F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2013
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Korei Południowej
GP Japonii
GP Indii
GP Abu Zabi
GP Stanów Zjednoczonych
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2013
Klasyfikacje generalne 2013
Statystyki z sezonu 2013

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Austin.
United States Grand Prix 201317 listopada
Circuit of the Americas
Długość toru: 5,513 km
Liczba okrążeń: 56
Pełny dystans: 308,728 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:35,657 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2012
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:39,347 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2012
Największa średnia prędkość wyścigu:
193,114 km/h - Lewis Hamilton (McLaren), 2012
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Sebastian Vettel bez problemów zamienił start z pole position na zwycięstwo w Grand Prix Stanów Zjednoczonych. Dla Niemca jest to rekordowa, ósma z rzędu wygrana w jednym sezonie. Podium uzupełnili Romain Grosjean i Mark Webber.

Tegoroczny wyścig na torze Austin wyglądał zupełnie inaczej niż inauguracyjna impreza. Możliwe, że to przez bardzo konserwatywny dobór opon, jednak dziś było znacznie spokojniej. Kierowcy, którzy mieli problemy w kwalifikacjach zaliczyli również niezbyt dobre – do czołowej dziesiątki weszło tylko dwóch kierowców, który ruszali z poza niej.

Spokojny początek

Podczas startu niewiele zabrakło, aby Mark Webber przeskoczył Sebastiana Vettela, jednak przejazd przez wewnętrzną pierwszego zakrętu doprowadził do starty dwóch pozycji na rzecz Grosjeana i Hamiltona. Standardowo już Niemiec zaczął szybko oddalać się od reszty stawki i choć Red Bulle nie dominowały już tak bardzo jak podczas czasów, to Vettel cały czas miał wszystko pod kontrolą.

Na pierwszym okrążeniu doszło do kolizji pomiędzy Maldonado i Sutilem, po której Force India wylądowało na barierach powodując neutralizację. Jeszcze przed wyjazdem samochodu bezpieczeństwa Kovalainen spadł na 12 miejsce – dwie pozycje stracił na starcie i dwie kolejne na rzecz Rosberga i Ricciardo.

Kierowcy powrócili do walki na piątym okrążeniu i choć obyło się bez zmian, to jednak sam restart był trochę dziwny, gdyż Vettel pojechał tempem wyścigowym już w 15 zakręcie. Na 21 okrążeniu Button rozpoczął serię pierwszych zjazdów i do tej pory niewiele się działo – Chilton odbył swoją karę przejazdu przez boksy, Maldonado wymienił skrzydło, Webber poradził sobie z Hamiltonem w drugiej strefie DRS wskakując na trzecie miejsce. Heikki nie mogąc uporać się z Rosbergiem zjechał po twarde opony (18 kółko), a sam Niemiec dwa okrążenia później wyprzedził Ricciardo wszedł na punktowaną pozycję.

Przepychanki strategiczne

Wczesny pit stop Kovalainena miał mu umożliwić przeskoczenie kilku rywali i awans na punktowaną pozycję. Ostatecznie okazało się, że to właśnie Fin był jedynym, któremu to się udało, bo zjeżdżający na 21 okrążeniu Button nadal pozostawał za Felipe Massą po jego zjeździe kółko później. Podobnie Perez chciał się upewnić, że utrzyma za sobą Alonso, który po zmianie opon wyjechał tuż przed nim.

Na 28 okrążeniu zjechał Vettel, później Webber i na trzydziestym Grosjean. Stawka nie uległa zmianie, choć Red Bull zredukował swoją stratę do Lotusa, jednak w międzyczasie było trochę zmian pozycji – Alonso przeskoczył Gutierreza, który zmieniał opony już na pierwszym kółku podczas przymusowej wizyty na wymianę nosa. Ponadto di Resta przeskoczył Kovalainena w drugiej strefie DRS. W tym momencie prowadził Vettel przed Grosjeanem, Webberem, Hamiltonem, Hulkenbergiem, Alonso, Gutierrezem, Perezem, Bottasem i di Restą, który był dziesiąty.

Na 31 kółku Gutierrez stracił kolejną pozycję, tym razem na rzecz swojego rodaka w McLarenie, a Kovalainen spadł na 12 miejsce po przegranej walce z Rosbergiem. Kilka chwil później okazało się, że Fin ma problemy z przednim skrzydłem, gdyż zjechał je wymienić. Niemiec natomiast poszedł za ciosem i wyprzedził także do Restę. 35 kółko to śliczny manewr Bottasa, który w eskach wyprzedził Gutierreza, dwa kółka później kierowca Saubera zjechał na swój drugi pit stop, a po kolejnych dwóch na taki ruch zdecydował się Massa, co ostatecznie wykluczyło go z walki o punkty.

Skradanka na koniec

Na ostatnich okrążeniach wielu zawodników chciało wyprzedzać, ale nie bardzo mogli. Mark Webber od czasu pit stopu próbował przymierzać się do Grosjeana, jednak w najlepszych momentach mógł tylko straszyć Francuza, gdyż zawsze brakowało mu tych kilku metrów do przeprowadzenia udanego manewru. Wydawało się, że czwarta pozycja Hamiltona może być zagrożona, gdyż około 40 okrążenia Alonso mocno podkręcił tempo i nawet przeskoczył przed Hulkenberga, jednak ostatecznie dobrej jazdy w Ferrari nie wystarczyło nawet na wejście w strefę DRS za Brytyjczykiem. Co więcej, na ostatnich okrążeniach Hiszpan musiał się bardzo mocno bronić przed Hulkenbergiem, który na chwilę znalazł się z przodu.

Siódmy Perez, a dalej Bottas i Rosberg dojechali do mety praktycznie nie zagrożeni, jednak walka o ostatni punkt była bardzo zacięta. Jeszcze na 44 okrążeniu na 10 miejsce wskoczył Ricciardo, który uporał się z di Restą, jednak z tyłu tempa nabierał Button, któremu Massa i di Resta usunęli się z drogi po zjeździe na swoje drugie pit stopy. Ostatecznie Brytyjczykowi udało się pokonać Ricciardo na przedostatnim okrążeniu. Poza punktami kierowcy również nie odpuszczali i Gutierrez próbował wskoczyć na dwunaste miejsce, ale skończyło się to kolizją z Jeanem Ericiem Vergne i obrotem bolidu na ostatnim okrążeniu.

GP Stanów Zjednoczonych nie było zbyt emocjonujące, jednak kierowcy z dalszych pozycji po raz kolejny pokazali, że nie mają zamiaru odpuszczać. Finał sezonu już za tydzień na Interlagos, na którym zawsze sporo się działo. Czy Formuła 1 zakończy sezon elektryzującym wyścigiem? Tego oczywiście dowiecie się czytając Wyprzedź Mnie!


Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 35°C
Temperatura powietrza: 30°C
Prędkość wiatru: 2,7 m/s
Wilgotność powietrza: 55%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
robertunio, 17.11.2013 22:31[!]
Prawda jest taka ze Czterokrotny zapisuje na nowo karty historii F1.
Kamikadze2000, 17.11.2013 22:45[!]
Nie da się ukryć - nie jestem wielkim fanem Niemca, ale bardzo go szanuje. Niech sobie zdobędzie i tuzin tytułów, byleby z Red Bull Racing. To im kibicuje, a może przede wszystkim jednemu człowiekowi, co w sport wiele inwestuje. :))
SilverX, 17.11.2013 22:45[!]
@robertunio
Nie na długo...
TommyYse, 17.11.2013 22:51[!]
@Kamikadze2000
Nie aż tyle, to nie będzie zbyt dobre dla F1 :P
paymey852, 17.11.2013 23:44[!]
@Kamikadze2000
Ja tęż mam wielki szacun do RedBull ale nie koniecznie w F1 tylko właśnie jak pomaga niszowym sportom a takie Ferrari dba tylko o Ferrari :)
Co do wyścigu to zzzZzzzZzzz Alo vs Hulk zzzZzzzZzzzZzzz Alo vs Hulk zz Paluch. Dobranoc
Aeromis, 17.11.2013 23:58[!]
Wyścig mógłby być całkiem ciekawy, w środku stawki działo się sporo, były emocje, ten tor temu sprzyja niestety dominacja RBR i Lotusa okupuje całe podium przez co emocji nie ma, są tylko ciekawostki.

@robertunio
Prawda jest taka że z tych czterech jedynie dwa można docenić, bo ani pierwszy (więcej szczęścia niż rozumu i to nie w przenośni) ani obecny sezon (mistrzostwo wybrane a nie wywalczone przez zmianę opon w trakcie sezonu) ciężko owiać chwałą. Prawdę powiedziawszy dość smutne są te karty.
sstass, 18.11.2013 00:47[!]
@Aeromis
Ty jestes smutny.
ManiakF1, 18.11.2013 01:31[!]
SilverX
Obyś miał rację :)
Fajnie, że Bottas utarł nosa Maldonado i zdobył pierwsze w swojej karierze punkty. Grosjean pięknie utrzymał za sobą Webbera, ostatnie wyścigi w jego wykonaniu są fantastyczne. Następca Alaina Prosta, to jeszcze za wcześnie powiedziane, ale Francuz jest topowym kierowcą bez wątpienia. :) Kovalainen tak jak mówiłem zawsze miał lepsze kwalifikacje niż wyścig i to się potwierdziło, beznadziejne Grand Prix w jego wykonaniu. Perez potwierdza, że zerwanie z nim współpracy to zły pomysł, no ale niestety już po ptokach. Vettel kolejne zwycięstwo 'na luziku', jednak najbardziej co mi się podobało to start Lewisa, wystrzelił, jak na srebrną strzałę przystało i z 3 na 5 pozycję się przesunął. Ogólnie ciekawy wyścig, wiele walki.
No to czas na Brazylię, tam zawsze są duże emocje. :)
macieiii, 18.11.2013 06:40[!]
Tor fajny naród wspaniały, tylko jak komentator obok Borowczyka zaczął przeżywać walkę na torze jak by komentował moto gp to mi się odechciało, zwłaszcza że wyścigi są bezbarwne. Jedzie bolid od bolidu 10 m a on "czy będzie atak", "czy coś tam". Tak to jest jak się ogląda F1 od drsu i się łapie stołek.

ManiakF1 Lewis poszedł por fuerra jak Alonso często
akkim, 18.11.2013 07:23[!]
Niezły wyścig, niezły, bo nie wybitny i bywały lepsze. Cieszy wynik Sebka, mimo tytułu nie widać znudzenia i jest ciągle zaangażowany. Mógłby przecież "zachorować" i mieć wakacje choćby od kilku tygodni. Wrażenie na mnie zrobili kibice. Miło widzieć, że tęsknota za F1 jest wyższa niż widowisko za wszelką cenę. No ale i tor przecież inny niż stadionowe owale. Widać również, że młodzież atakuje z coraz mniejszymi kompleksami. Żal Pereza - oj McLaren to tak nie po angielsku.
Carolius, 18.11.2013 08:44[!]
Wyścig całkiem niezły! Bardzo mnie cieszą punkty Bottasa nieco zawiodła Ferka i podirytował Pastor, który skasował Sutila... Co do Vettela, legendarne wyczyny na naszych oczach... :)
Sgt Pepper, 18.11.2013 10:18[!]
Niech już Webber idzie na tą zasłużoną emeryturę, bo żal patrzeć.
Kamikadze2000, 18.11.2013 11:34[!]
@Aeromis - w sezonie 2012 RBR był najbardziej poszkodowanym zespołem. Ewidentnie stracili na konkurencyjności i długo do siebie dochodzili. Wycofali "dmuchany dyfuzor", choć tak na prawdę większość stawki go używała... w tym wypadku był to jawny atak na austriacką ekipę. Nikt jednak nie wykorzystał tego faktu i RBR ponownie zdobył dublet. W tym roku zmiana opon faktycznie była niepotrzebna - ale gdyby nie GP UK i cyrki, jakie się tam działy, to by niczego nie zmienili. To zespoły, które kombinowały z przekładaniem opon w głównej mierze przyczyniły się do zmiany specyfikacji, a nie RBR z Mercem, których prośby nie były wysłuchiwane. Niejakie tamto GP było na ich korzyść, ale FIA długo stawiała opór. Swoją drogą Vettel wygrał cztery wyścigi, a w UK jechał po zwycięstwo do czasu awarii - i tak zdobyłby ten tytuł, ale być może nie w takim stylu - rozumiem twój i innych niesmak, ale nie obwiniałbym tylko RBR. Pzdr :)
Zomo, 18.11.2013 13:45[!]
@Aeromis - najsmutniejsze jest ze historia nie bedzie pamietac tego kto tak naprawde stoi za sukcesem RBR-a - Neweya. Fani beda pamietac, ale w szkolach dzieciaki beda uczyc ze to Vettel byl najgenialniejszym kierowca w historii F1, duzo lepszym niz Schumacher, Senna czy Prost. Jedyna nadzieja ze wkrotce przyjdzie do F1 nowy genialny inzynier (i nie zatrudni go RBR :-).
zoolwik, 18.11.2013 14:27[!]
@Zomo albo, że vettel dostanie normalnego partnera w teamie ktory skopie mu tylek wreszcie. Nie ma w stawce drugiego takiego kierowcy jak webber ktory by tyle dobrego zrobil dla swojego kolegi z teamu swoim nieudacznictwem.
zychu99, 18.11.2013 14:48[!]
Aż mi się wierzyć nie chce że to przedostatnie GP Marka Webbera w F1... wielka strata dla F1 :(
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca