F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2014
GP Australii
GP Malezji
GP Bahrajnu
GP Chin
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Rosji
GP Stanów Zjednoczonych
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2014
Klasyfikacje generalne 2014
Statystyki z sezonu 2014

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Catalunya.
Gran Premio de España Pirelli 201411 maja
Circuit de Barcelona-Catalunya
Długość toru: 4,655 km
Liczba okrążeń: 66
Pełny dystans: 307,104 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:19,954 - Q2, Rubens Barrichello (Brawn), 2009
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:21,670 - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2008
Największa średnia prędkość wyścigu:
198,102 km/h - Felipe Massa (Ferrari), 2007
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Wypowiedzi przed GP  [  T-  |  T+  ]
Red Bull

Sebastian Vettel: Formuła 1 wraca do Europy. Pozytywnym aspektem jest to, że ponownie zaczniemy korzystać z naszej Energy Station, zapewniającej dużo przestrzeni dla nas i dla zespołu. Przez kolejne tygodnie, będzie ona dla nas prawie jak dom! Catalunya to mieszanka nawrotów, szybkich zakrętów i zmian wysokości. Tor nie oferuje zbyt wielu okazji do wyprzedzania, więc dobra pozycja startowa może okazać się kluczowa. Długie wiraże pasują naszemu samochodowi. Ze względu na degradację ogumienia, spodziewamy się wielu postojów.

Daniel Ricciardo: Zawsze lubiłem jeździć po Circuit de Catalunya. Myślę że to świetny tor. W zasadzie łączy w sobie wszystko i dlatego jak tak popularną areną testów. Pierwszy sektor jest bardzo miły, płynnie przechodzi się z jednego zakrętu w drugi. S2 jest nieco bardziej techniczny, ale także interesujący. Ostatni sektor jest nieco gorszy, ale można zrozumieć, dlaczego wprowadzono w nim zmiany. Wydaje mi się że stary układ był bardziej ekscytujący. To obiekt, który pomaga przy obronie pozycji, ale i tak wymaga dużej koncentracji i właściwych ustawień. Znalezienie optymalnego balansu nie jest proste.

(Nataniel Piórkowski)
 
Marussia

Max Chilton: Po trzech tygodniach spędzonych z dala os samochodu, nie mogę się już doczekać Grand Prix Hiszpanii. Mamy kilka interesujących poprawek i chciałbym już zobaczyć, co one wniosą do naszych osiągów. Jestem przekonany, że piątek będzie bardzo pracowitym dniem, a dodatkową okazja do oceny wprowadzonych zmian na pewno dadzą nam dwa dni testów, jakie odbędą się po zakończeniu weekendu wyścigowego. Powinniśmy więc opuścić Hiszpanię z bardzo dobrym zrozumieniem naszego położenia w stawce.

Jules Bianchi: Wszystkie tory, na których odbyły się pierwsze cztery wyścigi sezonu, były od siebie różne. Nie przypominały tradycyjnych obiektów, które znajdują się w europejskiej części kalendarza. Tym bardziej cieszę się na myśl powrotu na taki obiekt jak Barcelona. Dzięki temu otrzymamy szansę na trochę lepsze zrozumienie naszego samochodu. Sam tor nie jest łatwy. Trudno jest znaleźć optymalne ustawienia, a nawierzchnia toru nie jest idealnie równa. Za nami przerwa, podczas której mogliśmy przeanalizować wyścigi otwierające sezon, ale teraz nie mogę się już doczekać kolejnego etapu mistrzostw.

(Nataniel Piórkowski)
 
Mercedes

Nico Rosberg: Grand Prix Hiszpanii to pierwszy wyścig europejskiej części sezonu, a zarazem pierwszy po czterech wcześniejszych, zamorskich rundach. Zaczynamy kolejną fazę sezonu. Prawdopodobnie nie ma na świecie toru, który znałbym lepiej niż Barcelonę. Wiążę z nim także miłe wspomnienia: rok temu zdobyłem tam pierwsze pole startowe i liczę, że w tym roku powalczę o podobny rezultat. Zaczynamy mieć pojęcie o osiągach samochodu. Wszystkie zespoły z całą pewnością naciskają bardzo mocno, by przygotować nowe części, licząc na poprawę tempa. Przed nami interesujący weekend. Fani powinni być podekscytowani.

Lewis Hamilton: Dobrze było trochę odpocząć. Pierwsze tygodnie sezonu były bardzo ciężkie zarówno dla nas, jako kierowców, ale i również całego personelu zespołu. Po trzech doskonałych weekendach w Malezji, Bahrajnie i Chinach, postaram się utrzymać pozytywną passę. Barcelona to doskonałe miejsce do inauguracji europejskiej części kalendarza. Wszyscy znamy ten obiekt jak żaden inny, nawet pomimo tego, że w tym roku nie odbyły się na nim zimowe testy. Tor jest bardzo wymagający dla samochodów. Wymaga jak najlepszej kombinacji mocy, aerodynamiki i prowadzenia się bolidu. Nie mamy na razie powodów do narzekania. Naszym celem nie jest więc utrzymanie tempa z początku sezonu, ale lepszy rozwój względem naszych rywali. Chcemy nadal budować naszą przewagę w obydwu klasyfikacjach generalnych.

(Nataniel Piórkowski)
 
Lotus

Romain Grosjean: Naszym celem na Barcelonę jest dalsza poprawa. Dysponujemy porządną platformą do pracy i musimy tylko przezwyciężyć jej słabsze obszary – także pod względem jednostki napędowej. Rozpoczynamy europejski sezon. Będziemy mniej podróżować, ale to chyba dobrze, bo w samolotach obejrzałem już chyba każdy dostępny film! Mówiąc całkiem poważnie, inżynierom będzie teraz łatwiej dostarczać na tor nowe części. Cieszę się na myśl powrotu do Barcelony – zająłem tu dwa lata temu czwarte miejsce. Zespół pozostaje jednością, to daje nam siłę.

Pastor Maldonado: Realistycznym celem na Barcelonę będzie poprawa konkurencyjności. Bardzo istotna będzie walka o kilka punktów, ale jeśli wszystko pójdzie dobrze, to powinniśmy być w stanie rywalizować o miejsce w czołowej piątce. Nie będzie łatwo: Mercedesy i Red Bulle pokazały w ostatnich wyścigach dobre tempo. Są także inne ekipy, na przykład Force India. Z Barceloną wiążę jedno z moich najlepszych wspomnień: zwycięstwo w wyścigu F1. To wspaniały dzień w mojej karierze. Pamiętam, że w pierwszym treningu zajęliśmy wtedy siedemnaste miejsce – to pokazuje, że w Formule 1 nigdy nie można się poddawać.

(Nataniel Piórkowski)
 
Caterham

Marcus Ericsson: Za mną bardzo miłe dwa tygodnie spędzone w Szwecji, ale nadszedł już ten czas, gdy chcę wrócić na tor, a Hiszpania jest idealnym do tego miejscem! To pierwszy wyścig w sezonie, który odbędzie sie na dobrze znanym mi torze. Może wydawać się, że to tylko mała przewaga, ale dobrze jest mieć podstawową wiedzę o obiekcie: dzięki temu nawet pierwsze przejazdy z piątkowych treningów będą bardziej użyteczne, a ja będę mógł bardziej efektywnie atakować czasy okrążeń. Ten weekend jest szczególnie ważny, ponieważ przygotowaliśmy z myślą o nim kilka nowych części. Kluczowa będzie więc realizacja planów dotyczących piątkowych przejazdów.

Kamui Kobayashi: Po kilku tygodniach odpoczynku, wracamy do pracy w Barcelonie – na torze, który wszyscy znamy jak własną kieszeń. To obiekt, na którym zawsze radziłem sobie całkiem dobrze, zwłaszcza w sezonie 2012, gdy po bardzo wyrównanej walce z Buttonem i Rosbergiem zająłem w wyścigu piąte miejsce. Teraz musimy być oczywiście większymi realistami, ale nie zmienia to faktu, że dzięki nowym częścią celujemy w nawiązanie walki z co najmniej dwoma zespołami, które do tej pory znajdowały się przed nami. Na Circuit de Catalunya pojawimy się z nowym przednim i tylnym skrzydłem oraz podłogą. By zoptymalizować osiągi, potrzebujemy czasu na torze – po raz kolejny kluczowa będzie więc niezawodność naszej konstrukcji.

(Nataniel Piórkowski)
 
Force India

Sergio Perez: Uwielbiam wracać do Europy z perspektywą ścigania się po kilku klasycznych torach. Barcelona to dla mnie jeden z najlepszych torów w całym kalendarzu. Znajdziemy tu wszystko, ale szczególnie długie i szybkie zakręty. Z uwagi na wiele zakrętów w prawo, Catalunya to wymagający fizycznie obiekt, zwłaszcza dla szyi, ale mimo tego jest ciągle doskonałym miejscem do jazdy bolidem F1. To tradycyjnie wyścig, gdzie zespoły wprowadzają poprawki do swych bolidów. Z tego powodu ciekawie będzie zobaczyć, jak wszyscy będą sobie radzić.

Nico Hulkenberg: Nawet pomimo tego, że znamy tor w Barcelonie niemal od podszewki, to wciąż pozostaje on trudnym obiektem i jednym z tych, na których szczególne znaczenie ma optymalizacja balansu samochodu. Jeśli nie czujesz się w bolidzie komfortowo, to odbija się to na twoich czasach okrążeń. Catalunya to prawdziwy test dla docisku samochodu: mam tu na myśli pierwszy i drugi sektor. Z kolei w trzecim sektorze istotna jest trakcja i to pod tym względem powinniśmy być mocni.

(Nataniel Piórkowski)
 
Williams

Felipe Massa: W przeszłości wygrałem już wyścig na Circuit de Catalunya – to ważne, ponieważ mogę teraz cieszyć się jazdą w trochę większym stopniu. Wiem już, w jaki sposób można na tym torze walczyć o zwycięstwo, dzięki czemu za kierownicą zyskuję pewność siebie. W Hiszpanii ważny jest docisk. Musimy zagwarantować optymalne ustawienia na płaszczyźnie aerodynamiki. Barcelona to tradycyjnie weekend, z myślą o którym zespoły przygotowują pierwsze większe pakiety poprawek – tak naprawdę liczyły się będą jednak te, które dadzą największą różnicę. Nie mogę się już doczekać powrotu do Europy.

Valtteri Bottas: Jako zespół nie możemy się już doczekać Grand Prix Hiszpanii. Podczas europejskiej części sezonu łatwiej jest o poprawki w trakcie weekendu wyścigowego. Okres pomiędzy wyścigami w Szanghaju i Barcelonie był bardzo istotny w kwestii poprawy tempa bolidu. Trudno jednak powiedzieć, jak dobrze go wykorzystaliśmy – tego dowiemy się dopiero w piątek. Nie jeździliśmy tegorocznymi samochodami po Circuit de Catalunya – w poprzednich sezonach odbywały się na nim przecież zimowe testy. Wszyscy dobrze znamy jego układ, ale będziemy musieli popracować nad ustawieniami.

(Nataniel Piórkowski)
 
McLaren

Kevin Magnussen: Za naszym zespołem kilka trudniejszych wyścigów, więc mamy nadzieję, że w Hiszpanii będziemy mieli więcej szczęścia. Sądzę że wszystkie problemy, jakich doświadczyliśmy w Chinach, dały nam dane i impet do dokonania pewnych zmian. Circuit de Catalunya to wspaniały tor. Rok temu wygrałem na nim obydwa wyścigi World Series i nie mogę się już doczekać mojego debiutu na nim w bolidzie Formuły 1. Wydaje mi się, że bardzo ważne będą także powyścigowe testy. Barcelona to zdecydowanie jeden z najbardziej krytycznych obiektów pod względem wymagań aero.

Jenson Button: Wiosna i czas, gdy Formuła 1 powraca do Europy, to zawsze jeden z najbardziej lubianych przeze mnie okresów w roku. Circuit de Catalunya to wymagający obiekt dla każdego samochodu. Składa się z długich zakrętów, które stawiają wysokie wymagania względem osiągów aerodynamicznych – niestety obecnie mamy z nimi problemy. Barcelona jest miejscem, gdzie zawsze będzie brylował konkurencyjny bolid, a ten słabszy poradzi sobie gorzej. Ciągle jesteśmy na początkowym etapie rozwoju naszego samochodu. Nie chodzi tylko o nowe części, ale bardziej o znalezienie właściwego kierunku, zyskanie zaufania w nasze pomiary i maksymalizację starań.

(Nataniel Piórkowski)
 
Sauber

Esteban Gutierrez: Grand Prix Hiszpanii inauguruje europejski sezon F1. To tutaj wprowadza się tradycyjnie pierwsze, większe poprawki do samochodów. Dla nas runda w Barcelonie to okazja do poprawy naszej konkurencyjności. Wierzę w moją ekipę. Każdy jej członek daje z siebie wszystko. Jesteśmy pozytywnie nastawieni – mamy nadzieję, że dokonamy kroku naprzód. Jazda po torze Catalunya daje mi wiele frajdy. Niezależnie od serii w jakiej się ścigałem, zawsze cieszyłem się atmosferą tego miejsca. Rok temu udało mi się wykręcić najszybsze okrążenie wyścigu. Jestem gotowy by dać z siebie wszystko i maksymalnie wykorzystać potencjał mojego bolidu.

Adrian Sutil: Wszyscy znamy tor w Barcelonie dosłownie od podszewki – bardzo często tu testowaliśmy. Catalunya to dobry tor, który stawia wysokie wymagania pod względem aerodynamiki. Mamy tu wiele szybkich zakrętów i tylko jedną, długą prostą. Ostatni sektor to szczególne wyzwanie: bardzo kręty, prowadzący do wolnej sekwencji zakrętów. Gdy znajdziesz dobre ustawienia dla dwóch pierwszych sektorów, zrujnujesz swoje tempo w trzecim i odwrotnie. Przygotowujemy kilka poprawek licząc, że pozwolą nam one na poprawę osiągów. Oczywiście liczymy na wynik lepszy, niż w ostatnich wyścigach. Po tym, jak trzy razy z rzędu musieliśmy się wycofać z rywalizacji, potrzebujemy finiszu.

(Nataniel Piórkowski)
 
Sauber

Esteban Gutierrez: Z pewnością nie możemy być zadowoleni z takiego rezultatu. Nie o takie miejsca chcemy walczyć. Start poszedł dobrze, zyskałem kilka pozycji. Później po prostu dostaliśmy zadyszki. W trakcie wyścigu trudno nam było dbać o ogumienie i notować wysokie prędkości na prostych. Starałem się tylko bronić mojej pozycji. Niezależnie od tego nie wolno nam tracić motywacji. Przed nami testy i potrzebujemy dobrego programu, by powrócić do konkurencyjnej formy.

Adrian Sutil: Wyścig nie był z mojej perspektywy dość ekscytujący. Niestety osiągi mojego bolidu nie były dobre i walczyłem z przyczepnością. Przejazdy tak na podstawowej jak i opcjonalnej mieszance były wymagające, chociaż wydaje mi się, że twardsze opony spisywały się lepiej. Przynajmniej dojechaliśmy do mety. To była dla mnie rozczarowująca niedziela. Nadal mamy ogromny problem z poziomem przyczepności, zwłaszcza podczas wjeżdżania w zakręty.

Monisha Kaltenborn, szef zespołu: Oczywiście rezultat taki jak ten nie może być satysfakcjonujący. Przybyliśmy do Barcelony z pakietem poprawek, który sprawił, że udało nam się zniwelować stratę do naszych najbliższych rywali. Teraz będziemy pracowali nad optymalizacją. Wciąż są takie obszary, z których nie jesteśmy zadowoleni. Przynajmniej posiedliśmy więcej wiedzy na temat tego, jak najlepiej wykorzystywać ogumienie.

(Nataniel Piórkowski)
 
Toro Rosso

Jean-Eric Vergne: Wyścig w Barcelonie oznacza start europejskiej części sezonu i jest niezwykle istotny z jednego powodu – koniec z jet lagami i dużo mniej latania samolotami! Tor Catalunya znamy bardzo dobrze. Wszyscy ścigaliśmy się tutaj już od serii juniorskich, więc dlatego różnice pomiędzy zespołami są tutaj nieco mniejsze. Mam dobre wspomnienia z tego miejsca, w przeszłości wygrywałem tam w końcu wyścigi. To obiekt, na którym ogólna dyspozycja samochodu potrafi dużo zmienić: szczególnie balans i pakiet aero. Nieco mniejsze znaczenie mają hamulce, czy silnik. Kocham Barcelonę, a zważając na to, że nie leży ona zbyt daleko od Francji, mogę spodziewać się, że pewna część moich fanów wybierze się na pierwszy, tegoroczny europejski wyścig F1.

Daniił Kwiat: Jak wszyscy inni kierowcy, spędziłem na tym torze wiele czasu testując i biorąc udział w wyścigach. Udawało mi się tu osiągać dobre rezultaty – szczególnie pamiętam Eurocup z 2011 roku, gdy ruszałem do rywalizacji z dwudziestego pola, a zakończyłem ją na trzecim miejscu. Nie mogę się już doczekać powrotu do Europy, dzięki czemu loty samolotami nie będa już tak długie. Na tym torze trzeba znaleźć kompromis pomiędzy sekcjami charakteryzującymi się wysokimi i niskimi prędkościami. Nie mam pojęcia, jak Catalunya będzie pasowała naszemu bolidowi; przynajmniej do piątkowych treningów.

(Nataniel Piórkowski)


Więcej wkrótce...

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
mich909090, 05.05.2014 12:57[!]
Tak jak Lewis powiedział tor jest zróżnicowany. Potrzebna jest jak najlepsza kombinacja mocy, aero oraz prowadzenia się bolidu. Taki pakiet posiada właśnie Merc.
Kamikadze2000, 05.05.2014 21:39[!]
Tak można powiedzieć o każdym torze... ;) Tak na prawdę Katalonia to przede wszystkim przyczepność - bez dobrego aero wiele się tu nie zdziała. Merc ma pojazd kompletny - najlepszy we wszystkich obszarach. Nie ma wątpliwości, że jadą po kolejny dublet. Mam nadzieje, że tym razem wygra Nico. :))
paymey852, 08.05.2014 11:46[!]
@Kamikadze2000
Ja tam nie jestem taki pewien czy najlepszy we wszystkich obszarach.
Ich nadmiar mocy może przysłonić słabsze obszary, jednak jeśli RB10 miał by lepszy pakiet aero to nieznacznie.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca