F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2012
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Korei Południowej
GP Indii
GP Abu Zabi
GP Stanów Zjednoczonych
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2012
Klasyfikacje generalne 2012
Statystyki z sezonu 2012

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Spa-Francorchamps.
Shell Belgian Grand Prix 20122 wrze?nia
Circuit de Spa-Francorchamps
Długość toru: 7,004 km
Liczba okrążeń: 44
Pełny dystans: 308,052 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:44,503 - Q2, Jarno Trulli (Toyota), 2009
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:47,263 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2009
Największa średnia prędkość wyścigu:
229,266 km/h - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Wypowiedzi przed GP  [  T-  |  T+  ]
Red Bull

Sebastian Vettel: Tor w Spa jest charakterystyczny poprzez otaczającą go naturę i jest to jeden z moich ulubionych obiektów. Byłem bardzo szczęśliwy wygrywając tutaj rok temu. Spa oferuje każdy rodzaj zakrętu: bardzo szybkie, średnie i wolne szykany występują na przemian z długimi prostymi, na których osiągasz duże prędkości. Różnica wysokości i nieprzewidywalna pogoda sprawiają, że ten tor to prawdziwe wyzwanie i jest jednym z tych, na których kierowcy uwielbiają ze sobą rywalizować. Dobrze jest wrócić po letniej przerwie.

Mark Webber: Spa to najlepszy tor, na którym można rywalizować po letniej przerwie i sprawia niesamowitą satysfakcję każdemu kierowcy. Oczywiście pozostaje niezmieniony od jakiegoś czasu i posiada charakter. Eau Rouge jest bardzo wyjątkowym miejscem na torze, widzowie uwielbiają oglądać bolidy w tym zakręcie, a ja chciałbym, by każdy zobaczyć to na żywo przynajmniej raz w życiu – to po prostu zadziwiające. To jeden z klasycznych obiektów, gdzie czujesz, że miejsce bolidu F1 naprawdę jest na torze. Nie możemy się doczekać przybycia tam i walki o zwycięstwo.

(Dawid Pytel)
 
McLaren

Jenson Button: Ostatnich kilka tygodni było kombinacją relaksu i treningu, który jeszcze bardziej zachęcał mnie do powrotu do auta. Byłem na Filipinach, Hawajach i Wyspach Brytyjskich. Szczerze mówiąc nie mógłbym prosić o bardziej spektakularny powrót do ścigania. Spa jest ojcem wszystkich torów, jednym z najlepszych, a Monza to jeden z najstarszych obiektów w kalendarzu. Oba mają unikalną atmosferę i z obydwoma mam miłe wspomnienia, jednak na żadnym nie wygrałem. Patrząc na nasze tempo w ostatnich wyścigach, wracam do walki z pozytywnym nastawieniem.

Lewis Hamilton: Spa jest jednym z najlepszych torów na świecie – szybkie okrążenie zawsze jest tutaj niesamowite, a pierwszy wyjazd na tor po pięciotygodniowej przerwie na pewno będzie interesujący. Biorąc pod uwagę nieprzewidywalność sportu, myślę, że ciężko przewidzieć, kto wygra następne GP. Wydaje mi się jednak, że nadchodzące tygodnie dadzą znacznie lepszy obraz w walce o tytuł. To będzie ekstremalnie ciężki taktyczny i interesujący finał sezonu. Żaden zespół nie ma wyraźniej przewagi, jednak wszyscy mocno ciśniemy, żeby dogonić Fernando w klasyfikacji. Mimo to, sprawa cały czas jest otwarta.

(Paweł Zając)
 
Mercedes

Michael Schumacher: Tor Spa jest jak mój dom, to dla mnie zdecydowanie najważniejszy tor na całym świecie. To jest niesamowite, jakie wyjątkowe chwile przeżyłem na tym torze – mój debiut, pierwsze zwycięstwo, zdobycie mistrzostwa świata i wiele innych wspaniałych wyścigów. Fakt że właśnie tam będę obchodził moje trzy setne Grand Prix był nieunikniony i muszę to uczcić w jakiś odpowiedni sposób. Jestem dumny, iż zostanę drugim kierowcą w historii tego sportu, który przekroczył barierę trzystu wyścigów. Nie ma wątpliwości, że będę miał wyjątkowo miły weekend. W ubiegłym roku mieliśmy dobre osiągi na Spa i zrobię wszystko co możliwe, aby ten wyścig był bardzo udany.

Nico Rosberg: Zawsze czekam z niecierpliwością na wyścig na Spa i to właśnie tu będzie jedno z najważniejszych wydarzeń sezonu, na moim ulubionym torze. Sam obiekt jest znakomity, ponieważ znajduje się na nim zakręt Eau Rouge. Dobrze jest mieć miesięczną przerwę, gdyż dla wszystkich w zespole to czas na relaks z rodziną. Mimo to wszyscy czekamy z niecierpliwością na drugą połowę sezonu. Jest mnóstwo ciężkiej pracy i musimy się upewnić, czy jesteśmy konkurencyjni oraz czy możemy walczyć na czele stawki.

(Mateusz Szymkiewicz )
 
Force India

Paul di Resta: Spa jest fantastycznym miejscem na rozpoczęcie drugiej połowy sezonu. To jeden z najlepszych torów na świecie i powrót tutaj zawsze jest czymś szczególnym. Nie miałem zbyt wielu okazji do ścigania się tutaj w niższych seriach, więc miło jest pojechać tam i doświadczyć tych zakrętów w samochodzie Formuły Jeden.

Nico Hulkenberg: Spa jest wspaniałym torem. Jazda tutaj jest niesamowicie płynna, a niektóre zakręty są po prostu niesamowite. To zdecydowanie jedno z najlepszych miejsc, w którym można pojeździć samochodem Formuły Jeden i poczuć osiągi w szybkich zakrętach. Ten tor jest jednym z moich ulubionych.

(Paweł Zając)
 
Sauber

Kamui Kobayashi: Spa-Francorchamps to jeden z moich ulubionych torów. Lubię jego szybkie zakręty i uwielbiam to, jak jest wkomponowany w sporą ilość zieleni. Daje to szczególną atmosferę, jednak pogoda jest tutaj bardzo nieprzewidywalna i czasami może wpłynąć na wyniki kwalifikacji bądź wyścigu. Ze względu na to, jak długa jest pętla tego toru, czasami może dojść do takiej sytuacji, że jedna część obiektu jest sucha, a druga mokra. Mimo to jestem pewien, że możemy być konkurencyjni w każdych warunkach, ponieważ bardzo szybka charakterystyka toru powinna pasować pod nasz samochód. Naprawdę nie mogę się doczekać tego wyścigu.

Sergio Perez: Spa-Francorchamps jest dosyć trudnym torem z ogromną historią, dlatego też ma własny charakter. Ciężko jest dzisiaj znaleźć takie tory i nie mogę się doczekać powrotu na niego. Uważam, że jest on jednym z ulubionych każdego kierowcy. Ten tor to wyzwanie, przez co jest świetny do rozpoczęcia drugiej połowy sezonu. Wierzę że tam będę szybki i ten obiekt będzie pasował pod nasz samochód. Powinniśmy tam uzyskać dobry rezultat i jednocześnie upewnić się, że jesteśmy konkurencyjni na drugą połowę sezonu. Podczas poprzedniego Grand Prix Belgii byłem dziewiąty w kwalifikacjach, ale musiałem się wycofać z wyścigu. To będzie mój drugi wyścig w Formule 1 na Spa i liczę na zdobycie moich pierwszych punktów na tym torze.

(Mateusz Szymkiewicz )
 
Williams

Pastor Maldonado: Spa to dla mnie wyjątkowy obiekt, ponieważ osiągnąłem na nim wiele sukcesów w przeszłości, a układ toru jest bardzo przyjemny. Obiekt jest historyczny i dlatego też zawsze nie mogę się doczekać wyścigu na nim. Interesujące będzie zobaczyć osiągi poszczególnych zespołów, aby dowiedzieć się, jakie postępy zrobiła konkurencja. Nie mogę się doczekać zakończenia letniej przerwy i zobaczenia naszego progresu podczas drugiej połowy sezonu, dzięki czemu mam nadzieje będziemy osiągali mocne rezultaty.

Bruno Senna: Ostatnio mieliśmy dobrą passę wyścigów i osiągnąłem solidny wynik na Węgrzech, więc liczę na utrzymanie tempa. Spa jest jednym z moich ulubionych torów i ścigałem się na nim w ubiegłym roku na oponach Pirelli, tak więc ta wiedza okaże się przydatna. Kwalifikacje będą bardzo ważne i liczę na ponowne wejście do Q3, a także na kolejne duże punkty dla zespołu.

(Mateusz Szymkiewicz )
 
Caterham

Heikki Kovalainen: Spa to legendarny tor, jeden z najlepszych i każdy kierowca nie może doczekać się wyścigu. Obiekt zmieniał się przez lata, lecz wciąż zachowuje charakterystykę, która czyni go tak wyjątkowym. Jest szybki, pogodna niemal zawsze powoduje, że walka na nim to prawdziwe wyzwanie, zaś kibice to najzagorzalsi fani Formuły 1, więc atmosfera zawsze jest dobra.

Witalij Pietrow: To była dobra przerwa, ale nie mogę doczekać się ponownego ścigania. Spa to idealne miejsce na rozpoczęcie dalszych zmagań, ponieważ to jeden z najlepszych torów na którym przychodzi nam rywalizować. To zawsze prawdziwa przyjemność wracać do Belgii, a z perspektywy kierowców, tor rzuca jedno z najlepszych wyzwań w całym sezonie. Prowadząc bolid z maksymalnie otwartą przepustnicą to wyjątkowe uczucie, ponieważ zawiera wszystko, czego potrzebujesz: szybkie zakręty jak Blanchimont, gdzie czujesz jak siła docisku wgniata bolid w tor; zmiany wysokości, na przykład Eau Rouge, gdzie potrzebujesz odpowiednich ustawień, by naciskać na wejściu, w środku i na wyjściu zakrętu, a także ogromną historię. Istnieje tyle opowieści o poprzednich wyścigach i o tym, jak tor wyglądał za starych czasów, kiedy był o wiele dłuższy, że nie możesz nie czuć jego wyjątkowości. Atmosfera jest niesamowita przez cały weekend. Na torze od czwartku do niedzieli zasiadają tysiące kibiców z Kanady, Japonii i Wysp Brytyjskich i jest to jeden z wyścigów, który kochają. Dla fanów widok bolidów mknących w stronę Eau Rouge musi być naprawdę super – to jeden z niewielu miejsc w kalendarzu, gdzie mogą naprawdę ujrzeć samochody pracujące na maksimum możliwości i to sprawia, że weekend na tym torze jest dla wszystkich udany.

(Dawid Pytel)
 
HRT

Pedro de la Rosa: Spa jest jednym z moich ulubionych torów, ponieważ to wspaniały i trudny obiekt, nie tylko ze względu na charakterystykę zakrętów, ale także ze względu na pogodę. Jedna część toru może być sucha, podczas gdy inna będzie mokra, więc trzeba dosyć szybko się do tego dostosować. Będziemy korzystać z tego samego tylnego skrzydła, co w Kanadzie, więc mamy nadzieje na dobry wyścig pomimo dużej ilości szybkich zakrętów. Wszyscy wróciliśmy z urlopu pełni energii i rzecz jasna w najlepszej kondycji fizycznej, dlatego też nie mogę się doczekać drugiej połowy sezonu.

Narain Karthikeyan: Spa to tor, gdzie liczą się kierowcy. Wygrałem tutaj wyścig w Formule 3, więc mam stąd miłe wspomnienia, a atmosfera zawsze była wspaniała. Pomimo tego, że w ostatnich latach dodano tutaj wiele asfaltowych poboczy, to niektóre zakręty są najtrudniejszymi w całym kalendarzu. Mamy tu charakterystyczną pogodę, która zawsze odgrywa jakaś rolę przy końcowym wyniku. Będziemy używać tylnego skrzydła z Kanady, które generowało średni docisk na tylną oś, więc mam nadzieje, że dobrze spisze się. Naszym celem na drugą połowę sezonu jest utrzymanie obecnego tempa rozwoju. Wracamy po zasłużonej przerwie i szczególnie intensywnym początku, więc z niecierpliwością czekam na kolejne wyścigi.

(Mateusz Szymkiewicz )
 
Marussia

Timo Glock: Podczas tak długich wakacji każdy w zespole naładował baterie i jest gotowy, by przystąpić do kolejnej części sezonu. Ja ten czas poświęciłem na relaks oraz trening i nie mogę doczekać się powrotu do ścigania. Podczas kolejnych dziewięciu wyścigów będziemy ciężko pracować nad optymalizacją obecnego pakietu, a także pracować pod kątem przyszłego roku. Te wszystkie wyścigi odbędą się podczas zaledwie 14 tygodni, więc czeka nas sporo pracy. Powrót na Spa jest idealnym sposobem na rozpoczęcie drugiej części sezonu. To jeden z moich ulubionych torów, którego układ jest fascynujący. Jest bardzo szybki i długi, a niektóre zakręty mogą być bardzo zdradliwe, przez co najmniejszy błąd psuje okrążenie. Pogoda także ma wpływ, szczególnie, że często się zmienia. Deszcz może pojawić się bardzo szybko, jednak to część ścigania się tutaj. Jestem bardzo podekscytowany i nie mogę doczekać się weekendu.

Charles Pic: Zakończyłem pierwszą część sezonu w dobrym stylu i jestem zadowolony z postępów, jakie robie podczas swojego pierwszego roku w F1. Podczas przerwy mogłem przemyśleć te 11 wyścigów, które minęły bardzo szybko. Mam nadzieję, że mi się wykorzystać wszystko, czego się nauczyłem i druga połowa sezonu będzie jeszcze lepsza. Wakacje były dobre dla całej ekipy i wydaje się, że każdy wrócił z nowymi siłami na pozostałe 9 rund. Większość z nich będzie poza Europą, więc czeka nas sporo pracy. Spa jest fantastycznym torem, więc nie mogę doczekać się powrotu do auta. Czuć tam atmosferę związaną z dziedzictwem toru. Ciekawie będzie jeździć po nim w samochodzie Formuły Jeden.

(Paweł Zając)


Więcej wkrótce...

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
DJ Malina, 24.08.2012 14:18[!]
Cytat :
Fakt że właśnie tam będę obchodził moje trzy setne Grand Prix był nieunikniony i muszę to uczcić w jakiś odpowiedni sposób.

Żeby tylko nie zrobił tego w taki sam sposób jak Rubens Barrichello, który nomen omen na tym samym torze 2 lata temu obchodził swój trzysetny start w GP ;)
ziom100, 24.08.2012 14:31[!]
@DJ Malina
Michael nie powinien popełnić tego samego błędu co Barrichello, bo wtedy jeszcze przed startem zaczął padać deszcz, a oni mieli założone opony na suchą nawierzchnię. Najwięcej rozpadało się wtedy właśnie na ostatniej szykanie (co wszyscy wyjeżdżali z toru i ścinali szykanę), a MSC jest specjalistą od mokrej nawierzchni.
TommyYse, 24.08.2012 14:59[!]
Cytat ziom100 :
MSC jest specjalistą od mokrej nawierzchni

To jakaś prowokacja? Patrząc na ten sezon, to deszcz = kraksa Schumachera.
cobra, 24.08.2012 15:15[!]
Nie popatrzyłem na kalendarz i się ucieszyłem, że GP Belgii to już w ten weekend. :(
DJ Malina, 24.08.2012 16:11[!]
@TommyYse
Za długo się nasłuchał pana B. ;)
ziom100, 24.08.2012 16:12[!]
@TommyYse
Ale spójrz na zeszłoroczne GP Kanady, gdy MSC jadąc na 2 pozycji był szybszy od Vettela, który jechał na 1 pozycji, ale później tor przesychał więc Michael szybko spadł na 4 pozycję.
@DJ Malina ??? Ja nie słucham "pana B", tylko oglądam wyścigi tak jak GP Kanady 2011. Widziałen to na własne oczy.
IceMan11, 24.08.2012 16:26[!]
@DJ Malina
Bardziej Pana K.

@ziom100
Jedno GP Kanady wciągu 3 sezonów i WOW mistrz deszczu. Ale ile było wyścigów deszczowych przez te 3 sezony? Ja pamiętam jak w 2010 nawet Pietrow go wyprzedzał na mokrej nawierzchni.
ari2k5, 24.08.2012 16:28[!]
Tylko niech mu koło dobrze przykręcą, nie tak jak w tamtym roku. Gdyby startował jak Rosberg z 5 pozycji, pewnie ugrałby podium.

Poczekamy, zobaczymy ;)
akkim, 24.08.2012 16:38[!]
"Mistrz mokrego" jest już płytą wręcz do bólu zgraną,
i bez presji nie potrafił - trening na Hungaro.

PS.
A czy może coś wiadomo, co czeka biedaków,
którzy bilet zakupili? Teraz pełni strachu.
Stąd ma jechać kilka osób jakąś grupą stadną,
czy Ktoś kupił bilet w firmie, co dziś jest upadłą?
FelipeF1., 24.08.2012 16:40[!]
Ja niestety nie obejrzę mojego ulubionego wyścigu :(
IceMan11, 24.08.2012 17:47[!]
@akkim
Dostaną pomoc od organizatorów.
francorchamps, 25.08.2012 09:41[!]
Siemanko!!!

W tym roku nie lecę samolotem tylko jadę autem, a że nie lubię samotnie pędzić autostradą gdyż zaraz zasypiam, to zwracam się z zapytaniem czy ktoś z Was nie miałby ochoty zemną jechać..

Generalnie w tym roku pierwszy raz jadę tam na dziko..

- Biletu jeszcze nie mam ale kupi się przed bramą.
- Noclegu u Kuzyna w Niemczech nie mam, ale mam zamiar spać na polu namiotowym koło toru.
- W Poniedziałek nie jadę prosto do Wrocławia tylko na dzień lub dwa nad morze do Holandii.
- Nie będe w Piątek na FP1 i 2 bo w Piatek koło 8:00 chciałbym wyruszyć w trasę..

SPA FRANCORCHAMPS- Kocham to miejsce!
cziken129, 25.08.2012 10:25[!]
Raikki da radę i pokaże wszystkim, kto tu będzie rządził już po raz 5
korekPL, 25.08.2012 17:30[!]
http://www.youtub.../watch?v=vlzpFCtGpRc
9 zawodników wypada na jednym zakręcie WSbR 3.5 Silverstone
paw77, 27.08.2012 07:57[!]
W sobotę byliśmy na Lausitzringu na ADAC GT Masters, szkoda że w tym serwisie nic o tym nie piszą a moim zdaniem jest o czym, bo chłopaki się noszą prawie jak DTM.

Jedziemy w czwartek na cały weekend do SPA, podobnie jak rok temu, jak ktoś się nie był to polecam. Ten tor jest idealny, tylko żeby pogoda dopisała, bo rok temu dało nam popalić.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca