F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2013
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Korei Południowej
GP Japonii
GP Indii
GP Abu Zabi
GP Stanów Zjednoczonych
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2013
Klasyfikacje generalne 2013
Statystyki z sezonu 2013

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Buddh.
Airtel Grand Prix of India 201327 pa?dziernika
Buddh International Circuit
Długość toru: 5,141 km
Liczba okrążeń: 60
Pełny dystans: 308,460 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:24,178 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2011
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:27,249 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2011
Największa średnia prędkość wyścigu:
204,316 km/h - Sebastian Vettel (Red Bull), 2011
<< pop. GP na tym torze<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Sebastian Vettel przypieczętował czwarty tytuł Mistrza Świata zwycięstwem podczas Grand Prix Indii. Również jego ekipa zapewniła sobie tytuł na trzy wyścigi przed końcem.

Choć ponownie na najwyższym stopniu podium zobaczyliśmy Niemca, to jednak przewidywania dotyczące taktyki okazały się słuszne i na pozostałych pozycjach sporo się działo do samego końca. Podium uzupełnili Nico Robserg oraz startujący z siedemnastego pola Romain Grosjean.

Szybki pit stop

Start był dość spokojny, choć w trzech pierwszym zakrętach i na najdłuższej prostej Massa znalazł idealną linię przejazdu i przedarł się aż na drugie miejsce. Tuż po ruszeniu z miejsca Hamilton próbował dobierać się do Vettela, jednak został przyblokowany. Na tym etapie z punktami pożegnał się Alonso, który uszkodził swoje przednie skrzydło o bolid Marka Webbera. Po pierwszym okrążeniu na czele mieliśmy Vettela, przez Massą, Rosbergie, Hamiltonem, Hulkenbergiem, Raikkonenem, Webberem, Ricciardo i właśnie Alonso.

Zgodnie z przewidywaniami pierwsze pit stopy zaczęły się bardzo szybko. Na drugim okrążeniu mechaników odwiedzili Di Resta i Vergne, a Sebastian Vettel pozbył się miękkich opon już na trzecim okrążeniu – wtedy też skrzydło wymienił Alonso. Później na szóstym kółku zjeżdżał Hulkenberg, a Webber wyprzedził Kimiego Raikkonena. Button zjechał okrążenie później po miękkie opony – być może uszkodził pośrednie w incydencie z Alonso – a Kimi stracił kolejną pozycję na rzecz Peraza.

Kolejne dwa kółka to pit stopy Rosberga, Raikkonena, Massy i Hamiltona. W tym momencie liderował Webber, który startował na pośredniej gumie. Vettel po swoim pit stopie wylądował na siedemnastym miejscu i zabrał się za odrabianie strat wyprzedzając kierowców z tyłu stawki. Na trzynastym kółku Button pozbył się miękkiej mieszanki i miał już na koncie dwa pit stopy, okrążenie później na podobny ruch zdecydował się Grosjean, jednak dla niego była to pierwsza zmianach.

Później stawka mocno się uspokoiła i kierowcy mieli wyraźne problemy z wyprzedzaniem. Na 22 okrążeniu Alonso wyprzedził Gutierreza, po zażąrtej walce przez kilka okrążeń. Meksykanin w ogóle znalazł się w pobliżu Hiszpana za sprawą przejazdu przez boksy za jump start – ruszenie się na polach startowych przed zgaszeniem świateł.

Taktyczny kalejdoskop

W połowie wyścigu niektórzy kierowcy zaczęli meldować się na druga zmianę opon, choć niektórzy w ogóle o tym nie myśleli, a nawet nie zaliczyli jeszcze pierwszego pit stopu. Na 28 kółku zjechał Rorsberg po kolejny komplet twardych opon. Okrążenie później Webber oddał prowadzenie Vettelowi, gdy założył miękkie gumy. Na podobny ruch zdecydował się Perez, który także zaliczył swoją pierwszą wizytę w boksie.

Australijczyk wyjechał jednak w czystym powietrzu, natomiast kierowca McLarena tuż za Hamiltonem i Massą, którzy byli tuż przed planowanym pit stopem. Perez wyprzedził Hamiltona, jednak z Ferrari nie musiał się męczyć, gdyż kółko później odwiedziło ono swoich mechaników. Na 32 okrążeniu Webber znów wrócił na chwilę na czoło, gdy Vettel ubrał trwade opony, jednak drugi z kierowców Red Bulla pozbył się miękkich gum i wyjechał na tor około 10 sekund za Niemcem. W tym wszystkim z przodu plątał się Sutil, który także nie miał jeszcze na koncie pit stopu i powoli tracił pozycję na rzecz kolejnych zawodników.

Ricciardo odbył pierwszą wizytę na 34 okrążeniu, na tym samym Perez pozbył się miękkiej opony i wrócił na tor za Hamiltonem, co pozbawiło McLarena szans na naprawdę dobry wynik. W tym momencie prowadził Vettel przed Webberem, Sutilem (nadal bez postoju), Raikkonenem, Rosbergiem, Grosjeanem, Massą, Ricciardo, Hamiltonem i Perezem.

Dreszczowiec w końcówce

Na 37 kółku Raikkonen wskoczył na podium, gdy wyprzedził Sutila, a Alonso zameldował się trzeci raz u swoich mechaników. Dwa kółka później Ricciardo zaliczył drugi postój i wypadł z czołowej dziesiątki. Na 40 okrążeniu kolejny w tym sezonie dramat przeżył Mark Webber, który musiał zatrzymać swój bolid z powodu awarii alternatora. To ostatecznie rozstrzygnęło kwestie zwycięstwa, gdyż Vettel był poza zasięgiem zawodników innych ekip.

Na 42 okrążeniu do boksów na pierwszą zmianę opony zawitał Sutil. Akcja później bardzo się uspokoiła. Dalej było sporo problemów z wyprzedzaniem i niewiele się działo. Massa skutecznie blokował Hamiltona, a w środku stawki Alonso nie mógł uporać się z Toro Rosso Daniela Ricciardo. Na 49 okrążeniu obaj wyprzedzili Bottasa, jednak Alonso dalej miał przed oczami logo Cepsy. W tym momencie zaczęło się robić jasne, że Lotus próbuje przejechać ten wyścig na jeden pit stop. O ile Raikkonen cały czas tracił i jego porażka z Rosbergiem była nieunikniona, to jednak Grosjean oponami lepszymi tylko o sześć okrążeń bez problemów utrzymywał tempo jadącego za nim Massy.

Kimi uległ Rosbergowi na 52 okrążeniu, a zaraz potem okazało się, że w jego przypadku był to zły pomysł, gdyż Fin zaczął bardzo tracić do rywali z tyłu. Mimo to przyszłemu kierowcy Ferrari nie w głowie było oddawanie pozycji i podczas walki z Grosjeanem niewiele zabrakło do kontaktu, a w radiu poleciało trochę niecenzuralnych słów. Ostatecznie to Francuz znalazł się z przodu i dowiózł do mety kolejne podium. Przed Raikkonena wskoczyli także Massa, a gdy próbował tego Hamilton, to im obydwu pod rękaw wcisnął się Perez – McLaren awansował na piąte miejsce. Drugi Mercedes i tak poradził sobie z Finem, który zdecydował się na pit stop na ostatnim okrążeniu i szybkie okrążenia na nowych oponach.

Z przodu Vettel bez problemów dojechał do mety z przewagą ponad prawie 30 sekund nad Rosbergiem. Grosjean utrzymał podium, choć Massa próbował atakować Francuza. Piąty Perez minął linię mety aż osiem sekund przed Hamiltonem, a pit stop Raikkonena nie pozbawił go siódmego miejsca. Ósme i dziewiąte miejsce przypadło zawodnikom Force India – Di Rescie przed Sutilem. Czołową dziesiątkę uzupełnił Ricciardo, który utrzymał się przed Alonso, ale zyskał też na awarii Hulkenberga – Niemiec wycofał się 6 kółek przed meta.

Co prawda znamy już tegorocznego mistrza, jednak w ostatnich wyścigach sezonu nie powinno być nudno. Walka o drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów nabiera rumieńców, gdyż Mercedesa i Ferrari dzieli zaledwie cztery punkty, a z tyłu czai się jeszcze Lotus. Jak będzie na Yas Marina? Tego dowiecie się już za tydzień czytając Wyprzedź Mnie!


Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 29°C
Temperatura powietrza: 32°C
Prędkość wiatru: 1,5 m/s
Wilgotność powietrza: 36%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
A-J-P, 27.10.2013 12:54[!]
Jaka obecna F1 taki mistrz ..... i odwrotnie ... jaki mistrz taka obecna F1 .....
kabans, 27.10.2013 12:56[!]
Niesamowicie przewidywalny sezon więc vetel MS
znafcaf1, 27.10.2013 12:57[!]
Brawo Mistrz. Świetny zespół, świetne bolidy i świetnie wykonana robota. Tworzy się na naszych oczach nowa historia F1.

Mistrzostwa Świata Adriana Neweya - 1992, 1993, 1994, 1996, 1997, 1998, 2010, 2011, 2012, 2013
Piękna sprawa.
kumien, 27.10.2013 13:02[!]
@A-J-P
Raczej jak F1 tacy kibice, jacy kibice taka F1
lukasz95, 27.10.2013 13:04[!]
@kumien

Nie dziw się, zapewne jakis fan alonso kóry dzisiaj udowodnił, że liczby na kasku to tylko liczby...
Brawo Vettel, Brawo RBR, Brawo Grosjean
Sasilton, 27.10.2013 13:05[!]
Nudny sezon.
Kajt, 27.10.2013 13:06[!]
Gdyby Kimi przepuścił od razu Grosjeana, to mógłby się skupić na odpieraniu ataków Massy. Sam sobie winien. Strategia też nie pomogła.
madry86, 27.10.2013 16:17[!]
Mówcie co chcecie ale zaczynam na poważnie szanować Vettela, ostatnimi czasy dużo stracił w moich oczach Hamilton i Alonso, Kimi w kulki leci ale mam nadzieję, że po prostu już ma w dupie ten sezon w Lotusie, że to nie strata formy. Wracając do Vettela denerwuje mnie ta dominacja i przewidywalność wyścigów ale muszę przyznać, że facet w pełni zasłużył na te tytuły. Szanuję go za to, że w pełni poświęca się wyścigom, ciężko pracuje z zespołem na swoje sukcesy, a nie jak niektórzy jeździ po imprezach i piosenki nagrywa

P.S Rozbawił mnie tekst do kimiego: oszczedzaj paliwo ale bez straty tempa.....
to było genialne
karool65, 27.10.2013 20:00[!]
Wielkie brawa dla Vettela. W tym roku pokazał, że jest prawdziwym mistrzem ponieważ wywalczył tytuł nie tylko dzięki fenomenalnemu bolidowi, ale także swoim umiejętnościom. W tym sezonie na prawdę doceniłem jego talent gdyż Webber dysponując takim samym autem nie liczył się w walce o tytuł. Czuję, że to nie jest jego ostatnie mistrzostwo świata i przy okazji wyśrubuje kolejne statystyki ;)
nickolas, 27.10.2013 21:15[!]
W sportach motorowych nastąpił czas Sebów... Oby się nie ścigali na tytuły, bo... no właściwie nie wiem. Co ja im zrobię? Pogrożę palcem na telewizor, przełączę na Familiadę???

@karool65 - jest jeszcze kwestia geniuszu projektanta bolidu - jeżeli potrafi tak okiełznać przepisy aby wprowadzić legalnie to co zostało zabronione, to zaprojektowanie bolidu pod kierowcę to już bułka z masłem. Nie sądzę aby samochód F1 był taki uniwersalny - trzeba postawić na jakiegoś pewniaka, nie tak? Wybór Red Bulla nie pozostawiał złudzeń od samego początku - vide sytuacja w 2010roku.
karool65, 27.10.2013 22:49[!]
@nickolas
Z tego co pamiętam to w 2010 roku Webber i Vettel jeździli na podobnym poziomie i obaj wygrywali wyścigi dysponując tym samym bolidem projektowanym przez tą samą osobę. Co prawda bolid z sezonu 2011 wykorzystujący technologie dmuchanego dyfuzora bardziej odpowiadał stylowi jazdy Seba. Chodziło mi o przykładowe pokazanie tego iż Vettel stał się zdecydowanie lepszym kierowcą niż kilka lat wcześniej.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca