F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2015
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Rosji
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2015
Klasyfikacje generalne 2015
Statystyki z sezonu 2015

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Yas Marina.
Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix 201529 listopada
Yas Marina Circuit
Długość toru: 5,554 km
Liczba okrążeń: 55
Pełny dystans: 305,355 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:38,434 - Q2, Lewis Hamilton (McLaren), 2011
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:40,279 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2009
Największa średnia prędkość wyścigu:
194,863 km/h - Sebastian Vettel (Red Bull), 2009
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]

Nico Rosberg wykorzystał pierwsze pole startowe i wygrał ostatni tegoroczny wyścig Formuły 1 na torze w Abu Zabi. Rywalizacja na Yas Marina nie była jednak dla Niemca bezproblemowa i Hamilton był znacznie bliżej swojego kolegi zespołowego niż podczas kwalifikacji. Czołową trójkę uzupełnił Kimi Raikkonen.

Walka na początku

Hamilton kompletnie zaspał na starcie i nie tylko nie mógł myśleć o przejęciu prowadzenia, ale wręcz musiał bronić się przed Raikkonenem oraz Perezem. Brytyjczyk co prawda utrzymał się na drugim miejscu, jednak niewiele mu to dało, gdyż Rosberg praktycznie od razu odjechał i był poza zasięgiem całej reszty. Z wyścigiem już na samym początku pożegnał się Maldonado, który został strącony przez Alonso, który wcześniej zaliczył kontakt z Vettelem i nie odhamował do pierwszego zakrętu.

Dobrze ruszyły Red Bulle, jednak zwłaszcza Kwiat popełniał błędy na pierwszym kółku i w środku stawki sporo się działo, gdyż swojej szansy szukał Williams. Ostatecznie drugie okrążenie na czele rozpoczął Rosberg, przed Hamiltonem, Raikkonenem, Perezem, Hulkenbergiem, Ricciardo, Sainzem, Massą i Kwiatem.

Kolejne kółka były dość spokojnie, choć Williams uporał się z Toro Rosso. Już na piątym okrążeniu w boksach zjawił się Felipe Nasr, który zaczął sekwencję pit stopów. Reszta nie spieszyła się zbytnio i ostatnim z zawodników startujących na supermiękkiej gumie był w boksach Hamilton, który zmienił opony na trzynastym okrążeniu. W międzyczasie Ricciardo ładnie uporał się z Hulkenbergiem, który próbował kontrataku, jednak ostatecznie sam padł ofiarą drugiej próby wyprzedzania. Także Vettel pokonał Verstappena, a Williams pozbawił Bottasa szans na walkę o jakieś wysokie punkty, gdy po niebezpiecznym wypuszczeniu ze stanowiska doszło do kontaktu ze zjeżdżającym na swoje stanowisko Jensonem Buttonem.

Problemy na czele

Zawodnicy, którzy startowali na miękkiej mieszance, oczywiście odwlekali w czasie zjazd i po rozpoczęciu sekwencji pit stopów byli w środku akcji – Ericsson musiał uznać wyższość Massy, Red Bulli oraz Sainza, a Vettel Hamiltona oraz Raikkonena. Na 21 kółko swój wyścig popsuł trochę Verstappen, który zablokował koła hamowaniu do ósmego zakrętu i zniszczył je tak mocno, że poprosił o pit stop. Na 24 okrążeniu swoje pierwsze pit stopy zaliczyli Vettel i Grosjean, który wyjechali kolejno na szóstym oraz jedenastym miejscu.

Niewiele później zaczęły się drugie zjazdy, które zaczął Hulkenberg. W międzyczasie okazało się, że losy rywalizacji nie są jeszcze rozstrzygnięte, gdyż Hamilton zaczął odrabiać stratę do Rosberga i niedługo potem znalazł się w zasięgu strefy DRS, choć nie udało mu się przeprowadzić ataku. Problemy wicemistrza świata były na tyle spore, że Mercedes zdecydował się ściągnąć go do boksów już na 32 okrążeniu zostawiając Hamiltona na dłużej. Kółko później opony zmieniał Raikkonen, który jednak spadł za Vettela po problemach z odkręceniem prawego przedniego koła. Fin jednak już trzy okrążenia później wrócił na 3. miejsce, gdyż Ferrari nakazało zamianę pozycji. W przypadku pozostałych kierowców nie działo się zbyt wiele, a cała reszta zjeżdżała w podobnych momentach, gdyż oznaczona na żółto mieszanka wytrzymywała co najmniej 20 okrążeń.

Decydująca faza

Vettel pojawił się u swoich mechaników po supermiękką gumę na 15 kółek przed końcem rywalizacji. Niemiec wyjechał za Perezem oraz Ricciardo, jednak wyprzedzenie swojego dawnego kolegi zespołowego potrwało zaledwie dwa okrążenia. Na 42. kółku Hamilton założył kolejny komplet miękkich opon i wrócił na tor ze stratą 12 sekund do Rosberga. Wyścig był w tym momencie w decydującej fazie – nie tylko w czołówce, ale też w środku stawki, gdzie kierowcy, mając perspektywę jazdy już do samej mety, zaczęli podkręcać tempo i m.in. Massa zaczął cisnąć Kwiata.

10. okrążeń przed metą do grupki kierowców na supermiękkiej gumie dołączył Grosjean, a tymczasem Vettel uporał się z Perezem i wskoczył na czwarte miejsce. Hamilton ostatecznie zbił przewagę Rosberga do siedmiu sekund, jednak nie udało mu się zdziałać nic więcej. Co ciekawe, Mercedes do samego końca kontrolował swoich kierowców i nakazywał im jazdę na idealnie równych ustawieniach silnika. Do szóstego miejsca też nic się nie działo, bo różnice między Raikkonenem, Vettelem, Perezem i Ricciardo były zbyt dużo, aby doszło do zmian pozycji. Siódmy był Hulkenberg, przed Massą, który na żyletki wyprzedzał Kwiata na 47. okrążeniu oraz Grosjeanem, który w końcówce był na fali i najpierw wypchnął Sainza poza czołową dziesiątkę, a później poradził sobie także z kierowcą Red Bulla.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 28°C
Temperatura powietrza: 25°C
Prędkość wiatru: 0,9 m/s
Wilgotność powietrza: 63%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Zomo, 30.11.2015 01:40[!]
Formula 1 zmierza wielkimi krokami w strone rezyserowanych widowisk jak ze wspomnianego wreslingu. Taka papka najlepiej sie sprzedaje, szkoda tylko ze klijenci jakos tego nie doceniaja. Moze za malo reklamy i marketingu? A za duzo staroswieckiej walki, techniki i kombinowania.
Mlodzi starej formuly nie znaja a w nowej doceniaja najbardziej slodzony marketingowy pop...

Zeby bylo na temat - Nico moze sobie machac pucharami i szczerzyc sie do kamer, ale prawda jest taka ze schrzanil kolejny sezon, ze to Hamiltona a nie jego wspominac beda za 10 lat, ze nie wiadomo jak dlugo jeszcze potrwa passa Mercedesa i jak tego nie wykorzysta to przejdzie do histori jako kolejna wyscigowa miernota...
marios76, 30.11.2015 07:44[!]
@marrcus On czasów nie widzi, nie ma informacji ile traci, zyskuje na okrążeniu w stosunku do zespolowego partnera. Gdzie konsekwencja Mercedesa przy pitstopach? Wyjątkowo się jej nie trzymano, bo tym razem Nico by poległ. Ten team robi wszystko, by Mercedes nie wyprzedził Mercedesa.
Pasuje mi jeszcze tylko jedna teoria: konflikt między kierowcami jest tak duży, że szefostwo obawia się walki BEZPARDONOWEJ. Sorry ale to Lewis potrafi wyprzedzić każdego kierowcę, Nico radzi sobie z tym dużo gorzej.

@Zomo Masz rację, bo robi się z niego drugi Heidfeld: rekordzista swych czasów bez wygranego wyścigu, Rosberg rekord zwycięstw bez tytułu:) Stirling Moss to to nie jest i nie będzie...
Kamikadze2000, 30.11.2015 07:59[!]
@marios76 - zarzuca komuś, a sam nie jest lepszy. Nico to nie jest mój pupil. Nawet nie zaliczam go do grona ulubionych kierowców. W Mercu chciałbym Grożka i Felipe, ale niestety obecnie jest to niemożliwe. Po prostu drażni mnie stronniczość fanów Hamiltona i im poplecznikom - deprecjonują każdy sukces Rosberga, natomiast u Hamiltona nie widzą wad. ;)
@marrcus - otóż to. Pzdr :)

@dawcio10 - fani Hamiltona i tak powiedzą, że to Hamilton miał wszystko pod kontrolą. W odwrotnej sytuacji powiedzą, że to Hamilton dał sie zbliżyć Rosbergowi. To jak bicie sie z kangurem. Pzdr :)
marios76, 30.11.2015 13:41[!]
@Kamikadze2000 Prawda jest taka, że Lewis dojrzał i przez czas spędzony z Rosbergiem w Mercedesie ani przez sezon nie pozwolił, by można na podstawie faktów twierdzić, że Nico był lepszy. Nie uciekał się też do brudnych zagrań, jak Rosberg, by wyrwać zwycięstwo w wyścigu koledze zespolowemu. Sorry ale jako jedyny pokazał walkę na torze i jaka jak trzeba było. Nico za to zachowywałssię jak panienka, nie tylko w tym sezonie. Kto wie, czy Mercedes nie usłyszał jak nie wygram kilka razy, jak Lewis będzie mnie wyprzedzał, to odejdę? Pamiętaj to NARODOWY niemiecki team. Już tą bajkę oglądałem ;) Tu nie chodzi o teorie spiskowe, ale sama mentalność wystarczy.
Maciek znafca, 30.11.2015 17:29[!]
Cytat Kamikadze2000 :
Po prostu drażni mnie stronniczość fanów Hamiltona

Przyganiał kocioł garnkowi...
marios76, 01.12.2015 15:30[!]
@Kamikadze2000 Napiszesz ile razy Nico był w stanie wyprzedzić Lewisa w walce na torze? Wymienisz z iloma kierowcami innych teamów przegrał wyścig Nico z iloma Lewis, kto z nich miał przez wspólne 3 lata więcej GP, PP i FL ? Daj znać, jak policzysz i będziesz miał pełny obraz mistrza i średniaka, choć bardzo chciałbyś mieć dwóch mistrzów do porównania ;)
Maciek znafca, 03.12.2015 19:27[!]
22 do 13 w zwycięstwach przez 3 lata, ale w PP nie ma zbyt dużego kontrastu. 23:21, zaś licząc od ery V6 Turbo jest remis 18 do 18. Fani Hamiltona mają w zwyczaju wyolbrzymiać zasługi swojego idola, a reszcie umniejszając.
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca