|
|
|
|
|
|
Japanese Grand Prix 2019 | 13 pa?dziernika |
|
|
|
Suzuka Circuit | |
|
Długość toru: 5,807 km Liczba okrążeń: 53 Pełny dystans: 307,471 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:27,319 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2017 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:31,540 - Kimi Raikkonen (McLaren), 2005 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 219,983 km/h - Fernando Alonso (Renault), 2006 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes W10 EQ Power+ | | 1:28,731 | - | - | 26 |
2. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes W10 EQ Power+ | | 1:28,807 | 0,076 | 0,076 | 25 |
3. | 5 | Sebastian Vettel | Ferrari SF90 | | 1:29,720 | 0,989 | 0,913 | 26 |
4. | 16 | Charles Leclerc | Ferrari SF90 | | 1:29,912 | 1,181 | 0,192 | 20 |
5. | 33 | Max Verstappen | Red Bull RB15 | | 1:30,046 | 1,315 | 0,134 | 22 |
6. | 23 | Alexander Albon | Red Bull RB15 | | 1:30,375 | 1,644 | 0,329 | 24 |
7. | 55 | Carlos Sainz | McLaren MCL34 | | 1:30,702 | 1,971 | 0,327 | 21 |
8. | 11 | Sergio Perez | Racing Point RP19 | | 1:30,810 | 2,079 | 0,108 | 21 |
9. | 18 | Lance Stroll | Racing Point RP19 | | 1:30,959 | 2,228 | 0,149 | 27 |
10. | 4 | Lando Norris | McLaren MCL34 | | 1:31,001 | 2,270 | 0,042 | 24 |
11. | 8 | Romain Grosjean | Haas VF-19 | | 1:31,283 | 2,552 | 0,282 | 25 |
12. | 7 | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo C38 | | 1:31,307 | 2,576 | 0,024 | 27 |
13. | 27 | Nico Hulkenberg | Renault R.S.19 | | 1:31,426 | 2,695 | 0,119 | 29 |
14. | 3 | Daniel Ricciardo | Renault R.S.19 | | 1:31,563 | 2,832 | 0,137 | 25 |
15. | 20 | Kevin Magnussen | Haas VF-19 | | 1:31,785 | 3,054 | 0,222 | 22 |
16. | 26 | Daniił Kwiat | Toro Rosso STR14 | | 1:31,920 | 3,189 | 0,135 | 23 |
17. | 38 | Naoki Yamamoto | Toro Rosso STR14 | | 1:32,018 | 3,287 | 0,098 | 30 |
18. | 63 | George Russell | Williams FW42 | | 1:32,800 | 4,069 | 0,782 | 23 |
19. | 88 | Robert Kubica | Williams FW42 | | 1:33,484 | 4,753 | 0,684 | 27 |
20. | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo C38 | | 1:36,887 | 8,156 | 3,403 | 4 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:34,942 |
|
| Embed from Getty Images
Valtteri Bottas wykręcił najlepszy czas okrążenia w trakcie pierwszego treningu przed Grand Prix Japonii. Na dwóch kolejnych pozycjach uplasowali się Lewis Hamilton i Sebastian Vettel.
Dosłownie minutę po rozpoczęciu zajęć Carlos Sainz zatrzymał swojego McLarena w pierwszym sektorze, informując zespół o usterce technicznej. "Nie wiem co to może być" – powiedział przez radio Hiszpan. Bardzo szybko zarządzona została wirtualna neutralizacja, w trakcie której służby usunęły z pobocza zepsuty bolid.
Po około ośmiu minutach nad torem znowu powiewały zielone flagi. Natychmiast aleję serwisową opuścili reprezentanci Mercedesa: Lewis Hamilton i Valtteri Bottas, którzy pokonali pierwsze pomiarowe okrążenia. Lider klasyfikacji generalnej legitymował się czasem 1:30,881s, a zespołowy partner tracił do niego kilka setnych sekundy.
Po kilku minutach Hamilton nieznacznie podkręcił tempo schodząc do poziomu 1:30,832s. Pomimo upływu blisko 30 minut rezultatów nie odnotowali główni rywale Mercedesa z Ferrari i Red Bulla: Sebastian Vettel, Charles Leclerc i Max Verstppen.
McLaren toczył wyścig z czasem, aby Sainz mógł powrócić do jazdy przed końcem FP1. W związku z odwołaniem trzeciego treningu każdy przejazd po suchym torze miał dla zespołów niezwykle istotne znaczenie w przygotowaniach do niedzielnych kwalifikacji i wyścigu.
w połowie sesji za czołową trójką: Hamiltonem, Bottasem i Leclerkiem, znajdowali się Verstappen i Vettel. W drugiej połowie TOP10 oglądać można było nazwiska Albona, Pereza, Norrisa, Strolla i Grosjeana. Wtedy to jednak Bottas podniósł poprzeczkę i na pośredniej mieszance ustanowił nowy rekord: 1:30,524s.
Bottas liczył na poprawę wyniku i znajdował się na szybkim kółku na pośrednich oponach. W zakręcie Spoon trafił jednak na jadącego w wolnym tempie za innym bolidem Charlesa Leclerca. Fin ostro zahamował, spłaszczając jedną z przednich opon. Suzuka sprawiała problemy kierowcom, którzy często wyjeżdżali poza obręb toru, często zahaczając o żwirowe pobocza. McLaren dotrzymał słowa – problem z bolidzie Sainza nie okazał się skomplikowany i kierowca z Madrytu mógł powrócić do realizacji programu już około 10:40 czasu lokalnego.
Bliżej godziny jedenastej do głosu doszli zawodnicy Ferrari, wyposażeni w miękkie ogumienie. Vettel jako pierwszy zszedł poniżej bariery 1m30s, notując wynik na poziomie 1:29,720s. Leclerc był drugi, trącąc do Niemca około 0,2s. Po paru chwilach Hamilton powrócił na czoło klasyfikacji, uzyskując imponujący rezultat 1:28,807s. Nieco szybciej okrążenie Suzuki pokonał jednak Bottas: 1:28,731s.
W drugiej połowie tabeli debiutujący za sterami bolidu F1 Naoki Yamamoto dysponował porównywalnym czasem jak etatowy kierowca Toro Rosso – Daniił Kwiat. Kevin Magnussen znacznie odstawał tempem od drugiego z reprezentantów Haasa – Romaina Grosjeana. Na miejscach osiemnastym i dziewiętnastym znajdowali się zawodnicy Williamsa: George Russell przed Robertem Kubicą. Obaj kierowcy otrzymali możliwość sprawdzenia rozwojowej wersji przedniego skrzydła. Ostatnie miejsce należało do Antonio Giovinazziego, który nie przejechał ani jednego kółka we względnie konkurencyjnym tempie.
Sekundowa przewaga Mercedesa nad Ferrari robiła wrażenie i była oznaką postępów, jakich Srebrne Strzały dokonały wraz z wprowadzeniem poprawek konstrukcyjnych. Sainz miał okazję przejechać kilka szybkich kółek i ostatecznie zakończył trening na siódmym miejscu, tracąc tylko 0,3s do Alexa Albona z Red Bulla. W trakcie ostatnich 15 minut drugi z kierowców McLarena – Lando Norris, wskoczył na dziesiąte miejsce.
Naoki Yamamoto mógł być zadowolony ze swojego debiutu za sterami konstrukcji F1. Co prawda zakończył trening na siedemnastym miejscu, ale jego strata do Kwiata zamknęła się w mniej niż jednej dziesiątej sekundy. W drugim treningu do pracy powróci już etatowy zawodnik Toro Rosso – Pierre Gasly.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 35°C
Temperatura powietrza: 26°C
Prędkość wiatru: 0,8 m/s
Wilgotność powietrza: 62%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|