F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2018
GP Australii
GP Bahrajnu
GP Chin
GP Azerbejdżanu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Francji
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Rosji
GP Japonii
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2018
Klasyfikacje generalne 2018
Statystyki z sezonu 2018

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Paul Ricard.
Pirelli Grand Prix de France 201824 czerwca
Circuit Paul Ricard
Długość toru: 5,862 km
Liczba okrążeń: 53
Pełny dystans: 310,686 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
-
Najszybsze okrążenie wyścigu:
-
Największa średnia prędkość wyścigu:
-
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Embed from Getty Images

Lewis Hamilton odniósł zwycięstwo w wyścigu o Grand Prix Francji na torze Paul Ricard. Na drugim miejscu rywalizację ukończył Max Verstappen, a na najniższym stopniu podium stanął Kimi Raikkonen.

Zamieszanie na starcie, fatalny początek Vettela

Lewis Hamilton doskonale wyczuł moment zgaśnięcia czerwonych świateł i obronił prowadzenie na dojeździe do pierwszego zakrętu. Właśnie w nim doszło do kontaktu pomiędzy bolidami Valtteriego Bottasa oraz Sebnastiana Vettela. W wyniku kolizji w SF71H Niemca doszło do uszkodzenia przedniego skrzydła, z kolei kierowca Mercedesa zaliczył piruet i powrócił do walki z tyłu stawki z przebitą oponą. Z walki odpadli Esteban Ocon oraz Pierre Gasly, między którymi doszło do zderzenia.

Na niespodziankach zyskał Max Verstappen, który awansował na drugie miejsce. Za Holendrem znalazł się Carlosa Sainz, za którym znajdowali się Ricciardo oraz Magnussen. Szóste miejsce należało do Leclarca, plasującego się przed Raikkonenem, Grosjeanem, Perezem i Hulkenbergiem. Na torze pojawił się samochó bezpieczeństwa. Vettel i Bottas powrócili do alei serwisowej na szybkie naprawy. W ich bolidach znalazły się opony wykonane z miękkiej mieszanki. Takie samo ogumienie założyli ruszający z tyłu Stroll, Sirotkin oraz Alonso.

Do restartu doszło po pięciu okrążeniach. Hamilton bezpiecznie obronił prowadzenie. Na kolejnych pozycjach także nie doszło do zmian. Leclerc próbował co prawda wychylać się zza pleców Magnussena, ale jednocześnie musiał uważać na czającego się za nim Raikkonena. Fernando Alonso obrócił swój bolid po drobnym kontakcie z Sebastianem Vettelem, do którego doszło w czwartym zakręcie. Hiszpan wyjechał z pobocza na ostatnim miejscu, tracąc prawie 20 sekund do prowadzącego Hamiltona. Na siódmym okrążeniu Leclerc musiał uznać wyższość Raikkonena. Z kolei Vettel powoli odrabiał straty i plasował się na trzynastym miejscu, w bliskiej odległości za Stoffelem Vandoorne'em i Marcusem Ericssonem.

Po kilku chwilach Vettel wykorzystał przewagę tempa i wyprzedził obu wspomnianych wcześniej kierowców, pukając do czołowej dziesiątki. Ricciardo próbował uporać się z trzecim w tabeli Sainzem – udany atak Australijczyk przypuścił na dziewiątym kółku, na dohamowaniu do szykany na prostej Mistral.Sędziowie podjęli tymczasem decyzję w sprawie Vettela i nałożyli na czterokrotnego mistrza świata 5-sekundową karę czasową za spowodowanie kolizji z pierwszego zakrętu.

Hamilton kontroluje rywalizację

Kilka chwil później kierowca Ferrari był już na dziesiątym miejscu po wyprzedzeniu Nico Hulkenberga. Bottas, który znajdował się na dwunastej lokacie jechał z uszkodzoną podłogą bolidu, która negatywnie wpływała na jego tempo. Na czele Hamilton powoli, ale ustawicznie budował coraz większą przewagę nad Verstappenem. Na trzynastym kółku wynosiła już ona blisko trzy sekundy. Po wydaniu orzeczenia w sprawie Vettela sędziowie zajęli się przypadkiem z udziałem Grosjeana, który na pierwszym kółku miał zyskać przewagę wyjazdem poza tor.

O akcję na torze dbali głównie Hulkenberg i Vettel. Po siedemnastym okrążeniu zawodnik Ferrari wykorzystał DRS na dojeździe do szykany i znalazł się na siódmym miejscu. Kolejnym celem Niemca było znalezienie się przed tracącym tempo na supermiękkich oponach Magnussenem. Ścisła czołówka nie jechała w zbitej grupie. Przewaga Hamiltona nad Verstappenem wynosiła cztery sekundy. Trzeci Ricciardo tracił do lidera ponad 8 sekund. Z tyłu Alonso uporał się z reprezentantami Williamsa – Strollem i Sirotkinem. Hiszpan jechał na szesnastym miejscu, za Ericssonem i Hartleyem.

Vettel z powodzeniem przypuścił atak na Sainza i miał przed sobą czysty tor. Czwarty Raikkonen znajdował się około 15 sekund przed byłą gwiazdą Red Bulla. Zespoły spoglądały jednak coraz uważniej na chmury przewijające się nad Le Castellet. Inżynier Alosno poinformował nawet, że opady deszczu mogą nadejść nad tor w ciągu dwudziestu minut. Dwudzieste czwarte kółko przyniosło zmianę na ósmej pozycji – zgłaszający problemy ze zużytymi ultramiękkimi oponami Leclerc spadł za Hulkenberga. Tymczasem Lewis Hamilton notował kolejne rekordy okrążeń i powiększał bufor bezpieczeństwa nad Red Bullami. Wynosił on ponad siedem sekund.

Okrążenie później Verstappen jako pierwszy z kierowców zjechał na planowany postój. Holender otrzymał miękkie opony i opuścił aleję serwisową tuż przed nosem Sebastiana Vettela. Z kolei na Sirotkina nałożono 5-sekundową karę czasową za zbyt wolną jazdę za samochodem bezpieczeństwa. Nie miała ona większego wpływu na wyścig Rosjanina, który znajdował się na ostatnim, osiemnastym miejscu. Z kolei incydent z udziałem Grosjeana zakończył się niepodejmowaniem żadnych akcji ze strony sędziów.

Pit stop Verstappena wywołał reakcję łańcuchową – kolejnymi zawodnikami meldującymi się u mechaników byli Sainz, Magnussen oraz Ricciardo. Australijczyk spadł na piąte miejsce, za Vettela, ale miał do dyspozycji znacznie świeższe opony. Na trzydziestym kółku z wyścigu musiał wycofać się drugi z kierowców Force India – Sergio Perez. Zespół poinformował Meksykanina, iż powodem takiej decyzji są problemy z silnikiem. Grosjean otrzymał za to karę 5 sekund za spowodowanie kolizji z Oconem.

Raikkonen zmierza po trzecie miejsce

Dwadzieścia okrążeń przed metą na obowiązkowy postój zjechał Lewis Hamilton. Supermiękką mieszankę w Mercedesie urzędującego mistrza świata zastąpiono miękką. Ricciardo wykorzystał przewagę stanu ogumienia i w widowiskowym stylu uporał się z Sebastianem Vettelem, wskakując na trzecią pozycję. Tymczasem Grosjean nie mógł pogodzić się z karą czasową, używając w tym celu mało cenzuralnych słów. Renault zastosowało względem Hulkenberga agresywną strategię, wyposażając swego kierowcę w ultramiękkie opony. Niemiec powrócił do walki na P10. Pozycję niżej znajdował się Leclerc, który uporał się z Brendonem Hartleyem.

Ferrari zareagowało na sytuację na torze. Vettel przepuścił Raikkonena skupiając się na obronie piątego miejsca. Bottas zjechał na dodatkowy postój, po ultramiękkie opony. Obsługa nie przebiegła we wzorowy sposób. Bolid Fina spadł z podnośnika i powrócił do walki za Sainzem i Magnussenem. W ślad za zawodnikiem Mercedesa na stanowisku serwisowym zameldował się Vettel. Niemiec odbył 5-sekundową karę i także otrzymał do dyspozycji "fioletowe" Pirelli PZero. Fernando Alonso dawał z kolei upust swej frustracji: "Nie mamy hamulców. Nie mamy opon. Jedziemy poza punktami".

Dziesięć okrążeń przed metą Hamilton bez problemu kontrolował tempo i utrzymywał ponad 4-sekundową przewagę nad Verstappenem. Z tyłu tempo podkręcił Raikkonen, liczący na włączenie się do walki o podium. "Daniel może mieć problem, więc na ciskaj" – usłyszał mistrz świata z 2007 roku. W tym miejscu wybitną nieuwagą popisał się Stroll, który przy dublowaniu spowolnił zarówno Raikkonena jak i Ricciardo, których dzieliła około jedna sekunda. Fin przypieczętował finisz na trzecim miejscu udanym atakiem w szykanie na długiej prostej na 48. okrążeniu.

Ostatnie okrążenia obfitowały w niespodziewane zwroty akcji. Carlos Sainz stracił moc silnika i nie był w stanie obronić piątego miejsca. Lance Stroll musiał wycofać się z wyścigu po eksplozji lewej przedniej opony w zakręcie Signes. Doprowadził to do wirtualnej neutralizacji. Ostatecznie drugą połowę czołowej dziesiątki tabeli stworzyli Magnussen, Bottas, Sainz, Hulkenberg oraz Leclerc.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
marios76, 24.06.2018 17:53[!]
Spokojny wyscig zwyciezcy, podobnie nr 2 w Ferrari, ktorego lider po raz kolejny pokazal niedojrzalosc i niepotrzebnie "skasowal" wyscig Bottasowi. Leclerc niezle, ale w wyscigu drobne błędy. Ricciardo klasyczne wyprzedzanie Vettela, ale do Raikkonena nie mial fiku ;) Magnussen pewnie szczęśliwy, a Grosjean totalna porazka, znowu winien kolizji ... Kierowcy Williamsa do GP2 :D

Dzis mialem pierwszy kontakt z tym torem oczywiscie okiem kamery- nie robi wrażenia, chyba ze kolejnego Tilkedromu; ale na pewno daje mozliwosci walki kierowcom i mam nadzieje daje im frajde z jazdy?
Tetracampeon, 24.06.2018 18:05[!]
Brawo Lewis, cieszę się, że wrócił na prowadzenie w klasyfikacji kierowców. Szkoda, że dzisiaj nie było dubletu Mercedesa - to przez Vettela, który spowodował kolizję z Bottasem i zrujnował mu wyścig. Kara musi być, zachował się jak pirat drogowy jakich pełno na polskich drogach. Brawa dla Verstappena i Raikkonena. Pochwała dla Magnussena i Leclerca. Dwa bolidy Renault w punktach w domowym wyścigu aczkolwiek pod koniec wyścigu Sainz zaczął tracić moc, jednak dowiózł punkty. Szkoda Ocona i Gasly'ego - nie tak wyobrażali sobie wyścig we własnym kraju. Alonso wycofał się w końcówce. Początek sezonu był dobry dla McLarena, ale to co się dzieje od trzech weekendów to jakiś ponury żart. Tylko jeden Williams na mecie.
Haifisch7734, 24.06.2018 18:09[!]
Sirotkin w Baku wjechał w Pereza, psując mu początek wyścigu i dostał za to karę cofnięcia o 3 pozycje na starcie w Barcelonie. Vettel powinien dostać analogiczną karę, bo 5 sekund brzmi trochę niepoważnie.
krzysiek000, 24.06.2018 18:35[!]
Trzeci wyścig bez historii z rzędu. A przed nami jeszcze Austria, która też wcale z emocji nie jwest znana.Trochę bida xP
THC-303, 24.06.2018 19:11[!]
Cytat macko93 :
myślę

Bardzo śmiała teoria.
RY2N, 24.06.2018 19:33[!]
@Haifisch7734
@macko93
kara dla Vettela mogła być łagodna w Waszej ocenie bo po pierwsze kierowcy Mercedesa grali mocno zespołowo. Vettel po starcie wyprzedził Bottasa i dojechał do Hamiltona , kiedy ten przesadnie zwolnił, dzięki czemu Bottas wysunął się po prawej ponownie nieco przed Vettela i skorzystał z przywileju bycia z przodu "zamykając drzwi". Ok miał do tego prawo ale Vettel nie miał już jak zahamować bo szedł tuż za Lewisem - w jego cieniu aerodynamicznym.
A po drugie było to tuż po starcie kiedy takie incydenty ocenia się łagodniej niż w czasie wyścigu.
dejacek, 24.06.2018 20:49[!]
nagroda dla Vettela za "zrobienie" wyścigu. Bez tego byłoby strasznie nudno :)
tcx, 24.06.2018 22:02[!]
Cytat Tetracampeon :
Szkoda, że dzisiaj nie było dubletu Mercedesa - to przez Vettela, który spowodował kolizję z Bottasem i zrujnował mu wyścig.


Chyba inny wyścig oglądaliśmy. Vettel popełnił błąd, ale gdyby nie było kontaktu między nim a Bottasem, to by go wyprzedził z dużą łatwością - różnica prędkości po 1 prostej i na 1 zakręcie była ogromna.
Więc gdyby nie było kontaktu to też nie byłoby szans na dublet Mercedesa.
TheStig, 24.06.2018 23:41[!]
Vettel zwyczajnie za pozno zaczal hamować i wjechal w inny bolid jak początkujący. Bottas nie zjechal do kraweznika, nie zamknął mu drzwi. A kierowcy Merca jechali prawidłowo swoje, chyba nie musza go przepuszczac :). Kara dla Vet to jakis żart.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca