|
|
|
|
|
|
Azerbaijan Grand Prix 2021 | 6 czerwca |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:40,495 - Valtteri Bottas (Mercedes), 2019 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:43,009 - Charles Leclerc (Ferrari), 2019 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 200,021 km/h - Valtteri Bottas (Mercedes), 2019 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 33 | Max Verstappen | Red Bull RB16B | | 1:43,184 | - | - | 19 |
2. | 16 | Charles Leclerc | Ferrari SF21 | | 1:43,227 | 0,043 | 0,043 | 20 |
3. | 55 | Carlos Sainz | Ferrari SF21 | | 1:43,521 | 0,337 | 0,294 | 20 |
4. | 11 | Sergio Perez | Red Bull RB16B | | 1:43,630 | 0,446 | 0,109 | 17 |
5. | 3 | Daniel Ricciardo | McLaren MCL35M | | 1:43,732 | 0,548 | 0,102 | 25 |
6. | 10 | Pierre Gasly | AlphaTauri AT02 | | 1:43,757 | 0,573 | 0,025 | 23 |
7. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W12 E Performance | | 1:43,893 | 0,709 | 0,136 | 20 |
8. | 4 | Lando Norris | McLaren MCL35M | | 1:43,996 | 0,812 | 0,103 | 20 |
9. | 14 | Fernando Alonso | Alpine A521 | | 1:44,777 | 1,593 | 0,781 | 25 |
10. | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes F1 W12 E Performance | | 1:44,891 | 1,707 | 0,114 | 20 |
11. | 7 | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo C41 | | 1:44,943 | 1,759 | 0,052 | 18 |
12. | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo C41 | | 1:45,092 | 1,908 | 0,149 | 20 |
13. | 18 | Lance Stroll | Aston Martin AMR21 | | 1:45,234 | 2,050 | 0,142 | 23 |
14. | 22 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri AT02 | | 1:45,384 | 2,200 | 0,150 | 25 |
15. | 5 | Sebastian Vettel | Aston Martin AMR21 | | 1:45,415 | 2,231 | 0,031 | 24 |
16. | 31 | Esteban Ocon | Alpine A521 | | 1:45,446 | 2,262 | 0,031 | 23 |
17. | 63 | George Russell | Williams FW43B | | 1:45,452 | 2,268 | 0,006 | 24 |
18. | 6 | Nicholas Latifi | Williams FW43B | | 1:45,774 | 2,590 | 0,322 | 22 |
19. | 47 | Mick Schumacher | Haas VF-21 | | 1:46,899 | 3,715 | 1,125 | 20 |
20. | 9 | Nikita Mazepin | Haas VF-21 | | 1:46,945 | 3,761 | 0,046 | 18 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:50,407 |
|
|
Max Verstappen ustanowił najlepszy czas okrążenia w porannym piątkowym treningu na ulicznym torze w Baku. Za zawodnikiem Red Bulla sesję zakończył duet Ferrari: Charles Leclerc przed Carlosem Sainzem.
Aleję serwisową jako pierwszy opuścił Sergio Perez. Ze względu na ostatnie decyzje FIA uwagę obserwatorów przyciągało tylne skrzydło w bolidzie Red Bulla. Znajdujący się na torze Ted Kravitz donosił, że jego konstrukcja zdaje się nie różnić od tej, stosowanej w pierwszych wyścigach sezonu. „Jego powierzchnie boczne mogą być jednak nieco inne. To właśnie one wpływają na odkształcenia” – donosił dziennikarz.
Początek sesji był bardzo pracowity – na torze pojawili się nawet kierowcy Mercedesa, od razu wyposażeni w miękkie opony. Po dziesięciu minutach na czele klasyfikacji znajdowali się jednak reprezentanci Ferrari. Charles Leclerc legitymował się czasem 1:45,664s. Po chwili jednak Hamilton odnotował wynik 1:45,112s, by po chwili zejść do poziomu 1:43,8s. Max Verstappen był o sekundę wolniejszy, przy czym w jego bolidzie znajdowała się pośrednia mieszanka ogumienia Pirelli.
Na kolejnych kółkach Holender zredukował stratę do Hamiltona do dwóch dziesiątych sekundy. Niedługo po tym pod koniec pierwszego sektora pojawiły się żółte flagi, po tym jak Yuki Tsunoda przestrzelił punkt dohamowania i skorzystał ze strefy wyjazdowej za czwartym zakrętem. Japończyk miał problemy z wycofaniem a jednocześnie znajdował się zbyt blisko bariery, aby podjąć próbę obrócenia swojego AT02. Wymanewrowanie z pobocza zajęło 21-latkowi sporo czasu.
Tuż po godzinie trzynastej czasu lokalnego miękkie opony znalazły się także w bolidach McLarena – Lando Norris szybko wskoczył na drugie miejsce. Sytuacja ta nie utrzymała się zbyt długo, bo po chwili Leclerc zepchnął Brytyjczyka na P3, zbliżając się do lidera – Hamiltona, na 0,028s.
Tempo podkręcił także Ricciardo, który awansował na pierwszą lokatę z wynikiem 1:43,732s. Dużą szasnę na odebranie prowadzenia w tabeli Australijczykowi miał Norris. Po dwóch sektorach Brytyjczyk jechał o sekundę szybciej od kolegi z zespołu, ale wyjeżdżając na długą prostą obrócił swój bolid po czym zjechał do alei serwisowej.
W międzyczasie na dwóch pierwszych miejscach znaleźli się kierowcy Ferrari. Ponownie szybszy był Leclerc, przy którego nazwisku widniał rezultat 1:43,227s. Carlos Sainz tracił do Monakijczyka około dwie dziesiąte sekundy. Hamilton pozostawał na P4, po tym jak na pierwszym szybkim kółku z nowymi miękkimi oponami musiał skorzystać ze strefy wyjazdowej w piętnastym zakręcie. Niedługo po tym, w tym samym miejscu tor opuścił Pierre Gasly.
Problemy miał też Verstappen, który na początku przejazdu został spowolniony przez Nikitę Mazepina. „Niesamowite. Po prostu trzyma się przede mną” – narzekał przez radio lider klasyfikacji generalnej. Kolejna próba kierowcy Red Bulla była już bardziej udana – dała mu ona awans na pozycję lidera klasyfikacji z przewagą czterech setnych sekundy nad Leclerkiem.
Swój osobisty rekord poprawił także Perez, który wskoczył na czwarte miejsce ze stratą 0,4s do zespołowego kolegi. Ciągłe problemy z przejechaniem czystego kółka miał Hamilton, który okupował siódme miejsce.
Trzy minuty przed upływem regulaminowego czasu treningu Nikita Mazepin wypadł z toru w szesnastym zakręcie, uderzając prawym bokiem o bariery Tecpro. Rosjanin był jedna w stanie powrócić do garażu Haasa. Końcówkę sesji zakłócił także drugi z zawodników Haasa – Mick Schumacher skierował się na pobocze w czwartym zakręcie i podobnie jak Tsunoda potrzebował nieco czasu, aby powrócić na tor. Ze strefy wyjazdowej – tym razem w T2 – skorzystali z kolei Bottas i Norris.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 51°C
Temperatura powietrza: 27°C
Prędkość wiatru: 0,3 m/s
Wilgotność powietrza: 39%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|