F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2013
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Korei Południowej
GP Japonii
GP Indii
GP Abu Zabi
GP Stanów Zjednoczonych
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2013
Klasyfikacje generalne 2013
Statystyki z sezonu 2013

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Shanghai.
UBS Chinese Grand Prix 201314 kwietnia
Shanghai International Circuit
Długość toru: 5,451 km
Liczba okrążeń: 56
Pełny dystans: 305,066 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:33,185 - Q1, Michael Schumacher (Ferrari), 2004
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:32,238 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
205,313 km/h - Rubens Barrichello (Ferrari), 2004
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis kwalifikacji  [  T-  |  T+  ]
Lewis Hamilton okazał się najszybszy w kwalifikacjach przed Grand Prix Chin i ustawi jutro swojego Mercedesa na pierwszym polu startowym. Czołową trójkę uzupełnili Kimi Raikkonen i Fernando Alonso.

Dzisiejsze kwalifikacje upłynęły pod znakiem oszczędzania opon – zawodnicy starali się przejechać jak najmniej okrążeń. Oczywiście w takiej sytuacji nie zabrakło niespodzianek. Mark Webber musiał zatrzymać swój bolid na poboczu i nie wszedł do Q3, a Daniel Ricciardo wywalczył siódme pole startowe.

Jutro ogumienie znów będzie decydującym czynnikiem, Button przejechał swoje okrążenie na twardszej mieszance, a Vettel oraz Hulkenberg, w ogólnie nie ustanowili czasu w Q3, więc będą mogli wybrać opony na start.

Q1
Kwalifikacje rozpoczęły się przy wręcz idealnych warunkach, jednak kierowcy bardzo zwlekali z opuszczeniem garażu i pierwsi z nich pojawili się dopiero po ponad ośmiu minutach od startu sesji. Pierwszym zawodnikiem, który pojawił się na torze był Jules Bianchi na miękkich oponach. Kilka chwil później dołączył do niego Chilton, kierowcy Toro Rosso i Pic. Francuz otworzył tabele z czasami z wynikiem 1:39,025s, co było lepszym wynikiem niż u kierowców Toro Rosso.

Na siedem minut przed końcem sesji mieliśmy zaledwie dwunastu zawodników na torze. Na czoło wskoczył Rosberg z czasem 1:35,959s, który kilka chwil później został pokonany przez Hamiltona, a kierowcy Force India z wynikami 1:27 awansowali na trzecie i czwarte miejsce.

Na pięć minut przed końcem jedynym kierowcom, który jeszcze ani razu nie był na torze pozostawał Valterri Bottas. Zawodnicy Mercedesa utrzymali się na czele, kiedy pozostali zawodnicy z czołówki przejechali swoje okrążenia. Najlepszym z nich był Massa – 1:35,972 – a dalej mieliśmy Webbera, Alonso i Vettela. Na dwie minuty przed końcem w strefie spadkowej znajdowali się Bottas, Pic, Van der Garde, Chilton, Vergne i Ricciardo.

Fin na swoim pierwszym pomiarowym okrążeniu wskoczył na piętnaste miejsce wypychając Bianchiego z Q2. Już po zakończeniu sesji Verne wskoczył na piętnastą pozycję, jednak naprawdę dobrym czasem popisał się Ricciardo, który awansował na jedenaste miejsce. Kierowcy Caterhama i Marussi próbowali jeszcze szczęścia, jednak ostatecznie nie udało im się wystarczająco poprawić czasów.

Do Q2 nie awansowali: Bottas, Gutierrez, Bianchi, Chilton, Pic, van der Garde.

Q2

Jako pierwszy na torze pojawił się Sebastian Vettel na miękkich oponach. Niedługo później do Niemca dołączyli Werbber, Hulkenberg, Sutil i kierowcy Toro Rosso. Urzędujący Mistrz Świata przejechał jedno okrążenie z czasem 1:36,260 – szybciej niż w Q1, jednak cały czas gorzej niż Mercedesy.

Na osiem minut przed końcem na czele tabeli znajdował się Fernando Alonso, przed Vettelem, Massą i di Restą. Na torze pojawili się już wszyscy zawodnicy poza Romainem Grosjeanem. Minutę później z kwalifikacjami pożegnał się Mark Webber, który zatrzymał swój bolid na końcu najdłuższej prostej.

Po swoich pomiarowych okrążeniach kierowcy McLarena wskoczyli na siódme (Button) i dziesiąte (Perez) miejsce. Kimi Raikkonen mocno poprawił swój czas i z 1:35,659s wskoczył na czoło tabeli, jednak kilka chwil później Rosberg jeszcze bardziej podkręcił tempo i z wynikiem o jedną dziesiątą lepszym pobił Fina. Wszystkich jednak pogodził Hamilton, który ustanowił 1:35,078 – najlepszy czas weekendu.

Na kolejny przejazd wyjechali wszyscy, poza Mercedesami i Raikkonenem. Dobrym czasem popisał się Ricciardo, który wskoczył na dziewiąte miejsce. Alonso, Vettel i Massa przedzielili zawodników Mercedesa, a Button i Grosjean wskoczyli tuż za plecy Kimiego Raikkonena. Ostatecznie do Q2 nie awansowali – Vergne, Maldonado, Webber, Sutil, Perez i Di Resta.

Q3

W Q3 znów jako pierwszy pojawił się Vettel, jednak Niemiec nie dokończył pomiarowego okrążenia i zjechał do boksów. Pozostali kierowcy nie garnęli się do wyjazdu i na pięć minut przed końcem tylko kierowca Red Bulla miał za sobą wizytę na torze. Pierwszym z zawodników, który opuścił garaże, był Kimi Raikkonen na dwie i pół minuty przed końcem sesji.

Vettel zdecydował się na pokonanie pomiarowego okrążenia na twardej mieszance, podobnie jak Jenson Button. Kimi zszedł poniżej 1:35 wykręcając 1:34,761s, jednak Hamilton pokonał go o prawie trzy dziesiąte. Trzecie miejsce przypadło Fernando Alonso, który stracił nieco ponad dwie setne do Raikkonena.

Czwarty był nico Rosberg, siedem setnych przed Felipe Massą. Grosjean był szósty z czasem powyżej 1:35. Siódme miejsce zgarnął Daniel Ricciardo, a ósmy był Jenson Button, który w spacerowym tempie przejechał swoje okrążenie. Sebastian Vettel i Nico Hulkenberg zdecydowali się na anulowanie swojego pomiarowego kółka.

•  Wyniki kwalifikacji do wyścigu o Grand Prix Chin

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 34°C
Temperatura powietrza: 28°C
Prędkość wiatru: 1,7m/s
Wilgotność powietrza: 14%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
jpslotus72, 13.04.2013 13:25[!]
@SirKamil
Nie chodzi o to, żeby kierowcy "jeździli po torze bez celu" (tylko dla parady, jak to się mówi). Chodzi właśnie o taką formułę kwalifikacji, w której nie będzie takich kinowych "dłużyzn" - bo wierz mi, wielu "niedzielnych kibiców" ziewa w tym czasie na trybunach a w domu odchodzi telewizora - i kto wie, czy następnym razem pojawią się na kwalifikacjach lub włączą TV w sobotę... Ja nie piszę w swoim imieniu, tylko jestem trochę "adwokatem" masowej widowni. Może to śmieszne, ale ludzie naprawdę chcą widzieć bolidy na torze - szczególnie ci, którzy są na trybunach - dla nich jest atrakcją widzieć jadącego Alonso, Vettela, Hamiltona czy Raikkonena, wszystko jedno, po co owi kierowcy w danej chwili jadą. I można to krytykować, ale nie można tego lekceważyć. Jest więc sprawą F1, aby przyciągała do siebie kibiców, a nie zanudzała ich widokiem pustego asfaltu. Sama formuła kwalifikacji (podział na Q1, 2 i 3) wydaje mi się sensowna, problemem są w tym przypadku rzeczywiście opony - bo gdyby nie ograniczały one zespołów, to dodatkowe wyjazdy można by wykorzystać nawet na ostateczne korekty ustawień... To trochę jak w sklepie - jeśli chce się mieć duże obroty, trzeba zadbać o towar dla szerszego grona klientów, niż tylko wąska grupa koneserów - niższe półki też nie powinny stać puste. Rzecz w tym. żeby wilk był syty (czyli, aby każdy wyjazd na tor miał jakiś sens nie tylko dla widza, ale i dla kierowcy i zespołu) i owca cała.
Ty wiesz, które wyjazdy mają sens, ja mniej więcej (z grubsza) też - ale jest mnóstwo takich, dla których podział jest prostszy: sens jest w ruchu na torze, brak go w długich minutach bezruchu... I choćby nas to drażniło, F1 nie może przed tymi ludźmi zamknąć swoich drzwi - jeśli chce przetrwać w dzisiejszym, medialnym świecie.
Siux, 13.04.2013 15:43[!]
A mi się marzy powrót do dawnego formatu kwalifikacji, każdy jeździ jedno okrążenie po kolei :)
I co z tego, że mogą warunki się zmieniać - szczęście też trzeba mieć. Zresztą jakby losowali kolejność przed każdym kwalem - toby było sprawiedliwie w przekroju całego sezonu.
katinka, 13.04.2013 21:26[!]
Cytat :
Ludzi, masowych kibiców nie interesuje bolid jadący po torze, bo nie zachwycają się pracą rąk na kierownicy, ruchami drążków, wahaczy, wysokością prześwitu czy subtelnościami techniki trail brakingu. Ludzi interesują sportowe rozstrzygnięcia- np. pozycje startowe swoich idoli, rodaków- a te były dzisiaj na najwyższym poziomie.

@SirKamil, ale właśnie chyba nie zawsze tak jest. Sama nie wiem, czy jestem masowym kibicem czy niedzielnym. Ale chyba jak większości kibiców interesuje mnie nie tylko wynik, a wiele rzeczy w F1. Oczywiście, że czasem gapię się na jadące po torze bolidy jak cielę i z braku wiedzy raczej nie zauważyłabym np. tego o czym kiedys w magazynie "Racer" pisał Mark Hughes. Że Barichello i Hamilton wykorzystują niestabilność tylnej osi do szybszej zmiany kierunku jazdy, a Kubica i Button potrzebują stabilna tylną oś i małą podsterowność by wejść w zakręt na dużej prędkości. Ale oprócz walki bez odpuszczania zawsze lubię patrzeć jak kierowcy kierownicą korygują tor jazdy tyle w tym pasji, jak pokonują zakręty i jak dohamowują.
Jedne kwalifikacje i wyścigi są mniej emocjonujące, inne bardziej, ale nigdy dla mnie nudne. Jasne, że kierowcy w Q1, Q2 i Q3 nie muszą jeździć non stop po torze, bo to bez sensu, a zwłaszcza przy takich oponach, co to starczają na 1 szybkie kółko, a potem tempo spada. Ale w kwalifikacjach wolałabym oglądać jazdę na limicie i walkę kierowców o jak najlepszy czas, a nie zamiast tego kalkulowanie z gumami już od Q1, a potem w Q3 nie wyjeżdżanie na szybkie kółko.
SirKamil, 13.04.2013 23:07[!]
Cytat :
@SirKamil
Nie chodzi o to, żeby kierowcy "jeździli po torze bez celu" (tylko dla parady, jak to się mówi). Chodzi właśnie o taką formułę kwalifikacji, w której nie będzie takich kinowych "dłużyzn" - bo wierz mi, wielu "niedzielnych kibiców" ziewa w tym czasie na trybunach a w domu odchodzi telewizora - i kto wie, czy następnym razem pojawią się na kwalifikacjach lub włączą TV w sobotę... Ja nie piszę w swoim imieniu, tylko jestem trochę "adwokatem" masowej widowni. Może to śmieszne, ale ludzie naprawdę chcą widzieć bolidy na torze - szczególnie ci, którzy są na trybunach - dla nich jest atrakcją widzieć jadącego Alonso, Vettela, Hamiltona czy Raikkonena, wszystko jedno, po co owi kierowcy w danej chwili jadą. I można to krytykować, ale nie można tego lekceważyć. Jest więc sprawą F1, aby przyciągała do siebie kibiców, a nie zanudzała ich widokiem pustego asfaltu.


Nie do końca. Z własnego doświadczenia wiem, że oszołomienie samochodem F1 na żywo trwa krotko. Później liczy się już tylko sport. Dla ludzi na trybunach mało istotne jest to czy zawodnicy jadą 10 czy 12 okrążeń w trakcie q. Liczą się sportowe rozstrzygnięcia bo z czasem nawet na trybunach widok samochodu na torze a nawet jego huk obojętnieje. Poza tym i tak najważniejszy jest wyścig. Kwalifikacje mogą być mało aktywne.
Cytat :

Ale w kwalifikacjach wolałabym oglądać jazdę na limicie i walkę kierowców o jak najlepszy czas,
Tylko w czym problem, dokładnie to mieliśmy okazje oglądać.
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca