechał na trawę, wpadł w poślizg uderzywszy przy tym w bok bolidu Szwajcara i zatrzymał się na żwirze, skąd już nie wyjechał. W bolidzie Toro Rosso doszło jedynie do przebicia tylnej prawej opony. Niemiec niewiele wcześniej otrzymał też informację o tym, że sędziowie nałożyli na niego karę przejazdu przez boksy za wcześniejszą kolizję z Di Restą.

Błąd Hamiltona; Massa naciska na Rosberga

Dwa okrążenia później, w ostatniej szykanie błąd popełnił Lewis Hamilton i został wyprzedzony przez Webbera. Kierowca McLarena wykorzystał jednak przewagę szybkości swojego bolidu i na prostej startowej odzyskał stracone prowadzenie. W tym samym miejscu i na tym samym okrążeniu skuteczny atak przeprowadził też Felipa Massa, wyprzedzając ostatecznie Nico Rosberga.

Czołowa trójka cały czas jechała bardzo blisko i nie zmieniła tego nawet pierwsza seria postojów. Zmieniła się natomiast kolejność w czołówce – Mark Webber, który zjeżdżał na wymianę opon jako pierwszy, wysunął się na prowadzenie przed Lewisa Hamiltona, który zjeżdżał okrążenie później. W tym samym czasie na pierwszą zmianę opon zjechał Alonso. Sebastian Vettel spadł po pierwszym postoju w okolice dziesiątego miejsca i musiał walczyć z kierowcami, którzy nie zatrzymywali się jeszcze, a do tego został wyprzedzony przez Felipe Massę. Natomiast w grupie kierowców, którzy się jeszcze nie zatrzymywali, Jenson Button zdołał po wielu próbach wyprzedzić Pietrowa.

Sytuacja na torze się uspokaja; Schumacher popełnia błąd

Po pierwszej serii postojów różnice na przestrzeni stawki ustabilizowały się i nie toczyły się w tym czasie żadne poważniejsze walki. Z wyścigu odpadł natomiast Rubens Barrichello. Brazylijczyk zjechał do garażu i nie pojawił się już ponownie na torze, ze względu na problemy z silnikiem. Podobne problemy jak Vettela, w początkowej fazie wyścigu, spotkały Michaela Schumachera, który w niemal identyczny sposób wypadł z toru w drugim sektorze, tracąc jednak trzy pozycje.

Najpóźniej z czołówki zatrzymywał się Jenson Button – na 25 okrążeniu, wypatrując swojej szansy w jeździe na dwa postoje. Dalsze problemy pojawiły się natomiast na horyzoncie jadącego na piątym miejscu, Sebastiana Vettela, który otrzymał od swojego inżyniera informację, by oszczędzał tylne hamulce, które się przegrzewały. Przygoda w drugim sektorze przytrafiła się też Karunowi Chandhokowi, jednak pomimo zatrzymania się na żwirowej pułapce w zakręcie Bit, był on w stanie powrócić na tor.

Druga seria zjazdów – przetasowania w czołówce

Drugą serię zjazdów czołowa trójka rozpoczęła tuż po 30 okrążeniu. Jako pierwszy zjechał Mark Webber. Na kolejnym okrążeniu w boksach pojawił się Lewis Hamilton, który zdołał wyjechać na tor przed kierowcą Red Bulla, pomimo, iż ten nie chciał łatwo oddać prowadzenia. Australijczyk próbował odpowiedzieć, jednak wjechał na mokrą sztuczną trawę w drugim sektorze, co zmusiło go do odpuszczenia. Na 33 okrążeniu u swoich mechaników pojawił się Alonso, który wyjechał przed Hamiltonem i Webberem, jednak obrał złą linię w drugim zakręcie, umożliwiając atak po zewnętrznej Hamiltonowi. Anglik zrobił to, co nie udało się wcześniej Webberowi i wyszedł na prowadzenie

Na 35 okrążeniu Jenson Button naciskał jeszcze Nico Rosberga, jednak już okrążenie później zmuszony był wycofać się z wyścigu. W bolidzie McLarena pojawiła się usterka układu hydraulicznego. W tym czasie odpadł również Vitantonio Liuzzi, który zrezygnowany wędrował w kombinezonie przez aleję serwisową.

Gdy kolejni kierowcy zjeżdżali do boksów, sytuacja zdawała się być klarowna jedynie na czele stawki. Na dalszych miejscach kolejni kierowcy starali się ugrać jak najwięcej dzięki taktyce i na torze jak najdłużej na drugim komplecie opon starali się pozostać między innymi Sutil, Kobayashi i Pietrow, który został na 46 okrążeniu wyprzedzony w pierwszym zakręcie przez Schumachera. Niemiec próbował tej sztuki już w ostatniej szykanie na poprzedzającym okrążeniu, jednak kierowca Lotus Renault nie odpuścił, pomimo, iż musiał skrócić sobie drogę, ścinając zakręt. Pietrow był też pierwszym kierowcą, który zdecydował się na założenie opon z pośredniej mieszanki, podczas postoju, który odbył na 48 okrążeniu.

Ostatnie postoje

Ostateczna rozgrywka o zwycięstwo miała się rozegrać dopiero na przestrzeni ostatnich dziesięciu okrążeń, gdy rozpoczną się zjazdy po świeże opony, tym razem wykonane z pośredniej mieszanki. Jako pierwszy taki ruch wykonał Lewis Hamilton na 52 okrążeniu. Początkowo wydawało się, że będzie tracił do jadących wciąż na miękkich oponach Alonso i Webbera, jednak wkrótce okazało się, że może jechać porównywalnie lub nawet szybciej. Alonso zjechał więc na 54 okrążeniu, zmniejszając nieco stratę, jednak musiał zadowolić się drugim miejscem. Mark Webber zjechał trzy okrążenia później i powrócił na trzeciej pozycji.

W walce o czwarte miejsce Sebastian Vettel przez kilkanaście okrążeń naciskał Felipe Massę, lecz nie był w stanie wyprzedzić kierowcy Ferrari. Walka miała więc rozegrać się podczas ostatniego postoju, który obaj wykonali na ostatnim okrążeniu. Do alei serwisowej Massa wjechał przez Vettelem, jednak wyjechał już za nim. Mechanicy Ferrari okazali się być tym razem zdecydowanie wolniejsi od mechaników Red Bull Racing.

Koniec wyścigu – Hamilton wygrywa

Lewis Hamilton zdołał w końcówce powiększyć nieco przewagę nad rywalami i przekroczył linię mety jako pierwszy. Drugi był Alonso, a podium uzupełnił Webber. Sebastian Vettel musiał zadowolić się czwartym miejscem, chociaż jeszcze niewiele wcześniej zdawało się, że będzie piąty. Ostatecznie na piątym miejscu uplasował się Massa. Na szóstej pozycji wyścig ukończył Adrian Sutil, który był w stanie zdobyć nieco punktów dla zespołu Force India dzięki taktyce jazdy na dwa postoje, która okazała się nad wyraz skuteczna. Kolejne dwie lokaty przypadły kierowcom Mercedes GP – Rosbergowi i Schumacherowi, a punktowaną dziesiątkę uzupełnili Kobayashi i Pietrow.

Wszyscy spodziewali się dziś deszczu, ten jednak nie spadł. Nie było to jednak ujmą dla widowiska i mimo wszystko widzieliśmy dziś sporo dobrego ścigania i ciekawych rozwiązań taktycznych. Kolejny weekend z Formułą Jeden już za tydzień. Zespoły i kierowcy odwiedzą tym razem tor Hungaroring na Węgrzech i już teraz zapraszamy do śledzenia go razem z Wyprzedź Mnie!

•  Rezultat końcowy wyścigu o Grand Prix Niemiec

Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 19°C
Temperatura powietrza: 14°C
Prędkość wiatru: 7,5m/s
Wilgotność powietrza: 64%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
feralo, 24.07.2011 16:26[!]
noi piknie oby tak dalej
MairJ23, 24.07.2011 16:30[!]
piekny wyscig - brawa dla pierwszej trojki ~!
konradosf1, 24.07.2011 16:46[!]
najbardziej ciekawy wyścig w sezonie, oraz najbardziej 'naturalny' gdyż DRS nie był aż tak istotny. Brawo dla zwycięsców i oby tak dalej
yaper, 24.07.2011 16:56[!]
Zacięta walka o zwycięstwo pomiędzy trzema kierowcami trzech różnych ekip - to musiało się podobać. Oprócz dyspozycji dnia również i strategia musiała zadziałać, dobrze świadczy to o randze tego zwycięstwa.

Szczęśliwy Vettel, kolejne 2 punkty więcej na finiszu pomimo mało zachwycającej jazdy, jednego spina i objazdu szykany. Hamilton i Alonso kradną sobie duże punkty - nic dobrego z tego nie wynika.

Kolejny mocny wyścig Force India, a dokładniej Sutila. Brawo dla tej ekipy za maksymalizację swojego potencjału na torach.
jpslotus72, 24.07.2011 17:18[!]
@konradosf1
Zgadzam się (i wspomniałem już o tym w innym miejscu) - taką rolę DRS i degradację opon mogę zaakceptować - więcej dziś zależało od samych kierowców i teamowych strategów, niż od tych dodatkowych "pomocy". Ale pomógł też tor - dobrze "zbalansowany" układ, wyrównujący szanse różnych bolidów (nie faworyzuje jednostronnie aerodynamiki itp., jak to bywa na innych obiektach). Dlatego jeszcze raz trzeba wyrazić nadzieję, że mimo ostatnich, niedobrych sygnałów zostanie on na długo w kalendarzu. Wykreślanie z niego takich obiektów byłoby dla F1 typowym "strzałem we własną piętę".
marios76, 24.07.2011 17:21[!]
Vettel pokazał, że jak nie prowadzi od startu do mety, to jest bardzo przeciętnym kierowcą. Walka piękna, zwłaszcza o podium. Massy szkoda- bo na torze dał pokaz skutecznej obrony. A Button... chyba musi się pogodzić z byciem nr 2 w teamie.
General, 24.07.2011 17:38[!]
Za tydzien Budapeszt i pewnie znowu RBR beda na czele biorac pod uwage specyfike toru, ale potem m.in. Spa i Monza, czyli Ferrari i McLareny znowu namieszaja:)
kabans, 24.07.2011 17:42[!]
tak powinno działać drs, prawda jest taka że najlepszym miejscem do wyprzedzania byla prosta startu. Drs powinien być narzędziem ułatwiającym zbliżanie, a nie wyprzedzanie. Strefa drs powinna być zakręt przed miejscem potencjalnych ataków, a nie za nim
KaeRZet, 24.07.2011 17:51[!]
Bardzo dobry wyścig Hamiltona i Alonso.Vettel natomiast nie ma co się oszukiwać BARDZO MARNIE nie mogąc wyprzedzić Massy to nie wróży mu nic dobrego.Ogólnie wyścig bardzo dobrze się oglądało przez 20 pierwszych okrążeń walka z przodu , później się w miare ustabilizowało , w środku stawki też się troche działo.Wygląda na to że Red Bull nie ma już tak wielkiej przewagi przynajmniej w wyścigu i bardzo dobrze będzie bardziej interesująco. A jak Vettel będzie dalej jeździł całe wyścigi za wolniejszymi kierowcami to może się liczyć z tym że tytuł będzie mógł mu odebebrać Alonso? Hamilton? Webber?
Mexi, 24.07.2011 18:12[!]
@General, Silverstone też miało być dla RBR :)
IceMan11, 24.07.2011 18:43[!]
@Mexi - nooo i było. Tylko przewaga była mniejsza przez zakaz.
modlicha, 24.07.2011 18:46[!]
@KaeRZet - Nie ma szans. Alonso, Hamilton i Webber będą sobie odbierać punkty nawzajem. Zauważ, że Vettel ma juz tyle ile potrzeba było na mistrza w zeszłym roku przy wyrównanej rywalizacji w klasyfikacji generalnej. A teraz jest lekko za połową sezonu. Uciuła jeszcze tyle że u starczy - pozamiatane jest!

Gdyby był jeden główny rywal to tak, ale za plecami Vettela jest gęsto.
KaeRZet, 24.07.2011 18:56[!]
@modlicha Sa szanse i możesz się zdziwić. Jeżeli Vettel nie ukończy 3 wyścigów a ktoś wygra te wyścigi to już będzie całkiem inaczej.Skoro mowa o zeszłym sezonie to spójrz na sytuacje Hamiltona , był liderem klasyfikacji ale nie ukończył trzech z czterech wyścigów ( Węgry , później wygrał Spa ale następnie nie ukończył Włoch i Singapuru i w tym momencie tytuł mu praktycznie przepadł). Z Vettelem może być podobnie jest nerwowy , zaraz po wyprzedzeniu przez Alonso w dzisiejszym wyścigu popełnił błąd i wypadł w toru.Też niepokojące są u niego manewry wyprzedzania(a raczej ich brak).Wszystko jeszcze jest możliwe.
modlicha, 24.07.2011 19:02[!]
Tak, ale Hamilton w zeszłym sezonie nie miał około 100 pkt przewagi.... obyś miał racje że jeszcze zrobi się ciekawie, ale ja nie mam nadziei. Z drugiej strony Vettel ma szczęście bo i w Kanadzie trafił na asfaltowe pobocze zamiast na murek i tutaj również, a mógł się w żwirku zakopać.

@wsadders98 - fajny post tylko taki sarkazm wydaje mi się zbyt przejaskrawiony. Troszkę bardziej dyskretny byłby w swoim wyrazie bardziej pikantny :-P
opooona ;S, 24.07.2011 20:04[!]
No i tak trzymać, ciekawy wyścig..
Lolkoski, 24.07.2011 21:32[!]
Piękny wyścig, najlepszy w tym sezonie, brawa dla pierwszej trójki i Sutila, dobry wyścig Kobayashiego, słabo Merc i Renault
NEO86, 25.07.2011 00:08[!]
Dosyć ciekawy wyścig. Sutil miażdży w tym sezonie di Restę. Niestety wyścig wygrał nie lubiany przeze mnie kierowca ale na Węgrzech będzie inaczej
christoff.w, 25.07.2011 00:30[!]
Widok Alonso w kokpicice u Webbera bezcenny! :)
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca