F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2013
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Korei Południowej
GP Japonii
GP Indii
GP Abu Zabi
GP Stanów Zjednoczonych
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2013
Klasyfikacje generalne 2013
Statystyki z sezonu 2013

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Albert Park.
Rolex Australian Grand Prix 201317 marca
Melbourne Grand Prix Circuit
Długość toru: 5,303 km
Liczba okrążeń: 58
Pełny dystans: 307,574 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:23,529 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2011
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:24,125 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
219,011 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Sesja treningowa 1  [  T-  |  T+  ]
P.NrKierowcaBolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1.1Sebastian VettelRed Bull RB91:27,211--16
2.4Felipe MassaFerrari F1381:27,2890,0780,07817
3.3Fernando AlonsoFerrari F1381:27,5470,3360,25816
4.10Lewis HamiltonMercedes F1 W041:27,5520,3410,00518
5.2Mark WebberRed Bull RB91:27,6680,4570,11618
6.7Kimi RaikkonenLotus E211:27,8770,6660,20917
7.9Nico RosbergMercedes F1 W041:28,0130,8020,13617
8.15Adrian SutilForce India VJM061:28,4261,2150,41319
9.5Jenson ButtonMcLaren MP4-281:28,4401,2290,01419
10.8Romain GrosjeanLotus E211:28,5201,3090,08015
11.6Sergio PerezMcLaren MP4-281:28,5971,3860,07719
12.11Nico HulkenbergSauber C321:28,7861,5750,18919
13.14Paul di RestaForce India VJM061:28,9101,6990,12418
14.16Pastor MaldonadoWilliams FW351:29,4432,2320,53320
15.17Valtteri BottasWilliams FW351:29,9282,7170,48519
16.12Esteban GutierrezSauber C321:30,2032,9920,27517
17.18Jean-Eric VergneToro Rosso STR81:30,7293,5180,52617
18.19Daniel RicciardoToro Rosso STR81:30,9693,7580,24019
19.22Jules BianchiMarussia MR021:31,2634,0520,29424
20.23Max ChiltonMarussia MR021:32,1764,9650,91323
21.20Charles PicCaterham CT031:32,2745,0630,09821
22.21Giedo van der GardeCaterham CT031:32,3885,1770,11418
107% najlepszego czasu: 1:33,316

Sebastian Vettel odnotował najlepszy czas okrążenia w pierwszej sesji treningowej przed inaugurującym sezon 2013 Grand Prix Australii, wyprzedzając dwójkę zawodników Ferrari: Felipe Massę i Fernando Alonso.

Jako pierwszy na torze pojawił się Daniel Ricciardo, pociągający za sobą na okrążenie instalacyjne resztę kierowców. Czasu nie marnował jednak Williams, który już na samym początku nałożył na tylne partie bolidu Fina farbę badającą przepływ powietrza.

Zgodnie z zapowiedzią, stajnia z Grove badała korzyści płynące z dwóch alternatywnych pakietów aerodynamicznych, zbierając dane, pozwalające na podjęcie decyzji dotyczącej stosowania jednego z nich przez dalszą część wyścigowego weekendu.

Podstawowe i szybko rzucające się zmiany, jakie wypatrzył reporter telewizji Sky, Ted Kravitz to w przypadku Mercedesa poprawki lotki tylnego skrzydła. Red Bull przywiózł do Australii delikatnie zmieniony profil wydechu. McLaren jeździł po torze z drobnymi zmianami w obszarze dyfuzora i podłogi samochodu, natomiast Ferrari porównywało w bolidach Alonso i Massy dwie różne pokrywy silnika. Sprzyjającym czynnikiem była pogoda. Temperatura powietrza oscylująca w okolicach dwudziestu stopni Celsjusza oraz minimalne zachmurzenie stanowiły dla inżynierów niemałe błogosławieństwo.

Jak zwykle na ulicznych torach, bardzo długo musieliśmy czekać na pierwsze pomiarowe okrążenia. Kierowcy z czołówki wyraźnie zwlekali z przejechaniem szybszego kółka, czekając na to, aż ci ze słabszych stajni nałożą na niego trochę gumy poprawiającej przyczepność – doskonałym przykładem był Fernando Alonso, który na kółko instalacyjne wyjechał dopiero dwadzieścia minut po rozpoczęciu treningu. Pierwszy czas pojawił się na około pięćdziesiąt minut przed końcem sesji. Należał do Ricciardo i oscylował w granicach 1:35 sek. Wkrótce w tabeli dołączyli do niego Vergne (1:36 sek) oraz Bianchi (1:34 sek). Poziom pracy na torze zaczął nabierać rumieńców.

Po kilku minutach rezultaty spadły do poziomu 1:30 sek, a ze swych garażów zaczęli wyjeżdżać kolejni kierowcy. Dość niemrawo swe pierwsze kilometry pokonywali nowi kierowcy Caterhama. Pic odnotował 1:43 sek, a van der Garde tylko 1:46. Francuz szybko zszedł jednak na 1:33,317, wskakując w klasyfikacji przed Chiltona. Gwoli przypomnienia, od tego sezonu kierowcy nie mają już pełnej dowolności w stosowaniu DRS i mogą używać go wyłącznie wyznaczonych ku temu strefach. Te z kolei nie zmieniły się od ubiegłego roku i wciąż biegną po prostej startowej i pomiędzy zakrętami 2/3.

Swój wielki moment zaliczył Gutierrez, który o mały włos nie stracił na dobre kontroli nad samochodem wyjeżdżając zbyt szeroko poza tor w szybkim, prawym zakręcie numer pięć. Skończyło się jednak wyłącznie na strachu i wyrwaniu kilku kępków trawy. Na pół godziny przed wywieszeniem flagi w szachownicę, na torze zaczęło pojawiać się więcej kierowców ze ścisłej czołówki. Uzyskanie dobrego czasu stanowiło momentami trudne zadanie z powodu dużego ruchu i wkradających się błędów.

Dokładnie trzydzieści minut przed końcem sesji na pierwsze miejsce wskoczył Fernando Alonso (1:29,547 sek), pobijając rezultat ustanowiony wcześniej przez Kimiego Raikkonena. Dosłownie kilka sekund później na trzecie miejsce awansował Massa. Nieco w tyle pozostawali kierowcy McLarena. Button piastował ósme, a Perez jedenaste miejsce. Trudno jednak było tu mówić o jakiejkolwiek atmosferze nerwowości, szczególnie iż niewiele lepszymi czasami mogli pochwalić się zawodnicy Red Bulla, mający za sobą bardzo udany etap zimowych przygotowań.

Standardowo w pierwszym treningu nikt nie zdecydował się na wyjazd na supermiękkiej mieszance. Królowała oznaczona białym kolorem pośrednia, dająca stabilniejsze czasy przy jednoczesnej mniejszej degradacji. Na piętnaście minut przed końcem sesji na czele znajdował się Vettel z czasem 1:27,211 sek, co oznaczało, iż pobito czas, jaki rok temu w pierwszym treningu na Albert Park odnotował Jenson Button. Należy wziąć jednak sporą poprawkę na fakt, że warunki panujące w ten piątek w Melbourne są nieporównywalnie lepsze, a nawierzchnia toru nie nosił żadnych znamion opadów. Za Niemcem trzymali się Alonso i Massa, a dalej Hamilton oraz Webber. Optymizmem napawała forma Sutila, który zajmował ósme miejsce ze stratą ośmiu dziesiętnych sekundy do lidera.

Ciężką chwilę przeszedł Massa, który powtórzył schemat mało bezpiecznego wyjazdu Gutierreza, wpadając na trawę także w kolejnym zakręcie. Przed wirażem numer siedem szybko pojawiły się flagi mówiące o śliskiej nawierzchni, jednak inżynier Raikkonena szybko poinformował go, że chodzi o zalegający na torze żwir, a nie olej. Im bliżej do końca, tym kierowcy bardziej walczyli z tyłem swych samochodów, co sygnalizowało wyraźnie pogarszającą się przyczepność. Prawdopodobnie mieszanka tych dwóch czynników doprowadziła do niegroźnego wypadnięcia z toru di Resty w zakręcie nr 5.

Czołówka tabeli uległa jedynie kosmetycznym zmianom. Na czele znajdował się Vettel z czasem 1:27,211, dalej z minimalną stratą Massa oraz Alonso. Czwarty Hamilton tracił do kierowcy Red Bulla około trzech dziesiętnych sekundy, nieco mniej niż piąty Webber wyprzedzający Raikkonena. Drugi piątkowy trening rozpocznie się o godzinie 6:30 czasu polskiego. Zapraszamy do śledzenia dalszych losów inaugurującego sezon weekendu w Melbourne z Wyprzedź Mnie!


  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Kamikadze2000, 15.03.2013 22:49[!]
@TheStig - a co powiesz na drugi trening?? ;)
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca