F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2013
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Korei Południowej
GP Japonii
GP Indii
GP Abu Zabi
GP Stanów Zjednoczonych
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2013
Klasyfikacje generalne 2013
Statystyki z sezonu 2013

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Interlagos.
Grande Prêmio do Brasil 201324 listopada
Autódromo José Carlos Pace
Długość toru: 4,309 km
Liczba okrążeń: 71
Pełny dystans: 305,909 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:09,822 - Q1, Rubens Barrichello (Ferrari), 2004
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:11,473 - Juan Pablo Montoya (Williams), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
208,517 km/h - Juan Pablo Montoya (Williams), 2004
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Sebastian Vettel okazał się najszybszy podczas Grand Prix Brazylii i odniósł na Interlagos dziewiąte zwycięstwo z rzędu. Podium uzupełnili Mark Webber i Fernando Alonso.

Wyścig rozpoczął się na suchym torze i choć deszcz straszył kierowców przez cały dystans, to nie było go jednak na tyle, aby potrzebne były bieżnikowane opony.

Tor w Brazylii jak zwykle nie zawiódł i mimo tego, że obyło się bez deszczu, to jednak akcji nie brakowało i walka o niektóre pozycje toczyła się do ostatniego okrążenia.

Zaskoczenie na starcie

Rywalizacja rozpoczęła się od małej niespodzianki, gdyż to nie Vettel wyjechał pierwszy z Senna S tylko Rosberg. Za jego plecami znalazł się Hamilton, który przeskoczył przed Webbera i Alonso, jednak już podczas pierwszego przejazdu prostej startowej sytuacja wróciła do normy – dosłownie w tym samym momencie Mercedesy straciły pozycje na rzecz Vettela i Alonso.

Hamilton musiał także kilka chwil później uznać wyższość Marka Webbera. Na trzecim okrążeniu Lotus pożegnał się z marzeniami o pokonaniu Ferrari w klasyfikacji konstruktorów, gdyż Romain Grosjean pożegnał się z walką po wybuchu silnika. Kółko później także Alonso przeskoczył Rosberga w drugiej strefie DRS i znalazł się na drugim miejscu. Niemiec miejsce na podium utrzymywał jeszcze tylko przez trzy okrążenia, gdyż w pierwszym zakręcie nie udało mu się obronić przed Webberem. Niemiec zaczął mieć problemy z oponami i niedługo później przepuścił na czwarte miejsce Lewisa Hamiltona.

Z tyłu stawki działo się równie dużo i m.in. Button pokonał Ricciardo w walce o ósme miejsce. Pierwszy u swoich mechaników pojawił się Vergne na jedenastym okrążeniu. Dwa kółka później Webber rozprawił się z Alonso w pierwszym zakręcie i przejął pozycję za plecami Vettela. Parę metrów dalej Perez wyprzedził Bottasa i po raz pierwszy znalazł się w pierwszej dziesiątce. Drugi z zawodników McLarena dalej szarżował i niedługo później wskoczył na siódme miejsce po wyprzedzeniu Hulkenberga.

Zaklinanie deszczu

Niektóre zespoły chciały przytrzymywać swoich kierowców na torze w razie opadów deszczu, jednak inni zdecydowali się nie tracić czasu na zużytych oponach i Ricciardo na poważnie otworzył zjazdy do boksów na piętnastym okrążeniu. Podczas kolejnych 10 kółek w boksach pojawili się wszyscy, jednak nie zmieniło to zbyt wiele w czołówce. Tylko Webber spadł za Alonso po drobnych problemach z dokręceniem jednego z kół.

W międzyczasie Massa uporał się z Rosbergiem, Williams przegrał pojedynek w boksie z Force India, przez co Bottas stracił pozycję, a Button bardzo ładnym manewrem wyprzedził na prostej startowej Ricciardo i Maldonado, a zaraz potem także Gutierreza. 26 okrążenie pierwszy rozpoczął Vettel przed Alonso, Webberem, Massą Hamiltonem, Buttonem, Rosbergiem, Perezem, Ricciardo i Hulkenbergiem, jednak drugi z Red Bulli znacznie szybciej poradził sobie z Ferrari i już po Senna S był przed Alonso.

Gdy wszyscy mieli już na swoim koncie pit stop akcja nieco się uspokoiła i działo się mniej, jednak i tak doszło do niewielkiego kontaktu pomiędzy Gutierrezem i Bottasem w walce o 14 miejsce. Na 35 kółku z dobrym wynikiem pożegnał się Massa, który musiał zjechać do boksu na karę przejazdu przez boksy za zbyt mocne najeżdżanie na białą linię przy wjeździe do boksów.

Przebite opony i ukryty deszcz

Drugą serię zjazdów rozpoczął Kovalaninen na 36 okrążeniu, choć czołówka znów się nie śpieszyła w obawie przed deszczem. Red Bulle wyraźnie wręcz męczył się z przejazdem wyznaczonej liczby okrążeń, gdyż Sutilowi i Ricciardo udało się na chwilę oddublować. Na tym etapie stawka była dość równomiernie ułożona i mimo tego, że niektórzy próbowali naciskać na innych, to nie dochodziło do zmian pozycji.

Na 47 okrążeniu doszło jednak do incydentu pomiędzy Bottasem i Hamiltonem, w wyniku którego obaj stracili po tylnej oponie (u Fina spadła, w Mercedesie tylko została przebita), co zaowocowało tłumną wizytą w alei serwisowej w obawie przed samochodem bezpieczeństwa. Doszło nawet do tego, że Red Bull nie był przygotowany i Vettel musiał poczekać aż doniosą mu prawe przednie koło. To wstrzymało trochę także Webbera, który zjechał na tym samym okrążeniu, jednak mimo zamieszania udało mu się utrzymać przed Fernando Alonso.

Po zderzeniu z Hamiltonem Bottas zakończył wyścig, jednak Hamilton nie dość, że stracił kilka pozycji przejeżdżając ponad pół okrążenia na kapciu, to jeszcze dostał karę przejazdu przez boksy, po której spadł na jedenaste miejsce. Ostatecznie Brytyjczykowi udało się odzyskać dwie z nich i finiszować jako dziewiąty i ostatni nie zdublowany przez Vettela.

Z przodu sytuacja się zacieśniła, jednak Niemiec bez problemów kontrolował przewagę nad Webberem i minął linię mety ponad 10 sekund przed nim. Po pit stopie Alonso był blisko Australijczyka i próbował się wciskać, ale ostatecznie na nic się to nie zdało i Hiszpan musiał zadowolić się najniższym stopniem podium. Czwarty był Button, który wykorzystał problemy Hamiltona i dowiózł do mety najlepszy wyścig w tym sezonie. Piąty Rosberg przez pewien czas miał tuż pod swoim tylnym skrzydłem Pereza, ale Meksykanin również nie był w stanie przeprowadzić udanego ataku. Siódme miejsce przypadło Massie przed Hulkenbergiem, a dziesiątkę zamknął Daniel Ricciardo.

W samej końcówce deszcz się odrobinę nasilił i mimo tego, że niektórzy trochę się ślizgali to jednak nie były to warunki na opony przejściowe. Nie pomogły też awaria Pika i kolizja między Maldonado i Vergne, gdyż zagrożenie udało się usunąć tylko pod żółtymi flagami.

Tegoroczny wyścig na Interlagos był zakończeniem pewnej ery. Mark Webber pożegnał się z Formułą 1, a wielu kierowców miało także swoje mniejsze pożegnania. Co ważniejsze, był to ostatni wyścig z silnikami V8, gdyż w styczniu bolidy wyjadą na testy z jednostkami V6 turbo. Dziękujemy Wam, że podczas tego roku śledziliście łamy Wyprzedź Mnie!, jednak my w przeciwieństwie do telewizji praktycznie nie rozstajemy się z F1 – na rynku transferowym rysują się bardzo interesujące rozwiązania, a pewnie zaraz po Nowym Roku rozpoczną się prezentacje bolidów. Ponadto, testy zaczynają się już w styczniu, więc czeka nas bardzo krótka zima.


Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 22°C
Temperatura powietrza: 18°C
Prędkość wiatru: 3,3 m/s
Wilgotność powietrza: 87%
Mokro

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Carolius, 24.11.2013 19:23[!]
Nie lubię takich momentów... Koniec sezonu, odejście Webbera i koniec silników V8... Fajny sezon szkoda, że się kończy... Czekamy do marca! :)
Driver X, 24.11.2013 19:33[!]
Do lutego bodajże ! A testy ?
marrcus, 24.11.2013 19:48[!]
etam, a kogo testy ochodzą
Kash, 24.11.2013 20:00[!]
@Carolius Fajny sezon? Ja myślę, że to chyba jeden z najgorszych sezonów jakie przyszło mi oglądać i jakoś nie będę za nim płakać. Mam nadzieję, że przyszły rok z F1 będzie dużo ciekawszy niż obecny.
akkim, 24.11.2013 20:02[!]
Kolejny sezon należy odznaczyć kreską na ścianie. Gratulacje Seba, gratulacje Red Bull. Macie to coś o czym inni nie wiedzą a to przewaga godna ukłonu. Jeśli nikt was nie złapał /gdyby było coś nie tak/ to znaczy macie geniusza, raczej może dwóch - jednego, co potrafił zrobić bolid nie do pokonania i drugiego, którego w innym bolidzie nikt nie był w stanie pokonać.
Czekać pozostaje na objawienie następnego rozdania. Wierzę tylko, choć mam coraz większe wątpliwości, że nie "zapierdzicie" mi toru, gdziekolwiek będę.
Carolius, 24.11.2013 20:34[!]
Wiem, że są testy podobno nawet jakieś w styczniu ale wyścig dopiero w marcu :)
armi, 25.11.2013 00:18[!]
Nie był to tak emocjonujący sezon jak 2012, ale cóż - tak czy siak - kolejna karta historii F1 zapisana. Vettel jak Vettel - nie przepadam za nim, ale cieszę się widząc człowieka, który spełnia swoje marzenia z dzieciństwa, gdy jego idolem był Michael Schumacher.
dejacek, 25.11.2013 15:17[!]
no nareszcie. Teraz z utęsknieniem czekam na następny sezon, w którym coś się wreszcie zmieni. Pamiętam jak kiedyś FIA kombinowała z przepisami żeby zmienić dominację Szumiego, teraz jakoś im nie przeszkadza powtórka z rozrywki i dominacja Redbulla.... Cały czas jestem zdania że powinny być dopuszczone treningi w dowolnej ilości i dozwolone modyfikacje bolidów łącznie z silnikami. Jeżeli będą się kurczowo trzymać tych pseudooszczędnościowych regulacji to motywacja do oglądania F1 znacznie spadnie -przynajmniej dla mnie.
Pan Kierowca, 25.11.2013 19:00[!]
@dejacek
Też mi się marzy taka F1 - prawie wszystkie chwyty, jeżeli chodzi o konstrukcję bolidów, dozwolone. Także przywrócenie testów w przerwach między Grand Prix. Przecież ta seria nawet z tymi idiotycznymi ograniczeniami i nagminnym banowaniem wszelkich zmaterializowanych przejawów innowacyjnych pomysłów nadal pochłania góry pieniędzy. Ciekawe, że jakoś przed 2009 nikt, oprócz FIA, nie płakał, że F1 jest "za droga".

Po 2009 Red Bull zrobił bolid, w którym dowolnemu kierowcy wystarczy tylko bezbłędnie operować kierownicą, gazem i hamulcem, a tytuł będzie miał w kieszeni. Nikt nie może ich dogonić, bo cokolwiek konkurencja mogłaby zrobić ze swoim bolidem, jest lub po chwili będzie zabronione. Nie wiadomo, kiedy Wicemistrzostwa Świata Formuły 1 w końcu odzyskają oryginalną nazwę i pulę.
Kamikadze2000, 26.11.2013 09:58[!]
Dotąd RBR wszystko zakazywano i sezon 2012 był dla nich bardzo ciężki. Zostali najbardziej pokrzywdzeni. Ale ich rywale tego nie wykorzystali. Tak więc skończcie już z krytyką RBR - krytyka należy się ich rywalom. ;)
seba97, 28.11.2013 19:04[!]
Cytat Kamikadze2000 :
Dotąd RBR wszystko zakazywano i sezon 2012 był dla nich bardzo ciężki. Zostali najbardziej pokrzywdzeni. Ale ich rywale tego nie wykorzystali. Tak więc skończcie już z krytyką RBR - krytyka należy się ich rywalom

Oni byli najbardziej pokrzywdzeni?! A jak stosowali te dziwne dyfuzory, kanaly itp. itd. przez półtora roku to jakoś przymykano na to oko (albo rozpatrywano w nieskończoność), a jak Merc zrobił sobie testy opon to kto był najbardziej oburzony (żądali przecież odjęcia punktów Mercowi na podstawie swoich wyliczeń) i płakał, że te opony są złe?
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca