F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2021
GP Bahrajnu
GP Emilii-Romanii
GP Portugalii
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Azerbejdżanu
GP Francji
GP Styrii
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Węgier
GP Belgii
GP Holandii
GP Włoch
GP Rosji
GP Turcji
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Kataru
GP Arabii Saudyjskiej
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2021
Klasyfikacje generalne 2021
Statystyki z sezonu 2021

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Spa-Francorchamps.
Rolex Belgian Grand Prix 202129 sierpnia
Circuit de Spa-Francorchamps
Długość toru: 7,004 km
Liczba okrążeń: 44
Pełny dystans: 308,052 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:41,252 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2020
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:46,286 - Valtteri Bottas (Mercedes), 2018
Największa średnia prędkość wyścigu:
229,266 km/h - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis kwalifikacji  [  T-  |  T+  ]
Embed from Getty Images

Max Verstappen wystartuje z pole position do wyścigu o Grand Prix Belgii. Sensacyjnie drugie pole w deszczowej czasówce zgarnął George Russell z Williamsa. Jako trzeci ruszy Lewis Hamilton.

Q1
Kwalifikacje rozpoczęły się z dwunastominutowym opóźnieniem ze względu na obfite opady deszczu. Kiedy kierowcy wkroczyli do akcji, niebo powoli zaczęło się przecierać. Kolejkę w alei serwisowej otwierał duet Williamsa na przejściówkach, natomiast reszta stawki postanowiła zminimalizować ryzyko i założyć pełne deszczówki.

Pierwsza seria przejazdów została zakłócona żółtymi flagami w drugim sektorze, kiedy to Nicholas Latifi wypadł z toru i zaliczył piruet na trawiastym poboczu. Ostatecznie Kanadyjczyk był w stanie wrócić do jazdy, a pierwszy czas tej sesji należał do jego partnera – George'a Russella. Brytyjczyk okrążył tor Spa w 2:11,727. Na kolejnej próbie zawodnik Williamsa absolutnie dominował, urywając z czasu niemal dziesięć sekund (2:02,068).

Na półmetku Q1 kierowcy rozpoczęli wizyty u mechaników, by porzucić deszczówki na rzecz przejściówek. Tor zaczął przesychać w bardzo szybkim tempie, co podkreślały wyniki kierowców Williamsa. Trzeci wówczas Lando Norris tracił niemal pięć sekund do liderującego Russella oraz cztery do drugiego Latifiego.

Pięć minut przed flagą w szachownicę wszyscy kierowcy dysponowali ogumieniem oznaczonym zielonym kolorem. Tym samym seryjnie zmieniali się liderzy tabeli i ostatecznie najszybszy był Lando Norris z wynikiem 1:58,301. Za nim widnieli Verstappen (+0,416), Hamilton (+0,917), Perez (+1,033) oraz Russell (+1,563).

Z dalszym udziałem w kwalifikacjach pożegnali się szesnasty Antonio Giovinazzi, siedemnasty Yuki Tsunoda, osiemnasty Mick Schumacher, dziewiętnasty Kimi Raikkonen oraz dwudziesty Nikita Mazepin.

Q2
W ciągu pierwszej minuty sesji na torze zameldowali się wszyscy kierowcy na oponach przejściowych. Prognozy zapowiadały, że w połowie Q2 powrócą opady deszczu i każdemu zależało na jak najszybszym ukończeniu mierzonego kółka. Dosyć nietypowa sytuacja miała miejsce w Mercedesie, który jako jedyny wysłał na tor swoich kierowców na używanym ogumieniu. Po instalacyjnym okrążeniu zarówno Hamilton i Bottas pojawili się po świeże zestawy.

Finalnie na dystansie całego segmentu nie doświadczyliśmy opadów deszczu i każde okrążenie było tym coraz szybszym. Na pierwszym miejscu w tabeli znów znalazł się Lando Norris, który okrążył Spa-Francorchamps w 1:56,025. Drugi był Hamilton (+0,204), trzeci Bottas (+0,270), czwarty Gasly (+0,415), piąty Verstappen (+0,534), szósty Vettel (+0,789), siódmy Perez (+0,861), ósmy Russell (+0,925), dziewiąty Ricciardo (+1,102), a dziesiąty Ocon (+1,329).

Do finałowej dziesiątki nie dostali się Charles Leclerc z jedenastym wynikiem, dwunasty Nicholas Latifi, trzynasty Carlos Sainz, czternasty Fernando Alonso oraz piętnasty Lance Stroll. Kanadyjczyk za incydent z Grand Prix Węgier otrzymał karę cofnięcia o pięć miejsc i tym samym wystartuje w Belgii z ostatniego pola.

Q3
Q3 rozpoczęliśmy w strugach deszczu i wszyscy kierowcy oprócz Pierre'a Gasly przystąpili do akcji na pełnych deszczówkach. Część zawodników zdecydowała się na opony oznaczone niebieskim kolorem w ostatniej chwili, rezygnując z przejściówek tuż przed wyjazdem z garażu. Kluczowe dla ich decyzji był nagrania z kamery pokładowej Lando Norrisa. Bardzo szybko ze swojego błędu zdało sobie sprawę AlphaTauri, które ściągnęło Gasly'ego do alei serwisowej.

Przed startem mierzonego kółka na coraz gorsze warunki zwracali uwagę Lando Norris oraz Sebastian Vettel. Brytyjczyk wskazywał miejsca ze stojącą wodą, natomiast Niemiec sugerował wywieszenie czerwonej flagi.

Ostatecznie sesja została przerwana, lecz sędziów zmusił do tego wypadek Norrisa. Kierowca McLarena stracił kontrolę nad bolidem na wyjściu z Eau Rouge, po czym uderzył tyłem w bariery po lewej stronie Raidillon. MCL35M prowadzone przez Brytyjczyka zostało doszczętnie rozbite. Uszkodzeniu uległy trzy koła, natomiast skrzynia biegów oraz fragmenty jednostki zostały zniszczone. Jadący z tyłu Sebastian Vettel postanowił zatrzymać się obok wraku Norrisa, by upewnić się, czy kierowca wyszedł z tego cało. Finalnie 21-latek opuścił samochód samodzielnie, lecz zmierzając do medyków FIA utykał i trzymał się za lewą rękę.

Po około czterdziestu minutach sesja została wznowiona. Tor pozostawał bardzo mokry, jednakże wreszcie ustały opady deszczu. Fakt ten okazał się kluczowy dla zawodników Red Bulla oraz Mercedesa, którzy wrócili do akcji na przejściówkach, licząc na gwałtowną poprawę warunków w końcówce Q3. Po okrążeniach instalacyjnych wybór ten okazał się słuszny, ponieważ Ocon i Russell na pełnych deszczówkach od razu zjechali do mechaników na zmianę opon.

Po ostatniej serii przejazdów pole position padło łupem Max Verstappena, który wydarł je... George'owi Russellowi. Holender uzyskał czas 1:59,765, mając przewagę 0,321 nad zawodnikiem Williamsa. Trzeci wynik należy do Lewisa Hamiltona, czwarty do Daniela Ricciardo, piąty do Sebastiana Vettela, szósty do Pierre'a Gasly, siódmy do Sergio Pereza, ósmy do Valtteriego Bottasa, dziewiąty do Estebana Ocona, natomiast dziesiąty jest Lando Norris.

W przypadku Brytyjczyka należy jednak pamiętać, iż odbudowa MCL35M może wymusić start z alei serwisowej. Z kolei Bottas za kolizję na starcie Grand Prix Węgier zostanie karnie cofnięty o pięć pól.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 18°C
Temperatura powietrza: 14°C
Prędkość wiatru: 0,2 m/s
Wilgotność powietrza: 94%
Mokro

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca