F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2013
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Korei Południowej
GP Japonii
GP Indii
GP Abu Zabi
GP Stanów Zjednoczonych
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2013
Klasyfikacje generalne 2013
Statystyki z sezonu 2013

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Nürburgring.
Grosser Preis Santander von Deutschland 20137 lipca
Nürburgring
Długość toru: 5,148 km
Liczba okrążeń: 60
Pełny dystans: 308,863 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:27,691 - Q1, Takuma Sato (BAR), 2004
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:29,468 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
200,160 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Sebastian Vettel po raz pierwszy w karierze wygrał domowy wyścig, po tym jak utrzymał za sobą szarżę Lotusów, które uzupełniły podium.

Grand Prix Niemiec zostało zdominowane przez strategię, która ponownie była kluczowa. Ostatecznie to Red Bull znalazł najlepszy kompromis pomiędzy oszczędzaniem opon, a tempem bolidu. W samej końcówce o podium walczył także Alonso, który na miękkich gumach naciskał na Grosjeana, jednak Francuzowi udało się utrzymać pozycję.

Taktycznie od początku

Po dość spokojnym starcie stawka się uspokoiła i wszyscy czekali na pierwsze zjazdy do boksów. Ruszenie z miejsca dobrze poszło Perezowi, który wskoczył do pierwszej dziesiątki, a kółko później wyprzedził Buttona. Kiepsko wystartował Hamilton, który spadł na trzecie miejsce. Felipe Massa szybko pożegnał się z wyścigiem po awarii bolidu i obrocie w pierwszym zakręcie czwartego okrążenia.

Jako pierwszy w boksie był di Resta – już na piątym okrążeniu. Być może Force India dostanie jakąś karę, gdyż Szkot podczas wyjazdu o mało nie zderzył się z Jeanem-Ericiem Vergne. Na kolejnych czterech kółkach w boksach zameldowali się także Sutil, Ricciardo, Hamilton, Vettel, Perez, Raikkonen i Webber, który stracił w tym momencie szanse na dobry wynik, gdyż mechanicy nie dokręcili mu prawego tylnego koła, które odpadło jeszcze w pit lane i uderzyło kamerzystę – jemu na szczęście nic się nie stało. Red Bull wepchnął Australijczyka z powrotem, dokręcił mu koło i wysłał na tor, z okrążeniem straty.

Raikkonen wyjechał za Mercedesami, które zamieniły się pozycjami, jednak Fin dość szybko poradził sobie z Rosbergiem i rzucił się w pogoń za Hamiltonem. W międzyczasie Vettel wyprzedzał kierowców, którzy jeszcze nie zjechali na zmianę opon. Co ciekawe Alonso zameldował się u swoich mechaników na 13 kółku – jedno okrążenie przed Grosjeanem mimo twardej mieszanki. Kolejne manewry wyprzedzania w wykonaniu Lotusów pokazały, że właśnie one będą głównym zagrożeniem dla Vettela. Mercedes miał problemy z oponami i na 23 okrążeniu Hamilton miał już na koncie dwie wizyty w boksach.

Czy jedzie z nami pilot?

Na 24 kółku Bianciemu wybuchł silnik, jednak początkowo sytuacja nie wydała się poważa, tor pozostał czysty, a Francuz zaparkował na poboczu. Niestety kierowca Marussi zostawił swoje auto na luzie przed szykaną NGK i bolid zaczął cofać się tyłem po torze. Na szczęście nikt wtedy nie nadjeżdżał, jednak i tak sędziowie zdecydowali się na wypuszczenie samochodu bezpieczeństwa. Neutralizacja ściągnęła do boksów Vettela, Lotusy, Alonso, Pereza, Sutila, Rosberga, di Restę i Webbera, który najbardziej na tym skorzystał, gdyż mógł odrobić stracone okrążenie. Przed restartem na prowadzeniu mieliśmy Vettela, przed Grosjeanem, Raikkonenem, Alonso, Buttonem, Hulkenbergiem, Hamiltonem, Maldonado, Perezem i Sutilem.

Po wznowieniu rywalizacji na 30 okrążeniu niewiele się zmieniło i znów było spokojnie. Tylko Webber wyprzedzał kierowców na końcu stawki. Vettel i Lotusy szybko oddaliły się od reszty, jednak jechali praktycznie równym tempem i nie zanosiło się na jakiekolwiek zmiany. W środku stawki Maldonado zaczął tracić tempo i tracił kolejne pozycję. Na 40 okrążeniu Grosjean zjechał po kolejny komplet pośrednich, Vettel zrobił to samo kółko później. Obaj wyjechali za Hamiltonem jednak Brytyjczyk nie miał szans na utrzymanie pozycji i zaraz potem zjechał do boksu – na 46 kółku.

Szarża Raikkonena

Co ciekawe Lotus podzielił strategię między dwóch kierowców i Raikkonen na koniec ubrał miękkie opony i rzucił się w pogoń za Vettem. Na 10 kółek przed metą miękkie gumy ubrał też Alonso, który jechał fantastycznym tempem, jednak nie wystarczyło go na wywalczenie podium. Na 55 okrążeniu Grosjean przepuścił Fina, który próbował zredukować stratę dwóch sekund do Vettela, jednak ostatecznie to również się nie powiodło i Niemiec wygrał domowe Grand Prix z przewagą sekundy.

Za plecami tej czwórki sporo się działo. Opony w bolidzie Hamiltona w końcówce nieźle działy i na ostatnich 10 okrążeniach Brytyjczyk przebił się z dziewiątego miejsca na piąte wyprzedzając po drodze di Restę, Maldonado, Pereza i Buttona. Podobnie pojechał Webber, jednak jemu brakło już czasy na walkę z kierowcą McLarena i musiał zadowolić się siódmym miejscem. Perez był ósmy, a dziesiątkę zamknęli Rosberg i Hulkenberg.

Tym razem wyścig obył się bez problemów i obeszło się bez bojkotu. Opony znów były decydującym czynnikiem, jednak różnice w strategiach zapewniły nam trochę ciekawych manewrów, a walka Lotusa z Red Bullem trzymała w napięciu do samego końca. Teraz czeka nas dłuższa przerwa, jednak osłodzona testami młodych kierowców. Kto najlepiej poradzi sobie podczas testów, kto najlepiej przygotuje się przed Budapesztem? Tego dowiedzie się czytając Wyprzedź Mnie!


Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 45°C
Temperatura powietrza: 25°C
Prędkość wiatru: 2,7 m/s
Wilgotność powietrza: 27%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
mariok77, 07.07.2013 18:53[!]
Zwycięstwo Vettela o włos, ale zwycięstwo. Ogólnie Lotus był szybszy, ale na korzyść Sebastiana zadziałał SC kiedy to mógł darmowo wymienić opony i kiepska współpraca Kimiego z Grosjeanem.
sstass, 08.07.2013 08:48[!]
@mariok77
A Kimi Groszek i Alonso nie zmieniali wtedy opon?? Bo mi sie wydaje ze tak wiec jaki zysk?? Na SC to on stracił przewage Kimi i Alonso mieli juz spore straty po jezdzie za Hamiltonem więc to chyba raczej wszyscy zyskali poza Vettelem.
Siux, 08.07.2013 09:55[!]
na przedostatnim okrążeniu Kimiemu zabrakło bodajże 0.048 sec do aktywacji DRS i mielibyśmy bezpośrednią walkę na ostatnim okrążeniu :)

czekam na wpisy jak to oszukańcze testy wpłynęły na formę Mercedesa :)
Kamikadze2000, 08.07.2013 18:02[!]
@Siux - fakt jest faktem - wykorzystali z premedytacją tegoroczny bolid, mimo iż tak nie wolno. Los na szczęście im odpłacił - trik z zamianą opon stał się skuteczny, ale niebezpieczny, więc został zakazany. Ich pomysł na zmniejszenie degradacji pękł, jak bańka mydlana. Gdyby jednak nie zakazano tego, wówczas nadal korzystaliby z triku, który na pewno testowali podczas tych testów. Czy zyskali, czy nie, nie ma to już żadnego znaczenia. Są oszustami i dostali wyrok - zostali potraktowani bardzo łagodnie i otrzymali karę taką, jaką sami sobie wymierzyli. Mam nadzieje, że FIA nie dokona kolejnej farsy i podtrzyma zakaz udziału w najbliższych testach. Bo już podobno działają w stronę zniesienia kary. ;]
mariok77, 08.07.2013 21:34[!]
@sstass
Zjechali na zmianę tuż za liderem( na którego przecież czeka SC), idiotyzmem byłoby tego nie zrobić na tym etapie wyścigu. Samochód bezpieczeństwa pomógł moim zdaniem Vettelowi obronić się przed Grosjeanem, który na drugim stincie w momencie wyjazdu SC miał chyba o 5 kółek świeższe opony (Pn przy Pu Sebastiana) co z pewnością pomogłoby mu w końcówce tego przejazdu.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca