|
|
|
|
|
|
Grand Prix of Europe 2012 | 24 czerwca |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:36,975 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2011 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:38,683 - Timo Glock (Toyota), 2009 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 193,983 km/h - Felipe Massa (Ferrari), 2008 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 18 | Pastor Maldonado | Williams FW34 | | 1:40,890 | - | - | 22 |
2. | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull RB8 | | 1:40,973 | 0,083 | 0,083 | 21 |
3. | 2 | Mark Webber | Red Bull RB8 | | 1:40,984 | 0,094 | 0,011 | 19 |
4. | 3 | Jenson Button | McLaren MP4-27 | | 1:40,994 | 0,104 | 0,010 | 19 |
5. | 5 | Fernando Alonso | Ferrari F2012 | | 1:41,065 | 0,175 | 0,071 | 26 |
6. | 11 | Paul di Resta | Force India VJM05 | | 1:41,105 | 0,215 | 0,040 | 15 |
7. | 7 | Michael Schumacher | Mercedes F1 W03 | | 1:41,117 | 0,227 | 0,012 | 22 |
8. | 4 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-27 | | 1:41,158 | 0,268 | 0,041 | 18 |
9. | 8 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W03 | | 1:41,182 | 0,292 | 0,024 | 21 |
10. | 9 | Kimi Raikkonen | Lotus E20 | | 1:41,620 | 0,730 | 0,438 | 22 |
11. | 10 | Romain Grosjean | Lotus E20 | | 1:41,784 | 0,894 | 0,164 | 15 |
12. | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber C31 | | 1:41,838 | 0,948 | 0,054 | 19 |
13. | 15 | Sergio Perez | Sauber C31 | | 1:41,861 | 0,971 | 0,023 | 16 |
14. | 6 | Felipe Massa | Ferrari F2012 | | 1:42,109 | 1,219 | 0,248 | 20 |
15. | 12 | Jules Bianchi | Force India VJM05 | | 1:42,175 | 1,285 | 0,066 | 21 |
16. | 19 | Valtteri Bottas | Williams FW34 | | 1:42,299 | 1,409 | 0,124 | 24 |
17. | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham CT01 | | 1:42,442 | 1,552 | 0,143 | 26 |
18. | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso STR7 | | 1:42,758 | 1,868 | 0,316 | 27 |
19. | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso STR7 | | 1:42,777 | 1,887 | 0,019 | 28 |
20. | 21 | Witalij Pietrow | Caterham CT01 | | 1:43,209 | 2,319 | 0,432 | 19 |
21. | 25 | Charles Pic | Marussia MR01 | | 1:44,173 | 3,283 | 0,964 | 19 |
22. | 22 | Pedro de la Rosa | HRT F112 | | 1:44,996 | 4,106 | 0,823 | 15 |
23. | 23 | Narain Karthikeyan | HRT F112 | | 1:45,120 | 4,230 | 0,124 | 23 |
24. | 24 | Timo Glock | Marussia MR01 | | 1:45,338 | 4,448 | 0,218 | 7 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:47,952 |
|
|
Walencja jak co roku przywitała F1 typowo letnią aurą. Zespoły również jak zwykle podeszły początkowo leniwie do swoich zadań i pierwsze czasy okrążenia wykręcili kierowcy Toro Rosso po 25 minutach od rozpoczęcia treningów. Wcześniej mogliśmy zobaczyć jedynie okrążenia instalacyjne każdego z kierowców. Do wyjazdów nie zachęcała również bardzo zabrudzona nawierzchnia w Walencji.
Kolejnym kierowcą, który zdecydował się ustanowić czas był Valtteri Bottas, który był jednym z dwóch kierowców testowych biorących udział w tej sesji. Drugim był Jules Bianchi w Force India, który zastąpił Nico Hulkenberga.
Na torze po 35 minutach od rozpoczęcia sesji zaczęła się akcja i kilku kierowców wyjechało, by kręcić kolejne kółka. Możliwości tej nie miał Mark Webber, którego zespół walczył z małym problemem z KERS, jak to określił Australijczyk. Za to zgodnie z przewidywaniami kierowcy Lotusa od razu weszli na szczyt tabeli i razem z Felipe Massą wymieniali się najszybszymi czasami. Warto dodać, że Ferrari przywiozło do Walencji kolejną poprawkę – zmodyfikowane przednie skrzydło.
Chwilę później na torze pojawił się Nico Rosberg i wykręcając czas 1:41,182 stał się o ponad pół sekundy szybszym kierowcą od kolejnego zawodnika. Wielu zawodników miało problemy z brudną nawierzchnią i nie raz ratowało się wyjazdem na pobocze, wśród nich był między innymi Karthikeyan i Button. Anglik narzekał również w połowie sesji na niedziałający KERS. 43 minuty przed zakończeniem treningu na drugie miejsce wskoczył Schumacher, kręcąc czas o 0,091s słabszy od swojego partnera.
40 minut przed flagą w szachownicę, Maldonado wskoczył na czoło tabeli z czasem 1:40,890. Przyczepność toru poprawiała się z minuty na minutę, co umożliwiło kolejnym kierowcom na poprawę swojego wyniku. Tymczasem Jenson Button mimo zapewnień, o pokonaniu swoich problemów, ponownie rozpoczął narzekania na ustawienia swojego bolidu, tym razem na blokowanie przednich opon. Jego partner w tym czasie wskoczył na trzecią pozycję, za Fernando Alonso. Hiszpan wykręcił czas 1:41,065, a Anglik 1:41,158.
Problemy z KERS u Webbera naprawiono na nieco ponad pół godziny przed zakończeniem sesji, a czasów w tym momencie nie ustanowili jeszcze Kobayashi i Glock. Obecny mistrz świata wskoczył w tym czasie na drugą pozycję z czasem o 0.105s gorszym od Maldonado. Tam samo jak w poprzednich wyścigach w tym sezonie, kierowcy nie skupiali się na dłuższych przejazdach, a jedynie na sprawdzaniu ustawień na kilku-okrążeniowych wyjazdach.
Czas Vettela o 0,011s poprawił Webber, ale mimo to Maldonado ciągle utrzymywał się na pierwszy miejscu. Na 20 minut przed końcem sesji każdy z zawodników miał na swoim koncie ustanowiony czas. Button na kolejnym wyjeździe najprawdopodobniej w dużej mierze poradził sobie ze swoimi problemami, gdyż z czasem 1:41,128 wskoczył na 7 lokatę i tracił do lidera 0,238s. Na kolejnych kółkach Anglik przyśpieszył i niemal wskoczył na pierwsze miejsce, jednak zablokowane oba przednie koła zrujnowały marzenia o dobrym czasie.
Jenson Button będzie miał co robić z inżynierami, ponieważ jego McLaren jest szybki, jednak problemy z blokowaniem kół nie opuszczały go ani przez moment. Na pocieszenie dla niego, nie tylko on miał takie problemy, gdyż wielu innych kierowców również dawało efektowne pokazy palonej gumy podczas hamowania. 6 minut przed końcem na drugie miejsce wskoczył Vettel z czasem 1:40,973, jednak w dalszym ciągu nikt nie był w stanie pobić Wenezuelczyka i ten stan utrzymał się do końca pierwszego treningu.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 32°C
Temperatura powietrza: 23°C
Prędkość wiatru: 4,3 m/s
Wilgotność powietrza: 68%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|