F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2019
GP Australii
GP Bahrajnu
GP Chin
GP Azerbejdżanu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Francji
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Rosji
GP Japonii
GP Meksyku
GP Stanów Zjednoczonych
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2019
Klasyfikacje generalne 2019
Statystyki z sezonu 2019

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Baku.
SOCAR Azerbaijan Grand Prix 201928 kwietnia
Baku City Circuit
Długość toru: 6,006 km
Liczba okrążeń: 51
Pełny dystans: 306,306 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:40,593 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2017
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:43,441 - Sebastian Vettel (Ferrari), 2017
Największa średnia prędkość wyścigu:
197,888 km/h - Nico Rosberg (Mercedes), 2016
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Ostatni wyścig przed serią europejskich Grand Prix ponownie przypadł na tor w Azerbejdżanie. Niezwykle nieobliczalny, trudny i nietypowy. Runda w Baku przysparza za każdym razem wielu kłopotów, czy to w kwalifikacjach, czy wyścigu. W tym roku znowu zaskoczeni byli wszyscy, jednak niestety nieco zbyt łatwą wygraną Mercedesa i braku walki ze strony Ferrari.

Start bez dramatów
Po poprzednich latach fani ostrzyli sobie zęby na ciekawy start podczas tegorocznego GP Azerbejdżanu. Rzeczywistość okazała się jedna zgoła inna i nie mieliśmy wiele akcji na pierwszym okrążeniu. Dobrzy ruszył zarówno Bottas, jak i Hamiltona i obaj jechali bok w bok przez kilka zakrętów. Ostatecznie kolejność się nie zmieniła, a kierowcy woleli uniknąć wypadku. Perez tymczasem wyprzedził Verstappena i odebrał mu czwartą pozycję, a Norris wyprzedził Kwiata. Stroll przebił się na jedenastą pozycję i był to kluczowy moment w kontekście walki Kanadyjczyka o punkty.

Charles Leclerc nieco stracił na starcie, ale szybko zaczął odrabiać pozycje. Niemal od razu wyprzedził Ricciardo, a po aktywacji DRS minął również Kwiata. Sainz w tym czasie również uporał się z Rosjaninem. Chwilę później Ricciardo spadł jeszcze mocniej. Leclerc tymczasem zabrał się za kierowców McLarena i już na siódmym kółku jechał na piątej lokacie. Chwilę wcześniej Verstappen powrócił na czwarte miejsce pokonując Pereza.

Miękka mieszanka mówi dość
Dość szybko doszło do pierwszych zmian miękkiej mieszanki. Już na siódmym kółku do mechaników zjechał Kimi Raikkonen, w ślad za nim poszła większość dolnej części stawki. Chwilę później na czele Leclerc dojechał do Vettela, ale ten nie dał się wyprzedzić i zniknął w alei serwisowej. Okrążenie później zjechał Bottas, pokrywając strategię Ferrari, a jedno kółko więcej musiał czekać Hamilton. Doprowadziło to do znacznej straty czasu względem Leclerca i w tym momencie wydawało się, że Monakijczyk może włączyć się do walki o zwycięstwo.

Podcięcia próbował McLaren, który nie potrafił uporać się z Sergio Perezem. Taktyka jednak nie wypaliła, a jedyną zmianą było wylądowanie Sainza za Norrisem, gdyż wcześniej Hiszpan wyprzedził Brytyjczyka. Prowadził w tym czasie Leclerc, który ciągle utrzymywał dobre tempo, jednak jak się okazało Ferrari chciało pojechać jak jeden postój, więc zaczęło rodzić się pytanie, jak długo wytrzyma debiutujący w ich zespole zawodnik?

Odnotować należy również fakt, że w tej fazie wyścigu karę przejazdu przez boksy otrzymał Robert Kubica za zbyt szybkie pojawienie się w alei serwisowej przed wyścigiem. Williams kolejny raz nie doczytał dokładnie przepisów.

Leclerc traci inicjatywę
Na trzydziestym okrążeniu do Leclerca dojechały Mercedesy i dość szybko uporały się z rywalem. Zrobił to również Vettel i wtedy stało się jasne, że Ferrari musi wezwać podopiecznego na postój. Było to jednak na tyle wcześnie, że ostrzeżono kierowcę, iż musi oszczędzać opony, ze względu na duży dystans do przejechania.

Ciągle na torze zostawał Gasly, co jak za chwilę się miało okazać nie miało większego znaczenia. W tym momencie próbę wyprzedzenia Kwiata podjął Ricciardo, jednak przestrzelił zakręt, przy okazji zmuszając Rosjanina do zatrzymania się, gdyż nie zmieściłby się w zakręcie. Incydent zakończyłby się na stracie czasowej, jednak Ricciardo cofając i wracając na tor nie zauważył Kwiata, wjeżdżając w jego samochód. Doprowadziło to do zakończenia wyścigu obu zawodników.

Na 39. rundzie samochód Gasly'ego odmówił posłuszeństwa i Francuz musiał się zatrzymać na poboczu. Spowodowało to ogłoszenie wirtualnej neutralizacji, która skłoniła do zjazdu kilku kierowców po miękkie opony. Czołówka jednak obstawała przy taktyce jednego postoju.

Spokojna końcówka
Końcówka wyścigu nie przyniosła dużych rozstrzygnięć. Doszło do małej walki o najszybsze okrążenie, najpierw posiadał je Bottas, później Hamilton, jednak Leclerc mógł już spokojnie zjechać po świeże opony i to on ostatecznie zdobył dodatkowy punkt za najszybsze kółko. Hamilton zbliżył się w samej końcówce do Bottasa jednak nie był w stanie zaatakować. W dalszej części stawki sytuacja była już ustabilizowana i nie doszło do zmian w tabeli.

Rywalizację w reszcie stawki wygrał Perez przed McLarenami, za którymi uplasował się Stroll. Tegoroczny wyścig w Baku nie dostarczył tyli emocji, co w poprzednich latach, jednak dla Mercedesa to zdecydowanie wyjątkowy moment, gdyż po raz czwarty w tym sezonie zdobyli dublet, wyrównując bardzo stare rekordy Williamsa. Czy Ferrari w Europie da radę dogonić mistrzów świata?

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 34°C
Temperatura powietrza: 19°C
Prędkość wiatru: 1,2 m/s
Wilgotność powietrza: 51%
Sucho

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca