|
|
|
|
|
|
Honda Japanese Grand Prix 2018 | 7 pa?dziernika |
|
|
|
Suzuka Circuit | |
|
Długość toru: 5,807 km Liczba okrążeń: 53 Pełny dystans: 307,471 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:27,319 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2017 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:31,540 - Kimi Raikkonen (McLaren), 2005 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 219,983 km/h - Fernando Alonso (Renault), 2006 |
| |
Opis kwalifikacji [ T- | T+ ]
|
Embed from Getty Images
Kwalifikacje na Suzuce rozpoczął Stoffel Vandoorne z McLarena, a chwilę za nim na tor wyjechał Romain Grosjean. Nawierzchnia po trzecim treningu pozostała sucha i kierowcy korzystali z gładkich opon z czerwonym paskiem. Pierwszy rezultat należał do Grosjeana – 1:30,504, lecz po chwili do akcji wkroczyli zawodnicy Ferrari z Sebastianem Vettelem na czele (1:29,049). W kolejnych minutach odpowiedzi udzielił Mercedes, którego kierowca – Lewis Hamilton, poprawił rezultat Niemca i znalazł się na pierwszym miejscu z czasem 1:28,702.
Na wynik Brytyjczyka natychmiast chciał odpowiedzieć Vettel, lecz w zakręcie numer jedenaście zarzuciło tyłem jego bolidu i obrócił się. Dosłownie kilka sekund po przygodzie 31-latka nad torem zawisły czerwone flagi po wypadku Marcusa Ericssona, który popełnił błąd i pojechał prosto w siódmym wirażu, doszczętnie rozbijając swojego Saubera.
Q1 zostało wznowione bardzo szybko dzięki sprawnej pracy porządkowych. W ostatnich dziewięciu minutach walką o jak najlepszy rezultat głównie byli zajęci kierowcy środka stawki, którzy chcieli uniknąć eliminacji. Ostatecznie do drugiego segmentu nie dostali się szesnasty Nico Hulkenberg, siedemnasty Siergiej Sirotkin, osiemnasty Fernando Alonso, dziewiętnasty Stoffel Vandoorne oraz dwudziesty Marcus Ericsson. Warto również dodać, iż w końcówce zespoły informowały kierowców o pojedynczych opadach deszczu na torze, w tym m.in. nad aleją serwisową.
Kierowcy Mercedesa na samym początku podjęli się ryzyka awansu do Q3 na miękkich oponach, a po chwili na tej samej strategii dołączyli do nich reprezentanci... Haasa. Po pierwszych przejazdach na czele tabeli znalazł się Valtteri Bottas z czasem 1:27,987, drugi był Hamilton (+0,030), trzeci Vettel (+0,292), czwarty Raikkonen (+0,608), a piąty Verstappen (+0,862). Problemy z bolidem miał za to Daniel Ricciardo, który zgłosił brak mocy i był spychany do garażu przez jednego z mechaników.
Końcówka sesji została zakłócona przez opady deszczu, przez które na wyjeździe z ostatniego zakrętu Kevin Magnussen złapał uślizg tylnej osi i odpuścił okrążenie, a Charles Leclerc na wyjeździe z Degnera obrócił bolid o 360 stopni. Tym samym na jedenastym miejscu udział w kwalifikacjach zakończył Monakijczyk, dwunastym Magnussen, trzynastym Sainz, czternastym Stroll, a piętnastym Ricciardo, który nie wrócił już na tor i był wściekły po opuszczeniu kokpitu.
Finałowa część kwalifikacji rozpoczęła się na wilgotnym torze i walkę o jak najlepszą pozycję startową Ferrari rozpoczęło na przejściówkach, podczas gdy Mercedesy od razu otrzymały supermiękkie opony. Raikkonen i Vettel po okrążeniu wyjazdowym wrócili po gładkie ogumienie, a Hamilton rozpoczął wykręcanie najszybszego czasu okrążenia. Brytyjczyk ustanowił pierwszy rezultat, który wyniósł 1:27,760.
Z kolei Ferrari nie potrafiło odnaleźć się na torze. Raikkonen całkowicie popsuł drugi sektor i wskoczył na czwarte miejsce, natomiast Vettel ślizgał się na wilgotnych tarkach i zaliczył groźną przygodę, po której znalazł się na odległej dziewiątej pozycji ze stratą prawie 4,5 sekundy.
W ostatnich minutach nad Suzuką pojawiła się solidna ulewa, która uniemożliwiła Raikkonenowi i Vettelowi ustanowienie konkurencyjnych czasów okrążeń. Fin wypadł z toru w pierwszym zakręcie, natomiast Niemiec zwiedził żwirowe pobocze za dziewiątym wirażem. Zdobywcą pole position został Lewis Hamilton przed Valtterim Bottasem, Maksem Verstappenem, Kimim Raikkonenem, Romainem Grosjeanem, Brendonem Hartley'em, Pierrem Gasly'm, Estebanem Oconem, Sebastianem Vettelem oraz Sergio Perezem.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 27°C
Temperatura powietrza: 26°C
Prędkość wiatru: 4,1 m/s
Wilgotność powietrza: 86%
Stan nawierzchni: mokra
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|