F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2013
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Korei Południowej
GP Japonii
GP Indii
GP Abu Zabi
GP Stanów Zjednoczonych
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2013
Klasyfikacje generalne 2013
Statystyki z sezonu 2013

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Marina Bay.
SingTel Singapore Grand Prix 201322 wrze?nia
Marina Bay Street Circuit
Długość toru: 5,065 km
Liczba okrążeń: 61
Pełny dystans: 308,828 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
-
Najszybsze okrążenie wyścigu:
-
Największa średnia prędkość wyścigu:
-
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Sebastian Vettel znów okazał się bezkonkurencyjny i wygrał Grand Prix Singapuru na torze Marina Bay. Podium uzupełnili Fernando Alonso i Kimi Raikkonen.

Nocny wyścig dostarczył nam sporo emocji przed samochód bezpieczeństwa w połowie dystansu, który bardzo zróżnicował taktykę i skłonił słabsze ekipy do ryzyka. Nie zabrakło emocji, wyprzedzania, a nawet pojawił się ogień i rzadki widok dwóch zawodników w jednym bolidzie.

Zacięta walka na starcie

Nico Rosberg idealnie trafił w start i wszedł w pierwszy zakręt jako lider, jednak zbyt szeroka linia jazdy pozwoliła Vettelowi powrócić na prowadznie. Genialnie ruszył Alonso, który zyskał aż 4 pozycje jeszcze na prostej i przesunął się na trzecie miejsce.

Szczęśliwy na pewno nie był Grosjean, który stracił pozycję także na rzecz Webbera, a także Ricciardo, gdyż spadł poza pierwszą dziesiątkę. Na drugim okrążeniu Hamilton musiał oddać Massie szóste miejsce, gdyż wyprzedził go poza torem. Na kolejnych kółkach Vettel narzucił bardzo mocne tempo i błyskawicznie oddalał się od rywali. Mimo aktywacji DRS zawodnicy w czołówce nie byli skorzy do ataku i tylko Raikkonen odrabiał straty z czasówki wyprzedzając di Restę oraz Gutierrea.

Zmianę opon rozpoczął Raikkonen, który meldował się w boksach już na 11 okrążeniu, gdyż utnknął za Perezem. Na kolejnych pięćiu kółkach u swoich mechaników zjawiła się cała czołówka. Lotus zdecydował się na nietypową strategię i założył do swoich bolidów miękkie opony. Grosjean stracił jednak sporo dystansu do Webbera, jedna Mercedes już dobrze wykorzystał pit stop i Hamilton znalazł się przed Felipe Massą. Alonso po kiepskim pit stopie wyjechałza di Restą. Szkot zjechał dopiero na 21 okrążeniu, więc przez 6 okrążen wstrzymywał Hiszpana. Vettel zmieniał opony na osiemnastym okrążeniu i bez problemów wrócił na prowadzeniu.

W międzyczasie Maldonado, Hulkenberg i Perez dość ostro starli się w walce o 12 miejsce. Kierowca Williamsa na następnym kółku zmienił opon, a Niemiec musiał oddać pozycję kierowcy McLarena, gdyż w trakcie obrony wyjechał poza tor.

Neutralizacja ustawia wyścig

Punktem zwrotnym wyścigu była kraksa Daniela Ricciardo na 25 okrążeniu, co spowodowało wyjazd samochodu bezpieczeństwa. Podczas neutralizacji boksy odwiedzali wszyscy poza Red Bullami, Mercedesem oraz di Restą. Co ustawiło taktykę na pozostałą połowę wyścigu i mocno zamieszało stawką. Tuż przed restartem na 30 okrążeniu prowadził Vettel, przed Rosbergiem, Webberem, Hamiltone, Alonso, Grosjeanem, di Resta, Massą, Buttonem i Raikkonenem.

Podczas wznowienia nic się nie zmieniło, a na kolejnych okrążeniach było dość spokojnie i tylko Gutierrez stracił pozycję, gdy wyjechał na poboczne ostatniego zakrętu. . Z walką jednak pożegnał się Grosjean, który z powodu problemów z chłodzeniem silnika najpierw zjechał na bardzo długi pit stop, a później się wycofał. Druga kolejna pit stopów zaczęła się od Jeana-Erica Vergne na 40 okrążeniu. Kółko później zjeżdżał Webber, a na kolejnych czterech Rosberg, di Resta z Massą, Hamilton oraz Vettel.

Niemiec bez problemów wrócił na prowadzeniu, jednak jego zespołowy partner znalazł się przed Mercedesami. Na tym etapie stało się jasne, że nikt inny nie zamierza już zmieniać opon i Alonso, Raikkonen, McLareny oraz Saubery będą ryzykować z przejazdem połowy wyścigu na jednych oponach. Gutierrez musiał ulec Webberowi i Mercedesom już na 49 kółku, a na kolejnym także Massie i di Reście. Dla Szkoda nie miało to jednak znaczenia, gdyż sześć okrążeń później popełnił błąd w siódmym zakręcie i po kontakcie z barierą wycofał się z wyścigu.

Hulkenberg bronił się dłużej i uległ Webberowi dopiero podczas 54 rundy wokół Marina Bay. Prawie w tym samym momencie Kimi Raikkonen w końcu znalazł sposób na Jensona Buttona wskakując na podium. Sauber przegrał z Mercedesami kółko później i spadł na dziewiąte miejsce. McLareny dzielnie próbowały się bronić, jednak one także nie dały rady i na dwa okrążenia przed końcem poradził sobie z nimi nawet Felipe Massa.

W samej końcówce dramat przeżył Mark Webber – powrócił problemy ze skrzynią biegów z Monzy i Australijczyk musiał bardzo zwolnić. Przed Mercedesami jeszcze próbował się bronić, jednak 60 okrążenie przejechał z czasem powyżej dwóch minut, a ostatecznie nie dokończył, gdyż musiał zatrzymać swój płonący bolid na poboczu. Warto dodać, że kierowcę Red Bulla do alei serwisowej podrzucił Fernando Alonso, czym zrewanżował mu się za przejażdżkę z GP Niemiec 2011.

Vettel dojechał do mety całkowicie nie zagrożony – ponad pół minuty przed Alonso. Trzeci Raikkonen na pewno z ulgą przyjął informacje o awarii Webbera, a Mercedesy były zbyt daleko, aby zaatakować i musiały zadowolić się czwartym i piątym miejscem. Szósty był Massa przed Buttonem, Perezem i Hulkenbergiem, który ostatecznie utrzymał punktowane miejsce. Dziesiątkę uzupełnił Sutil.

Grand Prix Singapuru okazało się nad spodziewanie interesujące. Wyjazd samochodu bezpieczeństwa w idealnym momencie mocno zamieszał taktykami i dało nam sporo dramaturgii na ostatnich metrach wyścigu. Czy w Korei za dwa tygodnie będzie podobnie? Tego oczywiście dowiecie się czytając Wyprzedź Mnie!


Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 29°C
Temperatura powietrza: 29°C
Prędkość wiatru: 1,8 m/s
Wilgotność powietrza: 66%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
mbwrobel, 22.09.2013 16:47[!]
Najładniejszy manewr wyścigu - wyprzedanie Jensona przez Kimiego. Chcę takich manewrów więcej!
Il Capitano, 22.09.2013 16:59[!]
mbwrobel - dla mnie był to jak dotychczas manewr sezonu, obaj to mistrzowie świata, walka była o pozycje na podium, obaj jechali na tak samo zuzytych oponach, porównywalne samochody i do tego to było wyprzedzanie po zewnętrznej, coś pieknego
botorf1, 22.09.2013 17:15[!]
@mbwrobel
@Il Capitano
No manewr całkiem, całkiem, ale dla mnie chyba lepsze było wyprzedzenie Gutierreza przez Sutila na Spa, wtedy gdy Sutil "pogroził" jeszcze Estebanowi, a manewr roku,... cóż będzie w czym wybierać :D
Sinirlan, 22.09.2013 17:55[!]
Cóż, gratulacje dla Adriana Newey'a, kolejny udany wyścig :)
MildSeven, 22.09.2013 18:52[!]
@Sinirlan


yyyyy, nie znam kierowcy -_-
Kamikadze2000, 22.09.2013 19:07[!]
@MildSeven - frustraci tak mają -_-
MildSeven, 22.09.2013 19:10[!]


Juz wiem chodzilo mu pewnie o Zutila bo dzis w Polsacie Andrzej czesto mowil o jakims adrianie
Sinirlan, 22.09.2013 19:12[!]
@MildSeven, Andrian Newey - twórca cudeńka zwanego RB9 którym się rozbijają Vettel i Webber. Może i frustracja mnie łapie bo kolejny raz Mark ma "pecha" a paluszek bezproblemowy wyścig, wróc, bezproblemową ucieczkę.
MildSeven, 22.09.2013 19:16[!]
Mam pomysł. Skladamy sie wszyscy fani f1 po ok 200zł. Kupimy sobie zespoł redbulla i wywalily vettela na zbity pysk z zespolu i odsprzedamy redbulla i odzyskamy kase i wtedy marek nie zakonczy kariery
Sinirlan, 22.09.2013 19:21[!]
Hmm, ja bym przekazał tą kase dajmy na to Lotusowi czy Force India żeby wykupili Neweya od RedBulla :]
Kamikadze2000, 22.09.2013 19:58[!]
@Sinirlan - jednostka nic sama nie zrobi. RBR ma obecnie najlepiej zorganizowany pion techniczny. Newey to przede wszystkim człowiek, który odpowiada za główny projekt i wdraża pomysły. Są jednak ludzie od tego, aby wykonywali jego polecenia jak najlepiej i robili wszystko tak, jak on sobie tego życzy. McLaren chyba tego nie potrafił. Zapomniałeś chyba, że Adrian Newey był w McLarenie i co?? Wygrał z nim tylko jeden sezon. Jak widzisz więc sam Newey to nie wszystko, jeżeli zespół nie funkcjonuje, jak należy. I chwała RBR za to, że podporządkowali Brytyjczykowi zespół. Bo to był główny klucz ich sukcesu, a nie samo posiadanie projektanta. Wierz mi, że nawet po odejściu Adriana ten zespół sobie poradzi.
kumien, 23.09.2013 10:01[!]
@Kamikadze2000 Pamietaj, ze w czasach Neweya w Mclarenie silniki Merca eksplodowaly niczym banki mydlane. Czasy, gdy w qualu bylo tylko jedno okrazenie i esklozje u Kimiegi, start z konca stawki i meta na pozycji 2 lub 3. Bolid sam w sobie byl bardzo dobry, ale reszta juz nie :/
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca