F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2020
GP Austrii
GP Styrii
GP Węgier
GP Wielkiej Brytanii
GP 70-lecia
GP Hiszpanii
GP Belgii
GP Włoch
GP Toskanii
GP Rosji
GP Eifelu
GP Portugalii
GP Emilii-Romanii
GP Turcji
GP Bahrajnu
GP Sakhiru
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2020
Klasyfikacje generalne 2020
Statystyki z sezonu 2020

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Istanbul.
DHL Turkish Grand Prix 202015 listopada
Istanbul Park
Długość toru: 5,338 km
Liczba okrążeń: 58
Pełny dystans: 309,396 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:25,049 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2011
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:24,770 - Juan Pablo Montoya (McLaren), 2005
Największa średnia prędkość wyścigu:
219,497 km/h - Kimi Raikkonen (McLaren), 2005
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis kwalifikacji  [  T-  |  T+  ]
Embed from Getty Images

Q1

Deszcz, który pokrzyżował plany kierowców w ostatniej sesji treningowej, co prawda utracił na intensywności przed rozpoczęciem kwalifikacji, jednak jego ciągła obecność przyniosła spory ból głowy inżynierom. Mniej więcej jedna połowa stawki zdecydowała się na skorzystanie z opon przejściowych, natomiast druga — z niebieskich, deszczowych Pirelli.

Kierowcy od razu zabrali się do roboty. Już na okrążeniu wyjazdowym w poślizg wpadł Max Verstappen. Holender, korzystający z przejściowej mieszanki narzekał na brak przyczepności. Inżynier Carlosa Sainza poinformował swojego kierowcę, że lepszym wyborem na początek kwalifikacji były właśnie zielone opony. Na torze szybko pojawili się wszyscy kierowcy, którzy mieli bardzo duże problemy z utrzymaniem swoich samochodów na torze. Co więcej, prognoza pogody zapowiadała zwiększenie opadów.

Na pierwszych dwóch miejscach na początku sesji znaleźli się Ocon i Bottas. Fin chwilowo znalazł się na pierwszym miejscu, jednak jego najszybszy czas został usunięty ze względu na naruszenie limitów toru. Po upływie dziesięciu minut wszyscy kierowcy, korzystający z opon przejściowych zdecydowali się na zmianę. W tym samym czasie piruet w ostatnim zakręcie zaliczył Daniił Kwiat. Jego zespołowy kolega, Pierre Gasly, również zaliczył obrót w siódmym zakręcie.

Na siedem minut przed zakończeniem pierwszej części czasówki, sesja została zatrzymana. W trakcie przerwy realizator raczył widzów podsumowaniem przygód kierowców. Największe przygody mieli Latifi, Verstappen, Sainz, Leclerc, Vettel, Kwiat i Gasly. O 13:50 sędziowie ogłosili, że sesja zostanie wznowiona w ciągu następnych pięciu minut.

O 13:55 kierowcy zaczęli ponownie wyjeżdżać na tor. Zaledwie kilka sekund po wznowieniu sesji, tuż za wyjazdem z alei serwisowej duży poślizg zaliczył Kimi Raikkonen. Błyskawicznie na torze znalazły się wszystkie samochody. Wszyscy kierowcy zdecydowali się również na wybór opon na mokry tor.

Złe warunki atmosferyczne musiały w końcu doprowadzić do większych problemów kierowców. Zaledwie kilka minut po rozpoczęciu sesji, Charles Leclerc wypadł z pierwszego zakrętu, jednak udało mu się wyjechać ze żwirowej pułapki. Tego szczęścia nie miał jednak Romain Grosjean, który po obrocie w pierwszym zakręcie zakończył swoją sesję. Sesja została ponownie zatrzymana, aby zezwolić porządkowym na usunięcie bolidu Francuza.

Kwalifikacje zostały ponownie wznowione o 14:03. Do zakończenia sesji zostało trzy i pół minuty, w związku z czym na tor natychmiast wyjechali wszyscy kierowcy. Ponownie, jedynym słusznym wyborem były opony na mokry tor. Kierowcy mieli czas na pokonanie zaledwie jednego mierzonego czasu. Największy stres panował w garażach Red Bulla oraz Ferrari. Max Verstappen, który w momencie zakończenia sesji był na piętnastym miejscu, jednak Holender pojechał fantastyczne okrążenie i uzyskał pierwszy czas. Na drugie miejsce szybko wskoczył Albon. Leclerc chwilowo znajdował się na szesnastym miejscu, ale udało mu się przejechać szybkie okrążenie i wskoczyć na piąte miejsce.

Nerwy zapanowały w garażu Mercedesa. Hamilton zakończył pierwszą część kwalifikacji na czternastym miejscu. Wielu kierowców nie było w stanie poprawić swoich czasów ze względu na żółte flagi. W pierwszym zakręcie piruet zaliczył Kwiat, natomiast w zakręcie numer osiem swój bolid w żwirze zakopał Latifi.

W pierwszej części czasówki z sesją pożegnali się: Magnussen, Kwiat, Russel, Grosjean oraz Latifi. Sędziowie od razu ogłosili, że dokładniej przyjrzą się okrążeniom ustanowionym podczas żółtych flag, wywieszonych pod koniec sesji.

Q2

Druga część sesji rozpoczęła się przy podwójnych żółtych flagach, podczas gdy porządkowi starali uporać się z bolidem Latifiego. Kierowcy McLarena jako pierwsi zdecydowali się na użycie przejściowej mieszanki opon. Pierwsze minuty sesji pokazały, że warunki na torze ulegały znacznej poprawie. Początkowo na czele tabeli znajdowali się kierowcy Red Bulla, najpierw Verstappen, potem Albon. Następnie na pierwsze miejsce wskoczył Lance Stroll. Problemy z ustanowieniem dobrych czasów mieli kierowcy Mercedesa.

Najlepsze tempo zdecydowanie pokazywali kierowcy Red Bulla oraz Racing Point, a także, ku zaskoczeniu kibiców, Kimi Raikkonen. Czasy okrążeń poprawiały się z minuty na minutę. Tymczasem obaj kierowcy McLarena wrócili do swoich garaży — ryzyko z oponami przejściowymi nie opłaciło się. Na cztery minuty przed końcem sesji znajdowali się oni w strefie spadkowej, wraz z Gaslym oraz kierowcami Ferrari.

Najszybszy na torze był zdecydowanie Verstappen. Swoje tempo poprawili kierowcy Mercedesa, który na minutę przed zakończeniem sesji znajdowali się w czołowej trójce. Chwilę później Hamilton spadł na czwarte miejsce za sprawą kolejnego świetnego okrążenia Kimiego Raikkonena. Po chwili drugi czas ustanowił Albon, jednak był on prawie dwie sekundy wolniejszy niż jego zespołowy kolega.

Ostatnie okrążenia przyniosły wiele roszad w klasyfikacji końcowej. Za kierowcami Red Bulla znaleźli się Hamilton oraz Stroll. Prawdziwą sensacją było tempo obu kierowców Alfy Romeo. Antonio Giovinazzi zakończył sesję na piątym miejscu, a Kimi Raikkonen — na ósmym. Szósty był Ocon, za nim znalazł się Bottas. Czołową dziesiątkę uzupełnili Perez i Ricciardo. W Q2 z sesją pożegnali się: Norris, Vettel, Sainz, Leclerc oraz Gasly.

Q3

Na torze szybko pojawiła się cała dziesiątka, jednak jedynymi kierowcami korzystającymi z opon przejściowych byli Ocon i Perez. Pierwsze okrążenia potwierdziły, że największym faworytem do uzyskania pole position był Verstappen. Kierowca Red Bulla chwilowo miał przewagę czterech sekund nad drugim Bottasem.

W tym momencie na czoło stawki niespodziewanie wskoczył Sergio Perez. Mechanicy Racing Point w ostatniej chwili zmienili jego opony przed wyjazdem na tor. Ryzyko opłaciło się — Perez ustanowił najszybszy czas sesji.

Chwilę później, ku zaskoczeniu wszystkich, Verstappen nie dokończył swojego najszybszego okrążenia i wrócił do garażu. Holender nie zdecydował się jednak na założenie przejściówek. Wkrótce Perez poprawił swój czas, a tuż za nim znalazł się Lance Stroll, jednak szybko został zepchnięty przez Verstappena. Holender rozpoczął swoje ostatnie okrążenie na kilka sekund przed zakończeniem sesji.

Sytuacja zmieniała się jednak jak w kalejdoskopie. Lance Stroll poprawił czas Pereza i wskoczył na pole position. Wzrok wszystkich kibiców przyciągnął Verstappen. Tylko on miał szansę na poprawę czasu Kanadyjczyka. Kierowcę Red Bulla było stać jedynie na drugi czas. Tym samym Lance Stroll został sensacyjnym zdobywcą pole position przed Grand Prix Turcji. Za Kanadyjczykiem znaleźli się Verstappen oraz Perez, a drugą linię uzupełnił Albon. Za kierowcą Red Bulla znaleźli się: Ricciardo, Hamilton, Ocon, Raikkonen, Bottas oraz Giovinazzi.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 12,9 °C
Temperatura powietrza: 12,2 °C
Prędkość wiatru: 0,7 m/s
Wilgotność powietrza: 90%
Mokro

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca