|
|
|
|
|
|
Belgian Grand Prix 2016 | 28 sierpnia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:44,503 - Q2, Jarno Trulli (Toyota), 2009 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:47,263 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2009 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 229,266 km/h - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 6 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W07 Hybrid | | 1:48,348 | - | - | 27 |
2. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W07 Hybrid | | 1:49,078 | 0,730 | 0,730 | 25 |
3. | 7 | Kimi Raikkonen | Ferrari SF16-H | | 1:49,147 | 0,799 | 0,069 | 24 |
4. | 11 | Sergio Perez | Force India VJM09 | | 1:49,274 | 0,926 | 0,127 | 23 |
5. | 5 | Sebastian Vettel | Ferrari SF16-H | | 1:49,768 | 1,420 | 0,494 | 19 |
6. | 3 | Daniel Ricciardo | Red Bull RB12 | | 1:49,782 | 1,434 | 0,014 | 24 |
7. | 33 | Max Verstappen | Red Bull RB12 | | 1:49,865 | 1,517 | 0,083 | 24 |
8. | 27 | Nico Hulkenberg | Force India VJM09 | | 1:50,088 | 1,740 | 0,223 | 21 |
9. | 77 | Valtteri Bottas | Williams FW38 | | 1:50,394 | 2,046 | 0,306 | 31 |
10. | 21 | Esteban Gutierrez | Haas VF-16 | | 1:50,583 | 2,235 | 0,189 | 21 |
11. | 8 | Romain Grosjean | Haas VF-16 | | 1:50,899 | 2,551 | 0,316 | 18 |
12. | 19 | Felipe Massa | Williams FW38 | | 1:51,122 | 2,774 | 0,223 | 28 |
13. | 9 | Marcus Ericsson | Sauber C35 | | 1:51,125 | 2,777 | 0,003 | 16 |
14. | 55 | Carlos Sainz | Toro Rosso STR11 | | 1:51,424 | 3,076 | 0,299 | 17 |
15. | 12 | Felipe Nasr | Sauber C35 | | 1:51,768 | 3,420 | 0,344 | 19 |
16. | 31 | Esteban Ocon | Manor MRT05 | | 1:51,787 | 3,439 | 0,019 | 26 |
17. | 26 | Daniił Kwiat | Toro Rosso STR11 | | 1:52,308 | 3,960 | 0,521 | 19 |
18. | 22 | Jenson Button | McLaren MP4-31 | | 1:52,407 | 4,059 | 0,099 | 18 |
19. | 94 | Pascal Wehrlein | Manor MRT05 | | 1:52,837 | 4,489 | 0,430 | 23 |
20. | 20 | Kevin Magnussen | Renault R.S.16 | | 1:53,053 | 4,705 | 0,216 | 20 |
21. | 30 | Jolyon Palmer | Renault R.S.16 | | 1:53,089 | 4,741 | 0,036 | 20 |
22. | 14 | Fernando Alonso | McLaren MP4-31 | | - | - | - | 3 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:55,932 |
|
|
Nico Rosberg uzyskał najlepszy czas okrążenia podczas porannego, piątkowego treningu przed niedzielnym wyścigiem o Grand Prix Belgii. Za Brytyjczykiem znaleźli się Hamilton i Raikkonen.
Krótko po zapaleniu się zielonego światła na wyjeździe z alei serwisowej na torze pojawił się Jolyon Palmer, w ślad za którym poszli pozostali kierowcy, w tym czwórka zawodników testujących o poranku system Halo: Daniel Ricciardo, Nico Hulkenberg, Carlos Sainz oraz Nico Rosberg.
Niemiec najdłużej korzystał z "aureoli" rozpoczynając z nią nawet przejazd szybkiego okrążenia. Ostatecznie syn mistrza świata z 1982 roku nie ukończył pomiarowego kółka, zjeżdżając do alei serwisowej. Od samego początku sesji w użyciu było także przygotowane przez Pirelli prototypowe ogumienie, mające cechować się większą odpornością na ostre krawędzie krawężników, które dawały się we znaki zespołom w trakcie ubiegłorocznego weekendu na Spa-Francorchamps.
Osiemnaście minut po starce zajęć Rosberg (nadal testujący Halo) uzyskał czas 1:49,481. Na drugim miejscu plasował się Kimi Raikkonen, a dalej kierowcy Force India – Nico Hulkenbgerg i Serio Perez. Dalsze pozycje okupowali Daniel Ricciardo, Romain Grosjean i Max Vertsappen, dla którego Grand Prix Belgii stanowi w praktyce odmową eliminację mistrzostw świata.
Podczas gdy Palmer narzekał na podsterowność, używający supermiękkich opon Rosberg odnotował rezultat 1:48,348s. Za Niemcem plasował się Lewis Hamilton, korzystający z szóstej turbosprężarki i silnika-generatora energii kinetycznej (kara +15 pozycji na starcie). Obaj kierowcy Mercedesa realizowali odmienne programy testowe, czego pierwszym dowodem były dwa różne modele tylnego skrzydła znajdujące się w bolidach #6 i #44. Z garażu McLarena nadal nie wyjeżdżał Fernando Alonso. Bolid Hiszpana stał na podnośnikach, co zwiastowało poważniejsze problemy techniczne.
Po krókiej przerwie w jazdach, związanej z potrzebą wymiany ogumienia i przekazaniu Pirelli kompletów opon przeznaczonych na pierwszych 40 minut zajęć, kierowcy powrócili do pracy na torze. Debiutujący w barwach Manora Esteban Ocon ćwiczył zatrzymywanie bolidu na stanowisku serwisowym – jedna z prób nie poszła po myśli Francuza, który uderzył w pachołek mający wyznaczać pozycję mechanika z podnośnikiem. Junior Mercedesa spokojnie potwierdził, że zbyt mocno opóźnił hamowanie.
Na czele tabeli Verstappen awansował na szóste miejsce. Dwie pozycje niżej znajdował się Romain Grosjean. W tym samym czasie na szybkim kółku, z rekordem pierwszego sektora, znajdował się Kimi Raikkonen. Po przekroczeniu linii mety Finowi udało się wskoczyć na trzecie miejsce, osiem dziesiętnych części sekundy za Rosberga, który w drugiej połowie sesji pokonywał kolejne okrążenia już bez systemu Halo. Po godzinie od startu porannych jazd McLaren poinformował na Twitterze, że po inspekcji technicznej został zmuszony do wymiany jednostki napędowej w bolidzie Alonso, który miał na koncie tylko trzy kółka, wykonane w ciągu pierwszych minut treningu.
Krótko po 11:00 Palmer znacząco zredukował tempo, zgłaszając problem ze swoim bolidem. Po powrocie do garażu, gdzie mechanicy Renault zajęli się identyfikacją problemu i jego eliminacją. Na pół godziny przed końcem zajęć najwięcej okrążeń, bo aż 21, miał na swoim koncie Valtteri Bottas – Fin plasował się w pierwszej dziesiątce, rozdzielając parę reprezentantów Red Bulla.
W ostatnich minutach sesji, Gutierrez przesunął się na dziesiątą lokatę, spychając swego zespołowego kolegę – Grosjeana, poza TOP10. W tym samym czasie Ferrari wysłało na tor Kimiego Raikkonena, zbierając dane na temat zachowania prototypowego ogumienia. Na dalszych pozycjach Ocon zajmował szesnaste miejsce, o sekundę wyprzedzając dziewiętnastego Pascala Wehrleina.
Względnie dobrze radzili sobie kierowcy Saubera: korzystający z poprawek konstrukcyjnych Ericsson i Nasr plasowali się odpowiednio na trzynastej i piętnastej lokacie. Początek pierwszego weekendu po letniej przerwie nie układał się po myśli Renault: Palmer i Magnussen zakończyli sesję na dwudziestym i dwudziestym pierwszym miejscu, tracąc do poziomu dziesiątej pozycji ponad 2,5 sekundy.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 31°C
Temperatura powietrza: 27°C
Prędkość wiatru: 2,2 m/s
Wilgotność powietrza: 51%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|