F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2013
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Korei Południowej
GP Japonii
GP Indii
GP Abu Zabi
GP Stanów Zjednoczonych
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2013
Klasyfikacje generalne 2013
Statystyki z sezonu 2013

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Suzuka.
Japanese Grand Prix 201313 pa?dziernika
Suzuka Circuit
Długość toru: 5,807 km
Liczba okrążeń: 53
Pełny dystans: 307,471 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:28,954 - Q2, Michael Schumacher (Ferrari), 2006
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:31,540 - Kimi Raikkonen (McLaren), 2005
Największa średnia prędkość wyścigu:
219,983 km/h - Fernando Alonso (Renault), 2006
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Sebastian Vettel wygrał Grand Prix Japonii, choć tym razem triumf przyszedł mu znacznie trudniej niż w poprzednich wyścigach. Podium uzupełnili Mark Webber i Romain Grosjean.

Suzuka nie była zbyt łaskawa dla kierowców i jeśli ktoś chciał wyprzedzać, to musiał się naprawdę napracować. Vettel początkowo jechał trzeci, jednak idealna taktyka pozwoliła mu sięgnąć po zwycięstwo.

Zamieszanie w pierwszym zakręcie

Gwiazdą ruszenia z miejsca był Grosjean, który jeszcze na prostej zrównał się z Vettelem i bez problemów wszedł w pierwszy zakręt jako lider. Przed Niemcem miał znaleźć się także Hamilton, jednak doszło pomiędzy nimi do kontaktu i w Mercedesie nie wytrzymało prawe tylne koło. Świetnie ruszył także Gutierrez, który przedarł się z czternastej na dziewiątą pozycję.

Od samego początku mieliśmy także żółtą flagę, gdyż wyścig skończył się w pierwszym zakręcie dla Bianchiego i van der Garde. Później akcja ustała i choć Webber próbował naciskać na Grosjeana, to jednak nie udało mu się wystarczająco zbliżyć. Tylko Kimi Raikkonen zyskał pozycje, kiedy wyprzedził Buttona w walce o 10 miejsce. Pierwsze pit stopy zaczęły się na dziewiątym okrążeniu, kiedy po opony zjechali Sutil, Bottas i właśnie Button.

Na 11 kółku u swoich mechaników meldował się Hulkenberg, na dwunastym Massa, Webber i Raikkonen, a na kolejnych Grosjean, Rosberg i Perez, później Alonso i na piętnastym Vettel. Czołowa trójka się nie zmieniła, czwarty był Ricciardo, który jeszcze nie zmieniał opon, przed Rosbergiem. Sporo jednak namieszał Hulkenberg, który wyprzedził oba bolidy Ferrari i w tym momencie był szósty. Dziesiątkę uzupełniali Gutierrez i Raikkonen.

Różne taktyki w Red Bullu

W środkowym przejeździe trochę więcej się działo – Perez tuż po wyjeździe wyprzedził Buttona. Na siedemnastym okrążeniu z walki o czołowe pozycje wypadł Rosberg po karze przejazdu przez aleje serwisową, za niebezpieczny wyjazd ze stanowiska serwisowego. Na dwudziestym Alonso wyprzedził Masse i wskoczył na szóstą pozycję, a Hulkenberg na czwartą po uporaniu się z Ricciardo w zakręcie 130R. Kierowca Toro Rosso musiał uznać także wyższość Alonso, a Massa w nawrocie miał tuż obok siebie Gutierreza, choć udało mu się obronić. Sam Meksykanin zapomniał jednak zaglądać w lusterka, gdyż w 130R znalazł się przed nim Raikkonen.

Ricciardo swój pierwszy pit stop zaliczył na 22 okrążeniu, a zaledwie dwa kółka później Button zameldował się na drugi. Gdy Webber zjechał na dwudziestym szóstym było już wiadomo, że jedzie na trzy postoje. Grosjean poczekał na swój kolejne cztery okrążenia, a zjazdy zamknął na 32 kółku Raikkonen. Red Bull zdecydował się jednak jeszcze dłużej przytrzymać Vettela i mistrz świata kolejny komplet twardych opon ubrał dopiero na 38 okrążeniu.

Same zjazdy niewiele zmieniły i Hulkenberg dalej był przed Ferrari, jednak Ricciardo i Massa musieli zapomnieć o walce po karach przejazdu przez boksy – pierwszy za szeroki wyjazd w 130R i zyskanie dystansu nad kierowcą Force India, a drugi za przekroczenie prędkości w boksach.

Walka rozstrzyga pozycje

Vettel po swoim pit stopie narzucił zabójcze tempo, przez co udało mu się dogonić i wyprzedzić Grosjeana w zaledwie trzy okrążenia. Na 43 okrążeniu Webber zaliczył swój trzeci pit stop i od razu rzucił się w pogoń za Francuzem, jednak mimo pośrednich opon nie było mu łatwo. Australijczyk zaatakował raz, nieudanie, a później był po prostu za daleko i kierowca Lotusa nawet nie musiał się blokować. Dopiero dublowanie pięciu kierowców podrząd pozwoliło Red Bullowi zbliżyć się do Lotusa i przeskoczyć na drugie miejsce na przedostatnim okrążeniu.

W międzyczasie Alonso pokonał Hulkenberga w walce o czwarte miejsce. Podobna sztuka udała się także Raikkonenowi, który zakończył wyścig na Suzuce jako piąty. Siódmy był Gutierrez, który do samego końca musiał bronić się przed szaleńczymi atakami Nico Rosberga. Dziewiąty był Button, a ostatni punkt przypadł Felipe Massie.

Podczas GP Japonii Vettel nie dominował tak jak wcześniej, jednak jego czwarta z rzędu koronacja w Indiach wydaje się wręcz nieunikniona – jeśli Alonso będzie niżej niż drugi, to tytuł wpada w ręce Niemca niezależnie od jego pozycji. Czy na torze Budhh zobaczymy to co nieuniknione czy może Formuła 1 zgotuje nam jakąś niespodziankę i odroczy tytuł Vettela? Tego oczywiście dowiecie się czytając Wyprzedź Mnie!


Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 30°C
Temperatura powietrza: 23°C
Prędkość wiatru: 6,6 m/s
Wilgotność powietrza: 40%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
francorchamps, 13.10.2013 10:17[!]
rBR upokorzył dzisiaj Marka.
Jak vettel wyprzedził dzisiaj Romana wskakując na P2 i usłyszał przez radio żeby oszczędzał opony,
Borowczyk powiedział:
- "No chyba rbr da wygrać Markowi pod koniec kariery"
A ja w duchu mówie do siebie: "hahaha taki FUJ"
I co, za kilka kółek Mark poproszony do Boxu.. żenada!

W związku z powyższym życze im z całego serca, aby w przyszłym sezonie Ferrari, Mercedes albo McLaren gnoił ich równo z asfaltem!
Aeromis, 13.10.2013 10:38[!]
@francorchamps
Mark nie wykorzystał tego co miał Faktem jest że na 11 okrążeniu tradycyjnie został ściągnięty pod taktykę Vettela (żeby GRO go pokrył). Ale tempo Webbera było zależne od niego samego. Na 43 okrążeniu Mark był trzeci i tracił do VET 7,8 sek i był w stanie doganiać go po 1 sek/okrążenia. na 45 okrążeniu było już zaledwie 5,9 sek straty do VET. Później Webber utknął za GRO na własne życzenie. Zadecydował brak umiejętności Webbera, a nie taktyka. W tym sezonie Mark ani razu nie wygrał z Sebą (nie licząc jednego GP którego VET nie ukończył), Vettel wygrywa 14:1. Żeby WEB wygrał z VET ten drugi musiałby jeździć w Ferrari...
Player1, 13.10.2013 10:45[!]
Jeśli LOTUS utrzyma passe to ma szanse na wice- w konstruktorach, tego im życzę, jako zespołowi stawiającemu na innowacje nie na (mega) budżet.
IceMan11, 13.10.2013 10:54[!]
@Player1
A jakież to innowacje wprowadzili.
Wedrowiec, 13.10.2013 10:57[!]
Fakt jest taki, że F1 zmienia przepisy i traci atrakcyjność, kiedyś była walka, deszcz nie deszcz, wyścigi kończyło nieraz kilku kierowców i nikt nie jęczał. Schumi walczył o zwycięstwa wypychając rywali z toru -Villeneuve, wyprzedzanie to była walka, a nie objeżdżanie rywali na DRS. Dzisiaj cukierkowi mistrzowie płaczą, żeby im zabrać samochód jadący przed nimi, możliwości zmian w bolidach obcięte do granic absurdu, w porównaniu z walką chociażby Schumiego z Hakkinenem obecne wyścigi=poza nielicznymi wyjątkami-są nudne i bezbarwne.
IceMan11, 13.10.2013 10:59[!]
@Wedrowiec
Z kiędy ty przywędrował Wędrowcze? Bo chrzanisz farmazony.
Aeromis, 13.10.2013 11:00[!]
@Player1
Z punktu widzenia sportowego na zdrowie by to wyszło bo Ferrari i Mercedes mają kasę. Przed tym wyścigiem spodziewałem się że prędzej dorwą Ferrari, które zdecydowanie sobie odpuściło ten nieudany sezon, zobaczymy.
Wedrowiec, 13.10.2013 11:02[!]
IceMan z krainy lodu.
TommyYse, 13.10.2013 11:10[!]
Ludzie jadą po Red Bullu, a oni podjęli najwłaściwszą dla siebie decyzję. Nie dopuścili do bezpośredniej walki swoich kierowców, zmusili jedynego kierowcę walczącego z nimi do pokrycia pitów i mają dublet!
Player1, 13.10.2013 11:13[!]
Cytat IceMan11 :
A jakież to innowacje wprowadzili.

Skrót myślowy; innowacje=pomysłowość inżynierów. Za połowę budżetu zrobili bolid, którym można się ścigać z RBR. Może nie mają rozwiązań na miarę DD, ale mają "kompletny" bolid. Nie sztuka "kupić" najelpszych inżynierów i dać im miliony na rozwój, sztuką jest pomimo braku środków finansowych złożyć coś sensownego, czym można się ścigać. Budżet przy takich wynikach prędzej czy później się pojawi.
Kamikadze2000, 13.10.2013 11:28[!]
Koniec końców strategia RBR to absolutny majstersztyk. :))
sstass, 13.10.2013 16:00[!]
@francorchamps
Wiedzialem ze znajda sie tacy ludzie jak Ty. Oglądasz wyscig w wogole go nie rozumiesz. Red Bulowi chodzilo przede wszystkim o to zeby objechac groszka. Dlatego szybszy zjazd na 2 pit stop Webera. Tak glupio gadasz a to była jedyna szansa dla Marka taka taktyka. Wyobraz sobie ze Weber zjezdza na tym samym kółku co groszek i dupa blada by wyszla nie sadzisz. A to że Seb pojechał taka taktyka to było mistrzostwo i podejrzewam ze objechał by Marka tak jak Groszka. Powiedz jak to jest mozliwe ze Vettel bez klopotu ogrywa Groszka, a Mark na nowej szybszej mieszance ma klopot?? To nie jest roznica klasy tylko przynajmniej 2 i wez sobie to do serca. Pozdro
seba97, 13.10.2013 16:18[!]
Cytat sstass :
Oglądasz wyscig w wogole go nie rozumiesz. Red Bulowi chodzilo przede wszystkim o to zeby objechac groszka

Ale Mark jechał na pierwszym miejscu na jakieś 20 kółek do końca na nowych oponach twardych (Ricciardo na początku pokazał że można tyle na nich przejechać), już wiele razy pokazywał że umie sie bronić, także myśle że obronił by sie przed Romanem. To jest raz. A dwa, że to i tak była tylko kwestia czasu kiedy Vettel wyprzedzi Groszka.
I w pełni zgadzam sie z @Wedrowiec . Choć może te konkretne przypadki znam tylko z filmów, to i tak wg mnie taka Formuła jaką pamiętam do 2007 roku, była o wiele lepsza
sstass, 13.10.2013 18:01[!]
@seba97
kolego niestety ale przedostatnia zmiana opon Webera odbyla sie 27 kolek do konca wyscigu. A watpie zeby tyle kolek dał rade przejechac na jednym komplecie. A nawet jakby dojechał to napewno nie przed Vettelem. A Red Bul dobrze zrobił bo z Markiem to nigdy nic nie wiadomo. Czasem mam wrazenie ze on jezdzi pod Alonso, to jak taki zawodnik moze byc liderem. On szybciej by mial kolizje z Sebem niz z Alonso to jest jakies chore. Jak Fernando jedzie to tak jakby mu z drogi zjezdzal nic nie potrafi przyblokowac.
Challenger, 13.10.2013 20:30[!]
A tam, może rzeczywiście Webber dał ciała z Groszkiem. Ale ściaganie go było błedem - specjalnym działaniem. Dopóki paluch nie zdobędzie majstra dopoty Webber nie będzie wpuszczony pzred palucha.
Przestańcie już bronić Vettela, nie jest najlepszym kierowcą - widać to dokładnie jak tylko coś pójdzie po nie jego myśli, od razu popełnia szkolne błedy. I jeszcze ten płącz żeby zdjąć mu z drogi Pereza - żałosne. Neway skonstruował cudowną maszynkę i każdy o tym wie. Podejrzewam że nawet Gutierez natrzaskał by punktów jak szalony. Webber miał szanse dojechać na tym koplecie do mety. Możliwe że nie przed Vettelem ale należało dać mu tę szansę. A tak RBR pokazuje dokładnie jak bardzo mają go w dupie.

Kolego sstass nie czarujcie ze nie miał szans na dojechanie do mety na tym koplecie. Miał, a przewaga nad Gorszkiem i Vettelem w postaci kilkunastu sekund na 10 okrązen przed metą (wtedy zaliczył ostatni postój) dawała mu na to szanse. Ściągnięcie go było zgodne ze zdaniem "Mark, chcemy żeby wygrał Seba) Przejechanie 27 kółek na twardej mieszance pustym prawie bolidem było możliwe i to z dobrym rezultatem. Nawet jakby tracił sekundę na okrązeniu a tak nie było dałby radę przyjechać przed Groszkiem.

seba97 - tak było, IMHO najlepsza epoka to ta z tankowaniami i niejednym producentem opon i bez ograniczen w rozwoju bolidów. Dzisiaj do tego włąsnie bym wrócił pozwolił na wszytko pod warunkiem że jest bezpieczne ale ustalił budżet na poziomie 80-100mln. Tylko tego trzeba potem pilnować a nie wywalać miliardy na regulaminy i testy elastyczności itp. Potem co najwyżej można zabronić rzeczy które psuja rywalizacje. I niech się ścigają.
Sgt Pepper, 13.10.2013 22:07[!]
Pisałem już dawno temu- raz zespól dopuścił że Webber miał szanse na majstra i jak przewidziałem/przepowiadałem- wiecej się to nie zdarzyło. Webber wtedy trochę sie podpalił, zrobiła się atmosfera rywalizacji, bo chyba naiwny rzeczywiście pomyślał ze mu pozwolą...RBR szybko go zgasił, pokazał który ma numer, a w następnym roku i kolejnych nie dopuścił już do zbliżenia sie w punktach do Vettela. Taka prawda.
seba97, 13.10.2013 22:11[!]
A tak w ogóle...........Borówa gadał dzisiaj na wizji o tym, że nowe silniki podobno zuzywają bardzo dużo paliwa i "zespoły będą musiały coś wymyślić aby sie z tym uporać". Nie łatwiej byłoby przywrócić tankowanie?
Kamikadze2000, 13.10.2013 22:23[!]
Webber dzwonem w Korei przesrał swoją szansę... więc skończmy już z mitem o "tłamszeniu" Webbera przez zespół. Tak na prawdę nigdy nie był wyzwaniem dla Vettela. ;)
adept, 13.10.2013 22:35[!]
@seba97 Też to słyszałem, ale wydaje mi się, że gadał głupoty. Takie są przepisy:
"5.1.4 Fuel mass flow must not exceed 100kg/h.
5.1.5 Below 10500rpm the fuel mass flow must not exceed Q (kg/h) = 0.009 N(rpm)+ 5."
Czyli będzie elektroniczna 'zwężka', a nie jakiś limit masy paliwa na wyścig. Wyzwaniem będzie przede wszystkim wyciągnięcie z dostępnego paliwa jak największej mocy.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca