F1 2021Austria Styria Węgry Wielka Brytania 70 Hiszpania Belgia Włochy Toskania Rosja Eifel Portugalia Hiszpania
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2021
GP Bahrajnu
GP Emilii-Romanii
GP Portugalii
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Azerbejdżanu
GP Turcji
GP Francji
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Węgier
GP Belgii
GP Holandii
GP Włoch
GP Rosji
GP Singapuru
GP Japonii
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Australii
GP Arabii Saudyjskiej
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2021
Klasyfikacje generalne 2021
Statystyki z sezonu 2021

  Wszystkie sezony
2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Algarve.
Formula 1 Heineken Grande Prémio De Portugal 20212 maja
Autódromo Internacional do Algarve
Długość toru: 4,692 km
Liczba okrążeń: 66
Pełny dystans: 309,672 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:16,466 - Q2, Valtteri Bottas (Mercedes), 2020
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:18,750 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2020
Największa średnia prędkość wyścigu:
206,569 km/h - Lewis Hamilton (Mercedes), 2020
<< pop. GP na tym torze<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis kwalifikacji  [  T-  |  T+  ]
Embed from Getty Images

Valtteri Bottas okazał się najszybszym kierowcą sobotnich kwalifikacji do tegorocznego Grand Prix Portugalii na torze Algarve. Fin o niespełna jedną setną sekundy pokonał Lewisa Hamiltona, który jeszcze przynajmniej tydzień będzie musiał poczekać na swoje setne pole position. Z trzeciego pola ruszy podrażniony Max Verstappen, któremu skasowany został czas jednego z jego okrążeń w Q3.

Q1
Tuż po zapaleniu zielonych świateł na tor jako pierwsi wyjechali kierowcy McLarena, Ferrari oraz Haasa, a już w ciągu pierwszych sześciu minut na torze znalazła się cała dwudziestka. Jako pierwszy pomiarowe kółko pokonał Lando Norris. Na dłużej na prowadzeniu zabawił natomiast Carlos Sainz (1:19,309), którego z czasem 1:18,726 pokonał dopiero Lewis Hamilton. Czas Brytyjczyka, podobnie jak w przypadku Leclerca czy Mazepina, został jednak niedługo potem skasowany.

W połowie segmentu Sainza na prowadzeniu zmienił Valtteri Bottas. Za Finem i Hiszpanem plasowali się Perez, Verstappen oraz duet Alpine – Alonso przed Oconem. Hamilton po przejechaniu kolejnego pomiarowego okrążenia zdołał awansować na piąte miejsce, tuż przed Alonso. Hiszpan na krótko spowodował również wywieszenie żółtej flagi w trzecim sektorze, wypadając w dziesiątym zakręcie. Niedługo potem mieliśmy kolejną żółtą flagę – sprawcą zamieszania był tym razem Sergio Perez, który obrócił swój bolid w zakręcie numer 4.

Na dwie minuty przed końcem Bottasa na prowadzeniu zmienił Norris, jednak za sprawą ostatniego kółka Fin powrócił na pierwsze miejsce i utrzymał tę pozycję do końca Q1. Do niemałych sensacji doszło natomiast na ostatnich pozycjach – Esteban Ocon awansował z 16. na 4. miejsce, wypychając z czołowej piętnastki swojego byłego partnera, Daniela Ricciardo, który odpadł tym samym już na etapie Q1. Oprócz Australijczyka, zmagania po pierwszym segmencie zakończyli także Mazepin, Schumacher, Latifi oraz – również dość niespodziewanie – Lance Stroll.

Q2
Tuż po starcie drugiej części czasówki na tor wyjechali wszyscy pozostali kierowcy oprócz Vettela, Ocona i Alonso. Pierwszy czas pomiarowego kółka wykręcił Sainz, którego po chwili o 0,1 sekundy wyprzedził Leclerc. Kierowców Ferrari wyprzedził niedługo potem Max Verstappen, którego jednak po chwili wyprzedzili – i to dość znacznie – kierowcy Mercedesa. Najpierw Bottas (1:18,458) pokonał Holendra o 0,7s, a potem Hamilton (1:17,968). Na trzecie i czwarte miejsce wskoczyli natomiast odpowiednio Norris i Ocon, którzy jako jedyni z czołówki mieli założone w swoich bolidach miękkie opony. Verstappen pokonał wkrótce kolejne szybkie okrążenie, jednak wciąż tracił aż 0,682 sekundy do prowadzącego Hamiltona i był dopiero piąty.

Podczas drugiej tury przejazdów ponownie nikt nie zdołał zagrozić kierowcom Mercedesa, którzy nawet nie opuścili alei serwisowej. Swoje czasy zdołali poprawić kierowcy Ferrari (Leclerc na pośredniej mieszance) oraz Max Verstappen, jednak nie zdołali się oni przebić nawet do czołowej czwórki. Nieznacznie poprawili się również Vettel i Gasly, czym zapewnili sobie udział w Q3. Walkę o awans do finałowej części czasówki minimalnie przegrał George Russell, który stracił do dziesiątego Gasly'ego jedynie 0,057s. Oprócz Brytyjczyka na etapie Q2 odpadli Giovinazzi, Alonso, Tsunoda i Raikkonen.

Q3
Na początku Q3 cała dziesiątka od razu zabrała się do pracy. Jako pierwszy reprezentatywne pomiarowe kółko pokonał Esteban Ocon. Francuza po chwili wyprzedził Verstappen, którego czas został jednak skasowany za przekroczenie limitów toru w 4. zakręcie. Do głosu wkrótce doszedł duet Mercedesa – tym razem to Bottas (1:18,348) był minimalnie – o siedem tysięcznych sekundy – szybszy od Hamiltona. Za Finem i Anglikiem plasowali się kolejno: Perez, Sainz, Norris, Leclerc, Gasly, Ocon, Vettel i Verstappen (bez czasu).

Druga tura nastąpiła tradycyjnie po kilku chwilach zupełnej ciszy na torze. Przerwali ją jako pierwsi Sainz, Leclerc i Gasly, a wkrótce dołączyła do nich pozostała siódemka. Wszyscy na finałowy przejazd wybrali miękką mieszankę. Wyjątkiem byli Bottas i Hamilton, którzy podróżowali na świeżych kompletach pośrednich opon.

Verstappen w ostatnich sekundach zdołał uzyskać wreszcie pokonać kolejne szybkie kółko, jednak wystarczyło ono tylko na trzecie miejsce ze stratą 0,398 do Bottasa. Jak się później okazało, na wszystkich pozostałych miejscach nie doszło do większych roszad. Lewis Hamilton nie poprawił swojego czasu, przez co Valtteri Bottas mógł cieszyć się ze swojego siedemnastego pole position w karierze. Czołową trójkę uzupełnili Hamilton i Verstappen, a na kolejnych pozycjach znaleźli się Perez, Sainz, Ocon, Norris, Leclerc, Gasly i Vettel.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 36,8°C
Temperatura powietrza: 18°C
Prędkość wiatru: 0,7 m/s
Wilgotność powietrza: 40,5%
Sucho

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca