F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2011
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Turcji
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Korei Południowej
GP Indii
GP Abu Zabi
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2011
Klasyfikacje generalne 2011
Statystyki z sezonu 2011

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Valencia.
Grand Prix of Europe 201126 czerwca
Valencia Street Circuit
Długość toru: 5,419 km
Liczba okrążeń: 57
Pełny dystans: 308,883 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:37,587 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2010
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:38,683 - Timo Glock (Toyota), 2009
Największa średnia prędkość wyścigu:
193,983 km/h - Felipe Massa (Ferrari), 2008
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Wypowiedzi po sesjach 1 i 2  [  T-  |  T+  ]
Ferrari

Fernando Alonso (P3/P1): Generalnie zaliczyliśmy pozytywny początek weekendu w Walencji, moim drugim domowym wyścigu. Wypełniliśmy cały program, pracując głównie nad oponami, gdzie najważniejszą kwestią podczas tej rundy jest debiut pośredniej mieszanki. Ważnym było przejechanie dużej ilości okrążeń, ponieważ na tego typu torze pomaga to zyskać pewność prowadzenia samochodu, szukając granic i polepszając tym samym osiągi. Charakterystyka obiektu dobrze pasuje naszemu bolidowi, lecz jest zbyt wcześnie na porównanie naszych osiągów do innych. Wcześniej również dobrze wypadaliśmy w piątki, by później stracić sekundę w kwalifikacjach, dlatego nie zamierzam nawet przyglądać się dzisiejszym rezultatom. W pierwszych dwóch treningach starasz się przejechać jak najwięcej kilometrów, a warunki na torze zmieniają się tak szybko – na ulicznym torze nawet jeszcze szybciej – zatem doprawdy trudno jest cokolwiek przewidywać. Samochód zdaje się dobrze prowadzić, dzięki czemu możemy podejść do kwalifikacji z pewnością siebie, świadomi, że walczymy z bardzo mocnymi rywalami; nie przez przypadek Red Bull zdobywał pole position we wszystkich dotychczasowych siedmiu grand prix i zdecydowanie pozostają oni faworytami. Wyprzedzanie tutaj będzie łatwiejsze, aniżeli w Monako, ale pozycja na starcie mimo wszystko będzie ważna.

Felipe Massa (P6/P5): Uznałbym ten dzień za udany, lepszy od wielu innych tegorocznych piątków. Po trzech godzinach treningu możemy stwierdzić, że bolid jest dość konkurencyjny i nie spodziewam się sytuacji innej od tej sprzed dwóch tygodni w Kanadzie. Prawdą jest, że to dopiero piątek, ale przynajmniej zaliczyliśmy pozytywny start! Opony pracowały dobrze: zarówno pośrednie, jak i miękkie ogumienie zapewniało więcej przyczepności, niż tego oczekiwaliśmy przed weekendem. Owszem, istnieje wielka różnica między tymi dwoma mieszankami, ale pośrednie opony przy wyższych temperaturach – w porównaniu do Kanady – nie spisywały się źle. Teraz musimy podjąć właściwą decyzję odnośnie ustawień samochodu na kolejne dwa dni. Balans nie jest jeszcze idealny – przykładowo podczas hamowania nadal zmagamy się ze zbyt częstym blokowaniem przednich kół – ale zmierzamy w dobrym kierunku. Miejmy nadzieję, że możemy stanąć do walki w kwalifikacjach, podobnie jak w Kanadzie.

(Michał Roszczyn)
 
McLaren

Lewis Hamilton (P4/P2): Dzisiaj było bardzo ślisko. W drugim treningu przyczepność była nieco niższa, ponieważ pośrednia mieszanka, której używaliśmy okazała się nieco zdradliwa. Jednakże gdy założyliśmy miękką mieszankę było o wiele łatwiej i pokazaliśmy dość rozsądne tempo. Ciągle możemy znacznie poprawić bolid. Musimy popracować nad balansem, nie jesteśmy lata świetlne od celu, ale mogłoby być lepiej. Jest kilka rzeczy, które zmienimy wieczorem, by ustabilizować bolid. Wygląda na to, że w czołówce jest bardzo ciasno, jednak zdecydowanie liczymy się w walce. Myślę, że mamy trochę tempa w zanadrzu na resztę weekendu.

Jenson Button (P7/P6): Rano głównie zbieraliśmy dane, więc spędziłem dość dużo czasu w garażu. Po południu jeździłem nieco więcej i wypróbowałem obie mieszanki opon. Twardsza okazała się nieco trudna do okiełznania i w konsekwencji nie mogliśmy znaleźć na niej dobrego balansu. Myślę, że mamy dobry balans na miękkiej mieszance i biorąc pod uwagę, że tor będzie oferował coraz lepszą przyczepność, to zmierzamy w dobrym kierunku również z balansem na średniej. Nie zwracałem dziś dużej uwagi na czasy, ponieważ ważniejsza była praca z naszymi inżynierami, by poprawić bolid na obu typach mieszanek. Jednakżę tak jak powiedziałem myślę, że znaleźliśmy dobry kierunek.

(Łukasz Godula)
 
Red Bull

Sebastian Vettel (P16/P3): Czasami próbujesz różnych rzeczy, co jest czymś normalnym w piątek – nie robiliśmy dzisiaj żadnych tajemnic. Rano jeździliśmy z innym programem, jednak po południu robiliśmy już to co inni. W tabeli czasowej było bardzo ciasno, jednakże bolid prowadzi się bardzo dobrze. Po południu było znacznie lepiej, więc jutro zobaczymy, co będziemy w stanie zrobić. Mieliśmy tutaj dobry wyścig w zeszłym roku, jednak było blisko pomiędzy Lewisem i Fernando – zmienia się to z wyścigu na wyścig, ale zobaczymy.

Mark Webber (P1/P7): W pierwszej sesji używaliśmy pośredniej mieszanki i nie była taka zła. Pierwsza sesja poszła dobrze. Na torze było wielu kierowców testujących wiele różnych rzeczy, z różną ilością paliwa na pokładzie. W drugim treningu poszło bardziej gładko. Mieliśmy powolny start tego treningu, a później wyjechaliśmy na miękkich oponach. Długi przejazd poszedł dobrze i zdobyliśmy wiele informacji do niedzielnego wyścigu. Temperatura toru w niedzielę powinna być inna, jednak mimo to jest to przydatne.

(Łukasz Godula)
 
Mercedes

Michael Schumacher (P11/P4): Był to dla nas typowy piątek, podczas którego jeździliśmy z różnymi możliwościami ustawień bolidu. Jak to zwykle bywa, skupialiśmy się przede wszystkim na długich przejazdach. Ogólnie jestem bardzo zadowolony, jako że udało nam się wykonać dużą ilość pracy. Podczas porannej sesji co prawda mieliśmy nieco problemów do rozwiązania, jednak po południu mogliśmy już bez przeszkód zająć się pracą nad samochodem. Mimo wszystko każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę, że nie jesteśmy jeszcze wystarczająco silni, by w normalnych warunkach walczyć o podium. Najprawdopodobniej kwalifikacje zakończymy w okolicach czwartego rzędu. Dzisiejszy program przygotowań ukończyliśmy w pozytywny sposób, dlatego z dobrym nastawieniem podchodzę do jutrzejszego dnia.

Nico Rosberg (P9/P8): Poranek był dla nas nieco skomplikowany. Wyraźnie widzieliśmy, że musimy wprowadzić pewne zmiany w ustawieniach, jednakże po południu udało nam się już poprawić samochód. Istotną kwestią było zdobycie jak największej ilości wiedzy, lecz wciąż nie jestem do końca zadowolony z obecnego balansu bolidu. W ten weekend jest kilka nowych rzeczy, do których musimy się przystosować, jak na przykład modyfikacja przepisów dotyczących mapowania silnika – jest to dla nas dodatkowe wyzwanie. Mamy sporo pracy do wykonania dzisiejszego wieczoru, niemniej jednak jestem dobrej myśli, że pozytywnie rozpoczniemy jutrzejszy dzień.

(Michał Sulej)
 
Renault

Nick Heidfeld (P5/P9): Był to dobry dzień. Muszę przyznać, że pod względem nie natrafiania na ruch na torze zaliczyłem mój najlepszy długi przejazd w karierze podczas popołudniowej sesji. To było niesamowite i bardzo przydatne w kwestii zdobywania wiedzy na temat bolidu. Mogłem wprowadzać zmiany przy użyciu przycisków na kierownicy, co na tak długim przejeździe nie stanowiło problemu. Było to też pomocne w poznawaniu nowej, pośredniej mieszanki opon. Nowe opony nie były zbyt mocno testowane, aczkolwiek dają dobre odczucia i jestem naprawdę zadowolony z rezultatów, jakie można na nich uzyskać. Wydaje mi się, że czasy z końcówki drugiego treningu są najlepszym wskaźnikiem naszego tempa w porównaniu do konkurentów. Myślę, że w porannej sesji niektóre zespoły były zajęte innymi programami przygotowań niż my, zatem ich wyniki mogły być nieco mylące.

Witalij Pietrow (P2/P10): Dzisiaj jeździliśmy zarówno z małą ilością paliwa, jak i z dużym jego ładunkiem, próbując poznać zachowanie bolidu na tym torze. W obydwu przypadkach samochód dobrze się prowadził. Nie mieliśmy do czynienia z żadnymi usterkami technicznymi, co jest kolejną pozytywną kwestią tego dnia. Obydwa bolidy zmieściły się w czołowej dziesiątce, tak że mamy wszelkie powody, by zachować dobre nastawienie i jutro liczyć na wykonanie kroku naprzód. Podobały mi się nowe pośrednie opony, które nieźle się spisywały. Zgodnie z oczekiwaniami miękkie opony są około półtorej sekundy szybsze od podstawowej mieszanki, zatem będziemy musieli osiągać na nich dobre rezultaty jutrzejszego dnia, jeśli chcemy, by ten weekend był dla nas sukcesem.

(Michał Sulej)
 
Force India

Adrian Sutil (P8/P11): Był to dla mnie bardzo pozytywny dzień. Mieliśmy bardzo dużo pracy związanej z oceną nowych części aero, ale wszystko poszło bardzo dobrze i od początku balans samochodu był dobry. Trochę czasu poświęciliśmy pracy nad podstawowymi ustawieniami, takimi jak na przykład stabilność podczas hamowania, co jest szczególnie ważne. Jak zwykle pracowaliśmy także nad oponami, zwłaszcza po południu i mamy cenne informacje na jutro. Miękka mieszanka była bardziej stała i nie ulegała znacznej degradacji, tak więc myślę, że prawdopodobnie to będą lepsze opony na wyścig.

Paul di Resta (P--/P14): Dzisiejszy dzień potoczył się trochę niefortunnie. Poranny wypadek Nico oznaczał, że mój samochód nie był gotowy na początku drugiego treningu i musiałem czekać. Chłopaki wykonali świetną pracę, aby przed końcem treningu naprawić dla mnie samochód. Przejechałem tylko trzy okrążenia. Oznacza to, że podczas trzeciego treningu będzie sporo pracy by uzupełnić to, co straciliśmy.

Nico Hulkenberg (P18/P--): Byłem jednym z pierwszych kierowców, którzy wyjechali na tor, gdy był on jeszcze mało przyczepny. Podczas dohamowania przed zakrętem numer 12 zablokowałem tylne koła, samochód gwałtownie skręcił w lewo na ścianę i powstało sporo szkód. Wszystko wydarzyło się przy prędkości 300 km/h i nie było czasu na reakcję w celu opanowania samochodu. Przepraszam za to zespół i Paula, ponieważ mocno ograniczyło to jego aktywność po południu.

Dominic Harlow, : Doświadczyliśmy dzisiaj jazdy w warunkach szybkiej zmiany przyczepności, począwszy od bardzo niskiej, czego oczekiwaliśmy się po ulicznym torze. Mieliśmy dzisiaj sporo zaplanowanej pracy, ale straciliśmy dużo czasu podczas jednej sesji, co było spowodowane wypadkiem Nico. Nie było żadnych poważnych usterek, ale było wiele do zrobienia w krótkim czasie. Ograniczyło to program Paula do kilku okrążeń, ale jesteśmy pewni, że będzie można jutro je odzyskać. Udało nam się dzisiaj wykonać świetną pracę z Adrianem i wydaje się, że nowe części aerodynamiczne, które tutaj przywieźliśmy, spisują się dobrze, mimo tego, że pozostaje trochę do zrobienia jeśli chodzi o balans. Wydaje mi się, że zmniejszyliśmy dystans do aut przed nami, ale nie wiadomo, co dzisiaj robili nasi rywale. Jutro kwalifikacje powinny być interesujące.

(Mateusz Grzeszczuk)
 
Williams

Rubens Barrichello (P13/P12): Do Walencji przywieźliśmy ze sobą sporo poprawek do bolidu, tak więc dla całego zespołu był to pracowity dzień. Musimy włożyć jeszcze nieco więcej wysiłków w przygotowanie nowych części, zatem teraz konieczne będzie przeanalizowanie zgromadzonych dzisiaj danych. Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, by wydobyć maksimum potencjału naszego samochodu, dobrze spisać się w kwalifikacjach, a w wyścigu zdobyć kilka punktów.

Pastor Maldonado (P15/P13): Dzisiaj w całości ukończyliśmy nasze przygotowania, co jest pozytywną kwestią. W samej końcówce drugiej sesji miałem drobny problem w postaci przebicia opony i przejazd musiałem zakończyć kilka minut wcześniej, lecz szczerze mówiąc niczego przez to nie straciliśmy. Wciąż mamy margines dla dalszej poprawy i nie ma żadnego powodu, dla którego jutro nie mielibyśmy walczyć o lokaty w czołowej dziesiątce.

Sam Michael, szef techniczny: Dzisiaj skupialiśmy się na ocenie różnych wariantów przednich skrzydeł, a także pracowaliśmy nad nowym tylnym skrzydłem oraz nowym układem wydechowym. Następnie zajęliśmy się przygotowaniem odpowiednich ustawień i wykonywaliśmy długie przejazdy, by oszacować możliwości opon. Nie mieliśmy żadnych problemów z niezawodnością, a naszym celem na ten weekend będzie zdobycie kilku punktów.

(Michał Sulej)
 
Toro Rosso

Sebastien Buemi (-/P15): Zgodnie z planem jeździłem dziś tylko po południu, ale mimo tego wiemy już mniej więcej, czego możemy spodziewać się przez resztę weekendu oraz nad którymi obszarami samochodu musimy jeszcze popracować. Mój samochód prowadził się dziś bez problemów przez cały dzień, począwszy od jazd Daniela, co zawsze jest czymś pozytywnym. Warunki pogodowe wyglądają na cieplejsze od tych panujących w kilku ostatnich grand prix i musimy brać to pod uwagę. Nowe opony pośrednie wydają się pracować dobrze, choć jest jeszcze za wcześnie, aby mówić, że wiem o nich już wszystko. Na tym torze najważniejszym jest mieć samochód doskonale spisujący się w wolnych sekcjach, a to oznacza, że bardzo ważna jest stabilność na dohamowaniach. Możemy jeszcze w bardzo istotny sposób poprawić samochód przed kwalifikacjami i wyścigiem. Ogólnie mówiąc był to dobry dzień pracy, który stanowi solidną podstawę dla reszty weekendu.

Jaime Alguersuari (P10/P24): Mogłem dziś pojeździć tylko rano, gdyż później mieliśmy problem z samochodem, który nie mógł być przeanalizowany i rozwiązany w drugiej sesji treningowej. Miałem jednak ciekawy poranek. Jeździłem na nowej pośredniej mieszance i udało nam się zebrać wiele danych patrząc na ten, a także na inne aspekty pakietu, w tym także na niektóre udoskonalenia, z jakimi tu przyjechaliśmy. Ogólny komentarz jest taki: samochód spisuje się lepiej. Jestem przekonany, że możemy szybko rozwiązać nasz problem, aby nadrobić zaległości w jutrzejszym finałowym treningu.

Daniel Ricciardo (P12/-): Trochę trudno jest zapamiętać wszystkie tutejsze zakręty, gdyż jest ich dużo i to bardzo skomplikowana trasa. Na szczęście udało mi się spędzić trochę czasu w symulatorze, co było bardzo przydatne, ponieważ wydaje mi się, że charakterystyczną cechą tego toru jest to, że wiele zakrętów wydaje się kierować w jedną stronę, ale w rzeczywistości stwierdzasz, że prowadzą w inne miejsce! Podobała mi się ta sesja – szczególnie przejazd przez pierwszy sektor, który bardzo przypomina tor uliczny, podczas gdy koniec otwiera się i jest szybszy. Samochód wydaje się dobrze funkcjonować i poprawił się. Zespół ciężko pracował nad zwiększeniem osiągów na ten wyścig i jak do tej pory wydaje mi się, że dokonaliśmy dobrze ukierunkowanego postępu. Czuję, że mamy jeszcze pewien potencjał – nawet jeśli nie odzwierciedlają tego czasy okrążeń i miejsca w klasyfikacjach, które zresztą nie są tak istotne podczas pierwszego treningu. Jaime był dziś dziesiąty, a ja dwunasty, co było pozytywnym wynikiem. Jeździłem dziś tylko na pośrednich oponach i moje pierwsze wrażenia są takie, że spisują się one dobrze.

(Nataniel Piórkowski)
 
Sauber

Sergio Perez (P14/P16): Jestem niezmiernie szczęśliwy z powrotu do samochodu. Wszystko przebiegło dobrze, czułem się w porządku i wykonałem wiele pracy w ciągu ostatnich tygodni, by móc tutaj rywalizować. Dosyć szybko nabrałem szybkości, co jest pozytywem. Generalnie wygląda na to, że brakuje nam nieco tempa. Przed nami sporo pracy w nocy nad poprawą samochodu. Jeżeli chodzi o pośrednie opony, to rozgrzanie ich okazuje się być nie lada wyzwaniem. Ogólnie problemem tego toru jest słaba przyczepność; nawierzchnia jest nieco zakurzona i nawet na miękkich oponach trudno jest znaleźć odpowiedni poziom przyczepności. Zajmiemy się kilkoma sprawami i mam nadzieję na dobre kwalifikacje.

Kamui Kobayashi (P17/P17): Dzisiejszy dzień był dla mnie ciężki. Rano miałem problemy z pedałem gazu, wskutek czego nie mogłem ukończyć zaplanowanego programu. W drugiej sesji treningowej bolid prowadził się trochę lepiej i złożenie dobrego czasu okrążenia nie sprawiało mi większych trudności. Niestety, kiedy jechałem na świeżym komplecie miękkiego ogumienia, szybko przetarłem prawą przednią oponę. Długie przejazdy w późniejszej fazie treningu były w porządku. Myślę, że jutro zaprezentujemy się z lepszej strony.

(Michał Roszczyn)
 
Lotus

Heikki Kovalainen (P19/P18): Bezproblemowy dzień, jak dla mnie. Bolid poprawiał się podczas obu sesji, wykonałem cały plan i na obu mieszankach opon mamy wystarczająco danych do analizy w nocy, by poprawić jutro naszą prędkość.

Jarno Trulli (P--/P19): To było dla mnie dobre popołudnie i dziękuję zespołowi za pracę, którą dzisiaj wykonał. Pracowaliśmy nad kilkoma opcjami wspomagania kierownicy i jestem dość zadowolony z drugiego rozwiązania. Przejechaliśmy rozsądną ilość okrążeń i mimo tego, że nie mieliśmy czasu na pracę nad ustawieniami to myślę, iż poruszamy się w dobrym kierunku, więc interesująco będzie jutro zobaczyć nasz progres.

(Łukasz Godula)
 
Virgin

Timo Glock (P21/P20): To był dość pracowity piątek, zwłaszcza po południu. Wykonaliśmy dzisiaj normalny program i wszystko jak na razie idzie dobrze. Opony dają nieco inne odczucia, jednak reszta jest dobra. Myślę, że mamy wiele danych z przejazdów testujących aerodynamikę, które wykonaliśmy rano i miejmy nadzieję, że da nam to dobry kierunek na przyszłość. Jak na razie jest dobrze.

Jerome d'Ambrosio (P20/P21): Myślę, że to był dobry dzień. Przeszliśmy gładko przez cały program, co jest świetne. Skupiliśmy się na długich przejazdach w drugim treningu i zebraliśmy trochę danych na wyścig. Z niecierpliwością czekam na jutro, ponieważ mamy dobrą podstawę.

(Łukasz Godula)
 
HRT

Vitantonio Liuzzi (P22/P22): To był trudny dzień, ponieważ miałem problemy z tylnymi oponami i ogólnie z tyłem samochodu. Wciąż nie udało mi się znaleźć dobrego balansu. Wydaje mi się, że nasze tempo w porównaniu do liderów jest takie jak zwykle, jednak musimy się poprawić i sporo popracować w nocy, by spróbować rozwiązać problemy z balansem. Musimy cisnąć, jeśli chcemy zostać przed naszymi najbliższymi rywalami.

Narain Karthikeyan (P23/P23): Oczywiście problemy ze skrzynią biegów sprawiły, że nasze popołudnie nie było idealne. W dodatku z powodu tych problemów nie byliśmy w stanie wykonać pełnego programu testowego. Ciągle uczę się toru, który jest trochę w stylu „stop and go”. Nawierzchnia jest dosyć śliska i nasz samochód miał bardzo słabą przyczepność dziś rano. Nie był to zbyt dobry dzień.

(Paweł Zając)


Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca