F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2022
GP Bahrajnu
GP Arabii Saudyjskiej
GP Australii
GP Emilii-Romanii
GP Miami
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Azerbejdżanu
GP Kanady
GP Wielkiej Brytanii
GP Austrii
GP Francji
GP Węgier
GP Belgii
GP Holandii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2022
Klasyfikacje generalne 2022
Statystyki z sezonu 2022

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Catalunya.
Pirelli Gran Premio de España 202222 maja
Circuit de Barcelona-Catalunya
Długość toru: 4,655 km
Liczba okrążeń: 66
Pełny dystans: 307,104 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:15,406 - Valtteri Bottas (Mercedes), 2019
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:18,149 - Max Verstappen (Red Bull), 2021
Największa średnia prędkość wyścigu:
200,821 km/h - Lewis Hamilton (Mercedes), 2020
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Hiszpania to pierwszy wyścig w tym sezonie kiedy zespoły mogą sprawdzić swoje najnowsze poprawki samochodów. Wiele ekip wprowadziło znaczne zmiany w tegorocznych konstrukcjach. Od razu przyszło je testować w morderczych warunkach upalnej Barcelony. Temperatury grubo ponad 30 stopni wystawiły każdy z samochodów na wielką próbę, nie wszystkie ją przetrwały.

Magnussen uderza w Hamiltona
Na starcie tylko Lewis Hamilton zjawił się na pośrednich oponach. Reszta stawki wybrała miękkie ogumienie. Dobrze ruszył z miejsca Perez, ale i jego rywale. Jedynie Carlos Sainz nieco spóźnił start, przez co spadł na piąte miejsce. Pecha miał Hamilton, gdyż na pierwszych zakrętach wjechał w niego Kevin Magnussen. Obaj kierowcy musieli zjechać do mechaników po nowy komplet ogumienia. Bardzo dobrze rozpoczął wyścig również Schumacher, który przesunął się na szóstą lokatę po pierwszym kółku.

Valtteri Bottas szybko się otrząsnął po byciu wyprzedzonym przez Haasa i powrócił na szóste miejsce chwilę później. Szybko tempo stracił również Daniel Ricciardo, którego wyprzedzali kolejny zawodnicy na przestrzeni kolejnych okrążań. Duży błąd w pierwszym sektorze popełnił za to Sainz, mocno utrudniając sobie dzisiejszy wyścig. Hiszpan wypadł w żwir i spadł poza czołową dziesiątkę. Dwa okrążenia później ten sam błąd, w tym samym miejscu popełnił Verstappen, spadając na czwartą lokatę co rozpoczęło serię frustracji u Holendra, ponieważ jak za chwilę miało się okazać – w Red Bullu nie działał DRS.

Problemy z DRS w Red Bullu. Dramat w Ferrari
Na dwunastym okrążeniu rozpoczęły się serie postojów, ale nie doprowadziły do przetasowań w stawce. Jednak Russel skutecznie blokujący Verstappena otwierał Leclercowi szansę na wyścig z jednym postojem. Między Anglikiem i Holendrem doszło do pięknej walki, jednak jej głównym aktorem był brak DRSu u Verstappena.

Na 27. okrążeniu walka z Russelem okazała się walką o zwycięstwo. W samochodzie Leclerca, spokojnie jadącego na czele doszło do awarii silnika, co zmusiło go do zjazdu do garażu i było końcem rywalizacji. Red Bull nie czekał długo z odpowiedzią. Verstappen zjechał na postój, założył miękkie opony, a do Russella dobrał się Perez, który nie miał problemu z DRS. Meksykanin wyszedł na pozycję lidera, a mistrz świata szybko zbliżał się do kierowcy Mercedesa. Red Bull pomimo problemów chciał walczyć o pełną pulę.

Red Bull rozgrywa Mercedesa
Verstappen dojechał do Russella na 36. okrążeniu. Anglik nie czekał na atak ze strony rywala i od razu zjechał po świeże pośrednie opony. Mercedes postanowił bronić trzeciej lokaty. Kwestią otwartą było to, jak Red Bull dokona zamiany pozycji Pereza i Verstappena, bo z pewnością nie zamierzano przepuścić okazji na przeskoczenie Leclerca w klasyfikacji generalnej. Postanowiono zagrać bezpiecznie i po prostu wezwać Sergio na drugi postój.

Druga połowa wyścigu była zdecydowanie spokojniejsza, jednak po takich szalonych rozstrzygnięciach pierwszych 33. okrążeń nie było to dziwne. Red Bull postanowił maksymalnie bezpiecznie podejść do kwestii ogumienia i wezwał Verstappena na trzeci postój. Gdy dojechał do Pereza, zespół upewnił się czy Checo rozumie swoją rolę w zespole.

Walka o dojechanie do mety
Końcówka wyścigu była już upewnianiem się, iż ogumienie wytrzyma do mety. Dwójka Mercedesa i Perez również zjechali na trzeci postój, by dmuchać na zimne. Ciężko tu jednak mówić o czymkolwiek chłodnym, gdy nawierzchnia była rozgrzana do 50 stopni. Późne postoje okazały się dobrym wyborem. Bottas musiał uznać szybkość zarówno Sainza, jak i Hamiltona. Chwilę później Lewis postanowił podkreślić, że nie zdobył tytułów przez przypadek. W pięknym manewrze pokonał Sainza w pierwszym zakręcie, meldując się na czwartej lokacie po tak pechowym początku wyścigu.

Tym samym Red Bull zdobył dublet, choć najszybsze kółko zgarnął Perez. Jednak w kontekście walki w klasyfikacji generalnej, dziś wielki skok był po stronie ekipy z Austrii. Mimo wszystko Ferrari nie poddało się do mety, a w samochodach Mercedesa doszło do znacznego spadku tempa, być może spowodowanego kończącym się paliwem, bądź awarię. Sainzowi udało się wyprzedzić Hamiltona, zgarniając kolejne punkty dla Scuderii.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 48°C
Temperatura powietrza: 36°C
Prędkość wiatru: 2,2 m/s
Wilgotność powietrza: 8%
Sucho

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca