F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2013
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Korei Południowej
GP Japonii
GP Indii
GP Abu Zabi
GP Stanów Zjednoczonych
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2013
Klasyfikacje generalne 2013
Statystyki z sezonu 2013

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Silverstone.
Santander British Grand Prix 201330 czerwca
Silverstone Circuit
Długość toru: 5,891 km
Liczba okrążeń: 52
Pełny dystans: 306,227 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:30,399 - Mark Webber (Red Bull), 2011
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:34,661 - Kimi Raikkonen (Lotus), 2012
Największa średnia prędkość wyścigu:
215,683 km/h - Mark Webber (Red Bull), 2012
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Nico Rosberg stanął na najwyższym stopniu podium i wygrał dramatyczne GP Wielkiej Brytanii. Trójkę uzupełnili Mark Webber i Fernando Alonso.

Wyścig zdominowany był przez problemy z ogumieniem. Czterech kierowców miało wystrzał lewej tylnej opony, a kilku innych uchroniło się przed tym tylko przez pit stop w odpowiednim momencie. Dwie neutralizacje zbiły stawkę, co zapewniło na niesamowity sprint do mety i sporo bardzo ładnej walki.

Sytuacja w tabeli też nabrała rumieńców, kiedy Sebastian Vettel musiał się wycofać po awarii skrzyni biegów. Wygląda na to, że Formuła 1 jeszcze nie raz nas w tym roku zaskoczy.

Dramat Pirelli

Start był niesamowicie nerwowy i Sutil oraz Massa wbili się na miejsca w pierwszej piątce. Katastrofa przytrafiła się Markowi Webberowi, który po kontakcie z Grosjeanem w pierwszym zakręcie spadł na piętnaste miejsce. Nie najlepiej wyścig rozpoczął również Alonso, który spadł na dziesiąte miejsce, jednak Hiszpan jeszcze na pierwszym okrążeniu wyprzedził Buttona i Grosjeana.

Później akcja na torze się uspokoiła i wydawało się, że będziemy przede wszystkim czekać na pit stopy, jednak na ósmym okrążeniu w bolidzie Hamiltona doszło do wystrzału lewej tylnej opony na prostej Wellington. Brytyjczyk po przejechaniu całego okrążenia zjechał do boksów, jednak miał już ogromną stratę. Na 10 kółku w boksach zjawili się Grosjean i di Resta, ale ważniejsze było to, że wybuchła kolejna opona – w bolidzie Massy w praktycznie tym samym miejscu.

W tym momencie reszta zdecydowała się na zmianę opon – Alonso, Webber i Massa zjechali na 11 kółku, a Raikkonen, Ricciardo i Button na kolejny. Zaraz po wyjeździe z boksów Fin stracił pozycję na rzecz Grosjeana i Alonso. Kolejne okrążenie to pit stopy Rosberga, Sutila oraz wyprzedzania Alonso na Grosjeanie. Hiszpan był na fali i niedługo potem wyprzedził także Jeana-Erica Vergne, który okrążenie później stracił lewą tylną oponę na prostej Hangar. Sędziowie zdecydowali się wypuścić samochód bezpieczeństwa, aby spokojnie można było uprzątnąć odłamki.


Taktyczny poker

W międzyczasie opon zmieniał Vettel i powrócił na tor jako lider. Podczas neutralizacji inżynierowie prosili swoich kierowców, aby unikali jazdy po tarkach, co powinno zminimalizować możliwość uszkodzenia lewej tylnej opony. Po tym całym zamieszaniu na czele mieliśmy Vettela przed Rosbergiem, jednak na trzecie miejsce przesunął się Sutil, a za nim byli Alonso, Raikkonen, Grosjean (który przed neutralizacją dostał polecenie przepuszczenia Fina – dosłownie „Kimi is faster than you”), Ricciardo, Pereza, Webbera i Buttona.

Bezpośrednio podczas restartu na 22 okrążeniu nic się nie zmieniło, jednak dalej na tym kółku Webber wyprzedził Pereza i wskoczył na ósme miejsce. Niedlugo potem forma Grosjeana zaczęła spadać i Francuz stracił pozycję na rzecz Webbera i Ricciardo. Na 30 okrążeniu Raikkonen zaczął kolejną kolejkę zjazdów do boksu i na kolejnych 6 kółkach mieliśmy u swoich mechaników wszystkich kierowców z czołówki. W międzyczasie spadło tempo Hamiltona, który został wyprzedzony przez Raikkonena, Alonso oraz Webbera. Niedługo potem Australijczyk i Hiszpan zamienili się pozycjami.

Na 37 kółku Hamilton zjechał do boksu i zaraz po wyjeździe przez prawie dwa okrążenia ostro walczył z Paulem di Restą. Punktem zwrotnym wyścigu była jednak awaria skrzyni biegów w bolidzie Sebastiana Vettela, która wyeliminowała go z dalszej jazdy. Niemiec zaparkował bolid na prostej startowej i wywołał neutralizację. Ten fakt próbowało wykorzystać kilku kierowców i tak w boksie zjawili się Alonso, Rosberg, Webber, Grosjean, Massa i di Resta. Tuż przed restartem prowadził Rosberg przed Raikkonenem, Sutilem, Ricciardo, Webberem, Perezem, Buttonem, Alonso, Hamiltonem i Grosjeanem.

Sprint

Kiedy na 46 okrążeniu powróciliśmy do walki, kierowcy którzy zjeżdżali starali się wykorzystać przewagę opon. Webber bardzo szybko poradził sobie z Ricciardo, a Alonso z Buttonem. Perez sam zjechał im z drogi po kolejnym wystrzale lewej tylnej opony. Na kolejnym kółku Red Bull poradził sobie z Sutilem w Force India. Jeszcze następne to atak Alonso i Hamiltona na Ricciardo i kolejna szarża Webbera, która dała mu drugie miejsce po wyprzedzeniu Raikkonena.

Później Australijczyk rzucił się w pogoń za Rosbergiem, a Alonso z Hamilton w pogoń za podium. Ostatecznie zarówno Ferrari jak i Mercedes poradziły sobie z Sutilem i Raikkonenem, jednak Hamilton był za daleko, aby spróbować powalczyć o podium. Webber robił co mógł, aby dogonić Mercedesa, jednak jego tempo było odrobinę zbyt słabe i na mecie zabrakło mu 0,7s. Szóste miejsca zajął Felipe Massa, który także wyprzedził Sutila. Ósmy był Daniel Ricciardo, a dziesiątkę zamknęli Paul di Resta i Nico Hulkenberg.

GP Wielkiej Brytanii okazało się być bardzo emocjonującym wyścigiem. Co prawda powód tego leży w problemach z oponami, jednak kierowcy również się postarali i wykorzystywali wszystkie nadarzające się sytuacje. Teraz czeka nas ledwo kilka dni przerwy, przed powrotem do akcji na torze Nurburgring. Jak będzie w Niemczech? Czy problemy znów sprawią taki problem, a może pogoda w górach Eifel spłata kierowcom figla? Tego wszystkiego dowiecie się śledząc Wyprzedź Mnie!


Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 34°C
Temperatura powietrza: 22°C
Prędkość wiatru: 5,8 m/s
Wilgotność powietrza: 52%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
modlicha, 30.06.2013 21:12[!]
@Boom ok do Ciebie tyczy się ta część, w której piszesz że części RBR robiły się "nagle" nielegalne w trakcie sezonu. Bo wiesz że one były nielegalne cały czas tylko nikt o nic nie wiedział.

Co do używania ich przez RBR - po co poświęca się czas, pieniądze i ludzi do ich wykonania zaprojektowania jeśli się nie używa tego mechanizmu? No bądźmy poważni. A myśmy się zastanawiali jak oni to robią, że tak dobrze im idzie w Qualu i w wyścigu.

Po prostu uważam, że w świetle wcześniejszego traktowania poważniejszych przewinień innych teamów Merc nie zasłużył na surowszą karę.
Boom, 30.06.2013 22:30[!]
@modlicha Oczywiście zgadzam się z Tobą, że w świetle tego, co działo się wcześniej w F1, przewinienie Mercedesa nie zasługuje na żadne drastyczniejsze rozwiązania i inna kara ze strony Trybunału nie wchodziła w grę. Jednak mam jednak pytanie, czy części używane przez RBR to to samo, co używanie rozwiązania pozwalającego na zmianę ustawień między kwalifikacjami a wyścigiem? Bo benethor pisał o tym pierwszym, a ty o tym drugim, a ja nie do końca jeszcze ogarniam formułowe niuanse?
modlicha, 30.06.2013 22:53[!]
@Boom
W 2012 w połowie FIA przy okazji kontroli skrzydeł w RBR wykryła mechanizm do błyskawicznej zmiany ustawień w bolidzie. Taki mechanizm, który umożliwiał w "parc femme" zmianę w kilka sekund ustawień mechanikowi który np. obrazowo mówiąc pod okiem marshala "tylko polerował lusterka". Mechanizm był nielegalny i FIA nakazało go zdemontować. Udzieliło reprymendy.

RBR twierdzi, że nigdy go nie użył (to po co projektowali to ustrojstwo????!!!!) :-D

A je śmiem twierdzić patrząc na wyścigi w 2011 i pierwszej połowie 2012, że robili w wała wszystkich przez 1,5 roku.

Benethor być może miał na myśli też uginające się skrzydło, ale skoro przechodziło ono testy to należy uznać geniusz Newaya w kwestii inżynierii materiałowej.
Flybutter, 01.07.2013 10:30[!]
Ponoć to Newey jest mistrzem świata zamiast Vettela, a nawet ciężko zapamiętać jak się pisze jego nazwisko.
Kamikadze2000, 01.07.2013 14:09[!]
@modlicha- trochę powagi. Nie porównuj obu sytuacji - RBR po prostu najlepiej potrafi "tańczyć" na granicy przepisów, bowiem każdy szuka nich "luki". Nie złamali ich, ponieważ to, co stosowali, zostało zakazane dopiero po odkryciu - nic nie zrobili bezpośrednio. Tak samo McLaren ze swoim F-duct, czy też BrawnGP z podwójnym dyfuzorem. Mercedes z kolei z premedytacją je złamał i tylko ich pozycja w Formule 1 sprawiła, że nie beknęli. A zasłużyli nawet na DSQ z sezonu. Miejmy nadzieje, że na testach dla juniorów każdy będzie mógł przejechać 1000km. Wówczas skończą się dywagacje na temat ich nieuczciwości.
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca