F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2015
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Rosji
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2015
Klasyfikacje generalne 2015
Statystyki z sezonu 2015

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Spa-Francorchamps.
Shell Belgian Grand Prix 201523 sierpnia
Circuit de Spa-Francorchamps
Długość toru: 7,004 km
Liczba okrążeń: 44
Pełny dystans: 308,052 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:44,503 - Q2, Jarno Trulli (Toyota), 2009
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:47,263 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2009
Największa średnia prędkość wyścigu:
229,266 km/h - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]

Lewis Hamilton pewnie prowadził przez prawie cały dystans i sięgnął po zwycięstwo podczas Grand Prix Belgii. Na torze Spa podium uzupełnili Nico Rosberg oraz Romain Grosjean.

Rywalizacja na belgijskim obiekcie jednak toczyła się przy suchym torze, choć nie zbrakło problemów i niespodzianek. Niektórzy odpadli jeszcze przed dość szalonym startem, a Sebastian Vettel podium stracił tuż przed metą.

Zaskoczenie na starcie

Jeszcze na okrążeniu formującym z marzeniami o punktach pożegnali się Nico Hulkenberg oraz Carlos Sainz – obaj donosili o problemach z mocą i ostatecznie pierwszy z nich opadł – wywołując drugie okrążenie formujące, a drugi ruszył z pit lane, ze sporą stratą do reszty zawodników. Nowe przepisy startowe najgorzej sprawdziły się w przypadku Rosberga, który nie tylko nie miał szans z Hamiltonem, ale przegrał z Perezem, Ricciardo, Bottasem oraz prawie i Vettelem.

Niemiec był w stanie na pierwszym okrążeniu odzyskać jedno miejsce po ataku na Williamsa, który dodatkowo popełnił błąd w pierwszym zakręcie i musiał uznać wyższość także Vettela. Kiedy stawka zaczęła się rozjeżdżać sytuacja w czołówce się uspokoiła, choć na szóstym kółku Kwiat przeskoczył Massę w walce o ósme miejsce, a Ricciardo zaczął dobierać się do Pereza. Z tyłu straty odrabiali kierowcy z karami – Verstappen i Raikkonen, który uporali się z dobrze startującymi McLarenami i Sauberami, przez co pierwszy z nich był już na punktowanych pozycjach.

Kółko później zaczęły się pierwsze zjazd do boksów – serię otworzył Ricciardo, który zdecydował się na komplet pośrednich opon. W międzyczasie Grosjean przeskoczył Bottasa, który chwile później zjechał do alei serwisowej i otrzymał złe opony – komplet miał być miękki, jednak na prawy tył wkradła się pośrednia mieszanka. Ostatnim zawodnikiem, który zmieniał gumy, był Vettel na szesnastym kółku. Niemiec wyjechał na szóstym miejscu – tuż przed Bottasem. W międzyczasie Verstappen wyprzedzał Ericssona po zewnętrznej Blanchimont, a Perez przeskoczył Ricciardo.

Po pierwszych zmianach opon prowadził Hamilton, przed Rosbergiem, Perezem, Ricciardo, Grosjeanem, Vettelem, Bottasem, Massą i Kwiatem.

Różne strategie

Na siedemnastym kółku Bottas zaliczył karę przejazdu przez aleję serwisową za błąd ekipy z oponami. Później na chwilę sytuacja się uspokoiła, jednak świetnym tempem zaczął popisywać się Grosjean, który pokonał Ricciardo i dwa kółka potem Pereza wskakując na trzecie miejsce. Meksykanin miał jednak problemy z oponami i zjechał niedługo potem do boksu. W tym samym momencie z wyścigiem pożegnał się Ricciardo, który zatrzymał swój bolid na prostej startowej wywołują wirtualny samochód bezpieczeństwa.

Neutralizacja potrwała jedno okrążenie, w trakcie którego Grosjean, Massa, Raikkonen i Verstappen zjechali po pośrednie opony. Później niewiele się działo i kolejni kierowcy odwiedzali swoich mechaników po nowe opony. Mercedes przeciągnął swój drugi pit stop, aż do 33 okrążenia, jednak tutaj też nic się nie zmieniło i Hamilton wyjechał daleko przed Nico Rosbergiem. W tym momencie okazało się jednak, że Ferrari zdecydowało, iż Vettel będzie jednym, który pojedzie na jeden pit stop. W międzyczasie trochę zmian pozycji było w środku stawki, gdzie Saubery walczyły z Alonso. W punktach natomiast Massa starał się naciskać na Pereza, jednak póki co nic z tego nie wychodziło.

Ostatecznie rozstrzygnięcia

Zużywające się opony w bolidzie Vettela sprawiły, że na 6 kółek przed końcem mniej niż półtorej sekundy za jego plecami znalazł się Romain Grosjean. Kilkaset metrów z tyłu tempa nabierał jadący na miękkich oponach Kwiat, który przeskoczył Kimiego Raikkonena i zaczął zbierać się za Felipe Massę. Silnik Renault zmagał się z tym przez dwa okrążenia, jednak ostatecznie Rosjanin znalazł się dość blisko w strefie DRS, by na prostej Kemmel być na tyle z przodu, aby utrzymać się przed Brazylijczykiem. Perez stawiał jednak znacznie mniejszy opór, więc na trzy kółka przed końcem Red Bull zapewnił sobie szóste miejsce.

Z przodu natomiast Grosjean szukał sposobu na Vettela, jednak cały czas nie umiał wystarczająco zbliżyć do niego w strefie DRS. Losy podium nie miały się jednak rozstrzygnąć w walce, gdyż na przedostatnim okrążeniu w bolidzie Ferrari wybuchła prawa tylna opona. Niemiec próbując dojechać do boksu narobił trochę zamieszania, jednak jedynie skorzystał na tym Verstappen, który zbliżył się do siódmego Raikkonena. Holender próbował nawet ataku, jednak przestrzelone dohamowanie po Kemmel sprawiło, że nic z tego nie wyszło.

Ostatecznie Hamilton pewnie dowiózł zwycięstwo, przed Rosbergiem i Grosjeanem. Problemy Vettela podarowały czwarte miejsce Kwiatowi, natomiast za jego plecami finiszowali Perez oraz Massa, Raikkonen i Verstappen, których na mecie dzieliła mniej niż sekunda. Dziewiąty mimo problemów był Bottas, natomiast czołową dziesiątkę zamknął Marcus Ericcson.

Formuła 1 wróciła już z wakacyjnej przerwy, więc na kolejny wyścig będziemy czekać zaledwie dwa tygodnie. Następne spotkanie to ostatnia europejska runda na torze Monza. W świątyni prędkości faworytami będą Mercedesy, jednak o wszelkich niespodziankach i zwrotach akcji dowiecie się czytając Wyprzedź Mnie!

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Masio, 23.08.2015 15:47[!]
Mercedes tradycyjnie.
Ferrari przekombinowało ze strategią Vettela, albo ten wjazd na krawężnik zniszczył oponę. W każdym razie cieszę się, że to Romek stanął na podium. Jak dla mnie to kierowca wyścigu.
Dobry wyścig Kwiata i Pereza.
Pit-stop Bottasa to kompromitacja w wykonaniu Williamsa...
Szkoda mi Ricciardo.

800 wyścig dla Ferrari nie był zbyt udany, 900 także im nie wyszedł.
Maniuss, 23.08.2015 16:26[!]
No i Verstappen pokazał się z dobrej strony.
kabans, 23.08.2015 16:28[!]
Raikonnen chyba potwierdził że powinien wylecieć
oxiplegatz, 23.08.2015 18:30[!]
Bardzo mnie cieszy rezultat Grosjeana, aż się przypomniał sezon 2013, który był udany dla Lotusa. Bardzo byłem ciekaw czy Romek wyprzedził Seba, ale stało jak się stało.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca