|
|
|
|
|
|
Shell Belgian Grand Prix 2012 | 2 wrze?nia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:44,503 - Q2, Jarno Trulli (Toyota), 2009 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:47,263 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2009 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 229,266 km/h - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007 |
| |
Wypowiedzi po sesjach 1 i 2 [ T- | T+ ]
|
Marussia
Charles Pic (P17/P1): To wspaniałe uczucie być z powrotem w samochodzie po tak długiej przerwie. Mamy tutaj parę nowych części, które mam nadzieję okażą się kolejnym krokiem naprzód. Dzisiaj mieliśmy w planie dużą ilość przejazdów, jednak warunki okazały się frustrujące dla każdego. Nie jest to niczym szczególnym na Spa, więc mamy nadzieję, że kolejne dwa dni obędą się bez deszczu. Wtedy powinniśmy mieć większą szansę, aby zobaczyć korzyści płynące z naszych nowych elementów. Spoglądając na pozytywne aspekty dzisiejszych sesji, to bardzo miłym doznaniem jest zakończenie sesji na P1. Oczywiście to nadzwyczajne okoliczności, ale zawsze miło to zobaczyć.Timo Glock (P12/P6): Dziś było bardzo mokro, przez co mogliśmy wykonać ograniczony program. Zdobyliśmy pewne doświadczenie w jeździe na mokrych oponach oraz trochę danych odnośnie pracy nowych części, ale to jedynie tyle. Mamy nadzieję, że prognozy się sprawdzą i doczekamy się suchych warunków. To bardzo ważne, jeśli chcemy sprawdzić działanie nowych części. Dobrze jest być z powrotem na torze.(Karol Piątek)
Toro Rosso
Daniel Ricciardo (P3/P2): Poranna sesja przebiegła pomyślnie i już na samym starcie samochód dobrze sprawował się na mokrym torze. W rzeczywistości, taka sytuacja miała już miejsce w przeszłości, kiedy na mokrym torze czuliśmy się pewnie w trudnych warunkach od początku. Byliśmy w stanie wykręcić dobre czasy okrążeń, i nawet pomimo deszczu, dobrze było jeździć po tym wspaniałym torze.Jean-Eric Vergne (P4/P8): Rano, jak to bywa w przypadku deszczu, samochód sprawował się dobrze na oponach deszczowych. Nie było problemów, a czasy okrążeń Daniela i moje były porządne. Jednak po południu deszcz był zbyt mocny, by robić cokolwiek wartościowego, więc wyjechaliśmy na sam koniec sesji, by przećwiczyć sekwencję startową.(Dawid Pytel)
Force India
Paul di Resta (P11/P4): Niewiele mam do powiedzenia po dniu, w którym spędziłem większość czasu w garażu i czekałem na poprawę warunków atmosferycznych. Było kilka momentów, kiedy deszcz się złagodził i byłem w stanie przejechać parę okrążeń na deszczowych oponach, ale to było bardzo trudne i kilka części toru było całkowicie zalane. Wykonaliśmy kilka przejazdów, aby sprawdzić samochód, jednakże nauka była dziś ograniczona. Czuję zawiedzenie fanów, którzy nie widzieli dzisiaj zbyt dużej akcji na torze. Mam nadzieję, iż nie przemokli.Nico Hulkenberg (P13/P9): To był jeden z tych dni na Spa, kiedy rodzaj pogody sprawia, że jest tutaj bardzo mokro. Kiedy się obudziłem, deszcz już padał i było tak przez cały dzień; zbyt zimno i dosyć chłodno w samochodzie. Mieliśmy dziś ograniczony program, ponieważ nie ma sensu podejmować ryzyka na tak mokrym torze. Uważamy, że jutro będzie sucho i zdobędziemy trochę danych na suchej nawierzchni, ponieważ nigdy nie wiesz, jaka pogoda czeka cię na tym torze.(Mateusz Szymkiewicz )
Williams
Pastor Maldonado (P2/P5): To był bardzo frustrujący dzień, nie byłem w stanie zbytnio popracować, ale wszyscy mieli tak samo i teraz myślę już o jutrze. Wygląda na to, iż będzie sucho, więc musimy być gotowi i dobrze się spisać.Bruno Senna (P--/P18): To nie był użyteczny dzień dla zespołu , jako że nie popracowaliśmy zbyt dużo. Popracowaliśmy trochę nad ustawieniami, dzięki czemu samochód będzie gotowy na jutro i na wyścig. Nie ryzykowaliśmy ponieważ nie było takiej potrzeby. Liczę jutro na suche warunki oraz na możliwość przejechania większej ilości okrążeń, co pozwoli nam na dobre przygotowanie do kwalifikacji.Valtteri Bottas (P8/P--): W tych warunkach było bardzo ślisko. Widoczność była słaba, a na dodatek padał deszcz i jechali przede mną inni kierowcy. Mimo to zrobiłem sporą ilość okrążeń i udało mi się potrenować starty w boksach. Wciąż się uczę i jeżeli ma padać przez resztę weekendu, to zespół dziś zdobył trochę wartościowych danych.(Mateusz Szymkiewicz )
Sauber
Kamui Kobayashi (P1/P7): Współczuję widzom na trybunach. Przejechaliśmy kilka okrążeń podczas pierwszej sesji, lecz po południu w zasadzie zostaliśmy w garażu. W tych warunkach nie można było zebrać żadnych danych, a dodatkowo bardzo łatwo można uszkodzić bolid. Nie mogę powiedzieć wiele więcej poza jednym – witamy na Spa, witamy w tutejszej rzeczywistości. W ciągu pięciu tygodni, które spędziłem w Tokio i na Hawajach, nie spadła ani kropla deszczu.Sergio Perez (P6/P10): Niestety dzisiejsze warunki nie pozwoliły nikomu stosownie pojeździć po torze, by dobrze zacząć drugą część sezonu. To wielka szkoda dla tych dzielnych widzów. Wierzę, że fani na Spa naprawdę kochają Formułę 1, a dzisiaj spotkało ich rozczarowanie. Mam nadzieję, że wynagrodzimy im to jutro i w niedzielę.(Dawid Pytel)
Mercedes
Nico Rosberg (P7/P11): Mimo, że padało, dowiedzieliśmy się dziś trochę o zachowaniu bolidu. Zebraliśmy trochę danych dotyczących startu, balansu i temperatury opon – w deszczu zawsze można się czegoś nauczyć. Warunki były bardzo specyficzne, ale jeśli uważałeś na wielkie kałuże, to było dosyć bezpiecznie. W niedzielę oczekujemy słonecznej pogody, dlatego rzadko gościliśmy dziś na torze.Michael Schumacher (P10/P12): Tegoroczny pobyt w Spa jest dla mnie wyjątkowy, zwłaszcza po tym jak w czwartek zostałem honorowym obywatelem Spa. Teraz czekam na fantastyczny weekend wyścigowy. Niestety, dzisiejsza pogoda pozwoliła na wykonanie jedynie podstawowych rzeczy. Było sporo akwaplanacji, więc nawet jadąc ostrożnie – było bardzo niebezpiecznie, momentami nie widziałem toru. Normalna jazda było po prostu niemożliwa. Jednakże mamy wiele podstawowych danych z poprzednich lat, więc wiemy czego się spodziewać. Jutrzejszy trening będzie niezwykle ważny, zwłaszcza, że spodziewana jest poprawa pogody. Nie mogę się doczekać aby ponownie pojawić się na tym pięknym torze.(Dawid Hojczyk)
Caterham
Heikki Kovalainen (P18/P13): Dobrze jest wrócić do ścigania, jednak szkoda, że przy takiej pogodzie. Taka sytuacja notorycznie się powtarza na Spa, jednak tak obfitych opadów nie widziałem już dawno, więc ciężko coś powiedzieć po dzisiejszym dniu. Wygląda na to, że jutro powinno być sucho, więc myślę, że uda nam się przejechać więcej okrążeń w trzecim treningu, jednak na Spa nigdy nic nie wiadomo.Witalij Pietrow (P14/P22): Wspaniale, że sezon ponownie się zaczyna i dobrze jest wrócić do samochodu, zwłaszcza na Spa. Pomimo tego, że pogoda była zła podczas pierwszego treningu udało nam się przejechać wykonać część naszego programu, a samochód był dobrze zbalansowany od samego początku. Po południu śledziliśmy pogodę i jako, że deszcz się nasilał, zdecydowaliśmy się nie ryzykować. Podjąłem strategiczną decyzję o ogrzaniu się w motorhomie, ubrałem dwa swetry, kilka kurtek i trzymałem się jak najdalej od deszczu!(Paweł Zając)
McLaren
Lewis Hamilton (P15/P14): Było niewiarygodnie mokro, przez tor przepływało wiele rzek, wiele razy miałem akwaplanację, więc musiałem być bardzo ostrożny. Nie ma sensu kręcić rekordowych czasów na mokrym torze, ale zawsze można się czegoś nauczyć, dlatego wykonaliśmy kilka wyjazdowych okrążeń, aby sprawdzić jak działają poprawki i jak zachowują się opony na mokrej nawierzchni. Jutrzejszy dzień będzie wyzwaniem, ale każdy znajduje się w tej samej sytuacji. Jeśli tor przeschnie, to zrobi się zielony – będziemy musieli zmieniać ustawienia po zakończonych przejazdach w jutrzejszym treningu. Niemniej jednak, powrót na tory Formuły 1 jest świetnym przeżyciem. Jazda bolidem sprawiałaby mi przyjemność, nawet jeśli miałbym jeździć nim po śniegu, dlatego dziś cieszyłem się każdym okrążeniem, które dane mi było przejechać.Jenson Button (P16/P16): Wykonaliśmy kilka okrążeń wyjazdowych, ale to by było na tyle. Rano pogoda była lepsza, ponieważ możliwe było wykonanie kilku okrążeń pomiarowych – przeszkadzała jedynie akwaplanacja. Popołudnie było ekstremalnie mokre. Wyjechaliśmy jedynie aby wykonywać okrążenia wyjazdowe i zjazdowe, w celu ćwiczenia startów. W większej części okrążenia nie cisnąłem. W połowie prostej Kemmel łapałem więcej wody, ponieważ system odprowadzający wodę nie działał jak należy. Gdy dojedziesz do tamtego fragmentu, czujesz, że bolid zwalnia, a koła zaczynają się kręcić. Mam nadzieję, że najgorsze warunki już za nami i jutro będziemy mogli się zabrać do pracy. Przerwa była długa, dlatego chcemy po prostu wyjechać na tor i cieszyć się jazdą.(Dawid Hojczyk)
Red Bull
Sebastian Vettel (P9/P15): Szkoda, że na torze było tyle wody, ponieważ bardzo chcieliśmy pojeździć, jednak nie dało się. Szkoda też fanów na trybunach, gdyż mocno wieje i prawdopodobnie nie jest zbyt miło gdy się tam siedzi. Miejmy nadzieję, że jutro wrócą z suchymi ubraniami i wyjrzy zza chmur słońce, taka przynajmniej jest prognoza! Nie da się ścigać w takich warunkach, ponieważ opony nie odprowadzają tyle wody.Mark Webber (P5/P19): Szkoda, ponieważ kochamy Spa i fajnie byłoby wykonać więcej okrążeń, jednak nie da się w takich warunkach czegokolwiek dowiedzieć. Mamy nieco informacji z pierwszego treningu, jednak nie da się ścigać w takich warunkach, ponieważ na torze zalega zbyt dużo wody i kwalifikacje prawdopodobnie również nie odbyłyby się w takiej pogodzie, więc po prostu schowaliśmy bolid i czekamy na jutro.(Łukasz Godula)
Lotus
Kimi Raikkonen (P23/P20): Nie ma dziś wiele do gadania. Było zbyt mokro, by jeździć, a prognoza mówi, że pozostałe dwa dni będą lepsze jeśli chodzi o pogodę. Z niecierpliwością czekam, by pojeździć tutaj na suchym turze. Szkoda, że nie byliśmy w stanie sprawdzić naszych poprawek, ponieważ mogłoby to być interesujące. Jutro mamy nowy dzień i zobaczy co się stanie.Romain Grosjean (P21/P21): Szkoda, że nie mogliśmy dziś zbyt wiele pojeździć, jednak było zbyt mokro. Z niecierpliwością czekam na przetestowanie słynnego "urządzenia", jednak musimy jeszcze poczekać. Pogoda powinna być jutro lepsza, wiec będziemy mieli dużo do roboty, by upchnąć dwa dni w jednej sesji, a potem od razu przystąpić do kwalifikacji. E20 był mocny na każdym torze jak na razie, więc jestem pewny, że będzie dobry również tutaj.(Łukasz Godula)
HRT
Pedro de la Rosa (P19/P23): Byłem zaskoczony obfitymi opadami deszczu podczas obu sesji. Spodziewaliśmy się, że rano będzie mniej padało, więc bardzo staraliśmy się, aby wykonać nasz jedyny przejazd. Przejechaliśmy zaledwie kilka okrążeń, głównie po to by sprawdzić czy samochód działa, więc po południu, w jeszcze gorszych warunkach, zdecydowaliśmy się zostać w garażu. Dobre było wsiąść do auta po blisko miesięcznej przerwie. Jako, że dziś nie udało nam się odpowiednio pojeździć, jutro będziemy mieli dodatkowy komplet opon na suchy tor, więc to będzie priorytetem.Narain Karthikeyan (P--/P24): Dziś nie udało mi się przejechać ani jednego okrążenia, gdyż warunki były okropne. Nie można jednak z tym walczyć, więc musimy skupić się na jutrze. Prognoza nie przewiduje deszczu, więc będziemy się starali nadrobić stracony czas i poczuć samochód. To będzie intensywna sesja, jednak nie mogę doczekać się wyjazdu na tor.Dani Clos (P20/P--): Ponownie miałem okazję poprowadzić F112 i było fantastycznie. Sesja nie była jednak łatwa z powodu warunków atmosferycznych. Tor był bardzo mokry i moim głównym zadaniem było sprawdzenie samochodu i rozłożenia balansu. Wszystko poszło dobrze, czułem się komfortowo, więc jestem bardzo zadowolony z pracy, jaką wykonaliśmy.(Paweł Zając)
Więcej wkrótce...
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|