F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2013
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Korei Południowej
GP Japonii
GP Indii
GP Abu Zabi
GP Stanów Zjednoczonych
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2013
Klasyfikacje generalne 2013
Statystyki z sezonu 2013

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Shanghai.
UBS Chinese Grand Prix 201314 kwietnia
Shanghai International Circuit
Długość toru: 5,451 km
Liczba okrążeń: 56
Pełny dystans: 305,066 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:33,185 - Q1, Michael Schumacher (Ferrari), 2004
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:32,238 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
205,313 km/h - Rubens Barrichello (Ferrari), 2004
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Fernando Alonso fantastycznie wykorzystał trzecią pozycję startową i odniósł zwycięstwo w Grand Prix Chin. Podium uzupełnili Kimi Raikkonen oraz Lewis Hamilton, który w samej końcówce musiał odeprzeć ostrą szarżę Sebastiana Vettela.

Kierowca Ferrari idealnie wyczuł zjazdy do boksów i nie popełnił żadnego błędu podczas tego wyścigu. Raikkonen swoje drugie miejsce wywalczył z uszkodzonym przednim skrzydłem po kontakcie z Perezem, a różnice w taktyce i założenie miękkich opon w końcówce o mało nie dało Vettelowi podium.

Ostro od początku

Z miejsca fantastycznie ruszyło Ferrari – Alonso znalazł się tuż za Hamiltonem, a Massa przeskoczył Raikkonena. Na dalszych pozycjach obyło się bez większych zmian. Webber zdecydował się już po pierwszym okrążeniu pozbyć się miękkich opon i założył twarde gumy.

Początkowo Alonso miał drobną zadyszkę i wręcz wstrzymywał Felipe Massę, jednak Hiszpan od czwartego okrążenia podkręcił tempo i naciskał Lewisa Hamiltona. Kółko później na prostej startowej Oba Ferrari poradziły sobie z Mercedesem. W miedzy czasie Vettel wyprzedził Buttona, jednak w sumie nie zyskał pozycji, gdyż Nico Hulkenberg wyprzedził ich obu. Niemieccy kierowcy jednak nie odpuszczali i kilka chwil później poradzili sobie z Rosbergiem.

Miękkie opony w bolidach czołówki wystarczyły na zaledwie sześć okrążeń, kiedy Hamilton i Rosberg zdecydowali się odwiedzić swoich mechaników. Do boksu zajrzał też Sutil, jednak zdecydowanie nie była to planowana wizyta – na dohamowaniu przed nawrotem Gutierrez uderzył w bolid Force India niszcząc jego tylne skrzydło, co zaowocowało odpadnięciem tej dwójki z wyścigu. Na kolejnych dwóch okrążeniach jeszcze Alonso, Raikkonen, Massa i Grosjean zmieniali opony, a pierwszej dwójce udało się wyjechać przed Markiem Webberem.

Różnice w taktyce

Po pierwszych postojach wyraźnie zaczęły malować się różnice w taktyce. Alonso, Hamilton i Raikkonen spadli za kierowców którzy jeszcze nie zjeżdzali i musieli odrabiać pozycje. Na piętnastym okrążeniu w boksach pojawili się pierwsi kierowcy startujący na twardej gumie – Hulkenberg i Vettel, którzy w boksach zamienili się pozycjami. Na szesnastym okrążeniu z walki wyeliminował się Webber, który podczas zbyt optymistycznego manewru uderzył w Jeana-Erica Vergne i uszkodził przednie skrzydło.

Australijczyk zjechał do boksu na zmianę, jednak po wyjeździe z jego bolidu odpadło koło ostatecznie kończąc jego udział w wyścigu. Dosłownie kilka sekund później doszło do incydentu pomiędzy Raikkonenem i Perezem, który bronicąc się urwał Finowi kawałek przedniego skrzydła, jednak nie wymagało ono wymiany nosa, a kierowca Lotusa poradził sobie z Perezem w strefie DRS.

Na siedemnastym okrążeniu na czele znajdował się Button, który jeszcze nie był u swoich mechaników, przed Alonso, Hamiltonem, Raikkonenem, Perezem (też bez pit stopu), Massą, Vettelem, Hulkenbergiem, Rosbergiem i Grosjeanem. Urzędujący mistrz świata podkręcał cały czas tempo i na 19 kółku poradził sobie z Massą, a na kolejnym z Perezem. 21 okrążenie, to moment, kiedy Alonso ponownie wraca na prowadzenie wyprzedzając Buttona. W międzyczasie z rywalizacji odpada Rosberg, który po dwóch pit stopach pod rząd zjeżdża do garażu.

Druga runda postojów

Jako pierwszy opony zmieniał Massa na 20 okrążeniu, jednak on już wypadł z walki o podium. Dwa okrążenia później u swoich mechaników pojawili się Hamilton i Raikkonen, a po kolejnych dwóch kołkach Alonso i Button, który wyjechał przed Mercedesem i Lotusem. Czołówka znowu wpadła w korek, więc ponownie widzieliśmy sporo manewrów wyprzedzania, które szczególnie dobrze wychodziły Hamiltonowi.

Na 26 okrążeniu Alonso wyprzedził Hulkenberga, a trzy kółka później Vettela, dzięki czemu ponownie wrócił na prowadzenie. U Buttona dała o sobie znać taktyka jednego pit stopu i Brytyjczyk musiał uznać wyższość Hamiltona i Raikkonena. Po trzydziestym pierwszym okrążeniu na czele mieliśmy Alonso przed Vettelem (Niemiec znów opóźniał pit stop), Hamiltonem, Raikkonenem) Buttonem, di Restą, Massą, Hulkenbergiem i Grosjeanem.

Decydująca rozgrywka

Na 32 okrążeniu Red Bull założył kolejny komplet twardych opon i już było wiadomo, że Vettel też jedzie na trzy pit stopy. Niemiec wyjechał za Massą, jednak szybko poradził sobie z Brazylijczykiem, a także z di Restą i okrążenie później z Hulkenbergiem. Na 35 kółku Raikkonen zjechał na swój ostatni pit stop – trzy okrążenia przed Hamiltonem, dzięki czemu udało mu się znaleźć przed Brytyjczykiem. W międzyczasie Vettel wyprzedził Buttona i wskoczył na trzecie miejsce, z Hulkenberg przegrał z Massą walkę na wyjeździe z boksów.

42 okrążenie to zjazd Alonso, który wraca na tor na drugim miejscu, jednak już na kolejnym okrążeniu przeskakuje Vettela i pewnie prowadzi w wyścigu. Kółko później Lotus wyprzedza McLarena i Raikkonen wskakuje na podium. Z tyłu stawki ostro szarżuje Ricciardo, który wyprzedzając Hulkenberga awansuje na ósme miejsce, by później zyskać jeszcze jedno po pit stopie di Resty.

Sześć kółek przed metą Button wykonuje drugi pit stop, zakłada miękkie opony i jak błyskawica dogania Massę by wskoczyć na szóste miejsce (które za kilka chwil dzięki pit stopowi Force India zmieni się w piąte). Wydawało się, że wszystko jest już rozstrzygnięte – Alonso był daleko z przodu, a Hamilton nie umiał się zbliżyć do Raikkonena na mniej niż sekundę, jednak na 52 Vettel w końcu zakłada miękkie opony i zaczyna jechać kosmicznym, w porównaniu do rywali tempem.

Niemiec odrabia ponad trzy sekundy na okrążeniu do Hamiltona i na ostatnim okrążeniu jest tuż za Brytyjczykiem. Było na tyle blisko, że chyba tylko błąd Mistrza Świata w 12 zakręcie uratował podium dla Mercedesa. Ostatecznie i tak przedzieliło ich dwie dziesiąte sekundy. Piąte miejsce spokojnie dowiózł do mety Button, 5.5s przed Felipe Massą. Siódmy był Ricciardo, di Resta po swoim pit stopie spadł na ósmą pozycję, a dziesiątkę zamknęli Grosjean i Hulkenberg.

Szybko zużywające się opony Pirelli zaowocowały sporymi różnicami w taktyce, które znacząco podkręciły emocje podczas Grand Prix Chin. Alonso jest już trzecim zwycięzcą w tym sezonie i wygląda na to, że w za tydzień w Bahrajnie znów może wygrać ktoś inny. Czy tam też decydująca będzie strategia i oszczędzanie opon? Tego dowiecie się czytając Wyprzedź Mnie!

Rezultat końcowy wyścigu o Grand Prix Chin

Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 25°C
Temperatura powietrza: 17°C
Prędkość wiatru: 4,8 m/s
Wilgotność powietrza: 56%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Simi, 14.04.2013 20:35[!]
@IceMan11
No jasne, tego nie da się nie zauważyć ;))
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca