|
|
|
|
|
|
Pirelli Grand Prix de France 2018 | 24 czerwca |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: - |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: - |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: - |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes W09 EQ Power+ | | 1:32,231 | - | - | 25 |
2. | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes W09 EQ Power+ | | 1:32,371 | 0,140 | 0,140 | 29 |
3. | 3 | Daniel Ricciardo | Red Bull RB14 | | 1:32,527 | 0,296 | 0,156 | 25 |
4. | 7 | Kimi Raikkonen | Ferrari SF71H | | 1:33,003 | 0,772 | 0,476 | 23 |
5. | 5 | Sebastian Vettel | Ferrari SF71H | | 1:33,172 | 0,941 | 0,169 | 19 |
6. | 8 | Romain Grosjean | Haas VF-18 | | 1:33,318 | 1,087 | 0,146 | 22 |
7. | 33 | Max Verstappen | Red Bull RB14 | | 1:33,331 | 1,100 | 0,013 | 15 |
8. | 10 | Pierre Gasly | Toro Rosso STR13 | | 1:33,685 | 1,454 | 0,354 | 23 |
9. | 11 | Sergio Perez | Force India VJM11 | | 1:33,719 | 1,488 | 0,034 | 26 |
10. | 20 | Kevin Magnussen | Haas VF-18 | | 1:34,108 | 1,877 | 0,389 | 23 |
11. | 55 | Carlos Sainz | Renault R.S.18 | | 1:34,258 | 2,027 | 0,150 | 25 |
12. | 31 | Esteban Ocon | Force India VJM11 | | 1:34,484 | 2,253 | 0,226 | 14 |
13. | 16 | Charles Leclerc | Sauber C37 | | 1:34,513 | 2,282 | 0,029 | 21 |
14. | 9 | Marcus Ericsson | Sauber C37 | | 1:34,592 | 2,361 | 0,079 | 21 |
15. | 28 | Brendon Hartley | Toro Rosso STR13 | | 1:34,664 | 2,433 | 0,072 | 25 |
16. | 14 | Fernando Alonso | McLaren MCL33 | | 1:34,862 | 2,631 | 0,198 | 20 |
17. | 18 | Lance Stroll | Williams FW41 | | 1:34,881 | 2,650 | 0,019 | 28 |
18. | 27 | Nico Hulkenberg | Renault R.S.18 | | 1:34,993 | 2,762 | 0,112 | 24 |
19. | 2 | Stoffel Vandoorne | McLaren MCL33 | | 1:35,021 | 2,790 | 0,028 | 24 |
20. | 35 | Siergiej Sirotkin | Williams FW41 | | 1:35,105 | 2,874 | 0,084 | 25 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:38,687 |
|
| Embed from Getty Images
Po dziesięciu latach przerwy Formuła 1 oficjalnie powróciła do Francji, lecz tym razem na obiekt Paul Ricard. Obiekt położony w Le Castellet po raz ostatni gościł Królową Sportów Motorowych w 1990 roku, później będąc świadkiem licznych sesji testowych m.in. organizowanych z inicjatywy Pirelli.
Jako pierwsi w ten weekend pojawili się na torze Marcus Ericsson z Saubera, Kevin Magnussen z Haasa, Stoffel Vandoorne z McLarena, Daniel Ricciardo z Red Bulla oraz Pierre Gasly z Toro Rosso. Standardowo cała piątka przejechała pomiarowe okrążenie i powróciła do swoich mechaników. Niewielkie zamieszanie powstało w alei serwisowej, kiedy Kimi Raikkonen miał problem ze zmieszczeniem się na wyjeździe z garażu i przyblokował wracających z toru reprezentantów Haasa oraz Williamsa.
Pierwszy czas ustanowiony w ten weekend należał do Valtteriego Bottasa z Mercedesa, który na ultramiękkich oponach przejechał Paul Ricard w 1:36,849. Dla Fina był to początek serii mierzonych okrążeń i ostatecznie swój przejazd zakończył z wynikiem 1:35,797. Po chwili do tabeli dołączyli Lewis Hamilton oraz Max Verstappen, natomiast około piętnaście minut po rozpoczęciu treningu swój bolid w zakręcie numer sześć obrócił Brendon Hartley. Nowozelandczyk zdołał jednak bez problemu wrócić do pracy, choć narzekał w rozmowie z inżynierem na dużą nadsterowność.
Kilka minut później na czele tabeli znaleźli się kierowcy Red Bulla: najpierw był to Max Verstappen na miękkich oponach (1:35,261), a później Daniel Ricciardo, który na tym samym rodzaju ogumienia pokonał tor w 1:33,691. Po dwudziestu pięciu minutach kolejnym kierowcą poza torem był Stoffel Vandoorne, który w szóstym zakręcie złapał uślizg tylnej osi i obrócił się o 360 stopni.
Godzinę przed zakończeniem sesji najlepszym czasem popisał się Kimi Raikkonen na ultramiękkiej mieszance, który okrążył Paul Ricard w 1:33,623, by po chwili zjechać do garażu. Z kolei sam tor charakteryzował się bardzo niskim poziomem przyczepności, przez co widok ślizgających się bolidów niemal w każdym zakręcie był bardzo częsty. Kilka minut później doszło do nieporozumienia między Hamiltonem a Vandoorne'em, który drastycznie zwolnił do szykany przed prostą Mistral i Brytyjczyk musiał ewakuować się na pobocze. Tymczasem poza torem znalazł się Raikkonen, który podobnie jak reszta obrócił się w szóstym wirażu oraz stracił prowadzenie w zestawieniu na rzecz Ricciardo (1:32,576).
Poznawanie limitów toru kontynuował Charles Leclerc z Saubera, który przeszarżował w ósmym zakręcie i postawiło jego bolid bokiem. Monakijczyk mimo spłaszczenia opon był w stanie kontynuować dalszą pracę. Duża niestabilność pojazdów była w głównej mierze spowodowana silnym wiatrem wokół toru, o czym na bieżąco ostrzegali inżynierowie swoich zawodników. Czterdzieści pięć minut przed flagą w szachownicę na Paul Ricard zapanowała cisza, ponieważ wszyscy kierowcy zjechali do mechaników po obowiązkowy zwrot jednego zestawu opon Pirelli. Na karę naraził się Pierre Gasly, który przez problemy z radiem pozostał zbyt długo na torze i ekipa Toro Rosso przekazała swój komplet ogumienia w nieregulaminowym czasie.
Krótką przerwę zakończyli Kevin Magnussen oraz Stoffel Vandoorne, którzy przy okazji wykonali w alei serwisowej procedurę startową. Tymczasem problemy z bolidem Verstappena zażegnał Red Bull, który po przejechaniu sześciu okrążeń na początku sesji przez prawie godzinę nie pojawił się na torze. Mechanicy musieli zdemontować podłogę w RB14 Holendra i najprawdopodobniej naprawiali baterie. Z kolei na pół godziny przed zakończeniem sesji nowym kierowcą na czele tabeli został Valtteri Bottas z wynikiem 1:32,566 na ultramiękkich oponach, a kolejną ofiarą szóstego zakrętu był Esteban Ocon. Podobnie jak reszta Francuz kontynuował jazdę, choć miał bardzo dużo szczęścia omijając barierę o centymetry. Swoją szarżę kontynuował Mercedes i tym razem to Hamilton miał najlepszy czas – 1:32,231.
Na 25 minut przed końcem bardzo poważnie wyglądający incydent zaliczył Charles Leclerc, który przy wysokiej prędkości stracił kontrolę na dohamowaniu do ósmego zakrętu i wypadł na pobocze. Z kolei w samej końcówce bardzo poważny wypadek miał partner 20-latka – Marcus Ericsson. Szwed na dohamowaniu do jedenastego wirażu stracił kontrolę nad tyłem swojego Saubera i zaliczył dwa obroty, rozbijając całą prawą stronę o bariery z opon. Co gorsza w C37 doszło do poważnego pożaru, z którym porządkowi walczyli przez kilka minut, a sędziowie zmuszeni wysłać na interwencję samochód medyczny wywiesili czerwoną flagę.
Tym samym przedwcześnie zakończono pierwszy trening i na czele tabeli pozostali kierowcy Mercedesa – Hamilton i Bottas – a pierwszą dziesiątkę uzupełnili Ricciardo, Raikkonen, Vettel, Grosjean, Verstappen, Gasly, Perez oraz Magnussen.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 49°C
Temperatura powietrza: 27°C
Prędkość wiatru: 1,7 m/s
Wilgotność powietrza: 36%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|