F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2012
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Korei Południowej
GP Indii
GP Abu Zabi
GP Stanów Zjednoczonych
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2012
Klasyfikacje generalne 2012
Statystyki z sezonu 2012

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Spa-Francorchamps.
Shell Belgian Grand Prix 20122 wrze?nia
Circuit de Spa-Francorchamps
Długość toru: 7,004 km
Liczba okrążeń: 44
Pełny dystans: 308,052 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:44,503 - Q2, Jarno Trulli (Toyota), 2009
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:47,263 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2009
Największa średnia prędkość wyścigu:
229,266 km/h - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis kwalifikacji  [  T-  |  T+  ]
Jenson Button okazał się najszybszy podczas kwalifikacji na torze Spa i zdobył swoje pierwsze pole position w barwach McLarena.

Na konferencji prasowej Anglik pojawił się w dość nietypowym towarzystwie, gdyż drugie i trzecie miejsce wywalczyli Kamui Kobayashi i Pastor Maldonado.

Na wcześniejszych etapach kwalifikacji również nie brakowało emocji. Sebastian Vettel nie dostał się do Q3, a Nico Rosberg wysiadł z bolidu już po pierwszej części czasówki. Takie ustawienie na starcie, w połączeniu z charakterystyką toru Spa, powinno zapewnić nam pasjonujący wyścig.

Q1
Zgodnie z prognozami, kwalifikacje rozpoczęły się na suchym torze. Jako pierwsi garaże opuścili kierowcy Marussi, ale kilka chwil później dołączyli do nich również zawodnicy Williamsa, Saubera, Force India, Toro Rosso, Mercedesa i Romain Grosjean. Jako pierwszy pomiarowe okrążenie przejechał Charles Pic, który ustanowił 1:53,493s, jednak jego wynik został bardzo szybko pobity.

Na dwanaście i pół minuty przed końcem pojawiły się jakieś problemy w bolidzie Michaela Schumachera, który po jednym słabym okrążeniu zmierzał wolnym tempem w kierunku boksów. Na torze nie mieliśmy jeszcze Vettela, Webbera i Raikkonena, a na czele znajdował się Perez przed zawodnikami Force India. Na osiem i pół minuty przed końcem na czoło tabeli wskoczył Fernando Alonso z wynikiem 1:49,401s. Dwie minuty później Button podkręcił tempo i wskoczył na pierwsze miejsce z wynikiem 0,251s lepszym.

Kimi Raikkonen podczas swojego pierwszego mierzonego okrążenia wskoczył na trzecie miejsce, Sebastian Vettel na szóste, a Mark Webber na siódme. Schumacher zdecydował się wrócić na tor, jednak na dwie i pół minuty przed końcem znalazł się na osiemnastym miejscu i musiał ostro walczyć o wejście do Q2. Ostatecznie Niemcowi udało się wskoczyć na 9 miejsce, dzięki bardziej miękkim oponom. Z takiego ogumienia korzystał również Felipe Massa, który wskoczył na szóstą pozycję.

Okrążenia na pośrednich oponach w samej końcówce sprawiły, że Pastor Maldonado wskoczył na pierwsze miejsce, a Nico Hulkenberg na trzecie. Dobre wyniki m.in. Ricciardo sprawiły, że Nico Rosberg spadł na osiemnaste miejsce i pożegnał się z kwalifikacjami. Poza nim do Q2 nie przeszedł Kovalainen, Pietrow, Glock, de la Rosa, Pic i Karthikeyan.

Q2
Wraz z rozpoczęciem sesji na torze pojawił się Sauber Sergio Pereza , niedługo potem dołączyli do niego inni kierowcy środka stawki, chcący jak najszybciej zaliczyć pomiarowe okrążenie, gwarantujące awans do ostatniego segmentu kwalifikacji. Czołówka postanowiła poczekać na moment, w którym tor będzie najlepiej nagumowany.

Pierwsza seria okrążeń utwierdziła wszystkich w przekonaniu, że zwycięstwo Lotusa jest tylko kwestią czasu – Kimi Raikkonen wskoczył na pierwsze miejsce z niewielką przewagą nad Hamiltonem. Czas Fina to 1:48.414. Zaraz potem na zmienił go Jenson Button (1:47.654), który udowodnił, że wolne tempo podczas porannego treningu było jedynie zwykłym blefem. Na pięć minut przed końcem sesji w tarapatach znajdował się mistrz świata – Sebastian Vettel – który był na granicy awansu z dziesiątym rezultatem.

Jako pierwszy, swoje ostatnie okrążenie rozpoczął Felipe Massa, który z trzynastym czasem, kolejny raz straciłby wiele w oczach szefostwa Ferrari. Brazylijczykowi sztuka awansu się nie udała, ale jego los podzieliło także dwóch mistrzów świata – Sebastian Vettel i Michael Schumacher. Najlepszy rezultat uzyskał Jenson Button, a za nim znaleźli się Sergio Perez i Kimi Raikkonen.

Do Q3 nie awansowali: Vettel, Hulkenberg, Schumacher, Massa, Vergne, Ricciardo, Senna.

Q3
Jako pierwsi, do walki podczas ostatnich 10 minut kwalifikacji, wyruszyli kierowcy McLarena, Lotusa i Paul di Resta. Kilka chwil później na torze pojawił się także Maldonado. Jako pierwszy mierzone okrążenie pokonywał Kimi Raikkonen, który ustanowił 1:48,205s lepiej niż w Q2, jednak Jenson Button ponownie przejechał tor w Spa z czasem na poziomie 1:47,6 i znalazł się na czele tabeli. Na półmetku sesji tylko Ci dwaj zawodnicy ustanowili czas, gdyż Hamilton, Grosjean i di Resta zdecydowali się zjechać do garażu nie pokonując mierzonego okrążenia.

3 minuty przed końcem sesji na torze pojawili się Kamui Kobayashi, Pastor Maldonado i Paul di Resta. Chwilę później dołączyli do nich pozostali zawodnicy i na torze mieliśmy całą dziesiątkę.

Kobayashi i Maldonado zeszli poniżej 1:48 i wskoczyli kolejno na drugie i trzecie miejsce. Raikkonen nie poprawił swojego wyniku, jednak udało mu się utrzymać czwartą pozycję. Za Finem, na piątym polu, ustawi się Sergio Perez, który pokonał o jedną dziesiątą sekundy Alonso. W czwartym rzędzie znaleźli się Webber i Hamilton, a dziesiątkę zamknęli Grosjean i di Resta. Jenson Button zdobył by pierwsze pole z wcześniejszym wynikiem, jednak Anglik mimo to podkręcił tempo i wykręcił 1:47,573s.

•  Wyniki kwalifikacji do wyścigu o Grand Prix Belgii

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 28°C
Temperatura powietrza: 16°C
Prędkość wiatru: 1,7m/s
Wilgotność powietrza: 49%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
cobra, 01.09.2012 15:12[!]
+
bardzo ładny rezultat Buttona
świetnie Saubery
Maldonado wyraźnie rozkręca się po słabym poprzednim sezonie

-
Massa i Senna po raz kolejny pokazują, że jak najszybciej powinni doczekać się następców
słabiutka postawa Mercedesa
brak deszczu ;)
ziom100, 01.09.2012 15:14[!]
MAL nie chce stać się pośmiewiskiem i zajął 3 miejsce. Button poza konkurencją. Sauberom gratuluję.
punksnotdead, 01.09.2012 15:16[!]
Gratulacje dla Buttona! Asem kwalifikacji nigdy nie był, a tymczasem taki mocny rezultat :)
IceMan11, 01.09.2012 15:17[!]
Fatalnie Vettel, średnio Hamilton, fantastycznie Button, świetnie Kobayashi, równie dobrze Maldonado.
A Lotus? Jak zwykle. Zapowiadało się na poprawę okrążenia i zejście poniżej 1:48 przez Kimiego.
Niestety po świetnym 1-szym sektorze zepsuł kompletnie 2-gi, a dalej to już nie było po co jechać.
Aeromis, 01.09.2012 15:18[!]
Ciekawa walka miała miejsce już w q1, gdzie KOV, PIE, GLO, DLR i PIC wyczuli słabego ROS który zostanie przesunięty o 5 miejsc w dół i każdy chciał się załapać na "darmowy awans". Okazało się jednak, że awansowali wszyscy.
Po q2 zerkając na ilość okrążeń najmniej ich mieli kierowcy RBR i McLarena, wydawało się że któraś z tych ekip będzie mocna, szczególnie McLaren za sprawą wyniku Jasona.
Q3 zakończyło się brakiem faworytów z klasyfikacji generalnych w top 3, pierwszy z nich Kimi dopiero czwarty. Myślę, że spory wpływ na te wyniki miały dwa pierwsze deszczowe treningi i to w dodatku po przerwie.
Jutro Kimi przed dużą szansą przed nim KOB i MAL.
IceMan11, 01.09.2012 15:22[!]
@Aeromis
Jutro Kimi po zwycięstwo.
marla, 01.09.2012 15:32[!]
Piękne rozpoczęcie drugiej części sezonu!! :D
Button! Kobayashi!
Ogromnie się cieszę! :D
ziom100, 01.09.2012 15:35[!]
Mam nadzieję, że Kimi wystartuje jutro z P3.
PINHEAD, 01.09.2012 15:35[!]
@IceMan11
watpie. mysle ze Baton wygra
Rashad, 01.09.2012 15:46[!]
Fajnie by Kimi w koncu wygral ale jesli McLaren bedzie mial takie tempo jak z kwailfikacji to niestety bedzie to pobozne zyczenie...
Kamikadze2000, 01.09.2012 15:59[!]
Skoro Jenson ma tempo w qualu, to w wyścigu może być poza zasięgiem. Wierzę, iż wreszcie problemy minęły. Zwycięstwo w Australii nie było przypadkiem, a tam nie dał szans rywalom. :))
IceMan11, 01.09.2012 16:04[!]
@Kamikadze2000
Button to niewiadoma. Jutro powieje trochę mocniej i Jenson będzie miał "całkiem inny" bolid ;)
cobra, 01.09.2012 16:08[!]
Oczywiście, że w wyścigu tempo Buttona może nie być już takie dobre, choćby z uwagi na to, że bolid maksymalnie będzie dociążony paliwem. Ja jednak po cichu liczę w jego sukces... należy mu się wygrana po całej serii nieudanych GP.
IceMan11, 01.09.2012 16:11[!]
@cobra
Należy, nie należy... Ja w każdym razie chciałem, aby Jenson namieszał jeszcze czołówce. Bo choć on sam już się nie liczy w walce o tytuł, to może sprawić, że ten sezon będzie jeszcze bardziej dramatyczny.
MPOWER, 01.09.2012 19:10[!]
Zastanawia mnie dlaczego Kimi bardzo dużo traci w I i III sektorze. Ma tam dopiero 13-ty czas....
A do tego jego prędkość maksymalna jest na 20-tej pozycji - o 10 km/h wolniej niż najlepszy Vettel.
Albo wszyscy odrobili straty albo coś Lotus poprzestawiał z ustawieniach - albo tak założyli albo sknocili.
W każdym razie, liczę na wygraną Raikkonnena ale przy takich osiagach będzie mu ciężko. Chyba, że przed wyścigiem mogą zmienić jakieś ustawienia, do których nie trzeba używać żadnych kluczy czy innych narzędzi....
Brakuje DDRS jak nic...

edit
Popatrzyłem na kwalifikacje po GP Węgier i tam też Kimi nie miał najlepszych czasów w sektorach - czasy blisko 10-stki i prędkość maksymalna też nie najwyższa a w wyścigu tempo miał zabójcze.
Może za wcześnie sieję panikę :)?
Aeromis, 01.09.2012 21:54[!]
@MPOWER
Bo miał więcej docisku dzięki czemu bardzo dużo zyskiwał w drugim (krętym) sektorze.
mapka
Podobnie miał Hamilton zresztą.
MPOWER, 02.09.2012 11:16[!]
@Aeromis
Dzięki za odpowiedź. O tym docisku to wiem ale czy jest sens na bardzo szybkim torze mieć dużą siłę docisku? Jak powiedział Paddy Lowe że mniejszy docisk, który miała czołówka (widać po ich bardzo dobrych wynikach w kwalifikacjach) może być gorszy dla degradacji opon niż większy docisk.
Wyścig pokaze kto poszedl w dobra strone.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca