|
|
|
|
|
|
Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix 2017 | 26 listopada |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:38,434 - Q2, Lewis Hamilton (McLaren), 2011 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:40,279 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2009 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 194,863 km/h - Sebastian Vettel (Red Bull), 2009 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 5 | Sebastian Vettel | Ferrari SF70H | | 1:39,006 | - | - | 23 |
2. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes W08 EQ Power+ | | 1:39,126 | 0,120 | 0,120 | 25 |
3. | 33 | Max Verstappen | Red Bull RB13 | | 1:39,154 | 0,148 | 0,028 | 15 |
4. | 7 | Kimi Raikkonen | Ferrari SF70H | | 1:39,518 | 0,512 | 0,364 | 22 |
5. | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes W08 EQ Power+ | | 1:39,741 | 0,735 | 0,223 | 30 |
6. | 11 | Sergio Perez | Force India VJM10 | | 1:40,293 | 1,287 | 0,552 | 24 |
7. | 14 | Fernando Alonso | McLaren MCL32 | | 1:40,522 | 1,516 | 0,229 | 20 |
8. | 2 | Stoffel Vandoorne | McLaren MCL32 | | 1:40,569 | 1,563 | 0,047 | 15 |
9. | 19 | Felipe Massa | Williams FW40 | | 1:40,723 | 1,717 | 0,154 | 27 |
10. | 3 | Daniel Ricciardo | Red Bull RB13 | | 1:40,773 | 1,767 | 0,050 | 29 |
11. | 35 | George Russell | Force India VJM10 | | 1:41,131 | 2,125 | 0,358 | 26 |
12. | 8 | Romain Grosjean | Haas VF-17 | | 1:41,306 | 2,300 | 0,175 | 24 |
13. | 18 | Lance Stroll | Williams FW40 | | 1:41,581 | 2,575 | 0,275 | 27 |
14. | 10 | Pierre Gasly | Toro Rosso STR12 | | 1:41,646 | 2,640 | 0,065 | 29 |
15. | 55 | Carlos Sainz | Renault R.S.17 | | 1:41,748 | 2,742 | 0,102 | 23 |
16. | 94 | Pascal Wehrlein | Sauber C36 | | 1:41,752 | 2,746 | 0,004 | 26 |
17. | 27 | Nico Hulkenberg | Renault R.S.17 | | 1:41,864 | 2,858 | 0,112 | 26 |
18. | 50 | Antonio Giovinazzi | Haas VF-17 | | 1:42,065 | 3,059 | 0,201 | 21 |
19. | 9 | Marcus Ericsson | Sauber C36 | | 1:42,344 | 3,338 | 0,279 | 28 |
20. | 28 | Brendon Hartley | Toro Rosso STR12 | | 1:42,585 | 3,579 | 0,241 | 35 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:45,936 |
|
| Embed from Getty Images
Sebastian Vettel uzyskał najlepszy czas okrążenia podczas pierwszego piątkowego treningu przed Grand Prix Abu Zabi. Za czterokrotnym mistrzem świata znaleźli się Lewis Hamilton i Max Verstappen.
Najkrócej z wyjazdem na tor zwlekał Brendon Hartley. Z pokonaniem okrążeń instalacyjnych nie czekali zbyt długo także inni kierowcy – wielu z nich od samego początku zbierało informacje na temat pracy aerodynamiki bolidu lub testowało system ochrony kokpitu. Już po pięciu minutach Valtteri Bottas ukończył pomiarowe kółko, uzyskując na supermiękkich oponach czas 1:44,180s. Hamilton, korzystający z miękkiej mieszanki, rozpoczął swój przejazd od odnotowania 1:41,664s. Na kolejnym kółku kierowca ze Stevenage nieznacznie poprawił swój wynik.
Po piętnastu minutach do reprezentantów Mercedesa dołączył w tabeli Lance Stroll z Williamsa, legitymujący się czasem 1:44,749s, wykręconym na "żółtych" Pirelli PZero. W trakcie porannej sesji na torze mogliśmy oglądać dwóch młodych kierowców: z Force India współpracował George Russell, a za kierownicą Haasa VF-17 zasiadał Antonio Giovinazzi. Pierwsze pomiarowe kółka Daniela Ricciardo pozwoliły mu przesunąć się na drugie miejsce, rozdzielając duet Mercedesa. Wkrótce po tym na P3 awansował Massa, rozpoczynający swój ostatni w karierze wyścigowy weekend F1. Ricciardo z kolei nie zwalniał tempa i po kolejnym kółku na ultramiękkich oponach uzyskał najlepszy czas: 1:40,968s.
Po pierwszych trzydziestu minutach na czele TOP10 znajdowali się już jednak kierowcy Ferrari: Raikkonen przed Vettelem, przy czym rezultat zapewniający pierwsze miejsce w tabeli wynosił 1:39,481s. W punkcie pomiaru prędkości najlepsze wyniki osiągali kierowcy w bolidach napędzanych silnikami Mercedesa: Russell (325,7 km/h), Hamilton (323,1 km/h) i Stroll (322,7 km/h). Z kolei Max Verstappen z Red Bulla, plasujący się na piątym miejscu w tabeli po okrążeniu na supermiękkich oponach, zgłaszał swym inżynierom problemy z działaniem układu kierowniczego.
Tuż przed półmetkiem sesji Hamilton i Bottas powrócili na dwie czołowe pozycje: Brytyjczyk uzyskał wynik 1:39,126s, a jego zespołowy partner – 1:39,741s. Kolejny kwadrans treningu upłynął spokojnie – niektórzy zawodnicy wykorzystali krótką przerwę na zapoznanie się z danymi i rozmowę z inżynierami. Tuż przed godziną 14:00 czasu lokalnego Max Verstappen wyjechał na tor na ultramiękkich oponach i uzyskał wynik, który pozwolił mu przesunąć się na P2, pomiędzy zawodników Srebrnych Strzał.
Niedługo później Nico Hulkenberg z Renault obrócił swój bolid w czternastym zakręcie. Niemiec bez problemów powrócił do jazdy, ale tuż po tym pojawiły się kolejne żółte flagi – tym razem w wirażu numer siedemnaście, gdzie kontrolę nad swoją konstrukcją stracił Giovinazzi. Włoch od razu zjechał do alei serwisowej ze spłaszczonymi oponami. Problemy z T17 dopadły także Russella, który musiał ratować się wyjazdem na asfaltowe pobocze. Pytając się swojego inżyniera o możliwe powody utraty panowania nad kierownicą, Brytyjczyk usłyszał o wiejącym z tyłu wietrze oraz podobnym incydencie Giovinazziego.
Podczas gdy Vandoorne skakał pomiędzy krawężnikami w sekwencji zakrętów 11/12/13, Perez trafił na szóste miejsce, wyprzedzając w tabeli Fernando Alonso. Kilka minut później Sebastian Vettel otarł się o zejście poniżej bariery 1m39s, ustanawiając wynik 1:39,006s, dający mu pierwsze miejsce w tabeli. Raikkonen także dokonał postępów, przesuwając się na czwartą lokatę.
Tymczasem w garażu Mercedesa trwały prace nad montażem systemu Halo do bolidu Bottasa. Około dziesięć minut przed końcem sesji Grosjean wypadł z toru za wyjazdem spod hotelu Yas i uderzył tyłem swojego bolidu o barierę Tecpro. Francuz kontynuował jazdę i skierował się do alei serwisowej. Przedwcześnie udział w FP1 zakończył Carlos Sainz. W bolidzie Hiszpana, który okupował piętnaste miejsce w klasyfikacji sesji, Renault rozpoczęło planowaną wymianę silnika.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 43°C
Temperatura powietrza: 27°C
Prędkość wiatru: 2,6 m/s
Wilgotność powietrza: 48%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|