F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2017
GP Australii
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Rosji
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Azerbejdżanu
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Malezji
GP Japonii
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2017
Klasyfikacje generalne 2017
Statystyki z sezonu 2017

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Austin.
United States Grand Prix 201722 pa?dziernika
Circuit of the Americas
Długość toru: 5,513 km
Liczba okrążeń: 56
Pełny dystans: 308,728 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:34,999 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2016
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:39,347 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2012
Największa średnia prędkość wyścigu:
193,114 km/h - Lewis Hamilton (McLaren), 2012
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Embed from Getty Images

Organizatorzy wyścigu w USA postanowili w tym roku postawić na pełen rozmach. Huczne zapowiedzi kierowców w stylu walki bokserskiej, słynny komunikat odpalenia silników i wiele innych inicjatyw spowodowało, że Grand Prix naprawdę otrzymało oprawę na którą zasługiwało. Kierowcy na torze starali się tego nie zawieźć i dostarczyli sporo ciekawej walki.

Mocny start Vettela

Podczas gdy pierwsza połowa stawki ruszała praktycznie cała na ultramiękkich oponach, to wybory w dolnej części były zróżnicowane pomiędzy ultramiękką, a miękką. Tyle z formalności, gdyż po niesamowitej prezentacji zawodników i zgaszeniu czerwonych świateł rozpoczęła się walka na całego na torze w Austin. Już w pierwszym zakręcie Sebastian Vettel przeskoczył na pozycję lidera.

Nieco dalej Massa wbił się do czołowej dziesiątki, a Alonso awansował na siódmą pozycję. Bardzo dobrym tempem na pierwszych okrążeniach popisał się Daniel Ricciardo i naciskał na Valtteriego Bottasa, ten jednak umiejętnie się bronił. W pewnym momencie przed Raikkonena przeskoczył Ocon, ale Fin odzyskał swoją lokatę okrążenie później. W tym czasie Verstappen torował sobie drogę do przodu stawki i po trzech kółkach był już na dziesiątym miejscu.

Hamilton odzyskuje prowadzenie

Gorsze wieści nadeszły do Hulkenberga, który zakończył rywalizację już po czwartym okrążeniu po awarii samochodu. Na szóstym okrążeniu świetny atak wyprowadził Hamilton, wyprzedzając Vettela i odzyskując prowadzenie. Gdy Verstappen był już szósty, po nowe opony zjechał Ricciardo, który chciał podciąć Bottasa. Taktyka być może by się udała, jednak w bolidzie Australijczyka doszło do awarii silnika.

Czołówka zjechała na zmianę opon w okolicach 19 okrążenia i na prowadzeniu trzymał się Verstappen, który jeszcze nie miał za sobą wizyty u mechaników. Holender zjechał ostatecznie na 25. okrążeniu i wyjechał na piątym miejscu. W tym czasie blamaż Hondy trwał w najlepsze i po raz kolejny doszło do awarii jednostki napędowej w bolidzie Alonso, który jechał po pewne punkty dla McLarena. Z pewnością każdy w ekipie z Woking odlicza już dni do pozbycia się tego koszmaru.

Dobre tempo Sainza

Chwilę później Perez dojechał do Ocona i zaczął prosić swoją ekipę o pozwolenie na atak i przeskoczenie przed rywala, jednak druga strona pozostawała głucha na jego prośby, co wykorzystał Sainz, wyprzedzając Meksykanina i ścigając Ocona. Walka tej dwójki rozgrzewała emocje przez kilka okrążeń jednak ostatecznie kierowca Force India obronił się przed zawodnikiem Renault, który i tak zaliczył dobre popołudnie.

W czołówce do zmienionej strategii doszło u Verstappena, który zjechał po raz kolejny, a w jego ślady poszedł Vettel. Dwójka zaczęła gonić Hamiltona, Raikkonena i Bottasa. Vettel uporał się z Finem z Mercedesa, a partner z Ferrari przepuścił go bez problemów. Tymczasem Verstappen stoczył zaciętą walkę z Bottasem, co doprowadziło nawet do ponownego zjazdu do boksu zawodnika Mercedesa.

Szaleńcza walka Verstappena

Holender rzucił się w pogoń za Raikkonenem i otrzymał informację, iż będzie miał tylko jedną szansę na wyprzedzenie rywala. Doszło do tego na ostatnim okrążeniu w ostatnich zakrętach. 20-latek pokonał Raikkonena i wskoczył tym samym na podium. Jednak sędziowie dopatrzyli się nieprzepisowego ścięcia toru w wykonaniu Maxa, przez co doliczono 5 sekund do rezultatu jego wyścigu. Dowiedział się o tym już w pokoju przed podium, który musiał opuścić na rzecz Raikkonena.

Tym samym dobiegło końca Grand Prix USA, które pewnie wygrał Hamilton, a Mercedes zapewnił sobie tytuł w klasyfikacji konstruktorów. Wszystko zmierza również w kierunku mistrzostwa Lewisa, jednak na ostateczne rozstrzygnięcie w tej kwestii musimy jeszcze poczekać.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 35°C
Temperatura powietrza: 26°C
Prędkość wiatru: 1,7 m/s
Wilgotność powietrza: 38%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
mati2050, 22.10.2017 23:15[!]
Komentatorzy Eleven są bardzo spostrzegawczy (apropo "pięknego" manewru Maxa na Kimim)...
dan193t, 22.10.2017 23:23[!]
Gąsiorowski przy Sokole jest całkiem okej. Przy Kapicy równa poziomem [w dół] do kolegi.
Malineusz, 22.10.2017 23:39[!]
Fantastyczny wyścig, obok Baku najlepszy w sezonie :) świetna jazda Lewisa i kolejne zwycięstwo, Merc z mistrzostwem i Hamilton na 90% również co mnie bardzo cieszy :) dużo fajnych manewrów mieliśmy, ten Vettela na Bottasie będzie na pewno w top 10 na koniec sezonu. Znakomity też wyścig Maxa, z 16 na 3, no na 4, ale ta kara chociaż słuszna to strasznie bolesna bo zasłużył na tego szampana :) na duży plus Ocon, Carlos i Kvyat, na duży minus przede wszystkim Bottas. Coś złego dzieje się z Finem. Kimi również po raz kolejny mizernie i bardzo szczęśliwe te podium, manewr Maxa był rewelacyjny, ale niestety z nieregulaminową pomocą. No i jeszcze jedna rzecz, po co tego Bolta tam dali, po tak świetnym wyścigu wywiady powinien przeprowadzać ktoś kto się zna na F1 na przykład Montoya albo Hakkinen, dali Bolta i wyszło strasznie cringe, że tak z angielskiego napisze bo te słowo dobrze to oddaje :) nie moge sie już doczekać Meksyku i licze na kolejny kapitalny wyścig tam :)
dan193t, 22.10.2017 23:44[!]
@Malineusz

Jako zadeklarowany fanboy Kimiego, któremu coraz ciężej ogląda się wyścigi ulubieńca pozwolę się nie zgodzić z opinią, że jechał mizernie. Po słabym starcie miał tempo lepsze od Vettela.

Bottasa pokonał na torze mimo podobnego zużycia opon, a i Maxowi stawiał znacznie lepszy opór od rodaka. Jak na tegorocznego Kimiego wyścig z bardzo mocnym tempem, chyba drugi najlepszy w sezonie po Silverstone, gdzie też był lepszy od Vettela.

Ale zgadzam się, że wyścig taki jak ten dla dawnego Raikkonena z czasów McLarena to byłaby niższa średnia, poziom poniżej którego nie schodził nigdy. Dla obecnego to top5 sezonu :(

Oprócz jednej różnicy, przyznaję, że popieram pozostałą część Twojej analizy kolego. :)
piro, 22.10.2017 23:49[!]
Wyścig ciekawy, ruch Maxa oczywiście nielegalny ale za to bardzo efektowny. Z tylnej kamery bolidu Kimiego było to bardzo dokładnie widać. Bolid wyjechał na szerokość mniej więcej opony więc nawet Horner nie ma co się kłócić. Nie wiem ile osób widziało to co działo się przed wyścigiem? Bardzo ładny pokaz kierowców w stylu walk bokserskich, bardzo fajnie zrobione szczególnie z amerykańskim komentatorem.

Wracając do wyścigu to szkoda Alonso trochę ponieważ naprawdę świetnie jechał do momentu gdy jednostka się poddała. Saintz też pokazał się z bardzo dobrej strony. Daniel jechał dobrze do ale podobny powód odpadnięcia jak Alonso. Max bardzo dobre tempo i w tym przypadku powyżej oczekiwań. Cała reszta raczej zrobiła to co od nich oczekiwano, no może prócz Bottasa który wypadł bardzo słabo na tle Lewisa.
seb5, 23.10.2017 00:02[!]
Max zyskał przewagę swoim manewrem zgadzam się... Ale czy bottas nie zyskał przewagi bodaj na drugim okrążeniu gdzie wyprzedził go Riccardo i dzięki wyjechaniu poza tor nie umożliwiło mu to walkę koło w koło i obronę pozycji? Tam było no further action. Ktoś może porównać ?
dan193t, 23.10.2017 00:06[!]
@seb5
Tam Ricciardo był "współwinny", bo wypchnął Bottasa. Max w żaden sposób nie może się tłumaczyć, ze Kimi wymusił na nim taki manewr.
RY2N, 23.10.2017 00:15[!]
Też nie mogę się zgodzić że Kimi pojechał mizernie.
Kto obserwował live timing ten widział, że przez cały praktycznie wyścig miał lepsze tempo niż Vettel (do momentu zmiany strategii na plan B w przypadku Vettela).
Natomiast był zespołowi potrzebny żeby zostać na torze i "zużywać" opony Bottasa, a potem przytrzymać Verstappena - dlatego został poświęcony - co jest całkowicie zrozumiałe. Tak samo jak Merc poświęcił Bottasa który pomimo dramatycznie zużytych opon był trzymany na torze tak długo aż wykonał swoje zadanie czyli przytrzymał Kimiego i Sebastiana.
Jak tylko Raikkonen wyprzedził Bottasa i zaczął szybko odjeżdżać to zespół natychmiast się zorientował że Vettel go nie dogoni - dlatego Kimi dostał polecenie skręcenia turbosprężarki. Dzięki temu Vettel łatwo go dogonił i wyprzedził. Vettel wiedział, że zawdzięcza 2-gie miejsce Kimiemu i dlatego po wyprzedzeniu go nie oddalał się tylko go "holował" umożliwiając Kimiemu włączanie DRSu na prostej w celu obrony przed Verstappenem. Właśnie o tym rozmawiali Seb i Ver przed dekoracją (zanim wyprosili Maxa) ale komentatorzy z Eleven tego nie załapali.
Lolek, 23.10.2017 00:25[!]
Niektórzy to już chyba z przyzwyczajenia piszą, że Kimi "mizernie", dzisiaj akurat pojechał świetny wyścig, wyprzedzić Mercedesa na równych zasadach to już nie jest byle co. Za to mizeria Bottasa jak zwykle od Belgii, ale ta mizeria w drugiej części sezonu też wynika z tego, że Red Bull się podciągnął. Do wakacji było tylko Ferrari, Mercedes i długo nic, więc Bottas mógł natrzepać podia nawet odstając od Hamiltona, teraz odstawanie od Hamiltona spycha go na czwarte, piąte miejsce.
Zomo, 23.10.2017 00:36[!]
Tak jak pisalem Raikkonen to "chlopiec do bicia" tutejsztch frustratow. Kazdy z nich pojechal by conajmniej tak samo dobrze albo i lepiej niz ten "emeryt".
Co do manewry Verstappena - co z tego ze ladny jak niezgodny z zasadami? To jakby powiedziec w karate ze ktos pieknie wygral walke, ale niestety nielegalnie bo zastrzelil przeciwnika.
Szkoda tez Alonso, no ale w przyszlym roku Honda ma zrobic nowy silnik ktory moze pozwoli dojezdzac do mety.
rocque, 23.10.2017 00:38[!]
Cytat dan193t :
Po słabym starcie miał tempo lepsze od Vettela.

Tylko po starcie Vettel był pierwszy, a Raikkonen spadł za Ocona.

Co dzisiaj zrobił Kimi? Objechał Ricciardo (DNF z wyższej pozycji), Bottasa (zbytnio zużył opony) i ledwo Verstappena w słabszym Red Bullu z P16. Vettel nic mu dzisiaj nie zawdzięczał.
dan193t, 23.10.2017 01:04[!]
RedBull słabszy, ale z lepszą strategią. A to już wina Ferrari, a nie Raikkonena.
Zomo, 23.10.2017 02:09[!]
RedBull slabszy zwlaszcza od Mercedesa, niestety ktos dosypal Bottasowi cukru do baku i dlatego Verstappen zdolal go wyprzedzic ;)
Dla malo rozgarnietych dodam ze uwazam mlodego Belga za bardzo utalentowanego i bojowego kierowce, lepszego od wiekszosci obecnej stawki wliczajac Raikkonena. Wkurza mnie jednak czepianie sie jednego kierowcy tylko z powodu wieku, kiedy to samo mozna by o 16 pozostalych.
rno2, 23.10.2017 07:18[!]
W takim razie Kimi zagina czasoprzestrzeń, skoro przez cały wyścig rzekomo ma lepsze tempo od Vettela, a mimo to melduje się na mecie za nim...
bolekse, 23.10.2017 07:52[!]
Chyba trzeba nie oglądać całego sezonu i pół tego wyścigu żeby twierdzić, że Kimi pojechał słaby wyścig. Poza startem pojechał naprawdę mocny wyścig i drugie miejsce Vettel zawdzięcza dziś tylko i wyłącznie Kimiemu. Gdyby Vet nie zjechał po nowe opony to Kimi z Bottasem by go doszli a na może i łyknęli -
a na pewno zrobiłby to Kimi (gdyby miał zgode).
Malineusz, 23.10.2017 10:32[!]
Po pierwsze nie jestem jakimś frustratem, trochę chyba przesadzacie w słowach, każdy może mieć swoje zdanie. Po drugie nigdy nie oceniam Kimiego przez pryzmat jego wieku, to nie jest wyznacznik, zawsze oceniam go za to jak radzi sobie na torze. Teraz kwestia wyścigu gdzie piszecie, że wyprzedził Merca na równych zasadach i to nie jest byle co, ale no poradzenie sobie z Bottasem w tym grand prix nie było niczym trudnym, było obowiązkiem bo Valtteri jechał bardzo słabo, bez tempa i totalnie nie radził sobie z ogumieniem, co chwile blokował koła na dohamowaniach. Miał również po raz kolejny Kimi bardzo słaby start, spadł za Ocona. Gdyby nie awaria Daniela tego podium nie byłoby na pewno. Może określenie mizerny wyścig nie jest zbyt trafne, ale na pewno nie był to wyścig rewelacyjny w wykonaniu Fina. Na koniec powiem, że lubie Kimiego i mam do niego duży szacunek za jego osiągnięcia więc nie piszcie, że jestem frustratem, który ocenia po metryce.
rocque, 23.10.2017 14:13[!]
Cytat dan193t :
RedBull słabszy, ale z lepszą strategią. A to już wina Ferrari, a nie Raikkonena.

Vettel zjechał po Verstappenie i wyjechał ledwo przed nim, więc jakby ściągnęli Kimiego...
F1-fan, 25.10.2017 09:47[!]
a czy nikt z szanownych znafcuf nie dopatrzył się wypchnięcia Botasa poza tor przez Verstappena w końcówce? co prawda niby oddał miejsce ale w taki cwaniacki sposób że zyskał zaraz w następnym zakręcie, powinien dostać za to karę i nie było by gadaniny o manewrze z Raikkonenem

sorry za znafcuf
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca